Rautakirja OY ja sairausloman omituiset säännöt. Seuraus: palkanmenetys!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

Bisley

SNIKT!
VIP
Ikä
38
Eli tällainen tapaus.

Menin flunssan takia tiistaina 25.11 terveyskeskukseen terveydenhoitajalle ja sain sairauslomaa kolme päivää. Rautakirjalla on ollut jo muutaman vuoden käytäntö, että terveydenhoitajan todistus riittää, jotta sairausloman ajalta saa palkkaa. Terveydenhoitaja ei kuitenkaan saa antaa kolmea päivää pidempää sairauslomaa yhtäjaksoisesti. Tämän tiesin. Sitä taas en tiennyt, että kun sairausloma loppuu sen kolmen päivän jälkeen ja käyt yhä hakemassa uutta sairauslomaa ollessasi yhä kipeänä, ei terveydenhoitajan todistus enää kelpaakaan?!

Näinhän minulle kävi ja palkastani pidätettiin 152 euroa. Oikeutetusti?

Kerronpa nyt miten homma eteni. Tuli perjantai aamu ja totesin yhä olevani kipeä kolmen päivän sairausloman jälkeen. Soitin terveyskeskukseen, jossa tentattiin oloani yms. tuntojani. Sanoin tarvitsevani todistuksen työnantajalleni johtuvastani työkyvyttömyydestä. Puhelimessa oleva nainen sanoi, ettei flunssa vaadi lääkärin toteamista ja terveydenhoitajan todistushan riittää työnantajalle. Nainen passitti minut siis jonottamaan terveydenhoitajan vastaanotolle.

Pika pikaa painelin paikan päälle ja odotushuoneessa soitin henkilöstöpalveluihin, koska tämä on käytäntö firmassamme. Sama henkilö vastasi, kuten edellisen kerran (tiistaina 25.11) ja totesin sairauteni yhä jatkuvan. Sanoin olevani jo terveyskeskuksessa ja että odottelin pääsyä terveydenhoitajalle. Tässä vaiheessahan olin jo tekemässä tietämättäni väärin, mutta sanoiko henkilöstöassistentti minulle mitään? Varoittiko hän minua, etten menisi terveydenhoitajalle, sillä Rautakirja OY:ssä sairausloman jatkuminen vaatii lääkärin vastaanottoa, jotta palkan saisi sairausloman ajalta? Ei!

Henkilöstöassistentti jutusteli mukavia ja toivoi, etten kipenä joutuisi kovin kauan odottamaan terveydenhoitajalle pääsyä. Lupasin soittaa, kun tietäisin kauanko sairausloma jatkuu.

Sain kaksi päivää lisää ja terveydenhoitaja tutki tarkkaan mahdolliset korvatulehdukset sekä keuhkot ettei rahinoita kuuluisi. Aivan saman olisi siis lääkärikin tehnyt. Todettiin vielä, että kotiin lepäämään ja annettiin kuoraan todistus työnantajalle.

Soitin henkilöstöpalveluihin kotimatkalla uudestaan ja kerroin diagnoosin ja kehuin vielä kuinka nopeaa tämä nykyään on, kun ei tarvitse lääkärin vastaanotolle jonottaa. Tässäkään vaiheessa henkilöstöassistentti ei maininnut, että poika teitpä sinä väärin, palkkaa ei sitten tipu. Sitä ollaan muuten palkattomalla lomalla siitä hetkestä lähtien, kun astuit terkkarin ovesta ulos.

Menin kotiin ja parantelin onnellisena itseäni sen pari päivää ja sunnuntaina jo hyökkäsin työpaikalle.

Eilen sitten tuli palkkakuitti joka oudosti oli entistäkin laihempi. Katselin kummastuneena -152 euroa, joka möllötti ilkeänä kuitissa. Soitin palkanlaskijalle, joka totesi, että minulla oli viime kuussa kaksi palkatonta vapaapäivää. Ehei, eihän minulla mitään sellaista ollut. Olin kyllä kipeänä, mutta että vapaapäiviä ja palkattomiakin vielä? Palkanlaskija kehoitti soittamaan henkilöstöpalveluihin.

Soitin henkilöstöpalveluihin ja taas kerran sama assistentti vastasi. Kysyin, että onko sairauslomatodistukseni kenties hukkunut jonnekin, sillä palkkaa ei ole näyttänyt tulleen kahdelta sairauslomapäivältä? Olin kyllä lähettänyt molemmat todistukset, ensimmäiset kolme päivää ja jälkimmäiset kaksi päivää, samassa kuoressa.

Hetken yhdessä ihmeteltyämme assistentti kysyi oliko molemmat todistukset terveydenhoitajan todistuksia? Vastasin myöntävästi, johon hän totesi: “juu, no sittenhän asia on selvä. Sairausloman jatkuessa terveydenhoitajan todistus ei kelpaa Rautakirjalle!”

Tyrmistyin täysin. En oikeastaan osannut sanoa mitään. Mielessäni kävi miljoona ajatusta ja päälimmäisenä oli kysymys miksi en tiennyt tästä? En ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä lisäyksestä. Assistentti sanoi kyseisen tiedon kyllä löytyvän kassapäätteemme infon sivuilta ja lisäsi vielä, että nämä asiat tulevat yleensä vasta tässä vaiheessa esille.

Nyt haluaisin pienenä huomiona lisätä, että tuon asian olisi siis voinut kertoa minulle ainakin kahdessa eri tilanteessa soittaessani terveysasemalta, jolloin tämä palkan pidätys oltaisiin voitu välttää.

Lopetin puhelun pikaisesti ja soitin aluemyyntipäällikölle ja kerroin mitä oli tapahtunut. Hän lupasi selvittää tilanteen ja palata asiaan seuraavana päivänä. Tänään sain tekstiviestin aluemyyntipäälliköltäni, joka pahoitteli asiaa ja sanoi, että tasapuolisuuden nimissä asialle ei voida tehdä mitään. Kun terveydenhoitajan todistus alkoi pari vuotta sitten olla hyväksyttävä, oltiin siitä tiedotettu näkyvästi. Syy oli siis minun ja sanktio oli palkan menetys.

Olen ollut asiasta yhteydessä varaluottamusmieheen, joka on keskustellut firmamme luottamusmiehen kanssa. Palvelualojen ammattiliitto näyttää olevan käsistään sidottu. Tämän kaltaisia tapauksia on tullut viime aikoina kuulemma jo viisi muutakin. Asia tullaan ottamaan esille työehtoneuvotteluissa, jotka ovat parin vuoden kuluttua. Kiva.

Kysynkin kuka periaatteessa on vastuussa? Onko se terveydenhuolto, joka ei näemmä tiedä firmojen omista säännöistä, sillä he haluavat meidän käyttävän terveydenhoitajaa kevyemmissä sairaustapauksissa, kuten flunssat yms. Onko se henkilöstöpalvelu, joka ei edes käsillä olevan tilanteen aikana informoi työntekijää?

Summa summarum, minä olin kuitenkin se, joka sai maksaa tietämättömyydestä kovan hinnan ja vielä joulun alla. Armoa ei anneta Rautakirjalla eikä näitä erehdyksiä katsota yksilökohtaisesti. Oli kyseessä sitten ensimmäistä vuottaan työtä tekevä henkilö tai minun tapauksessa 10 vuotta tunnollisesti työssä käyvä ja hyvin harvoin sairaana oleva työntekijä.

Olisi hienoa, että myös terveydenhuollon saralla tiedotettaisiin selkeämmin näistä tapauksista ja säännöistä eikä tuputettaisi terveydenhoitajaa lääkärin sijaan, sillä nähtävästi se ei kelpaakaan työnantajalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samat säännöt kaikille, kai niistä pitäisi itse olla tietoinen. Olisihan se epäreilua jos saisi palkan tuolta ajalta ja joku toinen vastaavasti sairastellut ei saisi koska tiesi käytännöstä?

Kysynkin kuka periaatteessa on vastuussa? Onko se terveydenhuolto, joka ei näemmä tiedä firmojen omista säännöistä, sillä he haluavat meidän käyttävän terveydenhoitajaa kevyemmissä sairaustapauksissa, kuten flunssat yms. Onko se henkilöstöpalvelu, joka ei edes käsillä olevan tilanteen aikana informoi työntekijää?

Minusta terveydenhuolto ei ole vastuussa tuosta. Ei voi olettaa, että ne tietäisivät kaikkien firmojen eri käytännöt. Ja järkeväähän tuo onkin, että lääkärien kuormaa vähennetään sillä kun flunssatapaukset yms. voi terkkarikin hoitaa.
Jossain määrin vastuuta saisi ottaa henkilöstöpalvelu, jonka velvollisuus on varmistaa, että kaikki työntekijät varmasti tietävät toimintatavat sairaustapauksissa.
Ja lisää kakkaa kyllä heittäisin myös tuosta, ettei henkilöstöassistentti maininnut puheluiden yhteydessä mitään. Luulisi, että juuri nuo uudet säännöt olisivat hänelläkin kirkkaana mielessä kun sääntömuutokset kerran ovat suhteellisen uudet ja muitakin vastaavia tapauksia on siis tullu.
Pienen pienen vastuusiivun heittäisin myös Bisleylle eli ei kai sellaista toimialaa olekaan, jossa terkkarin kolmen päivän saikkua saa terkkari jatkaa. Siis siten, että työnantaja sen hyväksyy.;)
Ymmärrän aluepäällikön ratkaisun tilanteessa. Kädet on sidottu silläkin, kun R-kioskit on franchise-ketju ja yhtenäisillä pelisäännöillä on pakko pelata hässäkkätilanteissakin. Joskin selvästikin pelisäännöissä on hiomisen varaa...

Mä olen aina luullut, että työnantaja saa itse määritellä, että mitä todistuksia tarvitaan ja minkäkin aikajakson jälkeen? Tähän asti kaikissa työpaikoissani on ollut käytäntö, että jos on yli kolme päivää sairaana, niin neljännestä päivästä alkaen tarvitaan lääkärintodistus jatkamaan joko omaa poissaoloilmoitusta tai terkkarin todistuksella määräämää sairaslomaa, jotta saikku olisi palkallista.

Ikävä tapaus, mutta ehkä tästä nyt ainakin opittiin se, että kannattaa sairaaksi ilmoittautumisen yhteydessä tarkistaa, että millaisen todituksen työnantaja vaatii maksaakseen poissaoloajalta palkan...

Nämä asioita joista täytyy pitää itse huoli. Sairastuessaan tai sitä ennen kysyä tai etsiä tieto, miten tulee toimia. Riittääkö terveydenhoitajan todistus? Moneksi päivää? Vai kelpaako vain lääkärintodistus. Nämä kaikki tiedot täytyy löytyä työpaikalta tai kysyä työkaverilta tai ainakin luottamusmies tietää oikean vastauksen.

Itse kanssa joskus tehnyt samantapaisen "virheen". Soitin hoitajalle takaisin ja hoitaja toimitti postitse lääkäriltä pyytämän todistuksen. Koita onnistuuko tälläin.

Huomioikaa nyt että sairaana ollessaan ei ajatuskaan ole ihan kirkkaimmasta päästä. Varsinkin kun olen hyvin harvoin kipeenä, ei nämä asiat ole ajankohtaisia. Yhä vieritän vastuuta myös henkilöstöpalveluille, sillä moneen otteeseen olisi sieltä voitu valistaa tyhmää meikäläistä, että mene lääkärille älä terkkarille. En myöskään tajunnut että kaksi eri sairaustodistusta lasketaan yhteen. Yhtäjaksoisestihan ei minulle yli kolmea päivää myönnetty. Ensin 3 ja sitten 2. Ensin menin kuumeen ja räkätaudin takia ja sitten kovan yskän. Molempiin todistuksiin kirjoitettiin syyksi ylähengitysteiden tulehdus. Sama sairaus vai ei? mene ja tiedä. Pilkun nussimista ja vastuu vieritetään tietysti työntekijälle. Rahaahan en saa takaisin, se on varma, mutta enemmän saisivat tiedottaa näistä byrokratian koukeroista työntekijöille.

Muistakaa että terveyskeskusksessa minut osoitettiin terveydenhoitajalle. Ja he sanoivat että terkkarin todistus riittää vaikka tiesivät jatkavansa samaa sairauslomaa. Infoa pitäisi heillekin antaa ettei näin ole asia!!

Ja otinhan minä vastuun, kun palkasta ne pari päivää pidätettiin. Suolaiset oli sairauslomapäivät.:down:

Niin siis se riittää todistukseksi siitä että oot sairaana ja täten hyväksyttävä syy olla pois, tokkopa ne firman sisäisiin käytäntöihin voi vaikuttaa?
Outoa että noinkin lyhyestä sairastelusta jätetään palkkaa maksamatta ja pitäisihän noista tiedottaa, etenkin jos on muillekin käynyt sama moka.

Outoa että noinkin lyhyestä sairastelusta jätetään palkkaa maksamatta

Oudompaa että jossain yhä maksetaan ilman todistuksia palkka kotiin! Syystä tai syyttä. Oikeasti outoa, siis nykypäivän meiningillä.

Meillä ei vähään aikaan hyväksytty terveydenhoitajilta MITÄÄN sairaustodistuksia ilman tappelua.

Nykyään se on toi normaali 3pvää ja sit lääkäriin.

Työnantaja voi määrätä käymään jossain tietyssä paikassa/tietyllä lääkärillä mutta on silloin velvollinen korvaamaan kulut.

Kannattaa vakuutusyhtöltäkin kysyä mihin lääkäri firmoihin niillä on sopimukset. Menee kaikki PALJON mutkattomammin.

Bisley: on samaa sairautta jos lapussa on sama diagnoosi. Se mitä olette tohtorin kanssa puhunut ei kuulu niille. Toisin ainakin meillä ne katsoo kirjasta sen latinankielisen diagnoosin...

Oudompaa että jossain yhä maksetaan ilman todistuksia palkka kotiin! Syystä tai syyttä. Oikeasti outoa, siis nykypäivän meiningillä.

Meillä ei vähään aikaan hyväksytty terveydenhoitajilta MITÄÄN sairaustodistuksia ilman tappelua.

Nykyään se on toi normaali 3pvää ja sit lääkäriin.

Työnantaja voi määrätä käymään jossain tietyssä paikassa/tietyllä lääkärillä mutta on silloin velvollinen korvaamaan kulut.

Kannattaa vakuutusyhtöltäkin kysyä mihin lääkäri firmoihin niillä on sopimukset. Menee kaikki PALJON mutkattomammin.

Bisley: on samaa sairautta jos lapussa on sama diagnoosi. Se mitä olette tohtorin kanssa puhunut ei kuulu niille. Toisin ainakin meillä ne katsoo kirjasta sen latinankielisen diagnoosin...
Niin ei meilläkään ennen kelvannut kuin lääkärintodistus, mikä on muuten ihan natsimeininkiä jos rehellisiä ollaan, pari vuotta sitten tuli tuo terkkarin todistus. Joo on samaa sairautta joo, kunhan sanoin vain että jos olisi vaikka kirjoittanut että ripuli niin olisin saanut palkan. Ylähengitysteiden tulehdus on niin yleisdiagnoosi kaikelle mahdolliselle sairaudelle, että vaikka olisikin eri sairaus oikeesti niin se siihen laitetaan!! Asiassa oli niin monta muuttujaa, eikä yksikään osunnut kohdalleen mun tapauksessa. Mulla oli jopa yksi vapaa päivä välissä, mutta terkkari laittoi vahingossa senkin sairauslomapäiväksi, jos ei olisi laittanut, olisi sairaus ollut uusi sairaus ja uudet kolme päivää terkkari todistuksella oltaisiin hyväksytty. Byrokratiaahan tämä on ja jos olisin johtajan poika niin mitähän luulet, oliskohan palkka maksettu jos isi olisi älähtänyt?

Edit.
meillähän ei edes ole työterveyslääkäriä vaan joudutaan juoksemaan kunnallisilla terveysasemilla. Nämä "erehdykset" ovat varmasti yleisempiä kuin tulee julki.

Tuo kyllä vituttaisi itseäni aikalailla jos kohdalle sattuisi varsinkin kun ei joka vaivan takia ole tullut systeemiä hyödynnettyä vaan on ajatellut sitä työnanatajan puolta asiassa.

Frendi on alan isoimmassa muuttofirmassa duunissa. Kävi vähän sama juttu. Terkkari kirjoitti 3pv saikkua, mut säännöissä sanotaan et terkkarilta saa vaan yhden päivän saikun...kahdesta siis jäi palkkamaksamatta.

Ihme pelleilyä koko homma. Miks mennä edes sinne terkkarille...ite ainakin menisin jatkossa vaan aina suoraan lekurille, sanoo siinä sitten suoraan vaan ettei meiän työpaikoilla hyväksytä terkkarin lappuja. Ite oon ollu duunipaikoissa töissä jossa saa olla koska vaan 3pv poissa ilman mitään todistuksia kuhan ilmoittaa pomolle...

Bisley, oikeudenmukainen ratkaisu mitä voit tehdä on pitää pitämättömiä sairaslomia. Kaks päivää muuttuu helposti kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi kun selkään rupee sattumaan ;) Toinen on vaihtaa duunia...

Seuraavalla kerralla sitten kipeenä töihin tartuttamaan toiset. Tai jopa parempaa, asiakkaat. Näin minä tein kun olin tuntitöissä, missä ei saanut saikusta palkkaa... Pomollekin sanoin että olen OK, samalla kun yskin päälle.... Eli ota siitä.

Frendi on alan isoimmassa muuttofirmassa duunissa. Kävi vähän sama juttu. Terkkari kirjoitti 3pv saikkua, mut säännöissä sanotaan et terkkarilta saa vaan yhden päivän saikun...kahdesta siis jäi palkkamaksamatta.

Ihme pelleilyä koko homma. Miks mennä edes sinne terkkarille...ite ainakin menisin jatkossa vaan aina suoraan lekurille, sanoo siinä sitten suoraan vaan ettei meiän työpaikoilla hyväksytä terkkarin lappuja. Ite oon ollu duunipaikoissa töissä jossa saa olla koska vaan 3pv poissa ilman mitään todistuksia kuhan ilmoittaa pomolle...

Bisley, oikeudenmukainen ratkaisu mitä voit tehdä on pitää pitämättömiä sairaslomia. Kaks päivää muuttuu helposti kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi kun selkään rupee sattumaan ;) Toinen on vaihtaa duunia...
Aivan, monessa firmassa riittää, että ilmoittaa työnantajalle olevansa sairas. Meidän firmassa ollaan tätä tietysti aikanaan käytetty väärin ja siksi homma mennyt tiukemmaksi (natsimeininki). Nyt sentään terkkarin todistus on pari vuotta riittänyt, mutta ehdot ovat yhä tiukat.

Oon pirulauta ollut aina niin tunnollinen työntekijä, ettei tule mieleen hakea saikkua, kunnes oikeesti oon kipeä. Oon ollut duunissa ihan helvetillisissä alaselän kivuissa, oon töpsytelly siellä reisi revenneenä, kuumeessa tehnyt inventaaria, ojentaja katkenneena oon myynyt lottoa. Eipä se mitään tästä lähtien tiedän, kantapään kautta, minne mennä jos pikkasenkin kurkunpäätä kutiaa.:kippis1:

Eikö työnantaja järjestä työterveydenhuoltoa?
Ei. Suomessa on n. 700 kioskia, joten olisi kai hankalaa järjestää jokin keskeinen yksityinen lääkäriasema. Tässä tilanteessahan Rautakirja säästää helvetisti rahaa.

:offtopic:
Toinen epäkohta on ruokailu. Meillä ei ole ruokataukoja. Työehtosopimuksessa lukee, että ruokailla saa työn lomassa, kunhan työ ei häiriinny. Heh, vedä siinä sitten riisiä ja kanaa myynnin ohessa. Varmasti tulisi valituksia huonosta asiakaspalvelusta. Asiaa on joskus yritetty muuttaa, mutta kun ala on naisvoittoinen ja huhu kiersi, että jos asia menee läpi työaikoja vähennetään, ei kukaan uskaltanut lähteä mukaan ajamaan ruokataukojen puolesta.:offtopic:

:offtopic:
Toinen epäkohta on ruokailu. Meillä ei ole ruokataukoja. Työehtosopimuksessa lukee, että ruokailla saa työn lomassa, kunhan työ ei häiriinny.

R-kioskit ovat todellakin surullisen kuuluisia siitä että esim. lauantaina lottokansaa palvellessa ei edes vessaan pääse. Lain mukaan työantajan on järjestettävä tauotus, olen nähnyt sellaistakin että kioski on laitettu kiinni hetkeksi ja ovessa on lappu : "suljettu ruokailun ajaksi" tms. Valitettavaa monessa ammatissa on että jos niistä taukojen pitämisistä ei itse huolehdi niin ei kukaan muukaan. Tämä olisi nimenomaan työsuojeluvaltuutetun homma hoitaa, jos ei muu auta niin Uudenmaan työsuojelupiiriin soittoa asiasta.

Työturvallisuuslaki:

31 §
Työn tauottaminen

"Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä."

BISLEY.
Käy pyytämässä kyseisen terveysaseman YLILÄÄKÄRILTÄ tai vastaavalta jälkikäteen lääkärintodistus (Yleessä saa kiinni puhelin ajalla ja lähettävät todistuksen kotiin). Hän voi sen kirjoittaa. Varsinkin, kun sairaus oli sama, joka jatkui. Näin saat palkan kaikilta päiviltä. Meillä on firmassa sama kolmen päivän käytäntö sairaanhoitajien todistusten kanssa. Homma korjaantuu edellämainitulla tavalla takautuvasti. Ei pitäisi olla mitään nokankoputtamista.:thumbs:

edit: Toimin itse esimiehenä ja näitä on tullut muutamia vastaan. Kaikki on korjattu, niin että työntekijä saa ansaitun palkkansa.

R-kioskit ovat todellakin surullisen kuuluisia siitä että esim. lauantaina lottokansaa palvellessa ei edes vessaan pääse. Lain mukaan työantajan on järjestettävä tauotus, olen nähnyt sellaistakin että kioski on laitettu kiinni hetkeksi ja ovessa on lappu : "suljettu ruokailun ajaksi" tms. Valitettavaa monessa ammatissa on että jos niistä taukojen pitämisistä ei itse huolehdi niin ei kukaan muukaan. Tämä olisi nimenomaan työsuojeluvaltuutetun homma hoitaa, jos ei muu auta niin Uudenmaan työsuojelupiiriin soittoa asiasta.

Kyllä liiton mielestäni pitäisi ottaa kantaa näissä asioissa vahvasti. Joukkovoimassa se salaisuus piilee.

Jos kaikki ärrän myyjätkin edes "liittoutuisivat" tuossa asiassa, niin tulostakin voisi syntyä. Jos yksi myyjä valittaa asiasta, työnantaja voi näyttää ovea, mutta jos kaikki valittavat asiasta, ratkaisujakin voi syntyä. Ei oikeuksiensa vaatiminen ole mikään häpeä. Työantajan velvollisuus on huolehtia, että työntekijöillä on mahdollisuus lakisääteisiin taukoihin. Ilman joukkopainostusta tätä ei kuitenkaan aina muisteta. Ei olosuhteiden vaikeus ole työntekijän ongelma, vaan työnantajan.

Edit. Nyt luin vasta tuon Bisleyn viestin loppuosan. Kyllä tuohon asiaan silti kannattaa puuttua.Tuo nyt voi olla ihan pelottelua tai todellakin pelkkää huhua.Joku järki nyt sentään pitää olla, että edes syömään ehtii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom