Rasvanpolton optimointi dieetillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan vaan benchmarkkauksen kannalta... Kuinka paljon rasvaa saatte dieetillä lähtemään suhteessa menetettyyn lihakseen?

Aloittelin itse n. 1.5 viikkoa kestäneellä ketolla, n. 70-80% ylläpitokaloreista. Laskelmieni mukaan multa lähti n. 400 g rasvaa ja 100 g lihasta. Jos tahti pysyy samana, niin tuosta voisi päätellä, että jokaisesta laihdutetusta kilosta 200 g on lihasta.

Kun ottaa huomioon kuinka epätarkkoja nuo rasvaprosentin mittaukset on, niin arvailuahan tuo on... mutta jonkinlaista suhdelukua olisi kiva saada että vähän pystyy arvioimaan oman dieetin tehoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anssin vastaukset on joko "höpöhöpö, paskapuhetta" tai sit tulee 50 sivun tutkielma aiheesta englanniksi ;)

Otetaanpas uudestaan alusta... olen mielestäni ottanut veden huomioon. Laskelmat perustuvat lukemiin ennen keton aloitusta ja 2 päivää keton jälkeen, hiilaritankkauksen lopussa. Ja tosiaan kokonaispainoa lähti enemmän kuin tuo 500g, hiilaritankkauksessa tuli sit vedet takaisin.

Ainoa (joskin valtavan suuri) mahdollinen virhepaikka tuossa mun laskelmassa on nuo vaa'an antamat tulokset. Eli mittailin sellaisella vaa'alla, joka näyttää vesi- ja rasvaprosentin. Varsinaisen rasvaprosentin tuo näyttää varmasti väärin, mutta tulos näyttäisi ainakin mun vaa'alla olevan suhteessa edellisiin, joten jos tuo kuitenkin kelpaisi muutoksen mittaukseen(?) Lisäksi olen yrittänyt ottaa huomioon sitäkin, että liian runsas vesiprosentin lasku voi viitata myös lihasten menetykseen, lihaksissahan on vettä ihan paljon... mutta kuten sanottua, lukuni ovat silti "laskettuja arvauksia".

Lyleltä löysin kommentin siitä, mikä voisi olla se worst-case-ratio rasvan ja lihaksen hukkumisen suhteen, mutta mikä mahtaisi olla paras mihin voi päästä ilman mömmöjä? Eli lähinnä kiinnostaa se, onko tuo meikäläisen pudotus edes keskikastia...

Miuku, viittaatko siihen Lylen 1:1-suhteeseen tolla worst casella?

Lylehän sanoi että lihavuustutkijoille on ok suhde jos lähteneestä massasta on 75% läskiä, loput lihasta (+muuta ei-läskimassaa kuten sidekudosta, tms.)

Ultimate dietissä taas tavoite on olla menettämättä lihasta, mutta pääsevätkö kaikki siihen varsinkin jos (miehissä) reilusti alle kympin tähdätään, on vähän eri juttu. Aika monet kertovat pudottaneensa läskiä tasaisesti ja pitäneensä lihakset hyvin. Mut näppituntumalla toi sun 20-80 -suhde ei kuulosta pahalta. Toisaalta jos se on laskettu jonkun impedanssimittarin perusteella niin ei paljoa kannata painoa sille antaa.

Ja hiilaritankkauksen jälkeen tilanne on minusta eri kuin tuossa alkutilanteessa johon vertaat. Tankkaus tuo monesti ylimääräistäkin vettä ja massaa verrattuna "normaaliin". Paras seurantapaikka minusta on just ennen tankkausta aamulla. Ei tarvi arvailla nestetilannetta kun alla on säännöllinen ketoruokavalio, lihakset tyhjinä ja muutenkin paremmin vakioitu tilanne (jos et sitten tankkaa aina samalla ruoalla ja saman verran).

Jep, tuohon 1:1 suhteeseen viittasin, tuo mainitsemasi 75% läskiä on jäänyt multa huomaamatta.

Mä itseasiassa mittailin noita arvoja joka aamu dieetin aikana ja laskeskelin vertailuarvot myös tuolta tankkauspäivää edeltäneeltä päivältä. Suunnilleen sama tulos, mutta epätarkkaahan tuo on joka tapauksessa.

Onko joku onnistunut tuolla ultimate dietillä oikeasti säilyttämään kaiken lihasmassan? Eikös IronButtkin lopettanut jo kokeilunsa ja siirtynyt johonkin muuhun ketodieettiin?

Tää on kyllä aika turhaa spekulointia, sillä en keksi enää konsteja parantaa ketoa ryhtymättä ultimatelle. Kai tässäkin vaikuttaa aika paljon oma aineenvaihdunta ja sen kanssa pitäis vaan tulla toimeen. Silti jotenkin malttamattomalle ihmiselle tuntuu 500 g puolessatoista viikossa aika vähältä. Ja aika rääkiltä tuo ultimate vaikutti, tuntuu että oma kroppa ei ehkä kestäisi...

Mulla on edelleenkin se vaan paperilla, IronButtilla on PDF ;)

Reputation on jotain pisteitä joita saa antaa toisille (ja kai vähentääkin) se ruksinappu siinä reputationin alapuolella lisää tyypin "mainetta".

[Reputation on jotain pisteitä joita saa antaa toisille (ja kai vähentääkin) se ruksinappu siinä reputationin alapuolella lisää tyypin "mainetta".[/QUOTE]

Heh..melkoista hömppää..ilmeisesti Miken oma keksintö :lol2:

PS. :)

Miuku sanoi:
Onko joku onnistunut tuolla ultimate dietillä oikeasti säilyttämään kaiken lihasmassan? Eikös IronButtkin lopettanut jo kokeilunsa ja siirtynyt johonkin muuhun ketodieettiin?

Mulla on kokeilu edelleen menossa. Käytännössä ilman kelluntamittauksia on _tosi_ hankala sanoa lähteekö lihasta vai ei, ja missä suhteessa läskiin. Tuolta treenipäiväkirjoistani voi katsella hifityylisiä käppyröitä siitä miten pihtimittaukset ja niistä lasketut massan muutokset ovat edenneet. Mikään ei osoittaisi että lihasta olisi lähtenyt ylettömän paljon (voimatasosta ja epätarkoista mittauksista päätellen).

Toi on melko rankka ohjelma ihan voluuminsa puolesta, 4x koko kropan treenit viikossa ottaa kunnon päälle.

Tämä nyt liippasi läheltä söötsillä haettuja keskusteluja, mutta vähän hankala keksiä hakusanoja tohon...

Etsin lähinnä vastausta kuinka paljon suhteessa lihakseen tulee rasvaa / muuta mömmöö elimistöön plussalla ollessa kun hyvistä lähteistä syön 3600kcal kulutuksella 4000kcal... Ja miten se on päinvastoin polttaessa...

Miten teillä menee massakuurit/dieetit... Teoriassa +400kcal kuukausittainen painonnousu on noin 1.5kg luokkaa.. Eli jos otan massaa noin 5kk, ja saan vaikka 8kg painoa nouseen, tuosta on rasvoja arvatenkin noin 2-3kg? Nämä kun kiristellään pois, lihasta lähtenee noin 1kg, eli nettoa olisi noin 4kg?
Onko ihan pihalla tämä laskelma?
Ja siis ymmärrän että tuo ei ole puhdasta lihasta, tuleehan siinä lihaksiin nesteitä ym, mutta siis ymmärrätte pointin?

Eli kun lähdet nykytilanteesta, saat lihasta mutta vähän rasvaakin, ja diettaat rasvat mutta samalla lähtee vähän lihastakin, tietäs vain että minkälaisessa suhteessa noi pelaa....??

Suositut

Back
Ylös Bottom