Rasitusmurtuman parantuminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heips!

Sain tossa liian suurilla treenimäärillä aiheutettua ittelleni rasitusmurtuman jalkapöytään. Käytin alussa viikon keppejä ja toisen viikon menin ilman, kun en tuntenut niille enää tarvetta. Jalka alko olla normaalin tuntunen kävelessä, ainoostaan tiettyyn kohtaan jalkapöytään painaessa tuntu kipua. Päätin alottaa rauhassa juokseen ja oon nyt kolme päivää juossu n. kuuden kilsan lenkkejä. Välillä kuitenkin lenkin jälkeen tuntuu jalassa taas semmosta vihlontaa ja jännitystä, ei kuitenkaan samalla tavalla ollenkaan kun sillon jalan mennessä rikki.

Onko kellään näistä rasitusmurtumista kokemusta? Miten kauan ne yleensä paranee ja voiko uusiutua kuinka?

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

Ethän vaan ole juossut niitä lenkkejä peräkkäisinä päivinä? Se kipu jalassa rasituksen jälkeen on sekä "hyvä" että huono asia. Pieni tuntuma tai "kipu" murtumakohdassa treenin jälkeen ei ole vaarallista, kunhan lepää seuraavat pari päivää. Jos jalkaa rasittaa monta päivää peräkkäin sen ollessa vielä paranemisvaiheessa, murtuma saattaa uusiutua.

Rasitusmurtumat ovat siitä hankalia, että vahvistuakseen entisen veroiseksi, luu tarvitsee rasitusta. Kuitenkin, jos rasitus on liian kovaa, murtuma uusiutuu. Luun palautumiseen yhtä lujaksi ja kestäväksi kuin ennen murtumaa kuluu noin 3kk, mutta se ei tarkoita, että 3kk pitäisi olla treenaamatta. Yleensä rasitusmurtuma paranee 4-6 viikossa sellaiseen kuntoon, että se kestää kovaa ja pidempääkin juoksua. Kovia hyppy- ja loikkatreenejä kannattaa välttää noin 2,5kk.

Tärkeintä on treenin nousujohteisuus, eli kun aloitat juoksemisen, juokset ensimmäisellä viikolla kerran ja lepäät loppuviikon. Toisella viikolla juokset kaksi lenkkiä ja välissä taas pari kolme päivää lepoa. Kolmannella kolme lenkkiä jne...

Tämä vaikuttaa varmasti turhauttavalta, mutta usko pois, et halua rasitusmurtumien kierrettä ja lopulta noin 8kk taukoa kovasta treenistä... Kokemusta löytyy. Itse sain rasitusmurtuman jalkapöytään, lepäsin pari viikkoa ja sitten menin vetämään kaksi kovaa treeniä putkeen, arvaa kestikö? Sitten taukoa oli 4 viikkoa putkeen, aloitin kevyellä treenillä, mutta peräkkäisinä päivinä. Murtuma uusiutui taas, nyt olin 6vko kokonaan juoksematta, treenasin 4 viikkoa nousujohteisesti ja jalka murtui silti uudelleen. Tässä kohtaa oli kulunut noin 4 kuukautta ensimmäisestä murtumasta. Lopulta olin 8 viikkoa juoksematta, ja treenasin kevennetysti rasitusta kokoajan lisäten toiset 8 viikkoa. Vasta silloin jalka oli siinä kunnossa, että se kesti täysipainoisen treenin murtumatta. Paraneminen voi siis viedä muutamasta viikosta moneen kuukauteen, kun tarpeeksi usein uusiutuu. Kannattaa hoitaa se jalka kerralla kuntoon!

Valitettavasti juurikin niin, oon nähtävästi ollu liian malttamaton.. Juoksu on vaan niin kovin rakas laji mulle, taas ihan tippalinssissä mentiin kun sai muutaman viikon jälkeen onnessaan juosta.
Mutta niin asiaan..

Tosiaan luin sun viestis vielä eilen yöllä ennen nukkumaan menoa, enkä vastoin suunnitelmia sitten aamulla juokseen lähtenyt. Mikä oli varmasti oikein hyvä päätös, koska vähän sellasta vihlontaa on tossa jalkapöydässä tuntunut (esim. kun nous sängystä ylös). Kaikista vähiten haluan joutua tollaseen kierteeseen missä sä olet ollut. Nimimerkillä puoli vuotta nivusen revähdystä kuntouttanut.
Maltti on kai näiden rasitusvammojen kanssa sitä valttia. Harmi kun liikunta on niin kovin iso osa elämää. Tänään tää päivä muodostu kokonaan vapaaks koska oli illankin ohjelma liikunnan osin peruttu. En tiedä koska näin viimeks olis ollut? Siitä on niiin kauan aikaa. Toisaalta tunnen kyllä että kroppa vähän pistääkin vastaan. Jospa siis koittas sen yhden lepopäivän ottaa tavaks. Edes kerran kahten viikkoon.

Kiitos järjen äänestä, mä oisin varmasti ollut siellä lenkkipolulla tänäänkin ilman sun viestiä. Pelastit ehkä yhden tytön jalka paran pahemmalta vauriolta :)

Itselle tuli armeijassa sääriluuhun rasitusmurtuma. Kepit sai pois muutaman viikon jälkeen, mutta juoksuaskelia sääri alkoi kestämään vasta parin kuukauden jälkeen. Minulla kipu iski jo muutaman kymmenen metrin juoksusta. Kävelyä tosin kesti lähes normaalisti. Varmaan sillä pitkittyi tuo lopullinen paraneminen kun tuli liian aikaisin aina malttamattomana yritettyä sitä juoksemista, niin pääsi aina pahenemaan tuo vaiva.

Latest posts

Back
Ylös Bottom