Raskaus ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tervehdys piiiitkästä aikaa!
Koko talvi on mennyt enemmän tai vähemmän vaivaisena. Ensin prakasi niska, ja jouduin pitämään puntista tauon kokonaan. Aloitin käymään ohjatuissa jumpissa (elämäni ensimmäistä kertaa!) kun jotain piti päästä tekemään. Sitten tulin raskaaksi, ja väsymys vei treeni-innon. Nyt olen taas muutama viikko sitten palannut punttien pariin. Teen 2-jakoisella ohjelmalla: selkä, takareidet, pohkeet, hauis sekä etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat. Ohjelma on pelittänyt ihan hyvin. Lisäksi käyn jossain core-tyyppisessä jumpassa kerran viikossa. Näin ajattelin jatkaa niin pitkään kuin suinkin. Nyt mennään 19.viikolla.
Vatsa on kasvanut ihan "kiitettävästi", ja käytän tukivyötä salilla. Iskias vaivaa jatkuvasti, eikä niskakaan ole vielä kunnossa. Sitten vielä ne ihanat liitoskivut... No, vali vali, ei auta valittaa, kun ei salilta malta poiskaan pysyä. Sitä paitsi liikkumattomuus vain pahentaa vaivoja.

Kysyisin nyt kokeneemmilta vinkkejä lähinnä jalkatreeniin. Salilla, jossa käyn, on todella omituinen jalkaprässi, jossa maataan vaakatasossa, ja lähdetään "ala-asennosta" eli siitä raskaimmasta. Paska vehje, mutta kun jalat täytyy käytännössä jättää 90 asteen kulmaan, niin liike ei paina vielä kohtua. Etureisipenkki menee hyvin, varmaan loppuun saakka. Kyykkyjä ei voi tehdä, koska paine tulee liikaa kohtuun. Mitähän muuta etureisille voisi tehdä kun prässi jossain vaiheessa jää pois?

Takareidet ovat vielä enemmän ongelma. Takareisipenkki istuen menee myös loppuun saakka, mutta tähän saakka tekemäni SJMV on alkanut tuntua varsin ikävältä. Sellaista pakara-vemputintakaan ei voi käyttää, koska laite painaa vatsaa. Mitään vinkkejä?

Sitten vielä lisäravinteista. Mitä muut ovat käyttäneet raskauden aikana? Itse olen käyttänyt palautusjuomaa. Kreatiinia ja makeutusaineita saa kyllä kytätä tarkkaan, nytkin on uusi merkki hakusessa entisen loputtua.

Toivotaan, että tässä jaksaisi treenailla mahdollisimman pitkään. Toisaalta on kiva, kun ei "tarvitse" vääntää peräsuoli pitkällä joka treeniä, mutta toisaalta tulee vilkuiltua kateellisena vähärasvaisia fitness-pimuja, jotka vetävät rautaa ihan huolella.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nate sanoi:
Etureisipenkki menee hyvin, varmaan loppuun saakka. Kyykkyjä ei voi tehdä, koska paine tulee liikaa kohtuun. Mitähän muuta etureisille voisi tehdä kun prässi jossain vaiheessa jää pois?
Mä olen nyt menossa viikolla 31+ ja olen nyt tehnyt jaloille varsin supistettua ohjelmaa. Eli etureisille teen tuota etureisipenkkiä vaan, se kyllä sujuu ihan ok. Selkä kunnolla tukea vasten ja painot sellaiset, ettei tarvitse kauheasti pinnistellä. Eiköhän tuo onnistu niin pitkälle kuin salitreenikin, toivottavasti vielä useita viikkoja.

Takareidet ovat vielä enemmän ongelma. Takareisipenkki istuen menee myös loppuun saakka, mutta tähän saakka tekemäni SJMV on alkanut tuntua varsin ikävältä.
Meillä on salilla hankalasti takareisilaite sellainen vatsallaan maaten tehtävä, joten se jäi mulla jo varhain pois. Mä olen yhä tehnyt SJMV:a, vähentänyt vaan pikkuhiljaa painoa. Ihan reilusti olen ottanut painoa pois, ettei käy ikävästi alaselälle yms. Kevyellä painolla ja hyvin huolellisesti tehtynä on kyllä ihan hyvä liike, ainakin mulla tuntuu siltä.

Sitten vielä lisäravinteista. Mitä muut ovat käyttäneet raskauden aikana? Itse olen käyttänyt palautusjuomaa. Kreatiinia ja makeutusaineita saa kyllä kytätä tarkkaan, nytkin on uusi merkki hakusessa entisen loputtua.
Itse olen käyttänyt ihan itse sotkemaani palautusjuomaa, maustamattomasta herasta tai maustetusta teen, se käyttämäni määrä ei ylitä missään määrin suositusrajoja makeutusaineista. Enkä ole nyt kyllä joka kerta sitä ottanut, vaan popsinut ihan jotain sapuskaa kotona kunhan kotiin ehdin.

Toivotaan, että tässä jaksaisi treenailla mahdollisimman pitkään.
Tsemppiä, treeni-intoa ja mukavaa mahan kasvatusta! :thumbs:

Kuulostaa aikas huonolta tuo salisi jalkaprässi. Itse en tekisi sillä.
Kyykyn olen myös jättänyt pois. Muuten porskutetaan normaalisti, kun olen vielä alussa (rv12+) paitsi, että...

Nyt olen ollut pois salilta taas viikon. Kaaduin mökillä viikko sitten, mutta en onneksi kovin pahasti. Masu ilmoitti heti, ettei tykännyt kompuroimisestani ja ajattelin sitten olla vähän aikaa ihan hissukseen. Tänään vois kai jo mennä.

Treenin päälle mä olen syönyt kunnon aterian tai kiireemmässä juonut kaakaota ja vetässyt jonkun pullan. Paikat on ollu kyllä kipeenä silloin tällöin. Otan myös palautusjuomaa, mutta erittäin harvoin. Vain silloin, kun olen vetäissyt treenin vähän liian yli.

Niin pitkään mennään, kun päästään.

Nyt on sit juostu alle 150 sykkeen lenkkejä. Tosi hitaasti :D Tässä saa kätevästi "pidennettyä" lenkkiä ajallisesti kun ennen meni samaan matkaan 40 min, niin tällä sykkeellä 55 min! Raskausviikkoja 11, masu alkaa "näkyä", tai siis tuntua ainakin isommalta...

Mulla on aikaa sitten juoksut juostu tässä raskaudessa, ja nyt tekee jo reipas kävely hankalaa. Itse asiassa aika moni juttu tekee hankalaa, huomasin tuossa venytellessä, että välillä käy ilkeästi tuonne alas. On nimittäin tullut se loppuvaiheen vaiva taas, liitoskivut. Hyvähän se on, että löystyy paikat, mutta se tuntuu niin ilkeältä tuo liitosten hankaaminen vastakkain tai jotain... Auts!

Jos kävelee enemmän, siis paljon päivän mittaan, niin illalla on kävely sellaista kivuliasta köpöttelyä. Oltiin perheen kanssa Tallinnassa, käveltiin päivät pitkät... Yöllä pääsin vessaankin vain seinistä kiinni pitäen ja auh-auts-aijai-hokien. :rolleyes:

Mutta noin muuten on joku tsemppi taas päällä. Ehkä se hemoglobiini vaikuttaa niin paljon, oli joku aika sitten 104 ja olo oli kuin jyrän alle jääneellä. Hyvä kun kerran viikkoon salille jaksoin. Nyt on jo 118 ja olo ihan eri. Pari kertaa viikossa pyrin salilla käymään, painot kyllä laskee vaan. Viime kerralla otin taas pois painoa, kun tuntuu kiristelevän mahaa entisillä painoilla ponnistelu. Mikäs siinä, pääasia, että liikuttaa kroppaa. Pysyy selkäkin paremmassa kuosissa kuin edellisissä raskauksissa, joissa en liikkunut juuri lainkaan lopussa. Käytinkin sitten kipujen takia tukivyötä, nyt en ole moista tarvinnut vielä.

Salitreenien lisäksi tulee tota lasten kanssa peuhaamista ja liikkumista, kahden natiaisen kanssa joista toinen vielä vaippaikäinen, 1v5kk.. Ja on vielä nyt ripulissa, eli ihan sylitakiainen ja väsynyt reppana, tulee tuota 11 kiloisen puntin nostelua kotonakin. :) Ja pari kertaa viikossa kun neiti menee kerhoon kolmeksi tunniksi, teen rattaiden ja siis pienemmän kanssa, joka ei mene kerhoon, kävelylenkin. Aika hissukseen saa välillä rattaita lykkiä, verrattuna mun normaaliin kipitysvauhtiin. Mutta sitä tää valaana olo on.

Eilen salilla sain kommenttia kropastani.. "Ei susta kyllä huomais muuten kuin mahasta, että oot raskaana, yhtään ei ole muualla turvotusta tai muuta." Oon kyllä itsekin huomannut sen, ei ole kertaakaan jalatkaan olleet sellaiset tukki-tolpat kuin joskus edellisiä odottaessa. Kyllä se liikunta on tehnyt tästä raskaudesta paljon helpomman, aloitin salilla käymisen vasta edellisen raskauden jälkeen. Olis varmaan kannattanut aloittaa jo aiemmin, olis päässyt paljon helpommalla silloinkin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Ite jätin salin kokonaan pois ku tulin raskaaksi. Ihan alussa kävin tosi tosi tosi keveillä painoilla vähän käsiä treenaamassa, jalat kokonaan pois. Mulla oli raskausaika tosi helppo, mutta päätin ihan lapsen terveyden (epäiltiin munuais/sydän vikaa sikiöllä) takia jättää liian rehkimisen pois. Lapsi oli syntyessään kuitenki täys 10! Eli ei mitn vikaa..saattovat tietenki pelotella minua jo senki takia ku olin muka niin nuori (yli 20 kuinteki) ja ensi synnyttäjä! :)
Kävelin toki tosi paljo, mutta loppuajasta kuljin pelkästään autolla ku alko henkeen ja jalkoihin ottaa kävely.
Pidin aika pitkän tauon lapsen syntymisenki jälkeen punttailussa. Nyt kuitenki jo ihan täysillä mukana! :D

Noni, nyt on saliohjelma vähän yksipuolistunut... :(

Enää onnistuu vain rinta, haukkarit, ojentajat ja olkapäät. Selkää tehdessä kummallista vihlomista pitäny nivusissa/alavatsalla melkein joka liikkeessä??? Taitaa olla nyt niitä ligamenttikipuja, kun menossa rv 16+... :rolleyes:

Lenkkeilyn vaihdoin kävelyyn, rulliksilla mennään vielä ja uimassa käydään useammin :) Kaikki menny hyvin ja hianoo on!

Hiukka olis tää vissiin pienempi, ku oli odotettu, ku ultrassa käytiin kuun alussa. Painoakin tullu vasta kilo vihdoin ja viimein. Mä jo ajattelin, että se neuvolatäti kohta hermostuu, kun lukemat ei kasva, varotti siitä heti aluks... :rolleyes: Mutta kyllä syön, ku hevonen, harvoin mitää mässy-ruokaa. Tällä hetkellä savustettu lohi on herkkua! :D

Mites muut jaksaa?

Juoksut on kanssa vähän jo jääny. Periaatteessa voisin vielä juosta, mutta taitaa olla korvien välistä kiinni, ettei tee niin mieli riuhtoa. Samoin salilla on vähän painot tippunu. Mulla toi treenin keventäminen näyttää tapahtuvan ainakin ihan luonnostaan. Tosin neuvolatäti oli sitä mieltä että heti vaan kaikki puntit ja juoksut pois :david: . Mites teillä mahan kasvaminen? Mulla on alkanut jo näkyä (siis itse näen :D ) ja viikkoja on nyt about 14. Mutta pääsääntöisesti kyllä vielä kaikki vaatteet mahtuu ja kun painoa on tullut jo 3 kiloa, niin siinä mahassa on kyllä vähän läskiäkin...

Maha? :D Joo, se on näkyvä, jopa hyökkäävän päällekäyvä... Viikkoja kun on jo 35+5. Painoa tullut kymmenen kiloa (tai tänään neuvolassa selviää onko tullut enemmänkin...), ja se kaikki vissiin tuohon mahapalloon. Ihan kuin olis rantapallo vaatteiden alla.

Salilla vielä olen käynyt, rauhallinen kävelykin onnistuu muttei kovin ripeä - liitoskivut, perhanat, vaivaa. Salitreeniä oon nyt tehnyt sellaiset 2 krt / vko. On kyllä loistava juttu, kun olen onnistunut näin pitkään salilla käymään. Ei ole vieläkään kahden aiemman raskauden kaltaiset selkävaivat iskeneet, olin aiemmilla kerroilla välillä ihan petikamaa ja liikuin tukivyön voimin. Ilmeisesti selän lihaskunto jo raskauden alussa parempi kuin ennen, ja nyt kun on vielä kuntoa ylläpitänyt raskauden ajan, ei vaivat niin iske. Samoin on pysynyt turvotus poissa, vaikka helteitäkin ollut, sormukset mahtuu hyvin sormiin, nilkatkaan eivät mitkään pölkyt... Tosin tuo risa nilkka turpoilee vähäsen, ei onneksi kipuile.

Nyt alkaa tosiaan loppusuora häämöttää, melkein jo haikea olo. On niin ihanaa olla raskaana, siis kun se alun pahoinvointi oli kärsitty ohi... On tuo mahassa potkiva tyyppi sellainen ihme. Tää taitaa olla mulla viimeinen kerta tätä ihmettä, kolme lasta alkais jo olla tälle perheelle riittävä lapsiluku... Eli välillä oikein keskityn miettimään miten kivaa on olla raskaana ja tulee pieni nipistys, että ei enää koskaan.

Perjantaina on sitten neuvolalääkäri, saa nähdä mikä on tilanne kohdunsuulla. Jos ei mitään erityistä ole, niin jatkan salilla käyntiä niin kauan kuin olo sen sallii.

Okei, kieltäkää multa jäätelö, karkit sun muut. Grillimakkaraa turha haikailla.

Neuvolassa käyty, painoa tullut parissa viikossa yli 800 g per viikko... Mä olen kohta ihan aito valas!!! :D

Mansikoita, mä tarvitsen mansikoita, ne poistaa nestettä - testattu ekassa raskaudessa kesähelteillä... Eikun torille haahuilemaan lähipäivinä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hui

Pyörryin tänään kaupassa. Takana oli monta tuntia matkustamista kuumassa autossa, olin kyllä syönyt ja juonut (en tarpeeksi?) ja olo oli ihan hyvä. Äkkiä tuli kaupassa olo, että oksennus tulee ihan just ja sanoin miehelle että paha olo ja pyörryttää. Ja sit seuraava muistikuva kun ihmiset nostaa jalat ylös ja kieltää nousemasta. En ole pyörtynyt ainakaan 15 vuoteen. Liittyykö raskauteen?

Jääleidi sanoi:
Pyörryin tänään kaupassa. Takana oli monta tuntia matkustamista kuumassa autossa, olin kyllä syönyt ja juonut (en tarpeeksi?) ja olo oli ihan hyvä. Äkkiä tuli kaupassa olo, että oksennus tulee ihan just ja sanoin miehelle että paha olo ja pyörryttää. Ja sit seuraava muistikuva kun ihmiset nostaa jalat ylös ja kieltää nousemasta. En ole pyörtynyt ainakaan 15 vuoteen. Liittyykö raskauteen?

Minä pyörtyilin helposti ekan raskauteni ensimmäisellä kolmanneksella. Jos joutui seisomaan kauan, huono sisäilma (esim. kaupassa) tai jos en ollut syönyt ja juonut tarpeeksi hyvin. Joten arvelisin, että sinullakin liittyy raskauteen ja menee aikanaan ohi. Nou hätä. :thumbs:

Voi kyllä liittyä. Mulla alussa pahoinvoinnin takia heikotti usein. Nyt lopussa sitten on välillä mennä jalat alta, pitää istua tai pitää jostain kiinni hetki. Liittyy varmaan mun matalaan verenpaineeseen, liian vähään juomiseen, kuumuuteen ym. On raskaus kumminkin elimistölle aikamoinen stressi, sitten kun paukahtaa päälle helteet ja muut, ja ehkä juo liian vähän, niin se on sit siinä se sotku.

Ainakin kuulostaisi siltä, että voisi olla kyse tuollaisesta.

Hei!
Minäkin vaihdoin treeniohjelman yksijakoiseen. Yksi liike/lihasryhmä. Tarkoitus olisi käydä salilla 1-2 krt viikossa, ja sitten core-jumpissa 1 krt/vko. Juhannuksena vain jostain syystä kipeytyi toisen jalan joku jänne tuosta jalkapöydän päältä ja sivusta, ja se on kipuillut ilkeästi. Mitään rasittavaa en ole tietääkseni tehnyt, ehkäpä painonnousu vain on tehnyt tepposet. Lääkäri sanoi, että siihen voisi vielä pistää kortisonia jos se kovin kipuilee, epäröin vain moisia piikkejä. No, tänään testataan jalka coressa ja katsotaan mikä huomenna on tilanne.
Estel, toivottavasti minäkin voisin liikkua tähän tahtiin vielä noille viikoille! Upeaa!

Zone-sarja -42%
Näköjään nyt on vakiintunut jokusen viikon ajan 2 punttitreeniä viikko - 1 krt salilla ja 1 krt käsipainoilla kotona. Hullunkurista kun tyyppi liikkuu joskus salilla innokkaasti mahassa - tee siinä sitten vakavalla naamalla jotain kun maha heiluu puolelta toiselle. Kilon paino mahan päälle niin pikkutyyppikin sais treenata? :D

Kävely tai oikeastaan mikään reipas liikunta ulkoilmassa ei kiinnosta nyt yhtään. Tuossa helteessä kun pistää menemään parikin topakkaa askelta niin hyvä ettei supistele mahaa kramppiin. :rolleyes: Mutta ihmeen kevyeltä olo tuntuu silti.

Alkaa jo tuntua loppukiriltä, tänään 36+5. Laskettu aika kolmen viikon päästä perjantaina. Vastahan mä testasin plussaa? :eek:

Hupenee, hupenee. Tosin ei maha. :D

Nyt ollut reissua ja muuta, niin on jäänyt treenailu kertaan viikko. Tänään kävin, yläkroppaa treenailen enää, ei sitten päätä säre hartioiden jumetus tms. Sellaista hyvin leppoisaa meininkiä... Mikäs salilla käydessä, kun tää helle on niin uuvuttavaa tän mahan kanssa - ja salilla on ilmastointi. Siellä vois oikein viettää aikaa, ainoa paikka missä en kokovartalohikoile alle minuutissa edellisestä kylmässä suihkussa käynnistä.

Viikkoja nyt siis 38+1 ja alkaa jo olla olo sellainen, että ei haittaa vaikka syntyis jo. :) Into olis päässä synnyttämään ja kokemaan taas sitä ihmettä. Mutta jos sisaruksiinsa tulee, niin kyllä tää menee elokuun puolelle, 1-2 viikkoa meni neidillä ja pikkumiehellä yli lasketun ajan.

Voihan synnytyksen ottaa sitäpaitsi urheilun kannalta, joku jossain sanoi, että vastaa rankkuudeltaan jotain tyyliin viidenkympin hiihto... Tarttee varmaan ottaa jotain protskudrinkkejä mukaan? :)

Lisäys: jotain aerobistyyppistä liikuntaa kyllä tuossa tuli päiväkaupalla... Oltiin su-to Helsinki cupissa miehen valmentaman junnujoukkueen mukana reissussa. Kunnon helle ja sen hunnilauman kanssa liikkuminen kävi urheilusta, liikkeellä oltiin tuntikausia päivittäin. :D Niin ja ratikassa ajelu kelpasi saunasta. Suomenlinnassa kun yritin pysyä porukan vauhdissa tukahduttavassa kuumuudessa, silloin meinasi kunto hyytyä kyllä... :rolleyes: Mutta ei mokoma maha-asukas ottanut todesta mun vihjailua, että olis aika jännittävä synnyttää Kätilöopistolla eikä aina täällä kotiseudulla.

Sä oot kyllä Estel hurja ku jaksat vielä noilla viikoilla ravata junnujen mukana hesa-cupissa ja näillä helteillä! Itellä tuntuu jääneen näillä keleillä treenaaminen tosi vähiin... mutta pitänee ottaa itseään taas niskasta kiinni (varsinkin kun se on tullut kipeäksi kun salia on jäänyt väliin). Olet(te)ko muuten tehneet vatsalihasliikkeitä raskaana ollessa normaalisti ja kuinka pitkään? Entä miten selkä? Varsinkin alaselkää vahvistavat liiikkeet on nyt kadoksissa, kun kaikki sinne käyvät liikkeet joita mielessä on, ovat alkaneet painaa mahaa jo nyt (rv 16).

Jääleidi sanoi:
Olet(te)ko muuten tehneet vatsalihasliikkeitä raskaana ollessa normaalisti ja kuinka pitkään? Entä miten selkä? Varsinkin alaselkää vahvistavat liiikkeet on nyt kadoksissa, kun kaikki sinne käyvät liikkeet joita mielessä on, ovat alkaneet painaa mahaa jo nyt (rv 16).
Mä en alkuraskauden jälkeen, siis tyyliin jotain 10 viikon jälkeen, tehnyt lähes mitään vatsalihasliikkeitä. Jotain kevyttä esim. jalat jumppapallon päälle ja nostan yläkroppaa hiukan. Nyt näin pitkällä en tee sitäkään, vaan esim. sama asento, selällään jalat koukussa tai pallon päällä ja painan ristiselkää lattiaan ja vedän vatsaa sisään. Niin siis noin niinkuin supistan vatsalihaksia, tätä mahaa ei enää saa sisään vedettyä piiloon. :D Niin ja kävin bodybalancessa jumpan kesätaukoon asti, eli mitäs se oli pitkälti yli 20+ viikkoa, ja tein siinä mukana vatsalihasliikkeitä. En tosin ihan yhtä napakasti kuin muut, vähän fuskasin välillä, kun kohtua kiristeli epämukavasti.

Alaselkää olen tehnyt nyt pidemmällä raskaudessa ihan niillä perinteisillä kontallaan tehtävillä jumppaliikkeillä. Suosikki on bodybalancessakin ollut liike: kontallaan nostetaan vastakkainen jalka ja käsi, pidetään hetki, käännetään kättä ja jalkaa sivulle, pidetään hetki ja vaihdetaan puoli.

SannaK sanoi:
Minä pyörtyilin helposti ekan raskauteni ensimmäisellä kolmanneksella. Jos joutui seisomaan kauan, huono sisäilma (esim. kaupassa) tai jos en ollut syönyt ja juonut tarpeeksi hyvin. Joten arvelisin, että sinullakin liittyy raskauteen ja menee aikanaan ohi. Nou hätä. :thumbs:

Sama homma kuin SannaK:lla. Pyörtyilin raskaana ollessani (varsinkin alussa) joitain kertoja. Lähinnä ajattelin sen johtuvan pitkästä ruokailuvälistä. Oikein kun oli nälkä, niin aika saletisti lähti taju kankaalle, joku holhooja oli hyvä olla mukana. :D

Kannattaa pitää mukana jotain tuoremehutetroja, myslipatukoita tms. Itse kannoin noita raskauden loppuun saakka, niillä saa nopsaan energiaa jos heikotuskohtaus yllättää. :thumbs:

Treenihavaintoja: tänään ei pystynyt tekemään vuoroaskelkyykkyjä, tuli tavallaan "repivä" tunne vatsaan kun vaihtoi jalkaa. "Repivä" tunne tuntuu silti muutenkin usein vatsassa. Olen yrittänyt venytellä vatsaa (mursuasennossa) ja tuntuu kyllä olevan venyttely tosi tarpeeseen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom