Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mitäs porukka käyttää ns. perusproteiinina? Jota vedellään palkkarin ja ehkä yöproteiinin ohella vähän joka välissä, ja jonka tärkein perusominaisuus on lähinnä hinta, eikä niinkään maku, haju, sisältö/aminohappokoostumus tai imeytymisaika. Hera on luutavasti se yleisin, kuten kirjottaneellakin. Mutta ihan noin käytännön tasolla. Valmistajia? €/kg? Kokemuksia ja mielipiteitä? Itsellä Leaderin perushera 15,625€/kg

Mass Blast med rasvaton maito. :kippis1:
Vaikkei perusherasta saatavia proteiinimääriä päihitäkään niin hinta on sopusa ja maku oikein timangginen. Joskus tulee kyllä vipattua sekaan puolisen desiä Hera 80. Duunissa tulee kiskottua kahvitauolla joka treenipäivä.

Mass Blast med rasvaton maito. :kippis1:
Vaikkei perusherasta saatavia proteiinimääriä päihitäkään niin hinta on sopusa ja maku oikein timangginen. Joskus tulee kyllä vipattua sekaan puolisen desiä Hera 80. Duunissa tulee kiskottua kahvitauolla joka treenipäivä.

Mass Blast. :hyper: maku varmasti mahtava, johtuiskohan osaltaan kaikista niistä hiilareista mitä siinä on. mutta mikäs siinä. :thumbs:

Onko dietin kannalta olennaisempaa että syön joka päivä tasan esim. 2500kcal kuin että söisin joka päivä eri kalorimääriä, mutta esimerkiksi viikon tasolla keskiarvo olisi juuri se 2500kcal. Eli siis kokonaiskalorimäärä kummassakin tapauksessa olisi viikon syklillä sama, mutta erot olisivat päiväkohtaisia.

Ei sillä mitään väliä ole. Kunhan kokonaiskalorimäärä pysyy miinuksella.

Pötsi mokoma

Sanokaas nyt mikä mun syömisissä on vikana. Viimeiset neljä kuukautta syönyt samaa moskaa ja nyt viimeisen kuukauden on ollut "lievää" haju ongelmaa sekä nyt on tullut vielä sellainen ongelma että pari, kolme kertaa päivässä alkaa vattassa tuntuun mukavaa painetta mikä heijastuu selkään asti. No tässä ei ole varmaan kuin neljä minuuttia aikaa ehtiä vessaan että ei tule housupyykkiä :)
Eli syömiset:

6.30 Prode drinksu 25g
7.00 treeni
8.00 Palkkari, Leaderin after 90g
9.00 70g Nalle täysjyvähiutaleita, 25g maustamaton Hera
2siivua Vaasan ruispala, pari kinkku siivua, 5% aamupala juusto
10.00 2siivua Vaasan ruispala, pari kinkku siivua, 5% aamupala juusto
12.00 Työsafka, riisiä + kana, kala, liha, salaattia +2 leipää
15.00 70g Nalle täysjyvähiutaleita, 25g maustamaton Hera
2siivua Vaasan ruispala, pari kinkku siivua, 5% aamupala juusto
17.00 Raejuusto purkki, 70g Nalle täysjyvähiutaleita, 1rkl oliiviöljy
19.30 Safka, tumma pasta 90g, paistijauheliha 150g, 1rkl oliiviöljy
22.00 Prodedrinksu maitoon (3dl) 1rkl oliiviöljy

Niin ja tuossa illalla tulee aina naposteltua pikkusen pähkinöitä :)

Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa mutta nyt joku selvästikin on vialla...

Voisiko olla jonkinasteista laktoosi-intoleranssia? Maitotuotteita ihan kohtuullisesti tuossa ruokavaliossa mukana... Ehkä voisit koittaa niiden vähentämistä. Tai kenties jokin allergia. Pähkinät?

Onko vanhat ruokailutottumuksesi eronneet kovin paljon nykyisestä? Vatsa saattaa reagoida aika voimakkaasti radikaaleihin muutoksiin. Mieti millaisia muutoksia olet tehnyt, eli suomeksi mitä sellaista syöt nykyään, jota et ole ennen syönyt. Sitten voi toki ihan seulomalla lähteä eristämään ongelman aiheuttajaa. Yksi ruoka-aine kerrallaan muutat ruokavaliota ja katsot mitä tapahtuu. Aikaahan tämä toki vie.

Jos pakki on oikeasti jatkuvasti kuralla ja kivut kovat, ota suunta tohtorille.

Koitahan veikkonen pärjäillä :thumbs:

en nyt searchilla löytänyt...
Onko imeytymisen kannalta merkitystä syökö kaura- tai neljän viljan hiutaleita "raakana" vai puurona? Ei jaksa puuroja keitellä vaan usein vedän suoraan purkista reippaan kasan naamaan aamulla. :D
Muutenkin tulee noita hiutaleita syötyä hirveet määrät mm. jogurtin, kiisselien, rahkan, marjakeittojen ja jäätelön kanssa. :kuola:

eikös ne siellä vatsassa ala turpoomaan..imeytymiseen en sit paremmin osaa sanoa mut ite vedän kaurahiutalei rusinoi ja maitoa ai että ku on hyvää

Voisiko olla jonkinasteista laktoosi-intoleranssia? Maitotuotteita ihan kohtuullisesti tuossa ruokavaliossa mukana... Ehkä voisit koittaa niiden vähentämistä. Tai kenties jokin allergia. Pähkinät?

Onko vanhat ruokailutottumuksesi eronneet kovin paljon nykyisestä? Vatsa saattaa reagoida aika voimakkaasti radikaaleihin muutoksiin. Mieti millaisia muutoksia olet tehnyt, eli suomeksi mitä sellaista syöt nykyään, jota et ole ennen syönyt. Sitten voi toki ihan seulomalla lähteä eristämään ongelman aiheuttajaa. Yksi ruoka-aine kerrallaan muutat ruokavaliota ja katsot mitä tapahtuu. Aikaahan tämä toki vie.

Jos pakki on oikeasti jatkuvasti kuralla ja kivut kovat, ota suunta tohtorille.

Koitahan veikkonen pärjäillä :thumbs:
Tuota laktoosia kanssa miettinyt että voipi johtua siitä...

Sen takia tätä oon miettinytkin kun en ole millään tapaa muuttanut ruokailua... En tiedä sitten jos tässä neljän kuukauden aikana pikku hiljaa jotain on kehittynyt tuolla pötsissä. Täytyy vähän nyt testailla että mistä se voisi johtua...

Enköhän mä tästä selviä, sääliks käy eniten tuota työpäikan kesäsiivoojaa :eek:

En oo juopottelija, mut luulis olevan raaka viina lantrattuna johonkin light limuun. Ainakin vähemmän kaloreita kun esim. oluessa ja siiderissä. (Riippuu tosin viinan suhteesta limuun ;))

Mites kevyt siiderit? Muistaakseni niissä oli joku 25kcal per 100ml. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että viina sisältäisi paljon kaloreita.

Mites kevyt siiderit? Muistaakseni niissä oli joku 25kcal per 100ml. Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että viina sisältäisi paljon kaloreita.

Toki raaka viina sisältää paljon kaloreita, mutta siitähän ei nyt puhuttu. Eli johonkin light-limuun sekottaessa oikeassa suhteessa saadaan suht vähäkalorinen juoma. Riippuu tosin viinan määrästä niin kuin Tombster tossa sanoikin. Noi kevyet siiderit on myös mun muistaakseni suht vähäkalorisia.

Luin tässä yllätyksekseni, että pitäisi päivänmittaan myös vetästä desi tai pari öljyä alas. En väitä vastaan, mutta hoituisiko se sillä että syö tonnikalapurkin öljyssä, joka on mielestäni paljon parempaa kuin vedessä? Kiitos

Luin tässä yllätyksekseni, että pitäisi päivänmittaan myös vetästä desi tai pari öljyä alas. En väitä vastaan, mutta hoituisiko se sillä että syö tonnikalapurkin öljyssä, joka on mielestäni paljon parempaa kuin vedessä? Kiitos

Eri öljyissä on eri koostumukset. En toki tiedä mitä ne sinne tonnaripurkkeihin laittavat, mutta vahva olettamus ettei se ole kovinkaan terveellistä. Otapa vaikka kalanmaksa- tai rypsiöljyä. Eikös oliiviöljykin ole verraten terveellistä... Näistä saat ns. "hyviä rasvahappoja"...

Kiitos kiitos, onko pellavaöljy sitten 'hyvää' öljyä?

Asiasta toiseen, mitä käsite miinuskalorit tarkoittaa?

Kiitos kiitos, onko pellavaöljy sitten 'hyvää' öljyä?

Asiasta toiseen, mitä käsite miinuskalorit tarkoittaa?

Käsittääkseni pellavaöljy on terveydellisesti oikein hyvää öljyä, etenkin kylmäpuristettu pellavaöljy.

Miinuskalorit tarkoittaa sitä, että energian saanti on pienempää kuin energian kulutus. Vajetta voi toteuttaa yksinkertaisesti vähentamällä ruuasta saatavaa kalorimäärää tai sitten lisäämällä liikuntaa.

Kalja ja sidu ovat aika lailla samoissa, n. 35-50kcal/100g. Viina taasen on 229kcal/100g.

Tietty vain kohtuu HC-kaverit vetää keppanaa ja hapanta samassa suhteessa:kippis1:

Voiko tänään keitettyjä kananmunia syödä huomenna? Ajatuksena piloille meno?

Back
Ylös Bottom