RAID 0 kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Omaan koneeseen on tulossa 2 kpl 150Gb WD Raptor levyjä ja olisi pieni houkutus laittaa ne RAID 0 pakkaan.

Onko kenelläkään käytännön kokemuksia asiasta?

Systeemimielessähän tuossa tulisi käyttöön "yksi" 300Gb levy, jonka hakuaika yms. pitäisi olla normaali setuppia nopeampi, kun dataa kirjoitetaan ja luetaan kahdella eri levyllä.

Miinuspuolena se, että jos toinen levy kosahtaa niin kaikki data katoaa samantien.

Eli, onko joku vastaavaa kokoonpanoa kokeillut ja jos on niin suositteletko?

Raid 1 olisi tietysti turvallisempi, mutta silloin katoaisi toisen levyn kapasiteetti kokonaan käytöstä, joten se ei oikein kotikoneeseen tunnu järkevältä vaihtoehdolta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en hirveesti noihin raideihin luottais, varsinkaan tuohon nollaan. Mielummin pitäisin kahtena erillisenä "osiona" omina levyinään. Kuten itsekkin sanoit jos toinen hajoo, niin kaikki data menee molemmista levyistä.

Se unohtui sanoa, että toki sitä tulisi tehtyä kaikesta tärkeästä backupit erilliselle levylle, mutta ei se silti naurattaisi, jos datat lähtisi kävelemään.
Levyt tulee huomenna, joten lähipäivinä pitäisi päättää, että mitä sitä tekee...

Onhan noi Raptorit ihan kohtuu nopeita sellaisenaankin, eli voi olla, että siitä RAID:sta ei edes sanottavaa hyötyä olisi...

Aikanaan käytin tollasta setuppia ja voin sanoa, että nopeaa oli. Luku-ja kirjoitusnopeudet putosi puoleen entisestä. Erot olivat todella huomattavat. Toisaalta tästä on aikaa yli 7-vuotta, joten voi olla että nykyisten muistimäärien kanssa erot ei ole ihan yhtä dramaattiset. Vieläkin kutkuttaa ajatus laittaa raid 0 pystyyn ja olisihan se tässäkin koneessa, jos emolevyn raid-ohjain olisi suostunut toimimaan. Suosittelen kokeilemaan, jos tietojen katoaminen ei pelota.

Aikanaan käytin tollasta setuppia ja voin sanoa, että nopeaa oli. Luku-ja kirjoitusnopeudet putosi puoleen entisestä. Erot olivat todella huomattavat. Toisaalta tästä on aikaa yli 7-vuotta, joten voi olla että nykyisten muistimäärien kanssa erot ei ole ihan yhtä dramaattiset. Vieläkin kutkuttaa ajatus laittaa raid 0 pystyyn ja olisihan se tässäkin koneessa, jos emolevyn raid-ohjain olisi suostunut toimimaan. Suosittelen kokeilemaan, jos tietojen katoaminen ei pelota.

Silloin sulla oli kaiketi erillinen ohjainkortti käytössä?
Mulle nyt tulossa olevassa emolevyssä olis integroituna seuraavanlainen ohjain:
NVIDIA MediaShield™ RAID Support RAID 0,1,0+1,5,JBOD span cross Serial ATA drives

Tiedä sitten, että onko tuo ohjain mistään kotoisin... kyllähän tuota houkuttaisi kokeilla...

Lisää kokemuksia? ;)

Ihan emolevyn ohjainta käytin. Olen useammassa kokoonpanossa käyttänyt emolevyn raid-ohjainta ja yhtä lukuunottamatta(eli tämän hetkistä) kaikki on pelannut varsin mukavasti. Tämäkin varmasti toimisi, jos olisin saanut luotua raid-partitiot, mutta tämä oli ostohetkellä ensimäisiä nf4-emoja ja oli tainnut jäädä vanha biossi ohjaimeen.

Onko sulla mahdollisuutta vielä hommata kolmatta tommosta kiekkoa? Jos on niin pistä ne RAID 5 moodiin. Siinä on striping ja yksi pariteettilevy. Ei ihan yhtä nopea kuin RAID 0, mutta nopeampi kuin RAID 1. Lopullinen koko olisi tuolla setupilla 300 gigaa, 1:n levyn verran siinä "menetetään" pariteetille.

Onko sulla mahdollisuutta vielä hommata kolmatta tommosta kiekkoa? Jos on niin pistä ne RAID 5 moodiin. Siinä on striping ja yksi pariteettilevy. Ei ihan yhtä nopea kuin RAID 0, mutta nopeampi kuin RAID 1. Lopullinen koko olisi tuolla setupilla 300 gigaa, 1:n levyn verran siinä "menetetään" pariteetille.

Oishan se periaatteessa mahdollista, mutta noi levyt maksaa sellaiset 180€ kpl, joten hetken sitä joutuu miettimään ;)

Täytyy pistää harkintaan. Yks vaihtoehto on sekin, että laitan alkuun ihan normaalisti levyt käyttöön, sitten jos tuntuu siltä, että tarvitaan lisää nopeutta niin ostan sen kolmannen levyn ja pistän uudelleen asennuksen kautta RAID 5:sen käyttöön.

Oishan se periaatteessa mahdollista, mutta noi levyt maksaa sellaiset 180€ kpl, joten hetken sitä joutuu miettimään ;)

Täytyy pistää harkintaan. Yks vaihtoehto on sekin, että laitan alkuun ihan normaalisti levyt käyttöön, sitten jos tuntuu siltä, että tarvitaan lisää nopeutta niin ostan sen kolmannen levyn ja pistän uudelleen asennuksen kautta RAID 5:sen käyttöön.

Niin joo... ne oli noin kalliita levyjä... Pistä ens alkuun RAID 0 ja sit ku kilahtaa niin kaamealla vaivalla metsästät kolmannen samanlaisen levyn ja teet RAID 5:n. Paras RAID:ihan se tulee jos levyt ovat samaa tuotantosarjaa. Voi olla jo parin kuukauden päästä hankala löytää samaa revisiota.

Niin joo... ne oli noin kalliita levyjä... Pistä ens alkuun RAID 0 ja sit ku kilahtaa niin kaamealla vaivalla metsästät kolmannen samanlaisen levyn ja teet RAID 5:n. Paras RAID:ihan se tulee jos levyt ovat samaa tuotantosarjaa. Voi olla jo parin kuukauden päästä hankala löytää samaa revisiota.

No, kallis tuosta uudesta setistä tulee muutenkin, joten ei siinä kolmas Raptor enää missään tunnu ;) Eli laitoinpa sitten kuitenkin vielä senkin tilaukseen.

Pitää sitten katsoa, että millaisen kombon sitä tekee.

Nyt tulis siis HDD kombinaatioksi 3kpl 150Gb Raptor ja niiden lisäksi olis se 400Gb Seagate Barracuda, jonka kohtalo taitaa olla ihan vaan "varastolevy", eli sinne voipi törkätä kaikki valokuvat, ladatut softapaketit jne.

Vieläkään en ole varma, että pistänkö RAID 0, RAID 5 vaiko ihan vaan erillisinä levyinä, mutta nytpä on kaikki mahdollisuudet ainakin käytettävissä ;)

Muistahan sitten kertoilla kokemuksia. Itsellä olllut mielessä tehdä RAID0 -konffaus ihan WD:n AAKS-kiekoilla, noihin dinoihin (Velociraptor, ahahahaaa) ei ihan ole varaa.

raptor.jpg

On se kaunis.. kuulemma pitää aikamoista mekkalaa. Et ilmeisesti mitään HTPC:tä rakentele? :D

Ei se äänentaso mittausen perusteella kovin kummoinen ole muihin nopeamman luokan levyihin verrattuna ;)

Sitä paitsi, mulla kun pyörii koneessa kolme kotelotuuletinta, kahden näytönohjaimen tuulettimet ja prossuntuuletin niin eipä sieltä mikään enää läpi kuulu :D

Juu nopeus kiinnostaa myös. Applen vempaimiin olen noita kolmen levyn kovopohjaisia RAID5 systeemejä laitellut. Nopeita ja varmoja ovat kyllä.

hmm, mites mulla on sellanen mielikuva että raidia käytettäessä ohjaimen pitää olla aina samanlainen. Eli jos käytät emon integroitua ohjainta ja emo kösähtää, niin tarttet uuden samanlaisen emon jotta niiltä levyiltä voi jotain lukea?

hmm, mites mulla on sellanen mielikuva että raidia käytettäessä ohjaimen pitää olla aina samanlainen. Eli jos käytät emon integroitua ohjainta ja emo kösähtää, niin tarttet uuden samanlaisen emon jotta niiltä levyiltä voi jotain lukea?

Juu, ohjaimen pitää olla samanlainen. Mutta kunnon RAID kortti maksaa enemmän kuin tuo emo, joten ;)

joo tottakai maksaa, mutta mites kun oot käyttänyt tuota kokoonpanoa pari kolme vuotta ja samanlaista emoa ei olekkaan enään myynnissä....

Juu, se on yksi juttu mikä itselläkin mielessä on. Tosin, tuo emolevy on tammikuussa julkaistu malli, joten eiköhän se hetken myynnissä pysy...

Oli ratkaisu mikä tahansa niin kaiken tärkeän kopioin jokatapauksessa vähintään sille 400gb "extralevylle", joten sinänsä se ei niin vaarallista ole, jos joku levy itsensä sanoo irti.

Niin ja muutenkin, kun tuo on vaan kotikone (työkone on erikseen) niin ei tuolla valokuvia yms. lukuunottamatta tule mitään sellaista olemaan mitä ei uudestaan saisi hankittua.

Juu, se on yksi juttu mikä itselläkin mielessä on. Tosin, tuo emolevy on tammikuussa julkaistu malli, joten eiköhän se hetken myynnissä pysy...

Oli ratkaisu mikä tahansa niin kaiken tärkeän kopioin jokatapauksessa vähintään sille 400gb "extralevylle", joten sinänsä se ei niin vaarallista ole, jos joku levy itsensä sanoo irti.

Niin ja muutenkin, kun tuo on vaan kotikone (työkone on erikseen) niin ei tuolla valokuvia yms. lukuunottamatta tule mitään sellaista olemaan mitä ei uudestaan saisi hankittua.

Sellainenkin juttu tuossa on, että tuo sama RAID controller on useallakin emolevyllä käytössä, joten luultavasti jonkin sopivan saa ainakin tilapäisesti käyttöön tarpeen vaatiessa. Eli pääsee backupit tekemään ja sitten purkamaan koko viritelmän ;)

Itsellä ollut n. 10 vuoden ajan eri PC-kokoonpanossa RAID0 levysysteemi. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. RAID0:n etu on siinä että sen haku ja kirjoitusnopeus lähes tuplautuu yhteen kiintolevyyn verrattuna.

Siksi RAID0 koska itsellä ei ikinä ole koneessa ollut mitään elintärkeää säilytettävää kamaa. Ne vähät mitä olen halunut säilyttää joskus, olen polttanut ihan CD:lle. Siksi RAID1 tai muut versiot siitä ovat olleet minulle turhia.

Itsellä ollut n. 10 vuoden ajan eri PC-kokoonpanossa RAID0 levysysteemi. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. RAID0:n etu on siinä että sen haku ja kirjoitusnopeus lähes tuplautuu yhteen kiintolevyyn verrattuna.

Siksi RAID0 koska itsellä ei ikinä ole koneessa ollut mitään elintärkeää säilytettävää kamaa. Ne vähät mitä olen halunut säilyttää joskus, olen polttanut ihan CD:lle. Siksi RAID1 tai muut versiot siitä ovat olleet minulle turhia.

Kyllä toi RAID 0 itseäkin eniten kiinnostaa siksi, että levytilaa ei menetetä ja nopeuden suhteen saavutettu hyöty on suurin.

Varsinkin nyt, jos menen ja asennan sen Vistan niin nopeus olisi varmaan tarpeenkin ;)

Ja tosiaan, kuten jo aiemmin mainitsinkin, niin kaikki sellainen, jota ei ei uudelleen voi asentaa/hankkia, tulee joka tapauksessa backupattua RAID kongiguraation ulkopuoliselle asemalle/asemille.

RAID0:n etu on siinä että sen haku ja kirjoitusnopeus lähes tuplautuu yhteen kiintolevyyn verrattuna.

RAID 0 arvosteluja:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101
"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer."

Ois kiva lukea tuoreempia RAID 0 arvosteluja, onko siitä oikeasti isokin hyöty. Jos löytyy linkkiä niin tulille vaan. Tuon mukaan ero on niin marginaalinen että sitä ei huomaa (?).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom