Rakennustouhujen jälkiviisausthread -opi muiden virheistä!

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Silti outoa. Mullakin on pari piippua, sitte poistoilma, viemärin tuuletus.. lisäks pari kattolapetta joiden päällä joutuu kävelemään taloa maalatessa. Itsekin ollu maalaamassa ja kävelemässä (85 kg) enkä yhtään tiennyt varoa, ei kuitenkaan oo kertaakaan hajonnu. Voisko liittyä sit jotenkin ladontaan tai niihin whatstheirname-rimat, jonka päällä tiilet on..?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kun tätä lukee, eipä tee mieli alkaa rakentamaan. Tsemiä teille, jotka jaksatte!

Olen seurannut aika tiuhaan näitä rakennusthreadeja koska ne ovat jotenkin sairaan huvittavia. Kieroutuneella tavalla tulee aina hymy naamalle kun samaistuu noihin fiiliksiin ja ongelmiin. Mutta suurin opetus näissä threadeissa on että minusta ei ole ikinään rakentamaan. Ei vaan hermot kestäisi kaikkia ongelmia ja ylimääräisiä menoeriä. Sekä yksikään sukulaissuhde ei olisi enää voimassa jos jotain pyytäisin omalle rakennukselle auttamaan.

Silti outoa. Mullakin on pari piippua, sitte poistoilma, viemärin tuuletus.. lisäks pari kattolapetta joiden päällä joutuu kävelemään taloa maalatessa. Itsekin ollu maalaamassa ja kävelemässä (85 kg) enkä yhtään tiennyt varoa, ei kuitenkaan oo kertaakaan hajonnu. Voisko liittyä sit jotenkin ladontaan tai niihin whatstheirname-rimat, jonka päällä tiilet on..?

Kyllähän tiilikate kestää ja on hyvä! Hupelle vaan on sattunut maanantaikappaleita kaikki tai sit on väärin asennettu tai ruoteet väärällä jaolla tms. Onko tiilet naulattu kiinni vai ovatko painonsa varassa?

Oli tarkoitus palkata yksi pätevä kirvesmies apuriksi koko rakennusajaksi. No, sattumalta sainkin (=oli otettava) sitten sen pätevän kirvesmiehen mutta hän ei suostunut ottamaan hommaa vastaan ilman poikaansa. Eli poika tuli kaupan päälle ja he tekivät 8h päivän sijasta 10h päivää. Kustannukset siis yli kaksinkertaistuivat. No työvoimabudjetti paloikin sitten 2-3kk ajassa totaalisesti ja piti irtisanoa ukot 3kk etukäteen. Jälkiviisaana olisin pysynyt suunnitelmassa ja pitänyt/ottanut vain sen yhden ukon töissä koko raksa-ajan. Lisäksi, vaikka sovimme että MINÄ SIIVOAN itse kaiken sotkun raksalla, arvioisin että kaikenkaikkiaan siivoukseen ja tavaroiden järjestelyyn tuhlaantui ukoilta aikaa vähintään 2h/päivä. Eli käytännössä hukkaanheitettyä rahaa kertyi jo pelkästä siivoamisesta yli 10.000 euroa. Eli minun olisi kannattanut ottaa palkatonta vapaata koko rakennusaika ja vaikka vain siivota päivät raksalla.

+ÄLÄ RAKENNA TALVELLA!

Oli tarkoitus palkata yksi pätevä kirvesmies apuriksi koko rakennusajaksi. No, sattumalta sainkin (=oli otettava) sitten sen pätevän kirvesmiehen mutta hän ei suostunut ottamaan hommaa vastaan ilman poikaansa. Eli poika tuli kaupan päälle ja he tekivät 8h päivän sijasta 10h päivää. Kustannukset siis yli kaksinkertaistuivat. No työvoimabudjetti paloikin sitten 2-3kk ajassa totaalisesti ja piti irtisanoa ukot 3kk etukäteen. Jälkiviisaana olisin pysynyt suunnitelmassa ja pitänyt/ottanut vain sen yhden ukon töissä koko raksa-ajan. Lisäksi, vaikka sovimme että MINÄ SIIVOAN itse kaiken sotkun raksalla, arvioisin että kaikenkaikkiaan siivoukseen ja tavaroiden järjestelyyn tuhlaantui ukoilta aikaa vähintään 2h/päivä. Eli käytännössä hukkaanheitettyä rahaa kertyi jo pelkästä siivoamisesta yli 10.000 euroa. Eli minun olisi kannattanut ottaa palkatonta vapaata koko rakennusaika ja vaikka vain siivota päivät raksalla.

+ÄLÄ RAKENNA TALVELLA!

Siis tämä poika oli myös pätevä kirvesmies (näin oletan jos tuntitaksa oli sama)? Eikös tulosta olisi pitänyt tulla sitten vastaavasti tuplasti nopeammin? Paras tilannehan olisi ollut että olist itse ottanut palkatonta vapaata ja ruvennut itse "pojaksi".

... no helppo sen on jälkikäteen huudella

Siis tämä poika oli myös pätevä kirvesmies (näin oletan jos tuntitaksa oli sama)? Eikös tulosta olisi pitänyt tulla sitten vastaavasti tuplasti nopeammin? Paras tilannehan olisi ollut että olist itse ottanut palkatonta vapaata ja ruvennut itse "pojaksi".

... no helppo sen on jälkikäteen huudella

Sanotaan vaikka niin että pojan liksalla olisi saanut yhden kirvesmiehen töihin pojan sijasta. Toki on paljon hommia missä apupoikaa tarvitaan mutta ei semmoista hommaa missää tarvittaisiin 6000e/kk maksavaa apupoikaa. Toki kokemusta hänellä on aivan erilailla kuin vaikkapa minulla, mutta tuohon hintaan olisin itsekin voinut olla palkattomalla vapaalla apupoikana ja vaikka se olisi vähän hidastanutkin kirvesmiehen töitä kun pitää neuvoa, ei se silti olisi maksanut niin paljoa ylimääräistä.

Toisaalta, minusta ei olisi ollut puoleenkaan niistä hommista mitä noi ukot tekivät. Sateessa kaivoivat maata, ulkohommissa -25 asteen pakkasissa 10h päiviä jne. Pakko sen verran vielä sanoa että en ole koskaan tavannut ahkerampia ihmisiä. Ei mitään taukoja 10min kahvitaukojen (2kpl) lisäksi sekä 30min ruokatauko, ei puheluita, ei tupakanpolttoa, ruokana omat eväät. Pelkkää raakaa työtä 10h päivässä.

Sanotaan vaikka niin että pojan liksalla olisi saanut yhden kirvesmiehen töihin pojan sijasta. Toki on paljon hommia missä apupoikaa tarvitaan mutta ei semmoista hommaa missää tarvittaisiin 6000e/kk maksavaa apupoikaa. Toki kokemusta hänellä on aivan erilailla kuin vaikkapa minulla, mutta tuohon hintaan olisin itsekin voinut olla palkattomalla vapaalla apupoikana ja vaikka se olisi vähän hidastanutkin kirvesmiehen töitä kun pitää neuvoa, ei se silti olisi maksanut niin paljoa ylimääräistä.

Toisaalta, minusta ei olisi ollut puoleenkaan niistä hommista mitä noi ukot tekivät. Sateessa kaivoivat maata, ulkohommissa -25 asteen pakkasissa 10h päiviä jne. Pakko sen verran vielä sanoa että en ole koskaan tavannut ahkerampia ihmisiä. Ei mitään taukoja 10min kahvitaukojen (2kpl) lisäksi sekä 30min ruokatauko, ei puheluita, ei tupakanpolttoa, ruokana omat eväät. Pelkkää raakaa työtä 10h päivässä.

OK. Eli apupoika ei hidastanut hommia, vaan hommaa oli arvioitua enemmän. Logiikka vaan vähän kusee jos äijät tekee täysillä hommia, niin silloinhan työtä on tehty yhtä paljon kuin yksi olisi tehnyt tuplasti pitemmässä ajassa (ja yksin homma on vielä usein suhteessa hitaampaa kuin kaksin). No oman työn osuuttahan saa enemmän mukaan pitemmässä ajassa.

... tosta 3 viestiä alaspäin olevasta teksistä saa vaan sellasen käsityksen että se "poika" ei nopeuttanut hommia yhtään.

OK. Eli apupoika ei hidastanut hommia, vaan hommaa oli arvioitua enemmän. Logiikka vaan vähän kusee jos äijät tekee täysillä hommia, niin silloinhan työtä on tehty yhtä paljon kuin yksi olisi tehnyt tuplasti pitemmässä ajassa (ja yksin homma on vielä usein suhteessa hitaampaa kuin kaksin). No oman työn osuuttahan saa enemmän mukaan pitemmässä ajassa.

... tosta 3 viestiä alaspäin olevasta teksistä saa vaan sellasen käsityksen että se "poika" ei nopeuttanut hommia yhtään.

No tosiaan kyllähän se nopeutti mutta tosiaan oman työn osuus väheni radikaalisti ja nyt olen täysin yksin + apupojan hinnalla olisi saanut oikean kirvesmiehenkin töihin tai tehnyt itse 1kk kustannuksilla 2kk palkatta.
Tämä jahkailu on tätä threadiä parhaimmillaan.

k-raudat jne voi imeä itteään hintojen ja toimitustensa kanssa!

laskeskelin huvikseen k-raudan ja terran kamoista reklamoidessa että jos rahallisesti mennään alle kahdenkympin summissa (esim puolet paketin paneeleista paskana) niin halvimmaksi tulee vaan hakea uusi paketti kuin jonottaa ja kysyä ja kiertää tiskiltä tiskille ja "joo ei tää oo oikea tiski kokeile tuoltapäin" ja "ei meillä kyllä voi mitään tuollaisia järjestelyjä tehdä"

vittu mitä paskaa. ja aina saa odottaa jos tarvitsee myyjiä. K-rauta on valovuosia edellä asiakaspalvelussa ja toiminnan sujuvuudessa mutta on sekin vähän yhdenlaista tervanjuontia siellä asiointi ellei hae jotain tiettyä mitä saa itse otettua hyllystä.

tietääpähän jatkossa jos tulee remppaa niin pitää etsiä joku ihmisläheisempi rautakauppa jos niitä vielä on. vaikka ois 20% korkeammat hinnat niin se on halpa hinta siitä ettei vituta aina tietokin siitä että jotain erikoisempaa pitäis käydä asioimassa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eristä savupiiput kesällä kun slammataan, slammausmassalla liimaa palovilla piippuun.
Rakenna kävelysillat ullakolle vaikkapa 50cm korkeuteen jos puhallusvillaa tulee 40cm, älä rakenna niitä 30cm korkeuteen.

Molemmat kirvesmiesten mokia, ei omia, mutta itsepähän ne piti korjata.

Zone-sarja -42%
laskeskelin huvikseen k-raudan ja terran kamoista reklamoidessa että jos rahallisesti mennään alle kahdenkympin summissa (esim puolet paketin paneeleista paskana) niin halvimmaksi tulee vaan hakea uusi paketti kuin jonottaa ja kysyä ja kiertää tiskiltä tiskille ja "joo ei tää oo oikea tiski kokeile tuoltapäin" ja "ei meillä kyllä voi mitään tuollaisia järjestelyjä tehdä"

vittu mitä paskaa. ja aina saa odottaa jos tarvitsee myyjiä. K-rauta on valovuosia edellä asiakaspalvelussa ja toiminnan sujuvuudessa mutta on sekin vähän yhdenlaista tervanjuontia siellä asiointi ellei hae jotain tiettyä mitä saa itse otettua hyllystä.

tietääpähän jatkossa jos tulee remppaa niin pitää etsiä joku ihmisläheisempi rautakauppa jos niitä vielä on. vaikka ois 20% korkeammat hinnat niin se on halpa hinta siitä ettei vituta aina tietokin siitä että jotain erikoisempaa pitäis käydä asioimassa...

Aluksi oli kanssa hankaluuksia asiannissa (Starkki). Jossain vaiheessa kun huomasin että tili-alennukset paremmat kun K-raudan puolelta rupesin tekemään niin että soitin listan Starkkiin ja kävin vähän ajan päästä hakemassa noudon puolelta (ei se ollut 1 eikä 2 kertaa :)).

Useasti meni jopa niin että kun lähdin hakemaan tavaraa, niin soitin matkalta jollekin kolmesta rakentajapalvelun kaverista ja ilmotin mitä kamaa olisin tulossa hakemaan. Usein oli tarvikekasa odottamassa noudossa, ja matka työmaalta Starkkiin kesti noin 5 - 7 minuuttia. Kamaa tilasin sieltä useammalla kympillä, eli kaippa sekin vaikutti palvelun tasoon. Myös se että en ruvennut pluutaamaan vaan sanoin rakentajapalvelun äijille että en muualta kysele ja että luotan siihen että laittavat hyvän alennuksen. Muutaman kerran jopa sanoivat että "tätä tarvaraa ei kannata ostaa täältä, hae K-raudasta" tmv.

Suosittelen tätä. Näissä saa kyllä ihan samat aleprossat, jos ei jopa paremmat, kun näissä isommissa. Voin lämpimästi suositella Oroa kaikille Jyväskylässä. Jos joku täällä rakentaa, niin mulle vaan infoa niin järkkään tapaamisen niin että saa hinnan ja palvelut kerralla kohdilleen.

Toki silti kannattaa tiettyjä isompia hankintoja aina kilpailuttaa. Mutta eipä tartte miettiä mistä hakee naulalaatikot, laastisäkit sun muut. Eikä yleensä tartte perustarvikkeissa mitään kilpailutellakaan...

Kylläpä taas pistää vihaksi tuo Finndomo ja Ormax/Monier. Aluskatteen päällä pirusti lunta ja selvisi ettei talotehtaan toimittamassa kattopaketissa ole toimitussisällössä harjatiivistettä. Eli lumi pääsee suoraan harjatiilen ja tiilen rakosista sisään. Olis nyt edes jumalauta katon tekijät maininneet asiasta, mutta paskat, kukaan ei kerro mitään mitä ei erikseen itse tajua kysyä.

Kukaan ei maininnut kertaakaan missään vaiheessa asiasta eikä yrittänyt edes myydä tiivistettä. Tuokin piti kantapään kautta oppia. Perkele että vituttaa.

Montakohan elinvuotta Hupella vähenee stressin takia taloa rakentassa...

(...opettavaista että vaikken kyllä koskaan edes ole kuvitellut rakentavani taloa niin teidän juttuja kun lukee niin on täysin varma siitä...)

Enpä olisi ilman huppea tuollaisestakaan tiivisteestä kuullut. En tosin tiedä mitä sillä tehdään.

Enpä olisi ilman huppea tuollaisestakaan tiivisteestä kuullut. En tosin tiedä mitä sillä tehdään.

tarkoittaa semmosta tiileprofiilin muotoista muovilerppaa joka lyödään harjalaudan molemmin puolin, ajatuksena on estää tuo tuulenpuhaltan lumen/veden pääsy harjatiilen ja tiilen välistä aluskatteen päälle... Ei sillä että tuo lumi/vesi aluskatteen päällä mitään sinänsä haittaa...

Tuli yhtäkkiä aamulla mieleen yksi pieni erheentapainen: vuokrasin rakennusaikana alumiinitelineitä runsaasti ja useita kertoja. Ne toimitettiin julmettuna kasana osia ja ei ollut toivoakaan verrata toimitusta lähetyslistaan kun koko ajan oli hirveä kiire tavaraa tuli ovista ja ikkunoista ja sitä piti kantaa pois uusien toimitusten tieltä jne. NOH, kerran sitten tämä vähän potkaisi munille eli telineet palautettuani vuokraamosta soitettiin, että puuttuu sivutukijaloista kaksi. Nehän on sen kokoiset (useampia metrejä pitkät, sis. nivelen jne painoakin jonkin verran), että epähuomiossa niitä ei voi kadottaa. Etsittiin sitten toki koko työmaa läpi mutta ei löytynyt. Itse olen sitä mieltä, että noita mainittuja tukijalkoja ei mulle koskaan edes tullut. Maksoi 260 e tämä.

E: virhe oli siis se, että en tarkistanut toimitusta vaan allekirjoitin lähetyslistan sokkona. Tavaratoimitusten paljouden ja muun kiireen takia ei tullu oikeastaan mitään toimitusta tarkastettua kuin silmämääräisesti ja pintapuolisesti.

E: virhe oli siis se, että en tarkistanut toimitusta vaan allekirjoitin lähetyslistan sokkona. Tavaratoimitusten paljouden ja muun kiireen takia ei tullu oikeastaan mitään toimitusta tarkastettua kuin silmämääräisesti ja pintapuolisesti.

Ei, vaan virhe oli se että asioit kusipäisen vuokraajan kanssa. Noita riittää, rakentajaa kusetetaan aina ja tekevät tuon takuuvarmasti tahallaan. Jos tahtois olla hankala niin tekis rikosilmotuksen tosta ja/tai kattos inventaariolistat vuodelta jolloin noi "katos" että onko ne kadonnu myös inventoinnissa.

Mulle kävi samoin, mutta asia kuittaantui sillä kun soitin firmaan että ei kyllä mitään telineen paloja ole tontilla, korkeintaan on joku voinut käydä pöllimässä.

Back
Ylös Bottom