Rasvaprosenttilukema järkytti + imettävän mietteitä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan ensialkuun vakuutan, että käytän hakutoimintoa ja ahmin jo olemassaolevia ketjuja, mutta kaikkimullehetinyt-luonteeni kaipaa henkilökohtaista vastausta henkilökohtaiseen ahdinkooni.

Olen normaalipainon puolella turvallisesti oleva keskikokoinen alle 30-vuotias nainen, jolla nyt kuitenkin ilmeisesti rasvaprosentti on liki 40%. Kyllähän se vähän järkytti, mutta pienen nieleskelyn jälkeen pakko todeta, että onhan tuossa logiikkaakin. Imetän tällä hetkellä hieman yli 1-vuotiasta lastani, mikä toki selittää osan tuosta lukemasta, koska rinnat ovat täynnä maitoa, en tiedä miten nuo laitteet sellaista tulkitsevat. Mutta faktaa on, ettei minulla myöskään ole juurikaan lihaksia, en harrasta oikein mitään lihaskuntoa kasvattavaa liikuntaa, mutta kävelen paljon, 8-15km joka päivä ja lisäksi olen nyt aloittanut juoksemisen muutama viikko sitten ja nykyinen tahtini on kuutisen kilometriä kolmeen varttiin. Käyn juoksemassa 3-4 kertaa viikossa. En siis ole sohvaperuna, mutta rasvaa silti on, sen näkee kyllä jo ihan peilistäkin ja ilmeisesti vielä rasvaa on pahiten keskivartalollani ja sisäelimissä.

Syön... No, aivan helvetisti. Syön myös terveellisesti, ainakin pääosin, en syö mitään makeisia enkä sipsejä enkä limsoja/mehuja/keksejä/leivonnaisia yms. Välttelen gluteenia ja maitotuotteita, joskin hapanmaitotuotteita käytän jonkin verran. Syön paljon paleo- ja raakaruokia. Laskin muutaman päivän syömisiäni tuossa ja kyllähän niitä kaloreita kertyi, 3000-3500kcal/päivä, mutta jos syön vähemmän, painoni nousee ja oloni on väsynyt.

Ongelmani on rehellisesti, etten oikein tiedä mitä tehdä, mistä aloittaa. Niin kauan kuin imetän, en voi oikein millekään dieetille alkaa, energiaa on saatava paljon, toki voin muokata syömisiäni, mutta jälleen kerran, en tiedä miten. Isommille kuntosaleille minulla tuskin on ihan heti varaa, taloyhtiöstä löytyy jokin minulle tuntematon "kuntosali", kotitreeni toki onnistuisi ja olenkin ihan huvikseni aloittanut puolisoni kanssa alle viikko sitten 30 day ab-challengen. Ajatus rasvaprosentistani ahdistaa. Apua?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitäpä jos lopettaisit mittaamiset ja käyt vaan vaa`alla ja katsot peilistä miltä näyttää? Turhaa hankkia ahdistusta tuollaisilla mittauksilla.

No ihan ekaksi täytyy kysyä, millä tuo rasvaprosentti on mitattu? En paljoakaan antaisi arvoa, jos kyseessä on esim. joku vaaka tai kuntopyörä jossa on mittausmahdollisuus. Itsellä oma vaaka näyttää aina 20-22% väliä ja Inbody antaa arvoksi 9.4-9.9%...

E: Yllä ehtikin tulla jo oikein hyvä neuvo.

En ole mitannut koskaan aiemmin elämässäni, kuin tämän yhden kerran. Taloyhtiössämme oli joku herbalifen edustaja ja siellä oli mittausmahdollisuus, niin piipahdin siellä ihan huvikseni mittauttamassa, itse tuotteet eivät kyllä kiinnostaneet yhtään. Laite oli sellainen käsissä pidettävä, johon syötettiin esitietoja. Eli aion kyllä "lopettaa mittailut" kun en ole sellaista aloittanutkaan, kiitoksia toki hyvästä neuvosta.

Kuten myös sanoin; peilistäkin näkee, että läskiä on, joten peilikin kyllä lisää tätä ahdistusta.

On toki ja syö kunnon ruokaakin, mutta imetän silti, eikä lopettaminen ole vaihtoehto :) Imetys kuitenkin vaatii myös paljon energiaa, eikä silloin oikein millään miinuskaloreilla ainakaan voi mennä. En oikein tiedä dieeteistä mitään, yhdistän ne jotenkin aina vähän syömiseen ja kituuttamiseen, enkä halua sellaista. Kalorilaskennat ja makrot yms menevät multa vähän ohi, sen mitä tajuan niin en jaksa seurailla paria päivää enempää.

Millaista dieettiä sitten suosittelet?

Hei..! imetys on parasta ravintoa lapselle, eikä se tee äidillekään pahaa. Parempi ihmismaitoa ihmiselle kuin vaikkapa lehmäntiivisteitä.

Imetyksessä on se etu, että sun kroppa osaa laittaa vauvan ravinteet ja tarpeet edelle - jos jäät itse ilman, maito on yhtä hyvää ja ravitsevaa kuin ennenkin. Miinuskalorinen dieetti on ihan OK, ja tokihan tuossa iässä lapsi jo jotain kiinteitäkin saa. Ravintoaineita kannattaa vähän seurata, että tulee vitamiinia ja muita hiveneineksiä myös äitille.

Nyt on tärkeää se, että teet ees jotain - ihan sama mitä (treeniä ja muutosta ruokavalioon). Mikä tahansa voittaa tekemättömyyden 6-0, etenkin kun vauvelin kanssa se ei ole helppoa. Se ravintopuoli ei varmasti kerralla oikene mihinkään, ja varmasti haet pitkäaikaisia ratkaisuja etkä 4-viikon onnen ihmeitä. Joten: treenaa ees jotain, opi ottamaan rutiinia vaikka vauvan päikkärien aikaan jotain pientä tehdä. Ei sen tarvi paljoa olla. Ja jos ei jaksa, ei jaksa - tee sitten toinen päivä. Tärkeintä on, että alat orientoitua asiaan, ja saat jonkun suuntiman ja henkisen orientaation asiaan, että se muutos alkaa tapahtua ja on pysyvä. Vauvan flunssakin katkaisee hiton tehokkaasti kaiken tekemisen, vaikka ei oo kovin vakava asia. Toki henkisesti kova pala kun pienokainen on pikkulenssustakin tosi sairaana, ja hoitoa vaatii. Mutta äitiys ei tarkoita ettei vois enää yhtään tehdä. Ja dieettaaminen + pienet muutokset ruokavalioon ja muuhun tekemiseen _ei_ ole oikein tehtynä kituuttamista.

Omien lasteni äitiä ja useita muita perheitä seuraten tässä on ylläolevia oppinut ja mieltänyt.

On toki ja syö kunnon ruokaakin, mutta imetän silti, eikä lopettaminen ole vaihtoehto :) Imetys kuitenkin vaatii myös paljon energiaa, eikä silloin oikein millään miinuskaloreilla ainakaan voi mennä. En oikein tiedä dieeteistä mitään, yhdistän ne jotenkin aina vähän syömiseen ja kituuttamiseen, enkä halua sellaista. Kalorilaskennat ja makrot yms menevät multa vähän ohi, sen mitä tajuan niin en jaksa seurailla paria päivää enempää.

Millaista dieettiä sitten suosittelet?

Ehkä kannattaa kysyä neuvolasta.

Hei..! imetys on parasta ravintoa lapselle, eikä se tee äidillekään pahaa. Parempi ihmismaitoa ihmiselle kuin vaikkapa lehmäntiivisteitä.

Imetyksessä on se etu, että sun kroppa osaa laittaa vauvan ravinteet ja tarpeet edelle - jos jäät itse ilman, maito on yhtä hyvää ja ravitsevaa kuin ennenkin. Miinuskalorinen dieetti on ihan OK, ja tokihan tuossa iässä lapsi jo jotain kiinteitäkin saa. Ravintoaineita kannattaa vähän seurata, että tulee vitamiinia ja muita hiveneineksiä myös äitille.

Nyt on tärkeää se, että teet ees jotain - ihan sama mitä (treeniä ja muutosta ruokavalioon). Mikä tahansa voittaa tekemättömyyden 6-0, etenkin kun vauvelin kanssa se ei ole helppoa. Se ravintopuoli ei varmasti kerralla oikene mihinkään, ja varmasti haet pitkäaikaisia ratkaisuja etkä 4-viikon onnen ihmeitä. Joten: treenaa ees jotain, opi ottamaan rutiinia vaikka vauvan päikkärien aikaan jotain pientä tehdä. Ei sen tarvi paljoa olla. Ja jos ei jaksa, ei jaksa - tee sitten toinen päivä. Tärkeintä on, että alat orientoitua asiaan, ja saat jonkun suuntiman ja henkisen orientaation asiaan, että se muutos alkaa tapahtua ja on pysyvä. Vauvan flunssakin katkaisee hiton tehokkaasti kaiken tekemisen, vaikka ei oo kovin vakava asia. Toki henkisesti kova pala kun pienokainen on pikkulenssustakin tosi sairaana, ja hoitoa vaatii. Mutta äitiys ei tarkoita ettei vois enää yhtään tehdä. Ja dieettaaminen + pienet muutokset ruokavalioon ja muuhun tekemiseen _ei_ ole oikein tehtynä kituuttamista.

Omien lasteni äitiä ja useita muita perheitä seuraten tässä on ylläolevia oppinut ja mieltänyt.

Aivan, enkä ole imetystä lopettamassakaan, lapsentahtinen vieroittuminen on minun tavoitteeni :)

Tuo on hyvä tietää, että uskallan olla miinuskaloreillakin, olen nimittäin todella paljon arastellut sitä, peläten sen vaikuttavan maitoon. Ja itse asiassa, minulla on lapsia kaksi, tuo reilu 1v ja reilu 2v, että joo, hulinaa riittää, mutta on kyllä onneksi mahdollisuuksia jotain treeniä pitkin päivää aina ujuttaakin, pitää vaan ottaa se nyt toden teolla projektiksi. Ja olet ehdottoman oikeassa siinä, etten halua mitään kuuriluontoista pelastusta tähän, vaan elämäntapamuutoksia, mutta tuo rasvaprosenttilukema (heitti se sitten suuntaan tai toiseen jonkin verran) hälyytti, että jotain on tehtävä.

---

Etsiskelin tietoa googlella ja täältäkin, ja mutulla uskaltaisin väittää, että yksi ongelmani lienee ainakin liian vähäinen proteiinin saanti. Muistelen jotain laskukaavaa, että naiselle 1-1.5g proteiinia per painokilo, mutta en tiedä millaista aktiivisuustasoa tuo pitää sisällään? Liikun paljon ja jos nyt alan vielä tehdä lihastreenejä, mikähän olisi sopiva määrä proteiinia? Olen 164cm/63kg.

Viimeksi muokattu:
Nyt meni niin tyttöjuttuihin, että toivottavasti joku fiksu osaa proteiineissa neuvoa. Ite sanoisin arkisesti, että tuossa alkuvaiheessa se ei oo niin justiinsa - kunhan opettelee hieman pastaa ja pullaa jättämään pois ja syömään enemmän vaikka lihaa. Paljon tärkeempää saada se muutos alulle ja pysyväksi, ko alkaa laskea grammoja. Mut toi läskin lähtö on sitä iankaiken kliseetä - syö enemmän kasviksia ja vaikka kanaa, ja vähemmän valkosta jauhoa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mainitsin tosiaan jo aiemmin, että välttelen gluteenia, eli käytännössä viljoja :) En siis syö pastaa enkä pullaa (okei gluteenitonta maissi-kikhernepastaa syön). Ihan puolta kiloa kasviksia ei varmaan päivässä mene jatkuvasti, muttei paljon allekaan. Joskus voi mennä reippaasti ylikin. Kyllä siis syön oikeesti aika terveellisesti, vaikkakin paljon. Rasvaakin käytän miettimättä, voita, kookosöljyä, oliiviöljyä, pähkinäöljyjä, hyvälaatuisiakin toki.

Mutta kiitoksia toistaiseksi, nää vastaukset helpotti jo mun akuuteimpia aatteitani, sukellan foorumille vielä muihinki ketjuihin.

Zone-sarja -42%
Jos se on se Omronin laite johon itsekkin olen tutustunut, niin antoi yhdelle laskettelija naisellekin 32% arvot vaikka suurin osa massoista oli lihaksikkaissa reisissä.

Noissa kotiin tarkoitetuissa laitteissa ei ole mitaan urheilija-asetuksia(tyyliin InBody), joten jos painoa on pituuteen nähden reilusti, niin laite antaa myös reilut arvot vaikka paino koostuisi pääasiassa lihaksesta, kaikki nuo laitteet perustuvat samaan bioimbedanssimenetelmään joka mittaa vain sähkönjohtavuutta nesteissä(lihaksessa enemmän vettä kuin rasvassa) ja heittää sitten valmistusmaan mukaan korealaisilla sirorakenteisilla hobbiteilla standardoidun taulukon mukaan arvot laitteeseen ohjelmoidusta taulukosta.

Toisaalta jos olet hentorakenteinen voi lihasmassaa olla niin vähän että pikku hiljaa kerääntynyt rasva voi suhteessa lihasmassaasi olla todellisuudessakin 35% luokkaa.

Huomautan vielä ettei yksikään kyseiseen menetelmään perustuva laite tiedä erillisten kudosten määrää oikeasti, oli sitten kysymys 40€ tai 100 000 € laitteesta vaan arvaus perustuu veden määrään kudoksissa, joista sitten lasketaan epäluotettavalla menetelmällä rasva- ja lihasprosentteja.

Kiertävät testaajat ovat verrattavissa näihin ammattilaisiin. ->
snakeoil.jpg

Etsiskelin tietoa googlella ja täältäkin, ja mutulla uskaltaisin väittää, että yksi ongelmani lienee ainakin liian vähäinen proteiinin saanti. Muistelen jotain laskukaavaa, että naiselle 1-1.5g proteiinia per painokilo, mutta en tiedä millaista aktiivisuustasoa tuo pitää sisällään? Liikun paljon ja jos nyt alan vielä tehdä lihastreenejä, mikähän olisi sopiva määrä proteiinia? Olen 164cm/63kg.
Semmonen 120 g on sulle ihan hyvä tavoitemäärä. Siihen ei kuitenkaan pääse helposti, jos asiaan ei oikeasti kiinnitä huomiota. Tyypillisesti siis näin etenkin naisilla. Vähennä hieman aerobista (juoksua n 2 x) jos lisäät puntti- / lihastreenin mukaan n. 3 x (mitä siis suosittelen monestakin syystä). Mut samaa mieltä olen kuin Archey noista mittareista, joten ne voisit vaikka unohtaa ja keskittyä siihen että olo on hyvä, vaatteet istuu päällä ja peilikuva miellyttää :)

Sulle pitäs riittää semmonen 2700 - 3000 kcal jos jätät tuon juoksemisen vähemmälle. Tuota en tajunnut että jos syöt vähemmän niin paino nousee? Onks sulla hormoonitoiminta jne kunnossa?

Sulle pitäs riittää semmonen 2700 - 3000 kcal jos jätät tuon juoksemisen vähemmälle. Tuota en tajunnut että jos syöt vähemmän niin paino nousee? Onks sulla hormoonitoiminta jne kunnossa?

Sanoisin että ei ole ihan kunnossa, juurikin koska imetän. Imettäessä ilmeisesti kroppa herkästi varastoi imetyksen turvaamiseksi, tällaisen käsityksen olen ainakin saanut aiemmin imetyksestä minua paremmin tietäviltä ja sen vuoksi olen sitten syönyt mieluummin ihan kunnolla kuin liian vähän. Tai ei hormonitoiminnassani varmaan mitään vikaa toki ole, mutta normaalin tasolla se tuskin nyt on. Muuten olen kyllä tietääkseni kaikinpuolin ihan terve ihminen.

Ja on mulla tässä 3.5kk aikana (kun lapsi vähensi maidonjuontia ja alkoi syödä kunnolla kiinteitä, eli imetys vähentyi varmaan puolella ja samalla tosiaan rohkaistuin syömään reippaasti enemmän mitä normaalisti) kyllä siis raskauskilot lähteneet jo ihan rysähtämällä, painoa on lähtenyt 5kg ja vyötäröltä kadonnut 10cm ja mahan kohdalta melkein tuplaten tuon. En siis oo silleen huolissani painostani yms ja peilistäkin on nähnyt, että kroppa on lähtenyt hyvää tahtia palautumaan, huolenaiheeni oli siis ihan vain tuon rasvaprosentin aiheuttama ahdinko, koska oli se luku sitten todellisuudessa kaikkea 30-40% väliltä niin ihmiselle, joka pitää itseään melko aktiivisena liikkujana, tuo säikäytti. Olen kyllä peilistäkin tietoinen tuosta laihaläski-ilmiöstä, en nyt halua kuviani julkiselle foorumille jaella, mutta olen nyt paljon suurempikokoinen juurikin keskivartaloalueelta kuin 3v sitten ennen raskauksiani vaikka olin silloin melkein samanpainoinen muutoin kuin nyt, joten se mitä en ehkä ole tajunnut mielessäni aiemmin, on raskauksien (molemmissa raskauksissa oksentelin kuukausitolkulla ja molemmissa liitosten löystyminen kipeytti selkäni pahasti) aiheuttama lihaskato.

Koen siis itse, että ruokavalioasiat mulla on silleen hanskassa, että syön terveellisesti enkä ole lihomassakaan. Mulla ei oo mitään tavoitepainoja eikä -mittoja, haluan vaan voida hyvin kropassani ja kiitos tän ketjun, nyt tiiän ettei hätä ole tämännäköinen, mun pitää vaan keskittyä nyt toden teolla siihen lihastreeniin ja kehittää joku itselle sopiva sellainen.

Koen siis itse, että ruokavalioasiat mulla on silleen hanskassa, että syön terveellisesti enkä ole lihomassakaan. Mulla ei oo mitään tavoitepainoja eikä -mittoja, haluan vaan voida hyvin kropassani ja kiitos tän ketjun, nyt tiiän ettei hätä ole tämännäköinen, mun pitää vaan keskittyä nyt toden teolla siihen lihastreeniin ja kehittää joku itselle sopiva sellainen.
Samaa mieltä. Tuo lihaskato on varmasti todellinen selitys asialle muun muutoksen jota raskaus tuo kanssa, joten varmasti oot oikeilla raiteilla kun jatkat paljon syömistä ja alat rakentaa lihasta.

Normaalia terveellistä kotiruokaa naamaan, jokaisella aterialla proteiinia ja normaalia tavoitteellista salitreeniä. Sitte ku muksu on kikkivieroolla ni asetat tavotteeks miss bikini fitness kisat vuoden päästä ;) vaikket sinne halajaisikaan...

Jos se on se Omronin laite johon itsekkin olen tutustunut, niin antoi yhdelle laskettelija naisellekin 32% arvot vaikka suurin osa massoista oli lihaksikkaissa reisissä.

Noissa kotiin tarkoitetuissa laitteissa ei ole mitaan urheilija-asetuksia(tyyliin InBody), joten jos painoa on pituuteen nähden reilusti, niin laite antaa myös reilut arvot vaikka paino koostuisi pääasiassa lihaksesta, kaikki nuo laitteet perustuvat samaan bioimbedanssimenetelmään joka mittaa vain sähkönjohtavuutta nesteissä(lihaksessa enemmän vettä kuin rasvassa) ja heittää sitten valmistusmaan mukaan korealaisilla sirorakenteisilla hobbiteilla standardoidun taulukon mukaan arvot laitteeseen ohjelmoidusta taulukosta.

Toisaalta jos olet hentorakenteinen voi lihasmassaa olla niin vähän että pikku hiljaa kerääntynyt rasva voi suhteessa lihasmassaasi olla todellisuudessakin 35% luokkaa.

Huomautan vielä ettei yksikään kyseiseen menetelmään perustuva laite tiedä erillisten kudosten määrää oikeasti, oli sitten kysymys 40€ tai 100 000 € laitteesta vaan arvaus perustuu veden määrään kudoksissa, joista sitten lasketaan epäluotettavalla menetelmällä rasva- ja lihasprosentteja.

Kiertävät testaajat ovat verrattavissa näihin ammattilaisiin. ->
snakeoil.jpg

Kävin mäki mittauttamassa "Suomen tarkimmalla InBodylaitteella" ja silti kusi about 10 prosenttiyksiköllä alakanttiin. Sain rasvaprosentiksi 5,8. Väitän kuitenkin todellisen prosenttini olevan 14-16. Aika kaameeta paskaa se on mainostaa muutenkaan noita laitteita tarkkoina, pihtimittaukset sitte erikseen.

Back
Ylös Bottom