Rasvanpoltto?! Kysymyksiä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aarne
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen aloittanut nyt hieman punttien nostelua kotioloissa ja yritän vaihtaa ruokavaliota ja on tullut joitain kinkkisiä ongelmia eteen.

Eli tavoitteet: Aluksi rasvat pois (ei ole paljoa, mutta että näkyis vatsalihakset selkeästi jne), sitten lihasta ja hyvä juoksukunto.

Syön yleensä leipää, lihaa, riisiä, pastaa ynnä muuta, mitä nyt yleensäkkin kotioloissa syödään. Olen yrittänyt vaihtaa ruokavaliota tälläiseksi:
Aamulla pari leipää, kinkkua, tomaattia, kurkkua. Vettä tai appelsiinimehua. Valmariniä 15ml sekä yksi kalaöljytabletti.

Sitten tulee ongelmia, pitäisi syödä välipaloiksi maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa protskujen saamiseksi. Mikään noista ei melkein edes mene alas, varsinkin jos joka päivä pitäisi mutustaa..
Lounaan syön hyvin ja sillon saan mahan täyteen lihalla, salaatilla jne.

Oletuksena, että syön aamupalan 12 aikaan näin kesälomalla. Mitä syön 2-3 aikoihin? Lounas 5-6 aikoihin, ja sitten mitä vielä iltapalaksi? Noitten välillä olen ruennut syömään hedelmiä.

Puntista ei tarvitse neuvoja, mutta entäs juoksu? Monta kertaa miten pitkään viikossa jne? Sillä saa rasvaa pois ja juoksukunnon kohotus on yksi tavoite. En pysty juoksemaan mitään puolen tunnin lenkkejä, edes hölkkäämällä. Miten jos tekee pientä kuntopiiriä puntin ohella, niin olisiko esim. 3x20 vatsaa, 3x20 selkää ja vaikka 3x15 kylkilihasta hyvä tehdä joka päivä? Sunnuntaina vaikka lepopäivä.

Mitä muutosta mihinkin?

Nyt on vähän sekavaa tekstiä, mutta jelpatkaas vähäsen jos ymmärsitte pointin.

Aarne sanoi:
Sitten tulee ongelmia, pitäisi syödä välipaloiksi maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa protskujen saamiseksi. Mikään noista ei melkein edes mene alas, varsinkin jos joka päivä pitäisi mutustaa..

Oletuksena, että syön aamupalan 12 aikaan näin kesälomalla. Mitä syön 2-3 aikoihin? Lounas 5-6 aikoihin, ja sitten mitä vielä iltapalaksi? Noitten välillä olen ruennut syömään hedelmiä.

Maitorahkan maustamisesta löytyy searchillä hyviä vinkkejä. Maitorahka on mulla se helpoiten uppoava bodysafka. tonnikala ja raejuusto maistuu ainakin täällä erikseen scheisselta, mutta sotkepas esim. ½ purkkia tonnikalaa ja ½ purkkia raejuustoa keskenään + hieman mustapippuria päälle ==> ei edelleenkään hirveän hyvää mutta 10 x parempaa kuin erikseen syötynä. Voit syödä myös esim. keittokinkkua 100 - 200 g kerrallaan jos maistuu paremmin. Onko lisäravinteet käytössä? Jos edellä mainittujen syöminen tuottaa ongelmia sekoita 1 - 2 maustettua prodedrinkkiä päivässä. Aamupalalla olen itse alkanut syömään maitorahka + puurohiutaleet (2 - 3 dl) + ananasmurska + jugurtti -sekoitusta + esim. leipää päälle jos vielä maistuu. Syöt kirjoituksiesi mukaan noin 4 ateriaa päivässä joka on liian vähän. 5 - 7 ateriaa olis sellainen aika yleinen määrä, joista jokaisella noin 30g proteiinia. Niin ja esim. leivän proteiineja ei lasketa tuohon 30 grammaan :)

edit: kuinka monta vuotta olet nostellut puntteja? Kannattaa aina hieman kyseenalaistaa omaa tietämyksen tasoa treenaamiseen liittyen ja etsiä tietoa jatkuvasti.

Aamulenkillä rasva palaa

Aarne sanoi:
Eli olen aloittanut nyt hieman punttien nostelua kotioloissa ja yritän vaihtaa ruokavaliota ja on tullut joitain kinkkisiä ongelmia eteen.

Eli tavoitteet: Aluksi rasvat pois (ei ole paljoa, mutta että näkyis vatsalihakset selkeästi jne), sitten lihasta ja hyvä juoksukunto.

Syön yleensä leipää, lihaa, riisiä, pastaa ynnä muuta, mitä nyt yleensäkkin kotioloissa syödään. Olen yrittänyt vaihtaa ruokavaliota tälläiseksi:
Aamulla pari leipää, kinkkua, tomaattia, kurkkua. Vettä tai appelsiinimehua. Valmariniä 15ml sekä yksi kalaöljytabletti.

Lounaan syön hyvin ja sillon saan mahan täyteen lihalla, salaatilla jne.

Puntista ei tarvitse neuvoja, mutta entäs juoksu? Monta kertaa miten pitkään viikossa jne? Sillä saa rasvaa pois ja juoksukunnon kohotus on yksi tavoite. En pysty juoksemaan mitään puolen tunnin lenkkejä, edes hölkkäämällä. Miten jos tekee pientä kuntopiiriä puntin ohella, niin olisiko esim. 3x20 vatsaa, 3x20 selkää ja vaikka 3x15 kylkilihasta hyvä tehdä joka päivä? Sunnuntaina vaikka lepopäivä.

Mitä muutosta mihinkin?

Nyt on vähän sekavaa tekstiä, mutta jelpatkaas vähäsen jos ymmärsitte pointin.

Tuohon rasvanpolttoon kommentoisin, jotta aamulenkillä rasva palaa parhaiten pois ja lihakset säästyy, siis aamulla heti kun heräät niin tyhjällä mahalla (voit juoda vettä) lenkille, ota vaikka L-glutamiinia ennen lenkkiä veden kanssa teelusikallinen niin se vielä tehostaa lihasten säilymistä. Lenkin jälkeen n. 1 h vasta syö aamupala koska rasvanpoltto jatkuu vielä lenkin jälkeenkin, aamulla kaikki energia tulee rasvasta koska yön jälkeen kehon energiavarastot ovat matalat (paitsi jos käyt yöllä jääkaapilla !) aamulenkin pituudeksi riittää 0,5 h mutta mitä enemmän vaikkapa tuntikin, niin sitä parempi, voit myös kokeilla HIIT (high intensy inteval training) systeemiä lyhyellä aamulenkillä jos et halua juosta tai pyöräillä aamulla tuntia, eli: lämmittele aluksi 5 min kevyesti juosten, spurttaa TÄYSILLÄ 1-2 min ja jäähdyttele 3 min kevyemmin juosten jne...läskit alkaa sulamaan HIIT:illä varmasti mutta se on rankka systeemi....aamuaerobisesta on lisäksi se hyöty, että kehon perusenergiankulutus on korkeammalla tasolla koko päivän kun kehoa aamulla herätellään aerobisella treenillä

m80 sanoi:
Maitorahkan maustamisesta löytyy searchillä hyviä vinkkejä. Maitorahka on mulla se helpoiten uppoava bodysafka. tonnikala ja raejuusto maistuu ainakin täällä erikseen scheisselta, mutta sotkepas esim. ½ purkkia tonnikalaa ja ½ purkkia raejuustoa keskenään + hieman mustapippuria päälle ==> ei edelleenkään hirveän hyvää mutta 10 x parempaa kuin erikseen syötynä. Voit syödä myös esim. keittokinkkua 100 - 200 g kerrallaan jos maistuu paremmin. Onko lisäravinteet käytössä? Jos edellä mainittujen syöminen tuottaa ongelmia sekoita 1 - 2 maustettua prodedrinkkiä päivässä. Aamupalalla olen itse alkanut syömään maitorahka + puurohiutaleet (2 - 3 dl) + ananasmurska + jugurtti -sekoitusta + esim. leipää päälle jos vielä maistuu. Syöt kirjoituksiesi mukaan noin 4 ateriaa päivässä joka on liian vähän. 5 - 7 ateriaa olis sellainen aika yleinen määrä, joista jokaisella noin 30g proteiinia. Niin ja esim. leivän proteiineja ei lasketa tuohon 30 grammaan :)

edit: kuinka monta vuotta olet nostellut puntteja? Kannattaa aina hieman kyseenalaistaa omaa tietämyksen tasoa treenaamiseen liittyen ja etsiä tietoa jatkuvasti.

Miksei leivänproteiineja lasketa? proteiinia nekin on vaikkakin huonompaa mutta muiden oikeiden ruokaaineiden esim. papujen(vai mikä kasvi se täydensi leipäproteiinia???????????????????) kanssa niistäkin saadaan hyöty irti.

:kuvia:

TheLORD sanoi:
Miksei leivänproteiineja lasketa? proteiinia nekin on vaikkakin huonompaa mutta muiden oikeiden ruokaaineiden esim. papujen(vai mikä kasvi se täydensi leipäproteiinia???????????????????) kanssa niistäkin saadaan hyöty irti.

Mielenkiintoista. Muutetaan sitten se kommentti siihen muotoon, että minä en laske esim. leivän proteiineja mukaan, koska en jaksa mussuttaa papuja leivän päällä ;)

Tuo maitorahka ei kyllä meinaa mennä alas vaikka mihin sekoittelis, banaanin kanssa se oli ihan alas menemään jotenkuten. Ja sitä, kun pitäis ainaki se pari purkkia päivässä syödä vielä..?

Kyllä tiedän nuo aamulenkit ja HIIT:n nopeuttavat vaikutukset, olen käynyt kerran tuon HIIT:n vetämässäkin 20sek spurtti 20sek hitaampaa-tyylillä.

Tuli mieleen lisäkysymyksiä, jos syö jugurttia niin esim. mikä jugurtti on hyvä dieetillä vai voiko syödä mitään? Entäpä murot? Ja onko hyvä käyttää leivän päällä oivariiniä vai mitäs muuta?

sekotat rahkaa ja jogurttia,eikö muka mee alas? esim.brekkariks helvetin hyvä,sinne vielä jotain muroa/kaurahiutaleita sekaan

Enpä oo tuota jugurttirahkaa kokeillu..

Mitä jugurttia sen pitää olla? Eilen söin tollasen Danone vaniljajugurtin ja katoin noita arvoja ni hiilareita 17g ja protskua 3.8g/100g jugurttia.. Tuo ei vissiin mikään paras mahdollinen ole?

Aarne sanoi:
Tuo maitorahka ei kyllä meinaa mennä alas vaikka mihin sekoittelis

Oletko maistanut Ehrmannin rahkaa vai pelkkää Pirkkaa ja Valiota? Jälkimmäiset ovat hirveätä sementtiä, mutta Ehrmann uppoaa helposti ainakin minuun.

Aarne sanoi:

Mitä jugurttia sen pitää olla? Eilen söin tollasen Danone vaniljajugurtin ja katoin noita arvoja ni hiilareita 17g ja protskua 3.8g/100g jugurttia.. Tuo ei vissiin mikään paras mahdollinen ole?

IMO sillä ei aamupalalla niin hirveesti väliä oo...itellä on tainnu olla jotain Ingman/Valio 0,2 rasvaa tjsp. näitä litran tölkkejä...

Syö vain perus maustamatonta rahkaa omilla mausteilla..

Sanon nyt asian mikä on varmaan tuttu monelle treenaajalle. Itsekkään en alussa voinut syödä purkillista raejuustoa kakomatta, nyt sellanen menee hetkessä alas, eikä tee pahaakaan. Kun alottelee tätä harrastusta, sitä ikäänkuin ajan mittaa liukuu voiman pimeältä puolelta (normaalit ruokailutottumukset karkkineen ja burgereineen) valoisalle puolelle (rahka banaanilla on herkullista!!1). Valion rahka tuntu aluks ihan karseelta, eihän tät voi ihminen syödä, mut nyt se on jo päivän herkkuannos. Kun päivän aikana ei syö mitään todella herkullista kuukaudesta toiseen, tulevat makuhermojenkin vaatimukset rymisten alas.

m80 sanoi:
Syöt kirjoituksiesi mukaan noin 4 ateriaa päivässä joka on liian vähän. 5 - 7 ateriaa olis sellainen aika yleinen määrä, joista jokaisella noin 30g proteiinia. Niin ja esim. leivän proteiineja ei lasketa tuohon 30 grammaan :)

Miksei leivän proteiineja lasketa tuohon mukaan? Eikö ruisleivässäkin ole ihan hyvin proteiinia?

mattibodari sanoi:
Miksei leivän proteiineja lasketa tuohon mukaan? Eikö ruisleivässäkin ole ihan hyvin proteiinia?

No, itse lasken päivittäiset proteiinit tuotteista, kuten liha, kala, kana, muna, raejuusto, maitorahka (maitotuotteet), jne. Näistä siksi, koska olen elänyt ja tulen elämään siinä uskossa, että nämä sisältävät ns. hyvälaatuista proteiinia. Toisin sanoen monissa muissakin tuotteissa on proteiinia, mutta se ei käsittääkseni ole lihaksenkasvatuksen kannalta parasta mahdollista.

Jokainen voi ottaa proteiininsa ihan mistä haluaa :piis:

edit: matille vielä: syö pois sitä ruisleipää, siinä on hyviä hiilareita verrattuna esim. vaaleaan leipään.

Jeppistä. Kokeilen nyt vielä sitten noita maitorahkoja ja raejuustoja.

Rupeanko vetämään kolme kertaa viikossa juoksua? Teen puntin ma, ke, pe suunnilleen, niin käynkö välipäivinä sitten lenkillä?

Pakko saada rasvaa vähän pois, ku alkaa jo tissitkin tulemaan. Prkl.

Ja lisäravinteita en ole ostellu, pitäisikö tässä vaiheessa?

m80:lle vielä tuosta puntista, että vielä en tarvi tietoa siitä, koska nyt on tuo rasvanpoltto pääsijalla ja tuo puntti on vaan totuttelua tähän punttiharrastuksiin nyt toistaiseksi. Rupean sitten, ku on ajankohtaista niin keräämään infoa enempi jos on tarvetta.

Aarne sanoi:

Bulgarian jugurtti on parasta ravintoarvoiltaan (hiilarit alle 10 ja protskua vähän yli 3 kai). Mielestäni myös maultaan, mutta ymmärrän jos useimmat ihmiset eivät ole saamaa mieltä tästä :D

Mutta koska mulla on fiilis, että kaipaat nimenomaan tälläisiä "karkki" jugurtteja, niin mulla on vinkki:

Laita jotain funlightiä vähän reilummin vaikka Erhmanin rahkaan ja sotke. Se
siitä tulee sellasta karkkin makuista mössöä, jonka luulis uppoavan!! :thumbs:

TomOfFinland sanoi:
Bulgarian jugurtti on parasta ravintoarvoiltaan (hiilarit alle 10 ja protskua vähän yli 3 kai). Mielestäni myös maultaan, mutta ymmärrän jos useimmat ihmiset eivät ole saamaa mieltä tästä :D

Mutta koska mulla on fiilis, että kaipaat nimenomaan tälläisiä "karkki" jugurtteja, niin mulla on vinkki:

Laita jotain funlightiä vähän reilummin vaikka Erhmanin rahkaan ja sotke. Se
siitä tulee sellasta karkkin makuista mössöä, jonka luulis uppoavan!! :thumbs:

Paitsi että Lidlissä myydään ihan maustettua (kuitenkin sokeritonta) jugurttia jossa on hiilareita 6,2 g ja protua 3,5 g, että ei tartte mitään maustamatonta (lue järkyttävän makuista) kamaa alas kiskoa. Valion sokerittomassa jugurtissa taitaa olla samat arvot.

Mutta tuo rahka ja funlight on kyllä todella hyvän makuista, hakkaa useimmat jugurtit maultaan 6-0.

m80 sanoi:
Mielenkiintoista. Muutetaan sitten se kommentti siihen muotoon, että minä en laske esim. leivän proteiineja mukaan, koska en jaksa mussuttaa papuja leivän päällä ;)

Juu mutta kyllä nistäkin osa imeytyy vaikka ei papuja söisikään samoin kuin osa maidosta jää imeytymättä. Kyllä sitä leivistä ja muista sörsseleistä esim. pähkinät,hedelmät, perunat, myslit, herneet...jne.. päivässä minulla ainakin semmoinen 50 grammaa tulee protua. Kyllä tuon voi ainaki 25 grammaksi pihvi protua laskee. Siis jos osa herneistä. Niissä kai laadukasta prodea kuten soijassa kun molemmat ovat palkokasveja.

Aarne sanoi:
Tuo ehrmann+fun light+banaanit.. Uuh, hyvvee.

tervetuloa fun lightin ihmeelliseen maailmaan :kippis1:

EDIT typo

Back
Ylös Bottom