Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

elikkä päätin aloittaa nyt creatiinin käytön ja valitsin UFS creatinen ja america mass blast palautusjuomaksi. kannattaako vielä jotain lisäaineita hommatta, että saisi kropan kuntoon? ruokapuoli menee armeijan ruualla mitä milloinkin saa, mutta eikös sen pitäisi terveellistä olla?

Kuitu ei sisällä käsittääkseni mitään ravintoainetta, jota ihminen pystyisi hyödyntämään. Sen sijaan kuitua tarvitaan pitämään paska jäykkänä ja suoli terveenä.

Eli kasvat kyllä ilmankin, mutta jottei valahtais löysät housuun niin muistahan purra sitä porkkanaakin. :D
Eikös toi kuitu just pidä sen paskan edes jotenkin ulostettavassa muodossa? Eli ilman kuitua on vatsa ihan helvetin kovana ja paska on ku siirtolohkareita.

elikkä päätin aloittaa nyt creatiinin käytön ja valitsin UFS creatinen ja america mass blast palautusjuomaksi. kannattaako vielä jotain lisäaineita hommatta, että saisi kropan kuntoon? ruokapuoli menee armeijan ruualla mitä milloinkin saa, mutta eikös sen pitäisi terveellistä olla?

Massblastista ja kreatiinista voi hyvin sekoitella palautusjuoman. Jos intissä oot, niin lisäksi voisi hankkia myös jotain edullista perusheraa välipaloille proteiinitäydennykseksi, kun toi intin ruoka on aika hiilarivoittoista.

Eikös toi kuitu just pidä sen paskan edes jotenkin ulostettavassa muodossa? Eli ilman kuitua on vatsa ihan helvetin kovana ja paska on ku siirtolohkareita.

"Selluloosan tyyppisen kuidun vaikutukset suolistossa on tunnettu pitkään. Imeytymätön kuituaines siirtyy paksusuoleen, jossa se imee itseensä vettä ja pehmentää ulostemassaa."

Katohan vain... Näin luki jossain terveyskirjaston sivuilla. Aina oppii uutta. :)

Edit. "ulostemassaa"... ei stna. Paskaa se on.

auttaako hiilihydraatit proteiinin imeytymistä? ja luin jostain että jos vetää protskuja muttei hiilihydraatteja niin hyöty ei ole samallainen tai jotain?

onko ok 170cm/67kg naiselle 90g hiilarit/150g protskut/10g rasva/17g kuidut?? Paljon kannattas protskuu ja maltoo vetääääää

Protskuja ainakin tulee aika kivasti - näin pöljästä päästä katottuna.
Mää oon vielä vähän aloittelija ravintojutuissa, mutta itse pyrin syömään protskuja noin 2 g/painokilo. Sullehan tuosta tuleekin. :)
Rasvaa sun pitäisi syödä enemmn. Yleinen suositus taitaa olla 30-40 g päivässä. Mulla menee noin 29-36 g päivässä.
Kuituja suositellaan saatavan noin 30-35 g eli siinä suhteessa olisi tsemppaamista.
Kokeneemmat tietävät paremmin. ;)
Pakko oli kuitenkin lusikka pistää soppaan. :D

onko ok 170cm/67kg naiselle 90g hiilarit/150g protskut/10g rasva/17g kuidut?? Paljon kannattas protskuu ja maltoo vetääääää
Onko tuossa siis koko päivän energiansaantisi?! :wtf: Tuostahan tulee 1050 kaloria, eli aivan liian vähän kenelle tahansa. Näin pienellä ravinnolla et aikaansaa mitään hyvää, vaan teet haittaa kehollesi. Tavoitteistasi en tiedä, mutta lihasta tuolla tyylillä ainakin menetät.

Hiilarit reilusti ylös, lähemmäs 200 grammaa (riippuen tavoitteistasi ja ruokavaliostasi). Rasvoja myös ravintoon lisää! Sinun painoisellesi hyvä määrä mielestäni olisi vähintään 50g rasvaa. Kuitujen määrä kohentuu kyllä samalla kun lisäät hiilihydraattien määrää, eli niistä en yksinään huolestuisi.

Hoi!

Olen aikaisemmin treenannut vuoden siellä ja puoli vuotta sielläpäin. Nyt on taas se hetki kun tekee mieli puntille. Koska en ole ikinä ollut kovinkaan tyytyväinen saavuttamiini tuloksiin, päätin tehdä tämän kerran jotain toisin. Olen aina salilla treenannut kuin nisäkäs ikäänkuin. Levätä olen malttanut. Mutta ravintopuoleen en ole kiinnittänyt kovinkaan paljoa huomiota. En esim ole koskaan ottanut mitään lisäravinteita purkista. MUTTA, nyt aion ottaa.

Voisiko joku suositella hyvää palautumisjuomaa vaikka tuolta uuden ajan marketista. Juoman tulisi maistua 2000 -luvulta, maksaa sopivasti ja täyttää mahdollisimman hyvin lisäravinnetarpeeni all-in-one -tyyliin. Aloitan kehoilun tuuttuun 3*vko:ssa >> kaikki lihasryhmät läpi + 1-2 *1tunti kepeää aerobista piälle.

auttaako hiilihydraatit proteiinin imeytymistä? ja luin jostain että jos vetää protskuja muttei hiilihydraatteja niin hyöty ei ole samallainen tai jotain?

Viimeisestä en tiedä, mutta: Hiilihydraatit lisäävät proteiinin imeytymistä lihaksiin ja auttavat näin uuden lihaskudoksen kasvua. Proteiinit puolestaan auttavat hiilihydraattien imeytymistä lihaksiin. Hiilihydraattien ja proteiinien yhdistelmä auttaa antamaan paremmat treenitulokset kuin kumpikin erikseen. Siksi on tärkeää antaa keholle tarpeeksi molempia, erityisesti heti treenien jälkeen. :thumbs:

Eli paras olisi juoda esim. Hera80 ja Malto6 1:1 suhteessa??

Onko kananmunan kolesterolivaikutuksista kokemuksia?
Mie oon nyt ihastunut kananmuniin ja haluaisin tietää, paljonko munia voi popsia ilman pelkoa kohoavasta kolesterolista?

Entäpä onko jotain kananmunaa korvaavaa tuotetta?
Mie olen iltaisin alkanut popsia kananmunan - saa rasvaa ja protskua. :) Syön siis keitettynä.

Joissain tukimuksissa on huomattu, että kananmunan kolesteroli ei nosta pahaa LDL-kolesterolia. Ja treenin jälkeen mielummin proteeini ja hiilarit suhteessa 1:2 koska treenin jälkeen halutaan kunnon insuliinipiikit ja se onnistuu vaan suurella määrällä nopeita hiilareita.

Onko kananmunan kolesterolivaikutuksista kokemuksia?
Mie oon nyt ihastunut kananmuniin ja haluaisin tietää, paljonko munia voi popsia ilman pelkoa kohoavasta kolesterolista?

Entäpä onko jotain kananmunaa korvaavaa tuotetta?
Mie olen iltaisin alkanut popsia kananmunan - saa rasvaa ja protskua. :) Syön siis keitettynä.
Tutkimuksissa 20 munaa päivässä syöneiden kolesteroli ei nouse. Kananmunassa on kolesterolia, mutta se ei vaikuta kolesterolin omaan tuotantoon, jota veren kolesteroli enimmäkseen on. Mielestäni munia voi syödä niin paljon kun vaan haluaa, itsellä menee n. 6-10 päivässä. Ei oo kolesterolit noussut.

Tutkimuksissa 20 munaa päivässä syöneiden kolesteroli ei nouse. Kananmunassa on kolesterolia, mutta se ei vaikuta kolesterolin omaan tuotantoon, jota veren kolesteroli enimmäkseen on. Mielestäni munia voi syödä niin paljon kun vaan haluaa, itsellä menee n. 6-10 päivässä. Ei oo kolesterolit noussut.

eikös tuossa ole poikkeuksena ihmiset, joiden elimistö ei jostain syystä osaa käsitellä tuota kolesterolia oikein -> veren kolesteroli nousee.

mutta siis tuo taitaa olla sairaus, terveillä kolesteroli ei nouse.

Kuinka paljon pitäisi jättää ruokavalioon 'varaa' kouluruualle ja kotiruualle? Tarkoitan lähinnä että kuinka paljon kaloreita/hiilareita/proteiinia voin olettaa niistä saavani? Tietenkin on mahdoton vastata kun nuo tuppaavat vaihtumaan joka päivä, mutta olisi kiva tietää miten muut on tän järkänny:)

Ja vielä pieni kysymys, kuinka monta prosenttia rasvat vie teidän ruokavaliosta? Kun tuo Kalorilaskuri kehottaa vetämään 30% rasvoja, onko se ihan ok?

Rombous tuo 30% rasvan osuus koko energian saannista on ihan hyvä. Jos harrastat paljon aerobista puntin lisäksi, voit laskea rasvan osuuden 20%, mutta tuo 30% on ihan hyvä minun mielestäni. Ja sitten vielä tosta kouluruuasta niin, kuten sanoitkin että vaikea sanoa, mutta sanotaan että 500-700kcal voi olla suht lähellä, jos syö reippaat annokset ja juo pari lasia maitoa. Korjatkaa viisaammat jos olen pahasti hukassa.

Back
Ylös Bottom