Rakenteellinen/synnynnäinen ojentajaongelma?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jou! Aloitin punttiharrastuksen ensimmäisen kerran joskus teinivuosina 90-luvulla. Silloin jo ihmettelin , kun oikean käden ojentajan joku jänne tms "napsahtaa" liikkeiden loppuvaiheessa, juuri ennen parasta venytystä (esim. ranskalaisessa punnerruksessa). Koko harrastus jäi kokonaan, tai lähes kokonaan pois elämästä yli kymmeneksi vuodeksi ja myös ojentaja-asia jäi vaivaamaan mieltä.

Muutama kuukausi sitten aloittein taas pikkuhiljaa uudestaan, eikä ojentajaongelma ole mihinkään vuosien saatossa hävinnyt. Se vituttaa. Lihakset on alkaneet kasvaa suht ok, kun olen syönyt paljon ja ottanut lisäprotskua lisäksi. Ojentajien treenaaminen on kuitenkin haastavaa, koska suurin osa liikkeistä aiheuttaa suoranaista kipua, jos niitä tekee. Perus penkkaamisessakin se häiritsee hieman, mutta maksimaalisen leveä ote ei ole estänyt liikettä, eikä kehitystä. Mikä eteen? Lääkäriin ja leikkaukseen en välttis lähtisi, ojentaja ei kuitenkaan muuten menoa haittaa ja kädet ovat aika isossa roolissa työelämässä. Treenaanko vaan ojentajaa parilla liikkeellä aina sekä rintapäivänä, että olkapääpäivänä, vai miten...?

Kyse on siis kyynärpään vasemmalla puolella (sisäkaarteessa) olevasta lihaksen osasta, tai jänteestä kohdassa, jossa lihas kiinnittyy.. heti "kiukkusuonen" vieressä.

Jos olkapäät ja penkki on eri päivinä niin luulis et ojentajat ottaa jo siinä ihan tarpeeks osumaa. Ranskalainen kuulostaa ainakin melko brutaalilta vaihtoehdolta jos tolla alueella on ongelmaa. Mut ite lähtisin suosiolla näyttää fysiolle sitä niin varmaan osaa antaa parempia neuvoja.

Itsellä täysin sama ongelma olkapäässä! Erityisesti juurikin ranskalainen "napsuu" ja sattuu erittäin paljon. Itsellä onneksi pystyy kyllä penkkiä ja normaalisti esim ojentajapunnerruksia tekemään (ellei tee liian usein, sillon sattuu).

Olisi kiva tietää jos jollain on sen tarkemmin tietoa, ei ole tullut itsekään käytyä fyssarilla tai lääkärissä näyttämässä vaikka varmaan pitäisi, kun ei nyt kuitenkaan normaalia elämää ja normaalia ojentajia haittaa.

Oisko kyse hyppivästä jänteestä? Eli tuossa kyynärpäässä olevan patin yli liikkuu jänne aina tietyssä vaiheessa liikettä. Itselläni auttoi kun hommasin tiukat kyynärtuet/lämmittimet, jotka piti sen jänteen paikoillaan.

Oisko kyse hyppivästä jänteestä? Eli tuossa kyynärpäässä olevan patin yli liikkuu jänne aina tietyssä vaiheessa liikettä. Itselläni auttoi kun hommasin tiukat kyynärtuet/lämmittimet, jotka piti sen jänteen paikoillaan.

Tuo kuulostaisi tutulta! Täytyypä kokeilla tukia/lämmittimiä. Ja "hyppivä jänne" antoikin googlella heti pari linkkiä pakkikselle:

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/122205-hermo-janne-vai-mika-ojentajaliikkeet/
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/50092-kyynarpaan-kupeessa-oleva-janne/

Heti löytyi kohtalotovereita.

Ja kyllähän se ojentaja osumaa ottaa ja taljassa oon ojentajapunnerruksiakin tehnyt ilman kipua (tai ihan lievällä kivulla). Mutta jotenkin kun oon tällainen ruipelo edelleen, niin varsinkin ojentajiin olis kiva saada vähän täytettä...

Oisko samaa ongelmaa ku miulla että varsinkin käsipainolla tehtävässä pystärissä (pystypunnerrus niskan taakse käsipainoille, spesiaalikiitos makelle tästä vinkistä!) aivan ala-asennossa oikea olkapää "napsahtaa". Varsinaista kipua ei tule ja muihin liikkeisiin ei vaikuttaa, vähän auttoi kun käänsi käsiä vähän sisäänpäin. Eli kannattaako jatkaa jos välillä (kivuttomasti) naksuu?

Pitäs olla disclaimeri täällä "jos se ei tunnu normaalilta, mene_aina_fyssärille_asap". Terveydenhuollon ammattilaiset ei pure, tauko ei tapa eikä veromassit ei lopu.

Fyssarille ei tiiäkkö viittis heti lähtiä jos kyse onkin esim tekniikkavirheestä tai joku muu on ratkaissut saman ongelman jollain helpolla ja yksinkertaisella tavalla. Sitä ei kaupungissa asuva älyäkkään ettei maalla asuvalla ole välttämättä "turhaa" (tiedän, ei ole turhaa käydä fyssarilla) aikaa lähteä käymään keskustassa ;)

Itsellä vasen kyynerpää "napsuu" joissain liikeissä muttei ole kipeä, se ei ole treenejä vielä haitannut kun tekee liikeet varovasti ja oikealla tekniikalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hiero käden lihaksia ja venyttele niitä, venyttele myös niskoja. En tiedä auttaako, mutta kannattaa kokeilla. Jos ei auta niin fyssarille.

Minun pitää täältä maalta lähteä isoon kaupunkiin kun ei ole tarjolla kuin arkisin terveyskeskuspalveluita, ei se kauhelta vaivalta silti tunnu. Ehkä isoisälle olisi tuntunut, ennen yksityisautoilua, susien ja jääkarhujen keskellä hiitäessä.

Tuli mieleen tää thread kun venyttelin ja kattelin lätkää kun on samanlainen "hyppivä" kyynärpää jonka takia jouduin välttään n.6kk LÄHES kaikki ojentajatreenit.
Joskus vuosia sitten olin selin melkein seinää vasten ja kerroin kavereille jotain stooria siinä ja demonstroin siinä jotain ja löin erittäin lujaa vasemmalla kyynärpäällä seinään. Kaks viikkoo käsi "tulessa" 24/7 ja vuoden kaks aivan mielettömän herkkä, ei tarvinnu ku heittää jotain vaatekappaletta niskaan kun tuo "kiukkusuoni" alko kiukuttelaan. Siihen tuo isku osui.
Pull overit oli mahdottomia yms. Mutta itsekseni huomasin tämmösen venytyksen joka on auttanu mua olkapää/kiertäjä-ongelmissa ja sit se venyttää jotain kyynärpään jännettä, juurikin sitä itsellä kipeetä.
Versio nro 1: Molemmat kädet nyrkkiin ja lonkkaluun päälle (ei liian alas vaan osa nyrkistä osuu vinoihin vatsalihaksiin) ja sitten työnnetään kyynärpäitä kello kahteentoista ja nyrkkien paikkoja liikutellaan etsien se sweet spot.
Versio 2: Tämä ottaa enemmän mulla siihen jänteeseen (ja erilailla muuallekkin) eli sama homma mutta kämmen tulee siihen lonkan päälle, peukalo selänpuolelle ja muut sormet mahan puolelle ja taivutetaan taas kyynärpäitä eteen etsien sweet spottia (ote taaempaa tai vertikaalisesti).
Toivottavasti teitä auttaa tää, mulla ainakin auttoi kovasti. kiukkusuoni tuntuu jopa samalta kun ennen ja kyynärpää kivut on hellittäny ja olkapäähän ei oo tullu mitään normaalista poikkeavaa kipua vaikka paskana on joskus ollutkin. Toi venyttää vähän joka puolelta mutta on vaikea sanoa tarkalleen mistä kaikkialta ;)

Edit: Sitten siinä asennossa kun on niin saattaa saada kohdennettua sitä venytystä paremmin taittamalla keskivartaloa että saa kyynärpäät suunnattua kohti lattiaan.

Kärsin tästä täysin samasta ongelmasta reilu vuosi sitten ja onnistuin omalla kohdalla ratkaisemaankin sen.

Vasen kyynärpää siis "naksui" melkolailla aina kun kyynärkulma meni yli 90 asteen, eli siis kiteytettynä ojentajan venyttäminen tehokkaasti ilman infernaalista kipua ja pelkoa siitä että kohta kuuluu snäkräklpoks oli mahdotonta.

Yritin ratkaista ongelman pitämällä totaalitaukoa punnertavista liikkeistä. Kuukauden olin tekemättä mitään punnertavaa ja kun vihdoin uskaltauduin kokeilemaan pushdownia, sama raksunta kuului kyynärpäästä edelleen. Tutkin asiaa, katselin videoita yms. imin itseeni kaiken mahdollisen tiedon kyynärpäästä ja siihen liittyvistä vaivoista. Olin jossakin Gymlogissa nähnyt Nyyssölän Mikalla kyynärpää"lämmittimet"/tuet joten päätin itsekin kokeilla.

Vaiva väheni lievästi, mutta silti jokaisessa sarjassa vähintään kerran rusahti aina venytykseen viedessä yli 90 asteen kulmassa.

Käytin tukia muistaakseni 3kk ja yritin edelleen etsiä vinkkejä vaivoihini ja satuin katsomaan Utti Hietalan videon lämmittelyistä ja siitä miten tärkeää hänelle on polvien lämmittely.

Nykyään en tarvitse tukia. Aina ennen treeniä jossa on tarkoitus tehdä punnertavia liikkeitä, vietän n.10 minuuttia taljassa pushdownia pumppaillen 5-10 sarjaa. Sarjat aloitan ihan 10-15 kilosta ja jatkan aina 30-50kiloon päivästä riippuen. Kahvana käytän köysiä ja ensimmäiset sarjat teen levittämättä köysiä jolloin liike ei oikeastaan ota juuri mihinkään, mutta kyynärpää saa liikettä ja lämpöä. Sarjojen välissä lämmittelen olkapäitä vastuskuminauhalla.

Ongelmia ei ole sen jälkeen ollut kun on tajunnut alkaa lämmittelemään niveliä ennen treeniä.

RATKAISU: KYYNÄRPÄÄTUET VÄLIAIKAISESTI, HUOLELLINEN NIVELTEN LÄMMITTELY. Lämmittelyä suosittelen jatkamaan ikuisesti kun siitä ei kerran haittaakaan ole.

Edit. Niin ja liikejärjestyksellä on vammoista kärsivälle merkitystä, itse on voisi kuvitellakkaan tekeväni ranskalaista ensimmäisenä liikkeenä ojentajille.
Ensin vaikka pushdownilla ojentajat täyteen verta ja sitten vasta ranskalaista. Venytyskin tuntuu paremin kun lihas on pumpissa.

Kärsin tästä täysin samasta ongelmasta reilu vuosi sitten ja onnistuin omalla kohdalla ratkaisemaankin sen.

Vasen kyynärpää siis "naksui" melkolailla aina kun kyynärkulma meni yli 90 asteen, eli siis kiteytettynä ojentajan venyttäminen tehokkaasti ilman infernaalista kipua ja pelkoa siitä että kohta kuuluu snäkräklpoks oli mahdotonta.

Yritin ratkaista ongelman pitämällä totaalitaukoa punnertavista liikkeistä. Kuukauden olin tekemättä mitään punnertavaa ja kun vihdoin uskaltauduin kokeilemaan pushdownia, sama raksunta kuului kyynärpäästä edelleen. Tutkin asiaa, katselin videoita yms. imin itseeni kaiken mahdollisen tiedon kyynärpäästä ja siihen liittyvistä vaivoista. Olin jossakin Gymlogissa nähnyt Nyyssölän Mikalla kyynärpää"lämmittimet"/tuet joten päätin itsekin kokeilla.

Vaiva väheni lievästi, mutta silti jokaisessa sarjassa vähintään kerran rusahti aina venytykseen viedessä yli 90 asteen kulmassa.

Käytin tukia muistaakseni 3kk ja yritin edelleen etsiä vinkkejä vaivoihini ja satuin katsomaan Utti Hietalan videon lämmittelyistä ja siitä miten tärkeää hänelle on polvien lämmittely.

Nykyään en tarvitse tukia. Aina ennen treeniä jossa on tarkoitus tehdä punnertavia liikkeitä, vietän n.10 minuuttia taljassa pushdownia pumppaillen 5-10 sarjaa. Sarjat aloitan ihan 10-15 kilosta ja jatkan aina 30-50kiloon päivästä riippuen. Kahvana käytän köysiä ja ensimmäiset sarjat teen levittämättä köysiä jolloin liike ei oikeastaan ota juuri mihinkään, mutta kyynärpää saa liikettä ja lämpöä. Sarjojen välissä lämmittelen olkapäitä vastuskuminauhalla.

Ongelmia ei ole sen jälkeen ollut kun on tajunnut alkaa lämmittelemään niveliä ennen treeniä.

RATKAISU: KYYNÄRPÄÄTUET VÄLIAIKAISESTI, HUOLELLINEN NIVELTEN LÄMMITTELY. Lämmittelyä suosittelen jatkamaan ikuisesti kun siitä ei kerran haittaakaan ole.

Edit. Niin ja liikejärjestyksellä on vammoista kärsivälle merkitystä, itse on voisi kuvitellakkaan tekeväni ranskalaista ensimmäisenä liikkeenä ojentajille.
Ensin vaikka pushdownilla ojentajat täyteen verta ja sitten vasta ranskalaista. Venytyskin tuntuu paremin kun lihas on pumpissa.

Kutakuinkin näin, LÄMMITELLÄ PITÄÄ AINA, varsinkin noi "heikot kohdat" tarkkana että lämpiää. Itsellä nyt noi polvet on semmoset. Kyynärpäille teen semmosta päärynäpallon hakkaamiseltä näyttävää liikettä ja sitten pyörittelen nyrkkiä vastapäivään ja myötäpäivään ja sit kokeilen yhen kevyen setin ja jatkan jos tarvetta.
Venyttäkää oikeesti kiertäjätkin kunnolla kaikke te joille on vammoja tupannu tulemaan, se ei aikaa vie ja hyvin venyvät kiertäjät on hyvä juttu ja niihin ei vammoja halua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom