SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus, treeni ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Estel
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen hakenut tietoa raskaudesta, treenistä ja syömisistä, ja jotain löysinkin. Ajattelin kumminkin kirjoittaa vielä tästä, kyselen vähän tarkemmin jos kellä kokemuksia olisi jakaa...

Eli huomenna tulee täyteen 12 viikkoa raskautta. Olo on ollut alusta asti enemmän tai vähemmän :urjo: , joten treeni tähän asti ollut harvaa ja kevyttä. Nyt olo on sen verran kumminkin jo parempi, että olen alkanut taas käydä ihan säännöllisesti salilla ja jumpassa (bodybalance 1-2 kertaa viikossa).

Salilla ohjaaja teki mulle uuden ohjelman, 2-jakoinen. Arvelin, etten ehkä tälläkään ololla kahta kertaa useammin jaksa käydä. Ajattelin tehdä sen mukaan ja vähän muunnella itse sen mukaan miltä olo tuntuu. Mietin muutamia juttuja kumminkin, ja ajattelin täältä kysyä neuvoa.

Eli miten teidän mielestänne suorin jaloin maastaveto sopii raskaana oleville? Tuolla salilla näkee sitä tehtävän ison mahan kanssa, ja ohjaajankin mukaan se on ok. Tietysti kevyellä painolla, niin että pystyy hyvin keskittymään siihen, että selkä on hyvin ja rasitus menee sinne peffaan ja jalkoihin. Kevyesti ja tarkkana siis. :) Mitä mieltä tästä, eikös monessa paikassa sanota, että mieluummin laitteilla kuin vapailla painoilla? Kuitenkin tuo tuntuu ihan ok liikkeeltä tehdessä, ei tunnu ikävältä alaselässä tms.

Mitä jalkaliikkeitä muuten olette tehneet raskaana ollessa? Laitteilla varmaan turvallisinta, paitsi jalkaprässiä ei kai suositella? Laitteilla vemputan etureisiä ja lähentäjiä ja ojentajia, ja pohdin mitä muuta... Takareisiä en voi laitteella tehdä, se kun sellainen missä ollaan makuulla vatsallaan ja tuntuu ikävältä jo nyt vaikkei maha iso olekaan.

Yläkroppaa treenaan sitten varsin samaan tyyliin kuin ennenkin, siinä ei liene mitään erityistä huomioitavaa? Alaselkää pitää kai varoa, ettei rasita liikaa? Ainakaan selkäpenkissä tehtävää selänojennusta en oleta mitenkään hyväksi liikkeeksi ison mahan kanssa. :)

Vatsoja en tee salilla nyt lainkaan, vaikka ei mulla pelkoa ole, että liian tiukat lihakset olis. :rolleyes: Tulee kumminkin tehtyä ne 1-2 kertaa viikossa jumpassa, joten se saa riittää. Tässäkin on kaikenlaista tietoa kun yritin nettiä ja neuvolan esitteitä penkoa. Eli esim. monet jenkkisivut toitottavat, että älä makoile selällään ja tee liikkeitä selällään, kun taas esim. neuvolasta saamani jumppaoppaan vatsalihasliikkeetkin oli selällään tehtäviä. Hm. Eli teki niin tai näin niin, niin aina on vastakkaista informaatiota.

Kauheasti kysymyksiä, tulikohan tuossa nyt kaikki oleellinen...

Niin, ja miten nuo lisäravinteet raskausaikana, oletteko käyttäneet? Itse en niitä nyt juurikaan käytä. Mietin vaan, onko esim. proteiinilisä ok. Se kun olis näppärin ottaa shakeriin mukaan salille ja ottaa välipalaksi treenin jälkeen. Mun kun pitää pupeltaa pienesti vähän väliä tai oksettaa... just erityisesti liikunnan jälkeen, tulee hyvin herkästi huono olo. Äkkiä saatava jotain jo ennen kotimatkaa, tai :urjo: .

Eli tällainen vuodatus, saa nähdä lannistutteko ensimmäisen kysymyslitanian jälkeen jo vai jaksaako joku lukea loppuun asti. :D

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Elä missään nimessä unohda sitä alaselän treeniä. Mitä paremmassa kunnossa saat selän pysymään loppumetreille asti sitä kivuttomampi se on. Eli raskaushan muuttaa lantion ja lannerangan asentoa ja löysyyttä näissä(kin) nivelissä, joten virheellinen liikemalli ja löysät nivelet saattavat kipeyttää alaselän. Hyväkuntoiset lihakset tuovat silloin tukea sinne missä sitä tarvitaan. Helppo treeniasento isommankin mahan asento on konttausasento. Ja siitä sitten hallitusti käsien ja jalkojen vuorottaisia rauhallisia nostoja maks. vaakatasoon. Painojen kanssa selän treenaaminen treenaaminen (hyvää huomenta, erilaiset laitteet ym.) voi kipeyttää juuri tuon nivelten löystymisen takia. Mutta sen tiedät vasta kun kokeilet.

Viisain neuvo taitaa olla juuri se, että teet niitä liikkeitä, jotka tuntuvat hyvältä. vatsan kasvaessa huomaat itse, mitkä liikkeet eivät enää onnistu/tuntuvat pahalta. Naama irveessä ponnistelu tuskin tuntuu masun kanssa hyvältä. Itse aioin käydä salilla niin pitkään kuin mahdollista, mutta yököttävä olo oli ja pysyi koko 9kk, joten sali jäi ihan alkuraskaudessa pois kuvioista. Kummankin raskauden jälkeen palasin salille 3kk jälkeen synnytyksestä.

Noista lisäravinteista raskauden aikana kannattaa kysyä asiantuntijalta. Imetyksen aikana käytin palautumisjuomaa ja protskupatukoita säännöllisesti, enkä huomannut mitään vaikutuksia vauvan masuun. Neuvolasta antoivat "luvan" lisäravinteiden käyttöön jos vauva ei saa vatsavaivoja niistä.

tuo selällään makaamisen kieltäminen liittyy loppuraskauteen, jolloin vatsa on suuri ja voi näin painaa suuria verisuonia. Siis suositellaan mm. nukkumista kyljellään mielummin kuin selällään. Näin olen aiheesta lukenut, valaiskaa jos olen väärässä.

Onnellista odotusta!!

Joo siis, epäselvästi sanoin. Eli alaselälle tietysti treeniä, vähän hakusessa, että mikä hyvä. Tuota konttausasennossa tehtävää suositteli ohjaajakin jos painojen kanssa kipeytyy. Tässä raskaudessa on ollut nyt jo alaselkä välillä kipeä, aiemmissa vasta 20+ viikolla. On sellainen väsyneen oloinen. Tuolla bodybalancessa oli hyvä liike - vastakkainen käsi ja jalka ylös, siitä hiukan sivulle, takaisin suoraksi ja alas. Sen ohjaajakin oli laittanut ohjelmaani. Selän treenaamista pidän kyllä tärkeänä, kun kaksi edellistä raskautta kuljin tukiliivin kanssa aamusta iltaan ja silti selkä kipeä.

Pitää vaan tunnustella, varmaankin. Eiköhän se tästä taas olo ja lihakset piristy, oli alkuraskaus rankkaa. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, olen tuossa puoliväliltä eteenpäin hyvinkin pirteä. :) Tosin tämä on eka raskaus, kun harrastan punttitreeniä, eli sen suunnittelusta ja jaksamisesta ei ole kokemusta. Mutta eiköhän tuo suju, ja piristä vielä lisää.

Lisäys: Kuki, niin se taisi olla, että loppuraskaudesta selällään olo vasta haittaa. Onneksi nukunkin aina kyljelläni, ei tarvitse unitottumuksia muuttaa. Varmaan siinä vaiheessa kun selällään olo on epämukavaa (se voi kuulemma huimatakin), ei enää vatsalihasliikkeiden tekokaan innosta... :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Omakohtaista kokemusta aiheesta ei vielä ole, mutta mistress Krista auttaa tässäkin kohtaa (kiitos linkeistä, Pahis! :love: ):

http://www.stumptuous.com/pregnancy.html
http://www.stumptuous.com/postpartum.html

Ei muuta kuin tsemppiä Estelille, hienoa, että jaksat huolehtia kunnostasi vatsan kasvaessakin! Joskus muinoin, kun asuin vielä JKL:ssä, kävi vakisalillani jonkun aikaa raskaana oleva nainen - mahan koosta päätellen hyvinkin viimeisillään, mutta ihan pirteän näköisenä ko. mimmi jumppaili yläselkää ja hartioita yms. :thumbs:

Gillyanne, kiitos noista linkeistä. Luin ne ja ovat tosi kiinnostavia. Hassua etten ole tuolta tajunnut katsoa, vaikka olen aiemmin monta kertaa tutkinut noita sivuja. Kiitos kovasti! :)

Terve!
Täälllä eka raskaus meneilllään.Nyt viikot 17 täysi.Ristiriitaisia ohjeita saa salin ohjaajalta.Ei esim. prässiä kieltänyt, vaan sanoi että voi hyvin tehdä niin kauan kun hyvältä tuntuu.Ja sitten toiset taas kieltää ehdottomasti.No , olen tehnyt , tosin painoja pienentänyt tietysti. Tosin olen saanut kommenttia mm reenikavereilta(naispuoliset)että reenaan liian isoilla painoilla, esim penkkiä..Omasta mielestä painojen pudottaminen tulee aloittaa omasta lähtötasosta, eikä muiden painojen mukaan. Saa nähdä kuinka kommentit lisääntyy, kun maha kunnolla alkaa kasvamaan. Reeni-intoa kaikille!! ;)

Mukavaa mahankasvatusta, body-pimu! Tuo on joo tuttua tuo ristiriitainen kommentointi. Eli joidenkin mielestä jotain saa tehdä, toista ei, ja sitten toiset sanoo juuri päinvastoin. Mä yritän järkeillä, että jos alamahaan tulee ikävän tuntuista painetta, ei hyvä. Ja jos tulee huono olo, ei hyvä. Tosin se alkaa helpottaa jo hiukan, jee.

Mä olen painoja laittanut ihan oman olon ja jaksamisen mukaan. Niin, ettei tarvitse pää punaisena ähkyä, vaan saa hengitettyä hyvin ja tehtyä liikkeet rauhallisesti ja huolellisesti. Sehän riippuu ihan jokaisen omasta lähtötasosta, kuten sanoit. Tosin mulla on pudonneet painot ihan älyttömästi raskautta edeltävästä ajasta, ja kunto muutenkin romahtanut. Johtuu varmaan tuosta parin kuukauden oksentelusta ja väsymyksestä. Mutta jos vanhaan tapaan sujuu, kuten edellisissä raskauksissa, kohta alkaa nousukausi ja pirteämpi jakso.

Sitä odotellen...

Riippuu paljon myös itse raskaudesta eli onko ongelmaton vai ei.

Sisko on ongelmaraskausihminen ja häneltä on kaikki turhat ponnistelut ja rasitukset kiellettyä. Pitäisi levätä mahdollisimman paljon.

Mutta onnea odotteluun teille odottaville :)

Mä kans neuvoisin, että tekee juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jo raskausaikana törmää tuohon, että toiset väittää päinvastaista kuin toiset, sama tyyli jatkuu myös sitte kun saat vauvan kainaloon, neuvoja on niin älyttömästi! Itse en tehnyt vatsalihaksia koko raskausaikana kun se ei vaan tuntunut hyvältä, (niitä tosin suositeltiin). Treeneissä kiinnitin huomiota siihen, etten millään älyttömän isoilla painoilla tehnyt, koska neuvolasta sanottiin, että kovat ponnistukset aiheuttaisivat vauvalle rytmihäiriöitä... Itselläni salitreenit jäi pois jo raskauden puolivälissä kun ei vaan tuntunut hyvältä, loppuajan harrastin lähinnä reipasta kävelyä... Synnytyksestä on kulunut nyt reilut kaks kuukautta (mulla on pieni poika :haart: ) ja kunto on kohta lähtötasolla!!! Liikkuminen on tuntunut hyvältä ja kun pohjakunto on olemassa, niin sieltä se taas nopeasti tulee kun treenti aloitti

Ei mullakaan omakohtaista kokemusta ole, mutta sisareni odotusaikaa seurailin jonkun aikaa sitten. Hän ohjasi jumppia vielä 6kk asti ja kävi joogassa loppusuoralla. Oli kuulema porukka ihmetellyt kun hän kaikkine mahoineen teki päällä seisontoja :). Jos, vaan vatsa sallii niin kannattaa pysyä mahdollisimman aktiivisena.
Miten mä muistelisin, että tästä löytyy täältäkin jo jonkun näköinen keskustelu? Missä on Vilmis?

Juu, tuo Vilmiksen linkittämän keskustelun osaan jo kohta ulkoa... En mä mitenkään tohkeissani ole raskaudesta, mutta olen etsinyt ja lukenut läpi ihan kaikki mitä olen haulla osannut etsiä täältä. :D

Tuolla Tuuli.netissä on kyllä mukavasti tietoa, löysin bodybalanceenkin "helpotuksia" raskaana oleville.

Tuo on kyllä totta, että se on henkilö- ja raskauskohtaista mitä voi tehdä. Toivon nyt vaan, että kuntoilulla pysyisi selkä kunnossa ja supistuksetkin olisivat kurissa loppuun asti, aiemmissa raskauksissa ollut vähän toppuuttelua lääkäriltä vaivojen takia. Toisaalta eka raskaudessa, joka alkoi heti opiskelujen jälkeen, mä olin niin rapakunnossa että sekin saattoi vaikuttaa selän pimahtamiseen jo puolivälissä raskautta. Sanotaan, että kunnon ylläpitäminen raskausaikana helpottaa raskauden kulkua, saas nähdä. :)

Kyselin eilen neuvolalääkäriltä mielipiteitä näihin raskaus ja liikunta -ohjekirjasiin. Sain neuvolasta käteen jonkun kuvien perusteella ah, niin ihanaan kasariaikaan kirjoitetun, siinä tuleva äiti jumppasi ihastuttavissa jumppatrikoissa, säärystimineen kaikkineen. Oli ohjeita, ettei puolenvälin jälkeen saisi syke nousta yli 140 jne. Ei kuulemma nykyään sellaisista niin tarkkoja olla, eli tekee omien tuntemusten mukaan. Ihan sippiin itseään ei kannata vetää, niin että happi loppuu ja henki lähtee, eli :whip: sitten raskauden jälkeen, mutta ei tartte sykemittarinkaan kanssa käydä kyttäämään. Mitään sen enempiä ei sanonut, kuin tuon, että tekee sitä mikä itsestä tuntuu olevan ok. Niin no, oli kyllä muutenkin vähäsanainen lääkäri, joten tuo taisi olla pisin keskustelumme. (offtopic...)

Onneksi olkoon ja ihanaa raskausaikaa.
Parhaimman neuvon mitä olen koskaan saanut oli, muista että sinä tunnet kehosi ja lapsesi parhaiten. Luota itseesi ja tuntemuksiisi.
Toisen lapseni kanssa joogasin joka päivä ja se teki ison eron kaikessa.
Muista olla varovainen sokerin ja hiilareiden kanssa.

BettyBlu, tuo hiilarijuttu on muuten niin totta! Mulla oli ekassa raskaudessa raskausdiabetes, tokassa ei, mutta silloinkin (ja tässä raskaudessa) huomaa jos yhtäkkiä vetää jonkun sokeri/hiilaripaukun. Iskee kyllä ontto olo, ekassa raskaudessa jos vetäisi vaikka ison jätskin tuplakuorrutuksineen, kohta oli olo vihertävänkukertava ja kylmänhikinen.

Eli täytyy kyllä sanoa, että jottei oksennus tulisi ja olo olisi kurja kuin jyrän alle jääneellä, järkevä syöminen on tosi tärkeää. Niin, ja säännöllinen.

Niin ja hyvä kun muistutit, mä olen tässä istunut ja ulkoillut lasten kanssa ym. enkä syönyt taas kunnolla ja nyt melkein :urjo:

Herättelen muutaman kuukauden unilta tätä trediä...sattuneesta syystä...

Ekana tuli mieleen, että voiko lisäravinteita varmasti käyttää? kokemuksia?

Pitääkö treenissä olla varovaisempi alkuraskaudesta suuremman keskenmenoriskin takia? Nyt olen pitänyt viikon tauon, koska I FEEL SO :urjo: (varmaan käytetyin hymiö näissä raskaus-tredeissä :) )

Entä onko jossain urh.liikkeessä tai muualla myynnissä jotain tukiliivejä, johon voisi massun sitten sulloa, kun tykkään kipitellä lenkkipolulla ja ajattelin muutenkin jatkaa liikkumista normaalisti niin pitkälle, kuin suinkin.

Mitens ruokapuoli? Luin jostain, että proteiineja pitää syödä urakalla. Olin muuten dietillä, kun homma tuli ilmi ja kalorit oli jo noinkin alhaalla ku 2200. Nyt täytyy varmaan HIUKKA lisätä syömistä ;) ja rautaa+muut sörsseli-vitamiinit ja mirenaalit päälle.

Pää on vielä pyörällä, mutta eiköhän se tästä... :D

Onneksi olkoon, A-K! :)

Ei noita lisäravinteita raskauden aikana suositella, etenkään kreatiinia yms. "erikoistuotteita". Ja ainakin Evon protskupusseissa lukee, että käyttöä ei suositella raskauden aikana. Ovathan nuo ateriankorvikkeet/protskujauhot kyllä teoriassa ihan vaan tiivistettyä ravintoa, mutta en itse ottaisi mitään riskejä. Enkä kyllä toisaalta näe mitään syytä miksi raskauden aikana pitäisi lisäravinteita edes käyttää? Omat kehitykset voi unohtaa ja antaa sen toisen kehittyä! Reilusti vaan terveellistä perusruokaa.

EDIT: Viitaten moniin tämä osion thredeihin, niin olet A-K dieetilläsi syönyt varmasti enemmän ja terveellisemmin kuin keskiverto nainen, joka tulee raskaaksi! :thumbs: Voimia!

Anna-Kristiina sanoi:
Herättelen muutaman kuukauden unilta tätä trediä...sattuneesta syystä...

Onnea beibe ja Lee myös :)

Itseäni oikein harmittaa miten liikunta ja sali ovat jääneet vähälle tämän raskauden takia, nyt melkein jo puolessa välissä enkä ole kuin muutaman kerran päässyt liikkumaan. Aluksi oli niin väsynyt ja huonovointinen ettei tullut mieleenkään töiden jälkeen lähteä muualle kuin sohvan pohjalle. Pahoinvoinnin loputtua sain kunnon räkätaudin joka ei tunnu loppuvan ollenkaan.

Lisäravinteita en suosittele syömään raskauden aikana. Jostain olen myös lukenut että liika proteiini jossain raskauden vaiheessa olisi myös haitaksi sikiölle, en nyt vain kuollakseni muista mistä luin ja missä vaiheessa. Mutta ei kannata ainakaan sitä enää purkista lisäksi vetää.

Suositut

Back
Ylös Bottom