SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus, treeni ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Estel
  • Aloitettu Aloitettu
Ite oon käyttänyt protskujauhoo kuten ennenkin. Ei neuvolassa kommentoitu mitenkään, vaikka kyllä mainitsin asiasta ruokailutottumusten kartoituksen yhteydessä kun kysyttiin käyttämiäni vitamiinejä/ravintolisiä. Kreatiinit yms. jätin pois.

Oon mennyt sillä periaatteella, että pääasia kun ruokavalion makrojakauma pysyy järkevänä ja tasapainoisena.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Itsekin mietin palatusjuomien käyttöä, koska palautuminen tuntuu todella hitaalta. Itse juuri plussanneena, mietin myös näitä treeni juttuja. Tähän asti olen treenaillut sellaisen 6-8h/vk + koiralenkit päälle. Pyöräilen 50km 2xvk töihin ja treenaan crossfittia 3xvk sekä juoksen. Crossfittia voi kuulemma jatkaa kunhan vähentää painoja eikä tee maximeita. Saas nähdä miten juoksukuntoon kanssa käy, koska pulssi nousee jo aikamoisiin lukemiin hölkässä, vaikka omasta mielestäni olen ollut hyvässä kunnossa.

Ensimmäisessä raskaudessa tuli melkein 30kg plussaa ja nyt ajattelin sitä kertyvän hiukan vähemmän:)

Luin myös, että suoria vatsalihaksia kannattaa tehdä vain 1/3 ja mahdollisuuksien mukaan sen jälkeen vaan vinoja. Ilmeisesti kaikki liikunta paitsi vaaralliset esim. Ratsastus, jossa on putoamis mahdollisuus, ovat sallittuja. Kai maalaisjärki kertoo tämänkin asian ja itsellä kroppa sanelee mitä voi ja ei voi tehdä, kunhan malttaa sitä kuunnella.

Olisi kiva kuulla ja seurata muiden odottajien treenejä!

Saas nähdä miten juoksukuntoon kanssa käy, koska pulssi nousee jo aikamoisiin lukemiin hölkässä, vaikka omasta mielestäni olen ollut hyvässä kunnossa.
Tuli tuosta mieleen, että muistan itse kuinka siinä n. rv 10-12 tunsin olevani yhtäkkiä ihan rapakunnossa. Olin liikkunut aika samaan tyyliin kuin sinäkin ennen raskautta ja yhtäkkiä sitten sykkeet nousi taivaisiin jo muutaman minuutin crosstrainer-lämmittelyssä. Tuo ehkä liittyi kuitenkin vain siihen alkuraskauden pahoinvoinnin tms. aiheuttamaan huonoon olotilaan, koska noiden viikkojen jälkeen olo ja kunto palautui taas ihan normaaliksi, ja liikuin ahkerasti synnytykseen asti.

Moikka. Tietääkö joku onko matalasykkeisistä aamuaerobisista tyhjällä vatsalla jotakin haittaa raskausaikana? Olen harrastunut niitä koko elämäni ja ne sopivat kropallenk loistavasti. mutta nyt laittanut tauolle kun en oikein tiedä onko siitä jotain haittaa. Olo on aamuisin todella hyvä ja ajattelin että olisin tehnyt sellaisia lyhyitä n. 30-40 min kevyitä hölkkälenkkejä ja siitä sitten suoraan aamupalalle. raskausviikkoja on nyt 14+ 3.

Moikka. Tietääkö joku onko matalasykkeisistä aamuaerobisista tyhjällä vatsalla jotakin haittaa raskausaikana? Olen harrastunut niitä koko elämäni ja ne sopivat kropallenk loistavasti. mutta nyt laittanut tauolle kun en oikein tiedä onko siitä jotain haittaa. Olo on aamuisin todella hyvä ja ajattelin että olisin tehnyt sellaisia lyhyitä n. 30-40 min kevyitä hölkkälenkkejä ja siitä sitten suoraan aamupalalle. raskausviikkoja on nyt 14+ 3.

Tuskinpa on haittaa jos oma olo pysyy hyvänä :)

Tsekatkaapas tämä:

Nainen harrasti painnonnostoa vain muutama viikko ennen synnytystä - katso kuvat - Urheilu - Ilta-Sanomat

Raskaus on ihmeellistä aikaa. Muistakaa, ettei lapsen odottaminen ole tosiaankaan mikään sairaus, vaan luonto on luonut naisen nimenomaan lisääntymään. Toki raskausaikaan useilla liittyy monenlaisia vaivoja, mutta parhaimmillaan raskaana oleva on oikea supernainen. Kehossa tapahtuu paljon, ja veikkaisin, että raskaus on melkoisen anabolista aikaa. Fyysinen hyvä kunto auttaa myös selvitytymään synnytyksestä ja palautuminen on paljon nopeampaa. Ja jos jaksaa raskausaikana liikkua, ei sen aloittaminen synnytyksen jälkeenkään ole niin vaikeaa, saati ole niin runsaasti kiloja pudotettavana.

Muistakaa kuitenkinsyödä kunnolla, se painonnousu oikeasti kuuluu raskauteen. Sikiöt ovat ihmeellisiä otuksia. Ne ottavat ravinteet vaikka sitten äidin luista ja lihaksista, jos ravintoa ei muuten ole tarjolla. Ylimääräisiä kiloja ei siis kannata ottaa roskaruuasta/ karkista yms.

Vatsalihasten väliin voi tosiaan jäädä joillakin rako synnytyksen jälkeen. Kannattaa aloittaa synnytyksen jälkeen syvistä vatsalihaksista ja siirtyä vasta sitten vatsarutistuksiin yms. Mikään ei estä harjoittelemasta syviä vatsoja myöskään raskausaikana: napaa vaan selkärankaa kohti. Tukivyöstä voi myös olla apua. Enemmän se niitä vatsalihaksia venyttää, että antaa sen vatsan rösähtää oikein kunnolla.

Tsemppiä kaikille! Jos teillä on jotain synnytykseen liittyviä mieltä askarruttavia asioita, niin laittakaa vaan tänne niitä, voin vastailla kun satun synnytyssalissa työskentelemään.

Onko se nyt niin, ettei mitään selällään tehtäviä liikkeitä pitäisi tehdä 1. kolmanneksen jälkeen? Olen nyt 16. viikolla ja tein lantion ja jalkojen nostoja selällään.. Tein myös lankkuliikettä, eihän siitä ainakaan ole haittaa ja miten pitkään sitä voi jatkaa?! Saakeli kun pitää herätä aikaisin töihin viitenä päivänä viikossa, kun selkeesti jaksan treenata vain vapaapäivinä. Ehkä pitäisi alkaannousta työaamuina edes vartti aikaisemmin, niin ehtisi aamulla tehdä pari liikettä ja edes vähän venytellä. Voisi olo kohentua kummasti nyt, kun yökötys ja heikotus eivät enää vaivaa, vaan kropan jumisuus on suurin ongelma ja johtunee ihan liikunnan ja kehonhuollon puutteesta...

Komppaan tuota niumin postia ja muistutan kuuntelemaan sitä omaa kehoa. Tee sitä mikä tuntuu hyvältä. Veren maku suussa ei kannata treenata, raskaus kestää kuitenkin vain niin vähän aikaa, että maksimisykkeitä ja revittelytreenejä ehtii kyllä tekemään.

Vatsalihaksista varoittava kokemus: esikoisen jälkeen aloin treenata liian nopeasti ja liian kovaa ja vatsalihasten väliin ns linea alba jäi kurputumatta ja jäi sellainen rako. Kuopuksen jälkeen reenailin laiskemmin ja kurouma ehti umpeen paremmin.

Raskauden aikana tein lähes kaikkea sitä mitä olin tottunut tekemään jo ennen raskautta, ihan isoimmat hypyt jätin pois ja isolla mahalla juoksukaan ei tuntunut hyvältä. Liikuin ihan viimeiseen minuuttiin asti ennen synnytystä. Tietysti niin, ettei vatsaan kohdistunut isku tai kaatumisvaaroja, myöskin jotkin liikeet jäi pois, koska mahan kanssa ei vaan taipunut tai mahtunut. (Salikomediaa ketjussa taisin avautua :D )

Hengästyminen johtuu tyypillisesti hemoglobiinin romahtamisesta, eli vaikka sydän pumppaa verta, niin veressä ei ole hemoglobiinin sitoutuneena samaa määrää happea, joten joutuu "haukkomaan" henkeään. Maksimisykkeitä taas ei kannata lähteä hakemaan, koska verta on enemmän ja sydän tekee KOKO ajan jo lisäduunia. Eli taaskin: kuunnelkaa kroppaanne.

Lössähtämistä ei kannata pelätä, kyllä ne vauvakilot lähtee jos on tottunut liikkumaan ja syömään järkevästi ja jatkaa sitä vauvan kanssa.

Yritänpä nyt pitää yllä seuraavaa raskausajan kunto-ohjelmaa: ma , ke ja pe aamuisin kyykkyjä kahvakuulan kanssa, ti ja to lankkuliikettä (myös sivu) + venyttelyä. Nuo aamun '' treenit '' kestävät max 15 min. Lauantaisin 20min kuntopyöräily + yläkropan treeniä kotona käsipainoilla, punnerruksilla jne. + venyttelyä, yht. 40min. Sunnuntaisin 1-2h sauvakävely + venyttelyä. Lisäksi kävelyä tulee viikottain joitakin kilometrejä hyotyliikunnan muodossa. Riittääköhän tommonen jonkinlaisen kunnon ylläpitoon?!

Onko se nyt niin, ettei mitään selällään tehtäviä liikkeitä pitäisi tehdä 1. kolmanneksen jälkeen? Olen nyt 16. viikolla ja tein lantion ja jalkojen nostoja selällään.. Tein myös lankkuliikettä, eihän siitä ainakaan ole haittaa ja miten pitkään sitä voi jatkaa?! Saakeli kun pitää herätä aikaisin töihin viitenä päivänä viikossa, kun selkeesti jaksan treenata vain vapaapäivinä. Ehkä pitäisi alkaannousta työaamuina edes vartti aikaisemmin, niin ehtisi aamulla tehdä pari liikettä ja edes vähän venytellä. Voisi olo kohentua kummasti nyt, kun yökötys ja heikotus eivät enää vaivaa, vaan kropan jumisuus on suurin ongelma ja johtunee ihan liikunnan ja kehonhuollon puutteesta...

Selällään tehtäviä liikkeitä ei kannata tehdä, jos sinulle tulee siinä huono olo mutta muussa tapauksessa raskauden aikana saa ja voi tehdä mikä itsestään tuntuu hyvältä kunhan muistaa pitää maalaisjärjen menossa mukana :)

Itse nyt kolmatta kertaa raskaana ja olen jumpannut kaikissa raskauksissa alusta loppuun asti (alkuraskauksissa kyllä vähemmän kun olen ollut niin väsynyt)

Ja tähän loppuun vielä: So Lo Carb patukat oletteko uskaltaneet popsia niitä silloin tällöin raskaana ollessa?

Nyt on taas sellainen tilanne, jolle ei tunnut loppua näkyvän (ehkä myös pimeän ja väsyttävän vuodenajan takia), etten jaksa edes ajatella minkäänlaista treenaamista, kun töissä jaksaminenkin on miltei tuskaa ja jaksaakseen on pakko tankata sokeria suklaan ja karkin muodossa. Koko raskausaikana ihan alkua lukuunottamatta, jolloin vielä kävin salilla, olen tehnyt kaksi kunnon kotitreeniä lauantaisin, kun on saanut nukkua pitkään ja siinä se on, nyt rv 17 alussa. Joten enköhän ihan suosiolla heitä treenihanskat tiskiin ja katsotaan uutta aloitusta ensi vuoden syyskuussa, jolloin paluu salille on tarkoitus tehdä. Hohhoijaa vaan siihen asti.

Se alun tautinen väsymys saattaa helpottaa puolivälin jälkeen, eli siinä sitten jaksamista voi olla enempi. Yritä hinata itsesi vaikka ulos kövelylle tms hapekkaaseen liikkumiseen. Auttaa jaksamiseen.

^niinhän sitä sanotaan ja eihän tämä ihan vielä puolivälissä ole, jospa sitten jaksais hieman nostella painojakin jossain kohtaa... Ulkoiltua tulee enemmän tai vähemmän päivittäin jo siks, ettei ole autoa. Kai se on nähtävä niin, että pysyvämpiä salituloksia pääsen tekemään vasta sitten kun lapset on tehty!

Mitens te, jotka olette käyneet salilla keski- ja loppuraskaudessa ison/isohkon mahan kanssa, oletteko saaneet siitä jotain palautetta / pitkiä oudoksuvia katseita tms.? Vähän nimittäin arveluttaa mennä, vaikken minkäänlaisen palautteen takia kotiinkaan aio jäädä.

Sain pitkiä katseita ja varsinkin nuoret jantterit ihan säikähti kun huomasivat mahani. Tosin ekana taisivat huomata daisarini, jotka raskausaikana suorastaan pistivät silmään ;) Mutta ei kukaan mitään tullut sanomaan, ihan normaalisti treenailin sitä mitä mahan kanssa pystyi. Paitsi jotain tuli hölmöiltyä, taisin salikomediaa ketjussa avautuakin.

Anna mennä vaan ja kuuntelet omaa oloasi, sykettä ei kannata älyttömyyksiin nostaa.

Mitens te, jotka olette käyneet salilla keski- ja loppuraskaudessa ison/isohkon mahan kanssa, oletteko saaneet siitä jotain palautetta / pitkiä oudoksuvia katseita tms.? Vähän nimittäin arveluttaa mennä, vaikken minkäänlaisen palautteen takia kotiinkaan aio jäädä.

Heh, mä olin tosi viimeisilläni zumbatunnilla ja ohjaaja huusi kesken tunnin "KUTSUKAA AMBULANSSI!", ihan vitsinä vain kylläkin. Tuo opettaja monesti ihmetteli, että olin yhä mukana ja kävi usein tunnin aikana muistuttamassa ottamaan iisisti. Toki se nyt oli minulle itsestäänselvää, oli vain mukavaa käydä yhä jossakin kun lapsi lopulta syntyi 2 vkoa lasketun jälkeen ja viimeiset viikot tuntuivat todella tylsiltä ja pitkäveteisiltä.

Pitäisköhän mun jotenkin huomioida se(kin) sitten salilla, että mulla saattaa olla kylkiluu murtunut yskimisestä? Kipua kyljessä on jatkunut muutaman päivän, onneksi yskä on hellittänyt. Kai se ehtii vähän parantua siihen mennessä... Mihinkään röntgeniin en tietenkään raskaana mene eikä kylkiluuvammoille kuulemma mitään tehdä kuitenkaan. 1.1. on siis tarkoitus mennä kokeilemaan salille neljän kuukauden tauon jälkeen. Toivottavasti jotenkin onnistuu, sillä mielialani on melkeinpä siitä asti ollut enemmän miinuksen puolella kun jouduin pahoinvoinnin ja heikotuksen takia lopettamaan treenit. Se sentään vähän ilahdutti, että painoa on sittenkin tullutnyt vain n . 8 kg ja mahdollista on, ettei 70kg tällä kertaa menekään rikki, vaikka olen erittäin pettynyt itsekuriini syömisen suhteen raskauden aikana.

Mulla alko tänään rv 15 Salilla kävin noin vkolle 8 jonka jälkeen on ollut hirveitä ppahoinvointeja ja oksenteluja. Hyvä että töissä on jaksanut käydä. Kävisin edelleen salilla mut ongelmana on tuo mun mies ja hänen hysteriansa. En saa nostella mitään tms joten en saa käydä salilla. Olen ollut kova liikumaan monen vuoden ajan ja tuntuu et tässä tulee patoutumia kun ei saa purkaa turhautumista jne mihinkään liikkumiseen. Käyn silloin tällöin kävelylenkeillä mja harvoin uimassa. Ennen raskautta kävin salilla 3-4 krt/vko, ratsastin n 3-4h/vko, kävin vielä päälle muutaman juoksulenkin taikka sitten talvisin hiihtämässä. Että saapa nähdä miten käy kun tässä on semmonen reilu puoli vuotta sen kummemmin liikkumatta. Kuinka nopeasti te muutte ootte palannu reenaamaan? Ihte en malttais oottaa et pääsisin taas nosteleen rautaa...

Mulla alko tänään rv 15 Salilla kävin noin vkolle 8 jonka jälkeen on ollut hirveitä ppahoinvointeja ja oksenteluja. Hyvä että töissä on jaksanut käydä. Kävisin edelleen salilla mut ongelmana on tuo mun mies ja hänen hysteriansa. En saa nostella mitään tms joten en saa käydä salilla. Olen ollut kova liikumaan monen vuoden ajan ja tuntuu et tässä tulee patoutumia kun ei saa purkaa turhautumista jne mihinkään liikkumiseen. Käyn silloin tällöin kävelylenkeillä mja harvoin uimassa. Ennen raskautta kävin salilla 3-4 krt/vko, ratsastin n 3-4h/vko, kävin vielä päälle muutaman juoksulenkin taikka sitten talvisin hiihtämässä. Että saapa nähdä miten käy kun tässä on semmonen reilu puoli vuotta sen kummemmin liikkumatta. Kuinka nopeasti te muutte ootte palannu reenaamaan? Ihte en malttais oottaa et pääsisin taas nosteleen rautaa...

Sinuna ottaisin miehen mukaan juttelemaan asiasta ihan vaikka lääkärin kanssa. Ehkä hän sitten tajuaisi, että on jopa suotavaa, että jatkat liikuntaharrastusta samaan malliin kuin ennenkin, pieniä muutoksia ja viilauksia tehden kunnon ja tilanteen mukaan.
Itse jätin raskausaikana spinningin kokonaan pois, juuri samaisesta syystä, mutta kovapäisesti kaikkea muuta jatkoin. Eiköhän meillä (järkevillä) naisilla ole ihan selvä tärkeysjärjestys treenin ja sikiön suhteen, joten ei siinä mitään miesten hysteriaan perustuvia kieltoja tarvita. Toisaalta välittämiseenhän nekin perustuu, joten sen takia nimenomaan joku ammattilaisen konsultaatio voisi auttaa miestä rentoutumaan.

Mä palasin salille n. 6 vkoa synnytyksen jälkeen, mutta mulle kyllä tehtiin sektio eli toipuminen vähän hitaampaa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mä kävin salilla ja kevyesti hölkkäämässä viikkoa ennen synnytystä ja synnytystä edeltävinä päivinä kävelylenkeillä sekä metsässä kulkemassa. Ainahan sitä on arvostelijoita, jotka "eivät voi ymmärtää" miksi teen kuin teen. Kuitenkin raskaus meni loppuun saakka hyvin, olin todella hyvävointinen ja lapsella kaikki ok. Kuten jo sanottu, omat tuntemukset tärkeimmät. Ja terve maalaisjärki. Jos ei jaksa niin sitten ei kannata lähteä riehumaan.

Voisin myös väittää, että hyvä oma fyysinen kunto auttoi synnytyksen ponnisteluissa.

Lykkyä loppuraskauteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom