Rasvainen ruoka verolle!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Yksi asia, johon voisi myös puuttua olisi makeisten pakkauskoot, joko verotuksen keinoin tai sitten jopa kokonaan kieltää vaikka yli 200 g karkkipussien myynti.

Aivan varmasti tällä olisi vaikutusta lasten lihomiseen ja miksei aikuistenkin.

Joo noita keinoja on varmaan 100, mutta jostain syystä niitä ei oteta käyttöön....:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei toi mun mielestä ole mikään hullumpi idea, onha noita nähty paljon älyttömämpiäkin ehdotuksia. Totta hitossa terveellisten safkojen hintoja pitäs alentaa, kysymys onkin vain siitä, kuka moiset elintarvikkeet määrittelee. Mikä nyt sitten on lopunperin terveellistä / epäterveellistä...:rolleyes:

Ei tässä asiassa ole mielestäni mitään suurempaa holhousta / salaliittoa herkkusuita vastaan, annetaampahan vain "porkkana" syödä terveellisemmin. Me nyt vaan ollaan niin hiton tyhmää & hyvinvoivaa porukkaa, että lihotetaan itsemme syömällä & ryyppäämällä palleroiksi, vaikka jokainen tietää mahdolliset tulevat sairastumis-riskit. Niin, onkos kukaan muuten nähnyt lihavia, tosi vanhoja miehiä??

Lihan hintaan ei saisi vaikuttaa, muuten kuin ehkä veroa vähentämällä, mutta kyllä esim. vaalean leivän, pullatuotteiden, makeisten, muiden sokeristen tuotteiden, sipsien, voin ja muun epäterveellisten rasvatuotteiden veroa voisi huoletta korottaa mun mielestä.

mun mielestä ei valtion pidä puuttua ihmisten ruokavalioihin jos ei osaa laihduttaa mikä on maailman yksinkertasin asia mikä opetetaan jo alakoulussa niin sitten ei laihduta ja muutenkin sillon kun bulkilla ollaan niin sitä rahaa menee jo muuteki paljo nii vieläkö lisää veroja? !EI!

mun mielestä ei valtion pidä puuttua ihmisten ruokavalioihin jos ei osaa laihduttaa mikä on maailman yksinkertasin asia mikä opetetaan jo alakoulussa niin sitten ei laihduta ja muutenkin sillon kun bulkilla ollaan niin sitä rahaa menee jo muuteki paljo nii vieläkö lisää veroja? !EI!
Eli annetaan niille poloisille läskeille vielä enemmän rahaa, jotta raha riittää muuhunkin kuin ruokaan ;)

Se vaan tuuppaa vaikuttamaan meidän muidenkin veroihin. Elintasosairauksiin menee ihan simona rahaa ja tästä syystä mm. tupakkatuotteilla ja alkoholilla on olemassa haittavero. Huonosta ruokavaliosta johtuvat sairaudet vienevät vähintään yhtäpaljon varoja, mutta sitä haittaveroa on tosiaan aika vaikea saada sinne.

Jotta ei menisi liian yksiselitteiseksi, voi pohdiskella miten esim. rasvaisten ruokien hinnankorotukset vaikuttavat elinkustannusindeksiin ja kuluttajahintaindeksiin, ja sitä kautta vuokriin, eläkkeisiin, ym. tukiin.

Ja toisaalta, jos lähdetään siitä olettamasta, että epäterveeliset elintavat ovat yleisempiä tietyissä kansanosissa, ja seuraavaksi tarkastellaan sitä, miten tämä hypoteettinen kansanosa ruokailuaan rahoittaa...

Mun mielestä hyvä idea, itse olen tuota myös jo aiemmin miettinyt. Sokerituotteeisiin, vähäkuituisiin leipiin ja runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältäviin tuotteisiin veroa lisää

voin ja muun epäterveellisten rasvatuotteiden veroa voisi huoletta korottaa mun mielestä.

Kerrotteko vielä sitten, että millä perusteella tyydyttynyt rasva on epäterveellistä? Ainakin KTL on sitä mieltä, että 10 prosenttia energiantarpeesta voisi täyttää tyydyttyneellä rasvalla. Ja olisi erittäin epäterveellistä olla syömättä yhtään tyydyttynyttä rasvaa. Miten noin olennainen ravintoaine voi olla epäterveellistä? :rolleyes:

Anttilan mukaan suomalaiset kärsivät jo niin laajasti elintasosairauksista, että tehokkaita keinoja asiaan vaikuttamiseksi täytyy löytää. Epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus sairastuttaa suomalaisia.

Miksei samantien määrätä lailla ihmisille velvollisuus liikkua vähintään 4 tuntia joka viikko. Ja työpaikka/hyötyliikuntaa ei lasketa. Valtio maksaa. Läskit liikkumaan ja työmotivaatio nousee silmissä.

Tämä on taas näitä ihme yrityksiä joilla "pakotetaan ihmistä oikeaan suuntaan", vähän niinkuin nopeusrajoitukset. En kiellä etteivätkö ne estäisi onnettomuuksia, mutta pitäisikö ensin ohjata rahaa tiestön ylläpitoon, kehittämiseen, teiden leventämiseen ja moottoriteiden lisäämiseen ennenkuin rajoitetaan. Nopeusrajoituksilla vastuu siirtyy valtiolta ihmisille. Ja ne jotka ylinopeutta ajavat, ajavat sitä siitä huolimatta miten itse ajat.

Yritäppä ajaa klo 16:00 Turusta moottoritietä nopeusrajoitusten mukaan... tukkimiehen kirjanpidon perusteella tulos:
- 8 keskisormea
- 4 vaarallista kiilausta
- 1 nyrkin heristys yhdistettynä "saatanan kusipää"-huutoihin.

Sekä muiden tielläliikkujien hermojen palamisesta seuraavat vaaratilanteet: ei keskitytä liikenteeseen, kiihdyttelyt, yleinen vittuuntuneisuus, lätäkön vieressä kulkevien ihmisten vaatteiden kastelu kunnon vesiryöpyllä ja kotona vaimon ja lasten turpiin veto.

Raha ratkaisee.

voi vittu, taas joku kansanedustaja joka ei ole saanut tarpeeksi lööppiaikaa yhdelle vuodelle... sitten pitää keksiä tollaisia ideoita että edes vähän julkisuudessa noteerattaisiin. Ei ole helppoa kansanedustajan elämä :zzz:

DHA sanoi:
Jos tuo olisi ostajan rasvaprosentti, niin silloin oltaisiin oikeilla linjoilla.
:lol2: "Tyyliin mikä on sun läskiveroprosenttis?"

Siis eikö toi Anttila mene politikoille tyypillisesti perse edellä puuhun tässä. Ongelmahan ei ole rasva, eikä se että ihmiset syö rasvasia ruokia, vaan se että niitä syödään niin paljon että lihotaan sairaaloisesti. Läskivero olis ehdottomasti tehokkain ja tasa-arvosin ratkaisu(miehille ja naisille eri mittapuut tietysti..)!!1!

Tuotteiden verottaminen suoraanhan syrjii eniten köyhiä!! Ihme, ettei palstan demarit oo vielä tähän puuttuneet. Rikkaat paskiaiset vetäis veronkorotusten jälkeen läskiä ihan tyytyväisesti entiseen malliin.

Veroilmotukseen pitäis vaan käydä lääkärissä mittauttaa rasvaprosentti ja sen mukaan tulis mätkyjä. Täydellistä.
:silmäniskuhymiö:

Eikös tuon Anttilan kirjoituksen pointti ollut kuitenkin siinä, että terveellisiltä elintarvikkeilta poistettaisiin arvonlisävero...? Ja sitten lisäksi roskaruualle enemmän veroa...

Ja tuolla oli aiemmin lainailtu multa asiayhteydestä irrotettu "rasvaprosentin verran veroa lihoista"- kommentti, sitä ennen kyllä olin kirjoittanut, että lihojen verotukseen en lähtisi puuttumaan ja tuo oli sille vaihtoehto.

Ja tyydyttyneestä rasvasta en jaksa lähteä kinaamaan, että onko terveellistä vai ei. Kohtuullinen määrä jopa hyväksi, suuri määrä ei, kokonaisuus ratkaisee! Tyydyttynyt rasva on kuitenkin eläinkunnasta luonnollisesti löytyvää eikä keinotekoisesti muokattua.Luokittelisin sen kuitenkin ennemmin terveydelle haitalliseksi kuin hyödylliseksi ravinnoksi- vrt. kasvikset, rasvainen kala, kana, vihannekset, hedelmät, täysjyvätuotteet jne. Pahinta rasvaa kai on kuitenkin nämä trans-rasvat.

Eikös tuon Anttilan kirjoituksen pointti ollut kuitenkin siinä, että terveellisiltä elintarvikkeilta poistettaisiin arvonlisävero...? Ja sitten lisäksi roskaruualle enemmän veroa...
Sehän nyt sinänsä on ihan sama, että lasketaanko terveellisten elintarvikkeiden veroa vai nostetaanko epäterveellisten veroa - joka tapauksessa joudutaan päättämään, että mikä on terveellistä ja mikä ei.

Ja tyydyttyneestä rasvasta en jaksa lähteä kinaamaan, että onko terveellistä vai ei. Kohtuullinen määrä jopa hyväksi, suuri määrä ei, kokonaisuus ratkaisee! Tyydyttynyt rasva on kuitenkin eläinkunnasta luonnollisesti löytyvää eikä keinotekoisesti muokattua.Luokittelisin sen kuitenkin ennemmin terveydelle haitalliseksi kuin hyödylliseksi ravinnoksi- vrt. kasvikset, rasvainen kala, kana, vihannekset, hedelmät, täysjyvätuotteet jne. Pahinta rasvaa kai on kuitenkin nämä trans-rasvat.
Et viitsi lähteä kinaamaan, mutta kerrot kuitenkin sen olevan terveydelle haitallista. :D

Jos ihminen tarvitsee molempia, tyydyttynyttä rasvaa ja tyydyttymätöntä rasvaa, niin miten toisen voi luokitella epäterveelliseksi? :rolleyes:

Jos ihminen tarvitsee molempia, tyydyttynyttä rasvaa ja tyydyttymätöntä rasvaa, niin miten toisen voi luokitella epäterveelliseksi? :rolleyes:

Juu, juu ymmärrän kyllä pointtisi. Luokittelu on vitun vaikeaa- pointti kuitenkin se, että perus-eristäjä-erkki50v:n ruokavaliossa tyydyttynyttä rasvaa on liikaa suhteessa tyydyttymättömiin rasvoihin. Tyydyttyneiden rasvojen tarpeen saa tyydytettyä melko vähällä, joten niitä runsaasti sisältävät tuoteet voisi hyvin maksaa vähän enemmän.

siis kiteytettynä: ihminen saa normaalilla ruokavaliollaan huomattavasti helpommin epäterveellisen määrän tyydyttynyttä rasvaa kuin epäterveellisen määrän tyydyttymätöntä rasvaa:D

Valtio holhoaa, isoveli valvoo:rock:

Kyllähän noita yli lihavia pitäisi jonkun auttaa kun eivät itse näytä pystyvän.
Siis sellaisia sairaanlihavia joiden ylipaino haittaa jo normaalia elämää.

Mun mielestä olisi ihan kiva, jos varsinkin kasvisten arvonlisäveroa tiputettaisiin. Samoin kalan ja muiden selkeästi kansanterveyttä edistävien ruokien arvonlisäveroa voisi alentaa. Varmasti tuollainen verohelpotus maksaisi itsensä pitemmällä ajalla takasin pienentyneinä terveysmenoina ja ihmisten parantuneella työkyvyllä.

Suoraan rasvaisuuden perusteella ruokien arvioiminen ei kyllä olisi hyvä idea. Mutta periaatteena terveellisten ruokien verohelpotus on kyllä kannattamisen arvoinen asia.

Kauheata kitinää näyttää aiheuttavan tämä ehdotus. Onko tosiaan niin, että jos tämä menisi läpi se romuttaisi koko pakkiskansan ruokailun ja koko porukka kuolisi tyydyttyneen rasvan puutteeseen?

Eiköhän sitä tyydyttynyttä rasvaa saa joka tapauksessa tarpeeksi vaikka tuotteet joissa sitä on PALJON on maksaisivat hiukan enemmän. Ja kuten aikaisemmin sanoin, ei kaikkia tuotteita tarvitsisi luokitella, vain ne selvimmät (vähän prosessoidut).

Joku sanoi, että tuotteiden verottaminen syrjii köyhiä. Miten köyhä joutuu kuluttamaan enemmän, jos se joutuu ostamaan sika-nauta jauhelihan tilalla naudan paistijauhelihaa? Hänellä saattaisi jopa olla silloin tällöin varaa ostaa joku vihannes.

:foliohattuapäähänkunisovelivalvoo:

Edit: Ainiin hymiötä keventämään tunnelmaa ;)

Enemmänkin luulen porua aiheuttavan että täysikäistä raavasta ihmistä pitää "kouluttaa" terveelliseksi porkkana-keppi periaatteella, kuin niiden tyydyttyneiden rasvojen menetys. Jos ihminen on tyytyväinen itseensä sellaisena kuin on, niin miksi pakottaa ajamaan kohti jotain ihanteita?

Joku voisi myös selittää mulle miksi muovipulloissa ei ole haittaveroa mutta tölkeissä on... ilmeisesti muovipullot on tölkkejä parempia kierrätyksen ja luonnonvarojen säästön kannalta? Hyvä esimerkki vanhentuneesta ekologisesta ajattelusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom