Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

jos tonnikala purkissa ilmoitetaan sekä netto- että bruttopaino kertooko ravintosisältö netto- vai bruttopainon sisältämät aineet.
eli jos on esim. 20g proteiinii/100g niin onko itse tonnikalassa josta on vesi/ölju kaadettu pois jotain 25g/100g?

Yleensä niissä tonnikalapurkeissa lukee se kokonaispaino esim. 185g ja sitten "josta tonnikalaa määrä X". Ravintoarvot on ilmoitettu koko purkin sisällölle eli siitä voit laskea paljonko siinä pelkässä tonnikalassa on proteiinia, koska öljy ja vesi sisältää 0g proteiinia.

Moi!

Päätin hankkiutua eroon ylimääräisistä rasvavarannoistani dieetin avittamana - ei mitään hirveitä läskejä suinkaan ole poistettavana, vaan tarkoituksena on lähinnä kiinteämpi olemus. Ongelmana vain on ruokavalion koostaminen, en nimittäin halua suorituskykyni tai vaivalla hankitun lihasmassan tippuvan. Jonkinasteista vähähiilihydraattista dieettiä olen ajatellut. En mieluusti kuitenkaan luopuisi esimerkiksi maitotuotteista, joten paleodieetti lienee poissuljettu vaihtoehto.

Miten koostan ravintoni? Proteiineja tarvitsee tietysti noin 200g, mutta miten on hiilihydraattien ja rasvojen laita? Grammoja? Painoa tällä hetkellä 98,5 kiloa.

Viikossa minulla on noin 16 treeniä. Kamppailulajeja (judo, karate) sekä kuntosali- ja säkkiharjoittelua.

On siinä paljon treeniä.. Mä lähtisin liikkeelle minimissään 3000-3300 kalorista. Tsekkaisin mitä sillä tapahtuu.

Maksojakauman vetäisin itte johonki (HH/P/R) 33/33/33 tai vaihtoehtoisesti 40/30/30. Emmä meinaan tiedä onko tossa kuitenkaan tarvetta lähtee ketoilemaan. Tähän monsteriin tälläset viestit vähän hukkuu.. Kirjota homma ylös vaikka tonne. Jos saatais vaikka jotain järkevää funtsittua.

Onko säästöliekki totta? Eli voiko olla niin, että syömällä enemmän pääseekin pläskeistä paremmin eroon kuin syömällä vähemmän?

Siinä vaiheessa kun elimistö on mennyt säästöliekille, niin elimistön epätasapainon järkyttäminen syömällä normaalia enemmän voi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja näin vaikuttaa suotuisasti painon putoamiseen.
Mutta jos koko ajan energiansaanti on plussalla niin ei paino voi mitenkään tippua.

Kysymys maidosta proteiinijauheen kanssa:

Olen yleensä sekoittanut treenin jälkeen kevytmaitoa n 3dl Massin Whey-jauheen kanssa, mutta kuulin kaveriltani, että vesi olisikin parempi sekoituskaveri proteiinijauheen kanssa, koska maidossa olisi hitaasti imeytyviä hiilareita ja se vaikuttaisi koko juoman imeytymiseen. Eli olisiko vesi sitten parempi sekoituskaveri? Olen käyttänyt maitoa, koska sen kanssa juoma tuntuu menevän paremmin alas.

Kysymys maidosta proteiinijauheen kanssa:

Olen yleensä sekoittanut treenin jälkeen kevytmaitoa n 3dl Massin Whey-jauheen kanssa, mutta kuulin kaveriltani, että vesi olisikin parempi sekoituskaveri proteiinijauheen kanssa, koska maidossa olisi hitaasti imeytyviä hiilareita ja se vaikuttaisi koko juoman imeytymiseen. Eli olisiko vesi sitten parempi sekoituskaveri? Olen käyttänyt maitoa, koska sen kanssa juoma tuntuu menevän paremmin alas.

Maito on parempi, vaikka imeytyykin hieman hitaamin. Hera+kaseiini (maitoproteiinia) on parempi kuin pelkkä hera. :)

Yleisesti ottaen maitoproteiini imeytyy hitaammin. Esimerkiksi rahkaa on hyvä kiskasta illalla huiviin.

Jos jotain jauhoja tarkoitit, niin onhnan noita yöproteiineja joka lähtöön, jotka sisältävät juurikin maitoproteiinia.

Moro kysyisin vaa että paljon ihminen saa/kannattaa vetää esim oliiviöljyä et se ois vielä terveellistä? Mä koitan nyt lihottaa tässä itteeni ja kaveri salilta heitti että vedä 1desi oliiviöljyä aina ennen nukkumaan menoa, onkoha toi 1desi terveellistä vielä? vai tekeekö pahaa jos vedän jokapäivä tollase satsin? + mites te muut viisaammat ootte vetäny?

oon tosiaan lihonnu nyt parin kk aikana 6kg oon nyt 61 tavoite ois 80 ja kesäloman loputtua tavoitteena olis jo olla 70

ja käyn salilla 5krt/viikossa

Siis aattelit parissa kuukaudessa kerätä ensin 19kg massaa ja sen jälkeen diettailla siitä parissa kuukaudessa 9kg pois? IMO kannattaa ottaa järki käteen ja hieman hillitymmin nostaa painoa. Massan kasvatus on pitkän tähtäimen juttuja, eikä kukaan kasva parissa kuukaudessa isoksi.

Oliiviöljyhän on hyvää rasvaa ja siitä suurin osa on tyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka lisäävät hyvän kolesterolin (HDL) määrää ja samalla alentavat huonon kolesterolin (LDL) määrää. Tässäkin tietenki kannattaa pitää järki mukana, eikä ottaa turhan suuria määriä vuorokaudessa. Itellä tulee kuitenki otettua vaihtelevasti 20-40 grammaa päivässä ruuasta saatavien rasvojen lisäksi, ja kolesteroliarvot on pysyny hyvinä. Etenkin tuon HDL :n määrä on ollut keskivertoa parempi, joka on luultavasti juurikin öljyjen ansiota. Jos kiinnostaa enemmän nuista rasvoista opiskella, niin täältä löytyy paljon tietoa.

Siis aattelit parissa kuukaudessa kerätä ensin 19kg massaa ja sen jälkeen diettailla siitä parissa kuukaudessa 9kg pois? IMO kannattaa ottaa järki käteen ja hieman hillitymmin nostaa painoa. Massan kasvatus on pitkän tähtäimen juttuja, eikä kukaan kasva parissa kuukaudessa isoksi.

Oliiviöljyhän on hyvää rasvaa ja siitä suurin osa on tyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka lisäävät hyvän kolesterolin (HDL) määrää ja samalla alentavat huonon kolesterolin (LDL) määrää. Tässäkin tietenki kannattaa pitää järki mukana, eikä ottaa turhan suuria määriä vuorokaudessa. Itellä tulee kuitenki otettua vaihtelevasti 20-40 grammaa päivässä ruuasta saatavien rasvojen lisäksi, ja kolesteroliarvot on pysyny hyvinä. Etenkin tuon HDL :n määrä on ollut keskivertoa parempi, joka on luultavasti juurikin öljyjen ansiota. Jos kiinnostaa enemmän nuista rasvoista opiskella, niin täältä löytyy paljon tietoa.

Taisin nyt selittä huonosti. Periaatteessa tarkoitin että tavoittteena on nyt ensimmäiseksi se 70kg saaha täyteen ennen kesäloman loputtua. ja sen jälkeen vasta 80kg

No, kesäloman loppuun on tästä katsottuna vajaa 4kk, jonka aikana sulla ois tarkotus kerätä massaa 9kg. Eli karkeasti laskettuna 2,25kg per kuukausi eli noin puoli kiloa per viikko. Ei sua mikään estä bulkkaamasta niin reilusti, mutta sen eteen saakin sitten jo syödä reilummin ja rasvaakin tulee aika paljon siinä ohella. Yleensä suositellaan semmosta 1kg/kk tai noin 200g/vko tahtia, joskus ehkä vielä maltillisempaa. Näin sitä ylimääräisen läskin määrän tuloa voidaan hidastaa, ja peilikuva ei muutu niin nopeaa ihan syöttöporsaaksi. Nämä on tietenki edelleen vaan mun mielipiteitä, jos haluat nostaa painoa reilummin, se tarkoittaa että sun pitää nostaa kaloreita sen verran reilusti, että painon nousu on mahdollista. Tuon bulkin jälkeen sitä dietattavaakin on vaan sitten reilummin, kun rasvaakin on suurempi kerros.

Miten sokerittomissa kurkkupastilleissa (esim. Läkerol) voi olla kaloreita, ja onko nuo kalorit imeytyviä eli onko tosiaan niin että jos syön 100g sokerittomia pastilleja (259kcal), lihon periaatteessa saman verran kuin jos söisin 259kcal jostain muusta hiilaripiroisesta ruoka-aineesta?

Kalorilaskuri.fi:
"Kurkkupastilli, Läkerol Dents mustaherukka 259 kcal, (rasvaa)0,2 g, (hiilarit)85,5 g, (proteiini)4,2 g"

Olin aina siinä luulossa että dieetillä noita voisi napsia makeanhimoon :(

Hiilihydraatteja on muunkinlaisia kuin sitä perinteistä sokeria, mitä noissa karkeissa ja pastelleissa yleensä käytetään. Nyt on vain keksitty vaihtaa perus sokeri pois ja sen tilalle esim. hedelmäsokeria, jossa on siis kaloreita ihan yhtä lailla. Tällä tavoin vain saadaan siihen purkkiin liimattua teksti "ei sokeria" ja hölmöiltä rahat pois.

Eihän noita kurkkupastilleja voi toisaalta edes, ainakaan omasta kokemuksesta, syödä niin isoa määrää, että niistä saisi energiaa edes kohtalaisesti. Ovat nimittäin aikamoisia laksaktiiveja, ja niistä tulee samalla massu kipeeksi.

Back
Ylös Bottom