SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus, treeni ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Estel
  • Aloitettu Aloitettu
Enpä sitten palannutkaan salille yskimisestä seuranneen mahdollisen kylkiluumurtuman (vähintään revähdys) takia enkä siksikään, että väsymys on tullut jälleen vallitsevaksi olotilaksi etenkin arkiviikolla töihin heräämisen ja yöllisen unettomuuden takia. Olen silti päättänyt jollain lailla kuntoilla (jotain lihastreeniä) edes vapaapäivinä (viikonloppuisin) ja käveltyä tulee arkisinkin jonkin verran - viimeistään sitten kun ilma lämpenee edes vähän.

Rv 29 ja fläsää on kertynyt huomattavasti alakroppaan :face: , paino noussut n. 10 kg tähän mennessä. En edelleenkään tajua, miten niin moni tuntuu jaksavan niin paljon enemmän (kaikkea) raskaana - ehkä olen jotenkin sairas (kilpirauhanen?) tai jotain, ainakin hemoglobiini on romahtanut "normaalin" alarajalle, mikä ei kovin harvinaista tässä vaiheessa ole...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Hei. Laitan kyssärin vaimon puolesta tänne mimmien puolelle. Eli vaimo on raskaana ja pitäisi saada hyviä rasvoja ravintoon, lähinnä omega-3 sekä kasvirasvoja enemmän. Ongelmana se, että hän on kala-allergikko, joten kalaöljyt tms. on pois laskuista. Lisäksi sellainen pakkis-tyylinen rypsäriä 2rkl suoraan pullosta ei oikein käy (ehdotettu on :) ). Toki paistamisessa käytetään rypsäriä ja leivän päälle oivariinia, mutta tuntuu ettei pehmeitä rasvoja ja varsinkaan omega-3 tule tarpeeksi.

Kiitos.

Hei. Laitan kyssärin vaimon puolesta tänne mimmien puolelle. Eli vaimo on raskaana ja pitäisi saada hyviä rasvoja ravintoon, lähinnä omega-3 sekä kasvirasvoja enemmän. Ongelmana se, että hän on kala-allergikko, joten kalaöljyt tms. on pois laskuista. Lisäksi sellainen pakkis-tyylinen rypsäriä 2rkl suoraan pullosta ei oikein käy (ehdotettu on :) ). Toki paistamisessa käytetään rypsäriä ja leivän päälle oivariinia, mutta tuntuu ettei pehmeitä rasvoja ja varsinkaan omega-3 tule tarpeeksi.

Kiitos.

Kuulemma monet kalaöljyvalmisteet voivat kuitenkin sopia kala-allergikolle? Faktaa tästä mulla ei ole...

"pehmeää" rasvaa saa esim. manteleista, pähkinöistä, avokadoista, oliiveista (ja noiden kaikkien öljyistä), soijalesitiinistä... ja jos laadusta on valmis maksamaan vähän ekstraa, kaikki öljyt kannattaa hankkia kylmäpuristettuna ja luomuna. Öljyjä on olemassa vaikka mitä muitakin (siemenöljyt, hamppuöljy,...), pelkän rypsärin varassa ei liene optimaalisinta olla.

Entisenä karppaajana väitän että kovaa rasvaa (kunhan on luonnollista, eikä sitä ns. transrasvaa) voi ihan huoletta syödä myös, itse ainakin syön lähes joka päivä myös kookosöljyä, voita, täysrasvaisia juustoja, (tummaa) suklaata ja rasvaista lihaakn useampana päivänä viikossa. Ymmärrän toki että rasvakammoisessa Suomessa tällainen runsasrasvainen ruokavalio ei saa yleistä hyväksyntää osakseen...

Aikasemmin jo täälä vähän purnasin siitä mieheni tiukkapipoisuudesta salilla käymisen suhteen. Noh otin vinkistä kiinni ja jutteltiin neuvolassa asiasta siellä sanottiin myös et ois hyvä liikkua ja pitää oma kunto yllä jne. Se normi höpinä jonka oon ihte kuullu monta kertaa. Siinä mies vain myönteli ja nyökkäili asialle mut kotona sitte vaan totes et salille ei oo yhä edelleenkään asiaa. Vähä tais suuttuakki ku otin asian neuvolassa puheeks. Noh nyt menossa rv 19+2. Kyl se kesä ja sali sieltä vielä joskus tulee ku jaksaa odottaa...

^ihme mies, no varmaan vauvan parhaaksi ajattelee toimivansa. No, jospa sitä treenaat kotona? Sain mäkin kuulla vähän toppuuttelua lauantaina, kun pitkästä aikaa sisuunnuin ja treenaisin tunnin kotona väsymyksestä huolimatta. Syy taisi tosin olla enemmän lievästi raivoisa treenifiilis eikä itse treenaamisen...

Joo niinhän semies ajattelee et vauvalle ei käy mitään/tuu mitään jos onnistuu pitämään mut pumpulissa juhannukseen asti. Mut toisaalta se ei näe sitä puolta et mun terveys kärsii varsinki henkinen puoli ku ei pääse purkamaan aggressioita mihinkään. Okei ymmärrän se on huolissaa ja toisaalta ihana ku välittää nuin mutta sitä en meinaa niellä etten saa enää edes käydä kattomassa mun hevosta. Ensin sain käydä tallilla kerran viikossanyt en saa käydä sielä ollenkaan. Tämäkin sen vuoksi että hevonen on arvaamaton, on liian kylmä yms.. hevonen on maailman kiltein. Ollut mulla kohta seittemän vuotta. Ja luulen tuntevani jo jotenkin sen heposen enkä käy kuin taluttamassa sitä ja harjaamassa. Ihteä ahistaa nyt kun en näe sitä ja hevonen on mulle oikea terapeutti yms. Huomaa et hermot on kiriällä ku ei saa enää mitään tehä... mut joo yritetään olla positiivisia. Sun is shininhg tai jotain sinne käsin-.-

Aikasemmin jo täälä vähän purnasin siitä mieheni tiukkapipoisuudesta salilla käymisen suhteen. Noh otin vinkistä kiinni ja jutteltiin neuvolassa asiasta siellä sanottiin myös et ois hyvä liikkua ja pitää oma kunto yllä jne. Se normi höpinä jonka oon ihte kuullu monta kertaa. Siinä mies vain myönteli ja nyökkäili asialle mut kotona sitte vaan totes et salille ei oo yhä edelleenkään asiaa. Vähä tais suuttuakki ku otin asian neuvolassa puheeks. Noh nyt menossa rv 19+2. Kyl se kesä ja sali sieltä vielä joskus tulee ku jaksaa odottaa...

Hankala tilanne. En kyllä ymmärrä miehesi "vanhanaikaista" asennetta. Kuntosaliharjoittelu on raskausaikana erinomainen laji koska siinä pystyy itse säätelemään treenin kovuutta ja tehoa. Jos minä olisin sinä en "tottelisi" miestäni. Kävisin salilla vaikka salaa :) Onneksi oma mieheni ei ole koskaan puuttunut treeniini...Olisi käynyt huonosti :) Kaikki muutkin fyysiset ja raskaat hommat olen joutunut ja saanut tehdä :) Eihän raskaus ole sairaus.

Odotan itse kolmatta lastani (ihan alussa vasta). Edelliset lapseni ovat 6 ja 4.vuotta. Olen käynyt salilla aktiivisesti viimeiset 13.vuotta, myös raskaus ja imetysaikana. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Voisin sanoa treenanneeni jopa melko raskaasti loppuun asti. Samoin olen ohjannut jumppia ym liikunta juttuja ihan loppu raskauteen asti. Kun pitää vain järjen päässä, eli hieman keventää ja jättää vatsalihastreenin puolenvälin jälkeen vähemmälle.

Synnytysten jälkeen olen palannut lihaskuntotreenin pariin noin viikon kuluttua synnytyksestä. Toivon mukaan pystyn myös tässä raskaudessa liikkumaan loppuun asti :)

Täällä rv vasta 11 ja kerta kaikkiaan salilla käynti jäänyt täysin, ei vaan löydy motivaatiota ja syömisetkin ihan mitä sattuu lähinnä huonon olon vuoksi. Nyt yli kk ollut näin, eli siitä asti kun raskaus "todettiin". Edellisen raskauden aikana kävin salilla n raskauden puolivälistä alkaen, mutta silloin treenaaminen oli kevyempää ja rennompaa. Nyt en saa omaa päätäni sovitettua tähän tilanteeseen, tai tavoitteet ei vaan voi olla enää samat. Onko muita kohtalotovereita ja helpottaako tämä kun pääsee alkuraskauden väsymyksestä ja kuvotuksesta? Raskaus on tietysti mukava ja toivottu asia kuitenkin :)

Miten punttimimmeillä on kroppa palautunut raskaudesta? Itseäni pelottaa tosi paljon hillitön painonnousu ja muutenkin kokonaisvaltaisesti lörpsähtävä kroppa. :( Pinnallistahan se on, mutta syömishäiriötaustan omaavana sitä pelkää jo etukäteen että mitä jos oma peilikuva onkin todellinen kauhistus. Haluaisin siis kuulla että pystyittekö miten pitämään kroppanne kasassa raskausaikoina ja entäs sen jälkeen, kuinka nopeasti palasitte salille ja keho alkoi tuntua taas omalta?

Olihan täällä ihan raskauskeskustelukin.

Itse oon jännittänyt salille menemistä. Alkuraskaus meni karseassa väsymyksessä ( toivottu raskaus ja plussatestin päätteeksi avipuoliso ilmoitti että hänellä on toinen haluaa erota).. kirjaimellisesti ekat kuukaudet meni aivan sumussa, mutta pikkuhiljaa aloin jaksamaan paremmin ja palasin jokunen viikko sitten sh'bam tunnille ja salillakin kävin kokeilemassa. Onneksi on koira joka jäi mulle, niin on ollut pakko ulkoilla päivittäin - lienee se ainoa asia mikä on pitänyt mut raskauden lisäksi järjissäni :)

Tarkoitus olis kyllä nyt palailla pikkuhiljaa salinkin puolelle. Vissiin pitäisi taas kohtuullisilla painoilla alotella ja lisäillä niitä jos siltä tuntuu. Muistan myös lukeneeni että jalkaprässi ym ei oo suositeltuja, joten miten sitä tuota pyrstöä ja jalkoja sitten treenais kun kyykkääminenkin jännittää ?

En siis kovinkaan kokeneeksi salikävijäksi vielä ehtinyt. 2-3kk kävin n3xvko ihan tehdyn ohjelman mukaisesti.
Kesäkuussa kun pääsen vihdoin muuttamaan evakkopaikasta pois, ajattelin pyytää uuden ohjelman ihan raskautta silmällä pitäen kun muuuton tienoilla on raskauskin jo puolessa välissa.

Mulla onneksi ei painosta tai kropan muuttumisesta hirveitä paineita ole muuten kuin että hämmentää nämä muutokset enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa. Epäilen että hämmennys johtuu myös siitä että odotan nyt yksin. Toisaalta oon myös hyvilläni, että raskaus alkoi tässä välissä ennenkuin ehdin saavuttaa mitään muita tavotteita kun sen, että salista (ja liikunnasta ylipäätänsä) elämäntapa. Ahdistus voisi olla karmaisevampi jos olisin onnistunut pääsemään tavotteisiin esim painon tai vaatekoon suhteen :)

Tiedä kuinka ajankohtaista vastaus enää on, mutta... aika samanlainen tausta. Kerkesin käymään salilla pari kk ennen kun tulin paksuksi. Tein alkuun prässiä, mutta jätin sen sitten pois jossain vaiheessa kun maha alkoi kasvaan. Smithiä tein aika loppuun asti. Painot ei vaan ollut kovin katu-uskottavia ;) Lisäksi polven koukistus/ojennusta laitteella, askelkyykkyä ja sen semmoista. Aika perusjuttuja, kun en (VIELÄKÄÄN) oikein muuta osaa :) Lisäksi sali, jolla silloin kävin oli peruskoulun kuntosali, eli mitään ohjausta ei siellä saanut ja laitteitakaan mitenkään mielettömästi ollut.

Nyt vuosi synnytyksestä ja ainakin ite voin sanoa, etten ole oikeastaan kun 3kk sitten vasta alkanut tekeen hommia uudelleen ja silti on jo sentit (ala maha reppua) lukuunottamatta paremmat kuin ennen raskautta ;) Vuosi silloin tällöin liihaskuntoa ja joka päivä kävely/lenkkeilyä piti mielen jossain kuosissa pienestä reilun vuoden insomniasta huolimatta. (hyh ei ole ikävä sitä sumua).

ööh siihen kysymykseen. Kyykkäsin lähinnä smithillä, reiden ojennus/koukistus härpäke, prässi alussa ja askelkyykkyä jaloille omat jaksamiset ja miltä tuntuu tärkeetä. Loppuraskaudesta mahan kanssa ihan tavaroiden nostelu lattialta alkoi oleen jo melkoista treeniä. Viimeset 6-8vko kävin vielä 1-4x/vko joogassa, tosin enempi taitaa mennä kehonhuollon puolelle. Kai nää on niin yksilöllisiä (raskaudet, naiset.. istukan paikat yms yms), ettei voi oikein muuta kun koittaa sitä itteensä kuunnella :) Kyllä sitä kerkee sitten puhiseen ja ähiseen myöhemminkin. Vatsat rajoitin hoovereihin ja kiertoihin (suorista kuulin silloin neuvon ettei saa tehdä). Sitten venytysosastolla rangankierrot (kevyet varmaan ok, pitkälle viedyt ei) ja taaksepäin taivutukset (varovaisuus tässä) jätin oikeastaan pois. Lenkkeilyt vaihtu aika pian kävelyyn. Sain sen max syke 145 ohjeen ja alkoi mennä hermot, kun eihän se syke siinä pysy lenkillä (vissii paska kunto) :D

Hirveesti tsemppiä sinne! Melkosta hommaa toi kyllä :)

Lisäys: yläkroppaa ihan normaalisti. Ainut ongelma lopussa alkoi oleen, ettei ylätaljaan enää päässy kovin lähelle sitä tukea ja alataljassa alkoi liikerata jäämään aika pieneksi ;) Niin ja penkkipunnerrus jäi kanssa jossain kohtaa pois kun alkoi ahistaa selällä olo, mutta aika lopussa, ja smithillä onnistu tämänkin jälkeen. Alaselän treenaus jäi itellä tosi vähälle, kun en keksinyt oikein mitään ja edelleen heikko kohta :face:

Täällä ollaan viikolla 21 ja salilla olen pystynyt käymään ihan tavalliseen tapaan 2-4 kertaa viikossa. Innostus salilla rehkimiseen on pysynyt. Raskauden alussa pystyin tekemään kaikkea ihan samoilla painoilla kuin ennenkin, mutta nyt viikkojen edetessä voimia ei vain enää ole niin paljoa ja sarjapainot ovat tippuneet todella paljon :( . Harmi, että oma elopaino taas on noussut :D .

Vatsa alkaa olla jo hiukan tiellä ja varsinkin joidenkin jalkaliikkeiden tekeminen aiheuttaa paineen tuntua tai muuten vain tukalaa oloa vatsaan. Senpä takia olenkin joutunut jättämään liikkeistä pois suursuosikkini suorinjaloin maven, kyykyn ja monet muut aiemmin tekemäni jalkaliikkeet. Olen vemputtanut etu- ja takareisiä laitteissa ja yrittänyt treenata peffaa lantionnostoilla lattialla maaten, joka samalla treenaa myös lantionpohjan lihaksia. Tarvitsisinkin vinkkejä siihen mitä jalkaliikkeitä voisin tehdä niin, ettei se aiheuttaisi tukalaa oloa vatsaan. Samoin alaselkäliikkeiden osalta kaipaisin neuvoja. Olen tehnyt kontillaan käden ja jalan nostoja, mutta liike ei kyllä tunnu missään, kun on tottunut mavessa tekemään toistoja kunnon painoilla. Mitähän sitä voisi keksiä alavartalolle?

Raskauden aikana treenaaminen on tosi yksilöllinen asia. Itse en pystynyt kahden raskauden aikana kävelemään reippaasti koska alkoi heti supistelemaan. Salilla sen sijaan kävin ekan raskauden aikana 7 kuulle ja tokan raskauden aikana tein viimeisen treenin viikkoa ennen synnytystä.
Suorin jaloin mavea pystyin tekemään ihan loppuun asti. Kyykkyä en tee polvivamman takia, yritän korvata sitä askelkyykyillä mutta raskauden puolessa välissä piti jättää kun tuntui vatsassa huonolla tavalla. Jalat meni väkisinkin löysään kuntoon kun prässiäkään en voinut tehdä. Keskityin sitten lähinnä yläkroppaan ja kaikkeen mitä pystyin tekemään.

Mä en jaksanut käydä salilla ollenkaan ihan alun jälkeen, väsytti ja pahoinvointi paheni. Kävely ja pyöräily onnistui loppuun asti hyvin ja viikko lasketun ajan jälkeenkin about synnytystä edeltävänä päivänä pyöräilin 12km.

Tosi nopeesti kyllä voimat alkaa palautumaan synnytyksen jälkeen. Menin salille 2kk synnytyksestä, en alottanut mitenkään varovasti vaan täysiä vaan kokeilin paljonko on kunto romahtanut. Olihan se vähän, mutta yllättävän vähän. Palautumiset treeneistä oli kyllä sit jotain ihan muuta. Ekan jalkatreenin jälkeen jalat oli jumissa melkein viikon. Ei pelkkää lihaskipua vaan oikeasti ei meinannu jalka nousta ja kävely oli mummomaista köpöttelyä.
Nyt oon käynyt salilla 2kk ja oon saanu painot raskautta edeltävälle tasolle kaikissa paitsi penkissä. Täysimetän joten oisko maitorauhaset vieneet tilaa lihaksilta..?
Vatsoja en tee vielä ollenkaan kun lihasten välissä on edelleen kahden sormen kolo. Kylkeä teen käsipainoilla ja se saa riittää toistaseks.
Painoa tuli tässä raskaudessa 29kg ja nyt ylimääräistä on 16kg. En aio laihduttaa niin kauan kun imetän mutta yritän korvata löysää lihaksella pikkuhiljaa.

Juuri tällaista keskustelua etsin!

Raskaustestin tulos herätti miljoonia kysymyksiä. Yksi niistä liittyy heraan. Jonkin verran tuolla aiemmin on aihetta sivuttukin.

Käytitkö siis heraa tai muita protskuvalmisteita (hamppu,riisi, mitä?) raskauden aikana? Millä perustelit itsellesi päätöstäsi olla käyttämättä/käyttää? Löysitkö aiheesta tutkimusta tai jotain muuta kättä pidempää?

Juuri tällaista keskustelua etsin!

Raskaustestin tulos herätti miljoonia kysymyksiä. Yksi niistä liittyy heraan. Jonkin verran tuolla aiemmin on aihetta sivuttukin.

Käytitkö siis heraa tai muita protskuvalmisteita (hamppu,riisi, mitä?) raskauden aikana? Millä perustelit itsellesi päätöstäsi olla käyttämättä/käyttää? Löysitkö aiheesta tutkimusta tai jotain muuta kättä pidempää?

mä oon käyttäny ihan tavallista heraa, maustettua ja syöny patukoitakin. tosin tämä ennenku tiesin että oon raskaana :D nyt ajattelin koittaa olla syömättä,tai ainakin vähentää niiden käyttöä sillä oon aina ollu sitä mieltä et kunnon ruokaa ennemmin. hätävarana noita oon käyttänytkin lähinnä. jätitkö sä ne pois?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom