Rasva ei pala!

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Joo, vaikka vetäs 1000kcal päivämiinuksilla sen 6 päivää, niin 8000kcal cheatti pilaa sen kokonaan. kalori vaan on kalori. Ja jos jostain syystä se miinus onkin varsinaisina diettipäivinä kuitenkin luultua vähemmän, niin aina vaan kevyempi cheattaus pilaa homman. Eli kalori siis on kalori, varsinkin jos voissa paistaa!

acromion: TSH:n normaaliarvo on 0,4-4mU/l hieman labrakohtaisesti vaihdellen, eli jos sun arvo on n.2, se on ihan hyvin normaalialueella. Kävit labroissa varmaan kuitenki aamulla (eikö yths:llä aina pidäki käydä, näin muistelen)? Kun TSH-pitoisuus on aamulla korkeimmillaan ja laskee sit loppupäiväksi matalammalle. Siksi labrakoe pitäis ottaa aamulla niin saatais validi arvo.

Hypotyreoosiriski on suurentunut henkilöillä, joiden suvussa esiintyy kilpirauhastauteja tai joilla itsellään todetaan tyreoideaperoksidaasi- eli TPO-vasta-aineita autoimmuunityreoidiitin merkkinä. Myös autoimmuunitaudit (erit. Addisonin tauti) altistavat hypotyreoosille. Siinä mielessä sun teoriaan on perusteitakin. Kuitenki TSH kyllä yleensä reagoi aika hyvin nousemalla ennen kuin tyroksiini ehtii laskea kovin alas. Elimistö on aika fiksu järjestelmä ja huolehtii melko pedantisti omasta hyvinvoinnistaan:D. Jos sua hirveesti huolettaa niin voithan tarkistuttaa TPO-vasta-aineet jossain kaiken varalta. 10-15% ihmisistä niitä kuitenki löytyy ilman oireitaki, eli ei oo absoluuttinen totuus sekään. Oireet+TPO on kuitenki usein autoimmuunityreoidiitin merkki.

Minkä ikäinen oot? Tuosta kasvuiästä vaan mietin. Silloin varsinki pojilla oikeasti uppoaa hoikkaan varteen käsittämättömiä määriä safkaa. Kun se loppuu, paino nousee ja aineenvaihdunta "normaalistuu" aikuisen tasolle. Vaihtelua tulee sitten aktiivisuuden määrästä riippuen. Mut jos jatkaa syömistä niin kuin kasvuiässä, massaylimäärä on taattu:hyvä:!

Ja vielä oireista: aloitekyvyttömyys, väsymys, makeanhimo ja siihen liittyvä hienoinen painonnousu on syksyllä melko tavallisia muutenkin kuin sairauden merkkeinä:D. (en sun oireita mitenkään aliarvioi, oonpa vain itsessäni ja lähipiirissä huomannu;).)

varmaan kuitenki aamulla?

Kuitenki TSH kyllä yleensä reagoi aika hyvin nousemalla ennen kuin tyroksiini ehtii laskea kovin alas.

Minkä ikäinen oot? Tuosta kasvuiästä vaan mietin.

Ja vielä oireista: aloitekyvyttömyys, väsymys, makeanhimo ja siihen liittyvä hienoinen painonnousu on syksyllä melko tavallisia muutenkin kuin sairauden merkkeinä:D. (en sun oireita mitenkään aliarvioi, oonpa vain itsessäni ja lähipiirissä huomannu;).)

Jeps, käväsin aamulla sillon testeissä. Mut täytyy ehkä noi vasta-aineet tarkastaa, jos niitä ei löydy niin se ainakin on aika varma merkki siitä ettei tyreoidiittia ole (tosin noiden testien sensitiivisyydestä ja spesifisyydestä ei ole tietoa).

Mä oo ihan pian 22 ja siis nainen. Aika lailla siinä kakskymppisenä alko se hyvin selkeä aineenvaihdunnan hidastuminen vai miksi sitä pitäisi kutsua. Eli siinä kaks vuotta kasvuiän jälkeen (joka tietysti vähän vaihtelee yksilökohtaisesti) alko metabolia muuttua, en sit tiedä voiko normalisoitumisesta puhua, sillä isokokoisen, hyvin liikkuvan naisen pitäis pystyä syömään edes jotain. Ihan esimerkkinä: salitreenien lisäksi (3x/viikko) aloin polkea koulumatkan (9km) pyörällä, ratsastaa ja pelata sählyä kerran viikossa, kaiken tämän aloitin yhtä aikaa syyskuun alusta. Ruokavalio pysyi tasan samana, mutta paino ei laske (oisko vissiin kilo lähtenyt, sekin varmaan nesteitä).

Pointti on siinä, jos on pitkään ollut sama ruokavalio jolla paino pysyy vakiona, niin liikunnan määrän melko runsaasti lisäätyessä pitäisi laihtua. Näin kuitenkaan ei ole käynyt, ja tämä mietityttää kovasti. Ja sama esim. ketogeenisen kanssa: tiukka 20g hiilaria/vrk, muilla paino tippuu, mullapa ei.

Niin ja noista oireista: ei mulla paino mitenkään syksyisin nouse, se nousee heti mihin vuodenaikaan tahansa jos en ole tiukasti dieetillä. Lähinnä oireet on molempien pottuvarpaiden lähes täydellinen tunnottomuus, masentuneisuus, muutenkin huono ääreisverenkierto yms., ei niinkään väsymys tai aloitekyvyttömyys (tai noikin ehkä, en osaa välttämättä vaan tunnistaa koska koen ne muutenkin "luenteenpiirteikseni").

Kyllä nämä "-500 Kcal/vrk = -500g vko" -yhtälöt ovat melkoisia yksinkertaistuksia. Itse sauvakävelin koko viime talven töihin ja takaisin (75 min/päivä) viitenä päivänä viikossa eikä painossa tapahtunut mitään muutoksia autoiluun verrattuna. Oman kokemukseni mukaan painon pudottamiseen (siis rasvapainon) tarvitaan sekä lisää liikuntaa että ruokavaliomuutos.

Jeps, käväsin aamulla sillon testeissä. Mut täytyy ehkä noi vasta-aineet tarkastaa, jos niitä ei löydy niin se ainakin on aika varma merkki siitä ettei tyreoidiittia ole (tosin noiden testien sensitiivisyydestä ja spesifisyydestä ei ole tietoa).

Mä oo ihan pian 22 ja siis nainen. Aika lailla siinä kakskymppisenä alko se hyvin selkeä aineenvaihdunnan hidastuminen vai miksi sitä pitäisi kutsua. Eli siinä kaks vuotta kasvuiän jälkeen (joka tietysti vähän vaihtelee yksilökohtaisesti) alko metabolia muuttua, en sit tiedä voiko normalisoitumisesta puhua, sillä isokokoisen, hyvin liikkuvan naisen pitäis pystyä syömään edes jotain. Ihan esimerkkinä: salitreenien lisäksi (3x/viikko) aloin polkea koulumatkan (9km) pyörällä, ratsastaa ja pelata sählyä kerran viikossa, kaiken tämän aloitin yhtä aikaa syyskuun alusta. Ruokavalio pysyi tasan samana, mutta paino ei laske (oisko vissiin kilo lähtenyt, sekin varmaan nesteitä).

Pointti on siinä, jos on pitkään ollut sama ruokavalio jolla paino pysyy vakiona, niin liikunnan määrän melko runsaasti lisäätyessä pitäisi laihtua. Näin kuitenkaan ei ole käynyt, ja tämä mietityttää kovasti. Ja sama esim. ketogeenisen kanssa: tiukka 20g hiilaria/vrk, muilla paino tippuu, mullapa ei.

Niin ja noista oireista: ei mulla paino mitenkään syksyisin nouse, se nousee heti mihin vuodenaikaan tahansa jos en ole tiukasti dieetillä. Lähinnä oireet on molempien pottuvarpaiden lähes täydellinen tunnottomuus, masentuneisuus, muutenkin huono ääreisverenkierto yms., ei niinkään väsymys tai aloitekyvyttömyys (tai noikin ehkä, en osaa välttämättä vaan tunnistaa koska koen ne muutenkin "luenteenpiirteikseni").

Noihin oireisiin sopii hyvin myös adrenergisen järjestelmän vajaatoiminta. Selittäisi hyvin myös, miksi rasva ei pala.

-1000kcal/pv voi sekin olla liikaa. Ootko kokeillut maltillisemmilla miinuskaloreilla? Ja makroravinteet on kohdillaan?

No kyllä se melko usein menee vähän yli ton 1000. Eli jotain -800.

En oo ikinä laskenu miten noi makroravinteet menee mutta luulisin että aika lähellä ollaan sitä 30/30/40 jakaumaa. Proteiinia tulee se 150g vähintään ja rasvaa ainakin 300-500 kalorin verran päivässä.

Jeps,
Lähinnä oireet on molempien pottuvarpaiden lähes täydellinen tunnottomuus, masentuneisuus, muutenkin huono ääreisverenkierto yms., ei niinkään väsymys tai aloitekyvyttömyys (tai noikin ehkä, en osaa välttämättä vaan tunnistaa koska koen ne muutenkin "luenteenpiirteikseni").

Tuo pottuvarpaiden tunnottomuus oli mulla yksi monista kilpparioireista...nimittäin vaiva häipyi tyroksiininsyönnin myötä...ja nuo olivat olleet tunnottomina vuosia. Tuo oli yksi niistä monista oireista joita en edes tiennyt sairaudesta johtuviksi...
Ja jos kilpparissa on häikkää, paino ei takuulla putoa. Itsehän vedin alle 1400kcal diettiä (joskus elin päivän pelkällä jugurtilla, kilpparin takia ruoka yökötti) ja tunti salia ja tunti aerobista päivässä ja paino nousi kahdessa kuukaudessa 10 kg. Tämä siis pahimpaan aikaan, mikä sai mut jo hakeutumaan lääkärille.

Kanattaa seurata tilannetta. Kilppariarvot on myös yksilölliset ja toiset reagoi herkemmin.

Ja kannattaa mittauttaa se T4V-arvokin...useimmiten se kertoo oikean totuuden...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
acromion: kieltämättä, sun kokonaistilanne huomioiden vois olla ihan hyvä kattoa nuo vasta-aineet ja muutenki seurata vaikka kerran pari vuodessa noita kilppariarvoja, jos tosiaan ootki vaikka ajautumassa vajaatoiminnan puolelle. Kerroithan tän kaiken, mitä tänne oot postannu, myös sua hoitaneelle lääkärille? Eipä niiden vasta-aineiden katsomisesta ainakaan mun mielestä sun tilanteessa mitään haittaakaan oo, kerran oireita on. Kun ne tosiaan voi olla osalla ihmisistä positiiviset ilman mitään sairauttakaan, niin rutiinisti niitä ei kannata katsoa ensimmäisenä ja sitten huolestuttaa ihmisiä turhaan merkityksettömillä labratuloksilla. Merkitystä TPO-vasta-aineiden koholla olemisella on siis vain oireiden kera. :)

Jotku lääkkeet voi kans vaikuttaa esim. pitkäaikainen kortisonin käyttö, psyykelääkkeet...

Nightkin: Noihin oireisiin sopii hyvin myös adrenergisen järjestelmän vajaatoiminta. Selittäisi hyvin myös, miksi rasva ei pala.

Ööö....mistä toi nyt tuli? En hoksaa:david:.

kuukunen:
Ja kannattaa mittauttaa se T4V-arvokin...useimmiten se kertoo oikean totuuden...

T4-V=tyroksiini= the kilpirauhashormoni, joka siis alun alkaen oli normaaliarvojen alarajoilla. Tuosta pottuvarpaiden tunnottomuudesta en oo kuullutkaan, eikä missään artikkelissakaan siitä oo mainittu. Uskon kyllä, kerran sanot. Mielenkiintoista...

acromion: kieltämättä, sun kokonaistilanne huomioiden vois olla ihan hyvä kattoa nuo vasta-aineet ja muutenki seurata vaikka kerran pari vuodessa noita kilppariarvoja, jos tosiaan ootki vaikka ajautumassa vajaatoiminnan puolelle. Kerroithan tän kaiken, mitä tänne oot postannu, myös sua hoitaneelle lääkärille? Eipä niiden vasta-aineiden katsomisesta ainakaan mun mielestä sun tilanteessa mitään haittaakaan oo, kerran oireita on. Kun ne tosiaan voi olla osalla ihmisistä positiiviset ilman mitään sairauttakaan, niin rutiinisti niitä ei kannata katsoa ensimmäisenä ja sitten huolestuttaa ihmisiä turhaan merkityksettömillä labratuloksilla. Merkitystä TPO-vasta-aineiden koholla olemisella on siis vain oireiden kera. :)

Jotku lääkkeet voi kans vaikuttaa esim. pitkäaikainen kortisonin käyttö, psyykelääkkeet...

Ööö....mistä toi nyt tuli? En hoksaa:david:.

T4-V=tyroksiini= the kilpirauhashormoni, joka siis alun alkaen oli normaaliarvojen alarajoilla. Tuosta pottuvarpaiden tunnottomuudesta en oo kuullutkaan, eikä missään artikkelissakaan siitä oo mainittu. Uskon kyllä, kerran sanot. Mielenkiintoista...

Tuli vain mieleen jos oireina on esim. masennusta, rasvan polttamisen hankaluuden lisäksi, mikä voisi tarkoittaa häiriöitä katekoliamiinien ja dopamiinin tuotannossa. Tähänhän voivat vaikuttaa juuri esim. lääkkeet. Tyrosiinista nyt ei luulisi olevan puutetta.

Tosin kyllä noi oireet ehkä enemmän kilpparipuolelle viittaa ja varsinkin jos mukana on vielä alaraajojen tunnottomuuden kaltaisia oireita.

Lähinnä siksi ongelma on aika kumma, että ketoosikaan ei ole tehonnut. Ihan kuin glukagonia ei erittyisi.

adrenergisen järjestelmän vajaatoiminta, en ole kuullutkaan? Tai siis non-funktionaalinen feokromosytooma eli ei-hormonia-erittävä lisämunuisytimen pahan- tai hyvänlaatuinen kasvain voisi tietenkin aiheuttaa adrenenrgisen järjestelmän vajaatoimintaa nuorellakin ihmisellä. Tuntuu vain kohdallani vähän kaukaa haetulta:rolleyes: Tosin en ole kauheesti humaanilääketieteeseen perehtynyt (mutta eläin se on ihminenkin:)).

Pitäis vissiin hakeutua endokrinologille niin ehkä se ottais jotain selvää tästä, ties vaikka siellä olisi jotain useamman endokrinologisen elimen häikkää. Endokrinologisen haiman autoimmuunitaustainen tulehdus ei ole myöskään mikään mahdoton ajatus, mulla kun on selkeesti taipumusta auto-vasta-aineita kehittää ja sitä on suvussa:(

Mässypäiviä en enää lähde kokeilemaan, siis mitään enemmän kuin +500kcal-+1000kcal. Onnistun keposesti lihomaan (pysyvästi, nesteen keräästymiset huomioitu) 1-2kg/mässypäivä.

Kyllä nämä "-500 Kcal/vrk = -500g vko" -yhtälöt ovat melkoisia yksinkertaistuksia. Itse sauvakävelin koko viime talven töihin ja takaisin (75 min/päivä) viitenä päivänä viikossa eikä painossa tapahtunut mitään muutoksia autoiluun verrattuna. Oman kokemukseni mukaan painon pudottamiseen (siis rasvapainon) tarvitaan sekä lisää liikuntaa että ruokavaliomuutos.

Juu mut pointti mun kohdalla on että liikunta/liikunta kalorirajotuksen kanssa/pelkkä kalorirajoitus/ketogeeninen erikseen/ketogeeninen kalorirajoituksen kanssa/ketogeeninen kalorirajoituksen ja liikunnan kanssa... mikään ei ole auttanut. Se n. 1200kcal dieetti 6kk (1-2 +1000kcal mässypäivää) kyllä laski painoa sen 1-2kg (eli kovin paha kilpparin vajaatoiminta ei voi olla kun paino kuitenkin laskee). Ei taida vaan kärsivällisyys riittää dieetata tuolla tavalla seuraavat 10-15vuotta:dance: Eikä se ole edes mahdollista, mulla kun on tapana parin kuukauden tuloksettoman dieetin jälkeen turhautua ja vetää hirveet mässyt naamaan ja lihoo siitä juurikin tuo 1-2kg. Tolla tavalla se paino sit pysyy samana tai pikku hiljaa hilautuu ylöspäin:(

Pistäkää joku mut vuodeks pariks keskitysleirille niin eiköhän siellä edes se pari kiloa tipu:D

Viimeksi muokattu:
hiukka aikaa kulunut, onko kukaan "laihtumaton" löytänyt keinoja rasvan polttoon? itsellä on sama ongelma... 41v. mies, massakaudet ja laiharit meni hyvin 90-luvulla, osasin kaiken, paino tippui, lihasta tuli. sitten pam, mikään ei auttanut enää.
varmasti osaan laskea kalorit, mutta joudun menemään alle 1500 kcal/päivä (tähän lasken että huijaan tiedostamatta... omat laskut näyttävät alle 1000kcal...) että paino tippuu. sitä ei jaksa pitkään ja kun lopulta palaa normiruokailuun, palaa painokin.
nyt on sitten sokeritaudin uhkakin päällä ja verenpainetta... lekuri käski tiputtaa painoa (onneksi ei käynyt neuvomaan kuinka helppoa se on).

Oikeasti hyvin harvalla on joku mystinen tauti, joka estää laihtumisen. Kun laskee tarkkaan, fanaattisesti ja oikein kalorit, niin ihan taatusti 99 % ihmisistä laihtuu. Itsellä paino on tullut alas vajaassa neljässä kuukaudessa 18 kg (108->90 kg). Tänä aikana olen syönyt keskisarvona 1544 kcal/päivä. Laskurina olen käyttänyt kiloklubi.fi:tä ja ollut todellakin tarkka ja huijaamaton elintarvikevaa'an kanssa ja syömispäiväkirjan täyttämisessä. Aikaa syömisen seurantaan menee ehkä 15-30 min päivässä, mutta tämän hinnan olen valmis maksamaan.

Oikeasti hyvin harvalla on joku mystinen tauti, joka estää laihtumisen. Kun laskee tarkkaan, fanaattisesti ja oikein kalorit, niin ihan taatusti 99 % ihmisistä laihtuu. Itsellä paino on tullut alas vajaassa neljässä kuukaudessa 18 kg (108->90 kg). Tänä aikana olen syönyt keskisarvona 1544 kcal/päivä. Laskurina olen käyttänyt kiloklubi.fi:tä ja ollut todellakin tarkka ja huijaamaton elintarvikevaa'an kanssa ja syömispäiväkirjan täyttämisessä. Aikaa syömisen seurantaan menee ehkä 15-30 min päivässä, mutta tämän hinnan olen valmis maksamaan.

Tolla painolla olet kyllä varmasti ainakin 1500kcal miinuksella, joten toi on taas sitten jo liikaa. Lihasta lähtee varmasti.

Varmaksi en voi sanoa, että lihasta ei lähtisi. Tulokset salilla ovat kuitenkin parantuneet dieetin aikana, mutta tässä voi olla kyse siitä että monen vuoden mittaisen punttitauon jälkeiset voimat palaavat helposti vaikka olisi kuinka rankasti miinuskaloreilla. Kun huomioi liikunnan (viikossa 3 x salilla ja 3 x kevyellä lenkillä), niin vaje on ihan tarkkaan ottaen ollut keskimäärin 1497 kcal/vuorokausi.

Proteiinia olen pyrkinyt syömään n. 120 g, (hyvää) rasvaa 40 g ja hiilareita 140 g vuorokaudessa. Ruoka sisältää paljon kasveja, hedelmiä ja kuituja. Sokeripullamössöihin olen koskenut lähinnä jouluaattona ja alkoholinkulutus on lähellä nollaa.

joo , kyllähän se paino laskee, niinkuin tuossa mainitsin... mutta tulee aina hetkessä takaisin. mielestäni 90 kg painavan miehen ei pitäisi laskea kaloreita alle 1500... lähinnä tuo sahaaminen ärsyttää.. pitäisi olla dietillä koko ajan. uskon kyllä että kaikilta paino laskee, ei niissä keskitysleirikuvissa tosiaan ollut pullukkaa sanomassa "minä vaan en laihdu".

itse vähän luulen että olen totuttanut aineenvaihduntani yhä pienempään ja pienempään kalorimäärään, tässä nyt on oltu kymmenisen vuotta enempi vähempi suurin osa vuodesta jonkun näköisellä dietillä. jossei muu auta niin ensi syksyllä viimeistään lähden nostamaan tosi varovasti kaloreita...sellanen 100-200 kcal /viikko voisi toimia. yrittäsi kauheesti lihomatta päästä yli 2500kcal ja pitäisi siinä lähes koko talven. ehkä keväällä sitten pikku kiristys.

olisi hauska kuulla jos samanlaisesta ongelmasta kärsivä on keksinyt ratkaisun. varsinkin yli 35 vuotiaiden jutut kiinnostavat.

Itse olen 37-vuotias. Ajattelin tehdä niin, että jatkan tällä 1500 kcal-linjalla kunnes olen pari kiloa yli tavoitepainoni eli n. 82 kg. Sitten kohotan syömismääriä vaikkapa 200 kcal joka viikko, kunnes selviää ihan tarkka kulutus (arvio 2800 kcal/päivä) jolla paino vakiintuu. Sitten ei auta kuin pitää vahtia että jojotus ei ala. Tarkoitus on, että elämäntapamuutos on pysyvä ja että tämä on ensimmäinen ja viimeinen kerta kun laihdutan.

jeps, siksi sulla kaikki pelaakin kun on ensimmäinen ja viimeinen kerta... pahoin pelkään että elimistö oppii dieetit ja ei suostu enää menemään niihin mukaan... itsekin nauroin alle 30 vuotiaana jengille joka ei pystyny laihtumaan.. karma opettaa nyt :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom