Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsee, tosin tällä hetkellä on aika vähän paikkoja joten kaikki erikoisosaaminen on tärkeää. Varsinkin jos on sairaanhoidon tms. muun käytännöllisen alan koulutusta niin ne auttavat.

Aika hiljaista voi tuo pääseminen olla, jos ei ole valmiusjoukkokoulutusta tai siviilissä sairaanhoidon ammattilainen.

Oliko tämä kenties aikana jälkeen Alfan? Alfa hoiti kuitenkin VCP:t, taloetsinnät, eristykset, EOD:n tukemiset, partioinnin jalan ja ajoneuvoin sekä QRF-vastuun ja joukkojenhallintavalmiuden. Tosin olihan Alfassakin paljon ei-valmareita ja tiedustelussa oli myös meidän porukkaa Säkylästä. Sen jälkeen vaan on käsittääkseni tuo valmareiden käyttöaste noussut aika paljonkin perustehtäviin. Nyt kun on vähän kohteita niin tuo vaan korostuu, mutta jos tässä nyt Libanon(YK) ja mahdollisesti Libya(EU) aukeavat niin kyllä muidenkin mahdollisuudet paranevat huomattavasti, varsinkin jos on siviilistä koneistaja/hoitoala/etc. osaamista.
Olitko Panda Kosovossa tai Alfa-komppaniassa milloin? Olin Alfakomppaniassa itse ihan alkuaikana kun operaatio starttasi 1999-2000. Hieno olisi keskustella sellaisen kanssa joka saattaa tuntea paikat ja olosuhteet jotka tuolla vallitsi.

Olitko Panda Kosovossa tai Alfa-komppaniassa milloin? Olin Alfakomppaniassa itse ihan alkuaikana kun operaatio starttasi 1999-2000. Hieno olisi keskustella sellaisen kanssa joka saattaa tuntea paikat ja olosuhteet jotka tuolla vallitsi.

06-07 pyörittiin alueella joo. Ei ole koko Christinaa enää pystyssä :(

Olin tosiaan tuolla 99-00 ja "perittiin" vartiopaikat ja leiri Gurkhilta Stimljessä. Oli upeaa partioida ja vartioida hetken aikaa noiden nepalin suurten pikkumiesten kanssa ja keskustella Heidän harjoituksista ja operaatioista (ja saada kukri ilman vastalahjaa omaksi. Tarjosin sissipuukkoa mutta kaveri sanoi että ei halua mitään...). Brittien kanssa muutenkin tuli kaikennäköistä yhteissysteemiä harjoitettua ja muutkin NATO-maiden joukot oli päivittäin omilla nurkkakunnilla. Terveiset jos joku Alfa-komppaniassa 99-00 palvellut tätä sattuu lukemaan!

Puhelu Porin Prikaatista tuli eilen ja päivän-kahden sisään pitäs postiin kolahtaa palvelukseenastumismääräys :rock: Tammikuussa Pasi-koulutukseen ja siittäpä se homma alkaa pyörimään... 1/12 roottoriin pääsin ekakertalaisena, ja ihan normaalina jääkärinä, tosin luulen että siviilikoulutus ja -työ paino valinnoissa eniten :) Kaks vuotta ehdin olla valmiudessa.

Itsellä viime vapulta virkamiehen vastustaminen taustalla kun en halunnut juoppoputkaan mennä vapaaehtoisesti asemalla. Mil.fi:n sivuilla lukee, että rikosrekisteri estää. Mutta mielestäni tämä tapaus ei varsinaisesti mene rikosrekisteriin, Jää kyllä merkintä. Taas hakemus papereissa kysyntään: Onko sinua sakotettu? Kun tästä keissistä sain sen 120€ sakkoa.

En tiedä mitä kokemuksia muilla ollut näistä esim. kännihölmöilyistä? Kuinka vaikuttaneet? Kova halu olisi hakea :P

Turha hakea jos virkamiehen vastustaminen papereissa.

Jos jotain positiivista haluat kuulla, niin et olis reissuun päässyt putkamerkinnänkään kanssa, joten oli loose-loose -tilanne.

Vaikein reitti RT-Hommiin on liittyä PVn palvelukseen. Koulun jälkeen olet listalla viimeisenä ja menee noin 4 -6 vuotta että pääset jonnekin. (MUTU) Opiskelunkin aikana on suht vaikeaa päästä. Poikkeuksiakin kyllä on. MPKK:sta hyvät paperit ja koulutus jota tarvitaan jossain päin maailmaa, niin suht helppoakin voi olla päästä. Erikoisosaaja pääsee aina. Ihan sama onko siviili tai palkattua henkilökuntaa.

Tätä voin jonkun verran kompata. Kapiukot ilmoittavat halukkuutensa rt-tehtäviin vuosittain kehittämiskekustelujen yhteydessä tai hakevat auki jääneitä paikkoja avoimista työpaikoista. Ongelma on siinä, että rekrytoijat kysyvät joukko-osastolta, onko henkilö irroitettavissa rt-tehtäviin. Yleensä ei ole, koska kaikki joukko-osastot haluavat pitää kiinni omista miehistään. Valintajonossa irroitettavissa olevat pääsevät ensin..

Toki jos on tuuria ja sopiva koulutus, niin voi päästä helpommin.. Itselläni on 10 vuoden palvelusuran aikana ollut mahdollisuus lähteä kolme kertaa.

Pääseekö rauhanturvaajaksi muuta kautta kuin Porin valmiusprikaatin kautta?
Itse palvelin 1/11 Panssariprikaatissa Sotilaspoliisikomppaniassa, meidän joukkue sai ensimmäistä kertaa suomessa kokeiltavan koulutuksen, eli meistä tehtiin panssarijääkäreitä. Eli olen siis Sotilaspoliisi-panssarijääkäri.

Eli onko mitään mahdollisuutta päästä rauhanturvaajaksi näin, olen ylennetty korpraaliksi ja sain vielä jalkaväen mitalin, stipendin hyvästä palveluksesta ja Urlus säätiön shekinkin ansaitsin.

Pääsee. Pitää muistaa, että iso osa kriisinhallintajoukkojen henkilöstöstä palvelee muissa kuin jääkäritehtävissä. Siviilikoulutuksella on paljon merkitystä. Lakimiehen, poliisin, sairaanhoitajan tms. perinteisten ammattien lisäksi joukoissa tarvitaan automekaanikkoja, atk- ja sähkömiehiä, rahastonhoitajia, materiaalikirjanpitäjiä, toimistoaliupseereita, tiedottajia, pappeja jne jne..

Jos varusmiespalvelusta ei tullut käytyä Porin Prikaatissa, LJK:ssa, rajalla tai joissain muissa erityiskoulutusta antavissa paikoissa, niin kannattaisi lähteä parantamaan niitä mahdollisuuksia päästä rt-tehtäviin hankkimalla sopiva siviilikoulutus ja työkokemusta.

Ja tähän vielä pieni muistutus: Kriisinhallintaa tai siihen verrattavaa työtä voi tehdä myös muissa organisaatioissa kuin YK:n tai NATO:n johtamissa rauhanturvaamisoperaatioissa.. EULEXilla (tai muilla EU-johtoisilla operaatioilla), OSCE:lla ja YK:lla on myös paljon tehtäviä siviileille, joilla on sopiva koulutus..

Ja tähän vielä pieni muistutus: Kriisinhallintaa tai siihen verrattavaa työtä voi tehdä myös muissa organisaatioissa kuin YK:n tai NATO:n johtamissa rauhanturvaamisoperaatioissa.. EULEXilla (tai muilla EU-johtoisilla operaatioilla), OSCE:lla ja YK:lla on myös paljon tehtäviä siviileille, joilla on sopiva koulutus..

Osaatko kertoa OSCE, EULEX ja YK:n operaatioihin hakeutumisesta mitään tarkempaa? Nettisivuja katselin, mutta eipä ne oikein hirveästi vielä kerro mitään muutakuin "perustiedot".

Millainen tuo 2-5 viikkoa kestävä koulutus Porin Prikaatissa on?

Jos tarvitsee ajokorttia, niin autokoulu jossa uudistetaan PV:n luokat.

Perustaitojen harjoittelua, ROE säännöt, ampumakoulutus, ensiapu, radioliikenne etc

Se on myös karsiva eli vaikka cooperin läpäisee voi sulkaa saada soveltumattomuudesta tai käytöksestä...

Osaatko kertoa OSCE, EULEX ja YK:n operaatioihin hakeutumisesta mitään tarkempaa? Nettisivuja katselin, mutta eipä ne oikein hirveästi vielä kerro mitään muutakuin "perustiedot".

Enpä oikein osaa, koska en ole itse pistänyt (vielä) papereita sisään noihin siviilipuolen hommiin..

Pikku vinkki kuitenkin koskien erilaisten kansainvälisten järjestöjen paikkoja. Työnhakuilmoituksissa on usein mainittu paikkojen olevan joko "contracted" tai "seconded". Contracted -paikkoihin voi hakea suoraan ja Seconded -paikkoihin valinnat tekee organisaatioon kuuluvat maat. Esim. suomalaisten valinnat tekee Suomen valtio ja käytännössä Kriisinhallintakeskus, CMC Finland: http://www.cmcfinland.fi/. Tuolta kannattaa katsoa mm. osio "Avoimet paikat".

Tuonne Kansainvälisiin valmiusjoukkoihin hakeville tiedoksi, testien rakenne hieman muuttunut. Cooper vaatimus noussut 2300m --> 2600m, mukaan on tullut evakuointitesti, jossa kannetaa 55kg painavaa nukkea 150m ja englanninkielen testi on siirtynyt osaksi haastattelua.

Enpä oikein osaa, koska en ole itse pistänyt (vielä) papereita sisään noihin siviilipuolen hommiin..

Pikku vinkki kuitenkin koskien erilaisten kansainvälisten järjestöjen paikkoja. Työnhakuilmoituksissa on usein mainittu paikkojen olevan joko "contracted" tai "seconded". Contracted -paikkoihin voi hakea suoraan ja Seconded -paikkoihin valinnat tekee organisaatioon kuuluvat maat. Esim. suomalaisten valinnat tekee Suomen valtio ja käytännössä Kriisinhallintakeskus, CMC Finland: http://www.cmcfinland.fi/. Tuolta kannattaa katsoa mm. osio "Avoimet paikat".

Kuinkas helposti noihin siviilipuolen tehtäviin pääsee, varsinkin jos ei ole ammatiltaan poliisi, palomies,tullimies tai juristi?

Käsittääkseni pitää olla jokin CMC koulutus käytynä? Tai ainakin auttaa valinnassa?

Onko joku mahdollisesti hakenut suoraan operaatiohin esim EULEX:iin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom