Tähän palkkari keskusteluun pakko vielä palata ja sanoa että itse ainakin vannon palkkarin nimeen ja varsinkin siihen että se nautitaan heti reenin jälkeen! En nyt puhu että pitää jo ennen viimeistä sarjaa hakea pullo viereen ja heti kun vimonen toisto saatu tehtyä palkkari naamariin (oon nähnyt kerran tälläsenki tapauksen :D), mutta siinä kun alkaa vaihtaan vaatteita niin samassahan tuon lipittää! Perusteluina käytän omakohtaista kokemusta, joissa ainakin itse huomaan palkkarin tuomat edut! Lisäksi voin heittää kirjasta jonkin sortin tietotasoa by Pauliina Talus - Elämäntapana Fitness:
Harjoituksen päätyttyä:
- Katabolisten hormonien (mm. kortisoli) pitoisuus nousee.
- Testosteronin ja insuliinin eritys laskee.
- Lihasten glutamiini- ja kreatiinifosfaattipitoisuudet laskevat minimiin.
- Lihasten glykogeenivarastot on käytetty loppuun.
- Lihassolut ovat dehydrautuneet eli ne ovat menettäneet nestettä.
- Vapaiden happiradikaalien hyökkäys soluja kohtaan on voimakasta.
"Nopeimmin palautuminen saadaan alkuun nauttimalla heti harjoituksen jälkeen oikeanlainen palautusjuoma. Tavallisella kiinteällä aterialla ei kyetä aikaansaamaan riittävää palautumisprosessia!!!"
Tässä perustelut ja mitä tapahtuu, kun juoma on nautittu.:
- Glykogeenivarastojen täyttyminen alkaa välittömästi. Juoma sisältää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, maltodekstriiniä.
- Lihassolut saavat heti kaikki tarvitsemansa aminohapot solujen korjaamiseen.
- Kohonnut insuliinitaso yhdessä harjoittelun aiheuttaman kasvuhormonin nousun myötä johtaa erittäin anabolisen IGF-1:n sekä testosteronin erityksen voimakkaaseen lisääntymiseen.
- Lihassolut hydrautuvat eli nesteytyvät ja anabolinen ympäristö saavutetaan nopeasti.
- Kaikki elimistön palautumismekanismit käynnistyvät heti harjoituksen jälkeen.
- Palautuminen harjoituksesta paranee ratkaisevasti ja vaikutus kehitykseen on vähintään dramaattinen.
- Oikeanlainen palautusjuoman nauttiminen on tärkein yksittäinen asia, jonka kovaa harjoitteleva tai kuntoilija voi kehityksensä eteen ravinnon avulla tehdä.
Ja mitä nyt on muitakin lehtiä/juttuja "bodareista" lukenut niin kylläpä monet samaistuvat noihin kohtiin ja kehuvat palkkarin tärkeyttä! On kait siinäkin pointtinsa että sen voi tosiaan vetää myöhemminkin jos kerran itse tuntee/tietää että varmasti kehossa on "tarvittava määrä" aineita palautumisprosessin käynnistämiseen, mutta kun kerran ollaan aloittelijoiden osiossa, jossa ei varmasti kellään ole ravitsemustietotaso niin korkealla että tietää optimaaliset ravinto-aine pitoisuudet kehossa, NIIN kehottaisin vain nauttimaan sen palkkarin sielä pukkarissa/kotimatkalla