No tällainen ehkä vähän tyhmäkin kysymys, elikkä onko väite totta vai täysin tarua...?
Väite: Treenatessa tiettyä lihasryhmää sen päällä oleva rasva palaa.
Olen lukenut niin usein, kuinka lihan näkyviin saaminen edellyttää aerobista liikuntaa punttitreenin lisäksi. Siis jos on suuri rasvaprosentti. Itselläni se on hieman turhan suuri, ainakin sitä peili kertoo.
Mutta kuitenkinhan treenaaminen ns. kiinteyttää (lihas kasvaa alla tietysti). Mutta vaikuttaako se päällä olevaan rasvaan millään lailla? Ainakin tänä vuonna on kämmenselän suonet tulleet paljon enemmän esille, kun olen treenannut. Alavatsaan taas varastoituu kaikki syömäni (ja juomani) "paska", joten sinne on lähes mahdoton saada palat näkyviin mulla. Toisaalta en voi olla niinkään varma, koska aika vasta opin tekemään vatsoja jokseenkin järkevästi.
Eli palaako se rasva nyt siinä treenatessa ollenkaan päältä? Taitaa olla harhaluuloa, että se siitä johonkin lähtisi kyseistä kohtaa harjoitettaessa?
Ei rasvaa pysty täsmäpolttamaan. Eri ihmisillä sitä tuppaa kertymään hieman eri paikkoihin enemmän. Esim. naisilla ihonalaiseen rasvakudokseen eri puolille kehoa, miehillä taas vyötärönseudulle ja vatsaonteloon.
ja kyllä sen huomaa kun viikon riutumisen jälkeen heittää vähän reilummin safkaa naamaan niin alkaa kunnolla hiki valumaan ja voimat palaamaan. Sitten vaatiikin taas itsekuria pitää rotia kun vatsa haluaisi niin kovasti jatkaa samaan malliin. Unesta vielä sen verran, että kannattaa myös pitää yllä säännöllistä unirytmiä ja pitää huoli että saat tarpeeksi unta.