Rahkan ja raejuuston liikasyönti?

Olen tässä nyt tottunut syömään keskimäärin rahkaa 3-4 purkkia ja raejuustoa 2 purkkia päivässä. Kalsiumiahan näistä tulee aika paljon ja noitten lisäksi maitoa menee sellainen 1-1.5l päivässä. Ruuan ja välipalojen kanssa tulee aina yksi purkki syötyä. Ja aina ennen nukkumaan menoa raejuustopurkki.
Voiko tästä olla jonkinlaista haittavaikutusta pitemmällä aikavälillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rahkaa olen joskus vetänyt jopa 6 purkkia päivässä useidein viikkojen ajan eikä mitään ole tapahtunut, tosin todella yksilöllistä tämäkin asia.

Olen tässä nyt tottunut syömään keskimäärin rahkaa 3-4 purkkia ja raejuustoa 2 purkkia päivässä. Kalsiumiahan näistä tulee aika paljon ja noitten lisäksi maitoa menee sellainen 1-1.5l päivässä. Ruuan ja välipalojen kanssa tulee aina yksi purkki syötyä. Ja aina ennen nukkumaan menoa raejuustopurkki.

raejuusto ainakin sisältää tosi vähän kalsiumia, joten turha sitä pelätä. Liika suola saattaa tuottaa ongelmaa (raejuusto= 0,8g/100g), mutta jos paljon urheilee niin eipä mitään..

Mulla meni ennen tollasia määriä tonnikalaa päivässä ja se oli huolettavaa

Mua ainaki pierettää ihan saatanasti jos syön yli 2 purkkia Ehramia päivässä ja sit jos vielä juo palkkariks jotain halpisheraa esim. Fast Hera80. Varmaan jotain ongelmia ton laktoosin kanssa. Eli se on ainoo ongelma mitä mulla ainaki tulee mieleen.

Ei nyt tänne kuulu mut kysyn kuitenki et onko merkitystä et saako sen 2 g/painokilo proteiinia tai esim. 1.8. Onko mitään eroa käytännössä?

Ei nyt tänne kuulu mut kysyn kuitenki et onko merkitystä et saako sen 2 g/painokilo proteiinia tai esim. 1.8. Onko mitään eroa käytännössä?

Aika marginaalinen ero, ei mitään merkitystä. Et sä mitenkään voi ihan gramman tarkkuudella kaikkea tietää muutenkaan. Jonain päivänä saanti on yli ja toisena ali kuitenkin.

liika kalsiumilla on ainakin sellanen vaikutus että jos sitä liikaa saa niin se estää raudan imeytymisen elimistöön mutta siitä määrästä en sitten teidä mikä se on

Kävin tossa vuosi takaperin lääkärissä, kun minulla vuosi verta nenästä usein ilman mitään syytä. Lääkäri kyseli ruokavaliostani ja kerroin, että juon yli 2 litraa maitoa päivässä. Hän sanoi, että liika kalsiumin nauttiminen ehkäisee raudan imeytymistä vereen, joka saattaa aiheuttaa veren vuodon helpommin (olikohan syynä veren oheneminen, en muista). Kysyin häneltä, mikä on liikaa. Hän sanoi, että se on yksilöllistä (niinkuin melkein kaikki samanlaiset asiat), mutta ei kannattaisi yli 4 litraa päivässä maitoa juoda. Tietysti kalsiumia saa muistakin tuotteista ja elimistö varmaan tottuu kalsiumin määrään.

Oma verenvuotoni ei muuten johtunut raudan vähyydestä, vaan veriarvot olivat kunnossa.

Kohtuu kaikessa, eikös sitä niin opeteta... Mä söin keväällä aivan sairaan paljon raejuustoa yms. maitotuotteita, kunnes jouduin aikamoiseen myllerrykseen hitaasti pudonneen hemoglobiinin takia. Tarina tässä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=48527

Lääkäreistä noin puolet oli sitä mieltä, että raudan puutoksesta johtuva anemia johtui liiallisesta maitotuotteiden nauttimisesta, osa taas ei uskonut siihen lainkaan. Perinpohjaista vastausta kysymykseen ei ole vieläkään löytynyt.

Edit. en ole enää pahemmin raejuustoon koskenut noiden operaatioiden jälkeen...

Aikanaan, kun söin n. 4 prk pvässä rahkaa/raejuustoa, oli selkä täynnä sormenpään kokoksia finnejä. Vatsaoireista puhumattakaan.... ja vanha tieto sanoo, ette maitotuotteet paksuntaa ihoa eli lavalle meniät kannattaa vähentää. Tämämäkin asia yksilöllinen.
Nykyään vatsa ja iho kunnossa. Noita menee alle prk pvässä ja kaikki ok

Nilzinator,
nama kaikki luvut on vaan keskiarvoja joka kaytannossa tarkoittaa etta jokaisella henkilolla on todellisuudessa eri tarve eri ravintoaineille, hivenaineille, vitamiinille jne...
eli jonkun tarve voi olla vaikka 1,3g ja toisen 2,7g jolloin keskimaarainen tarve on 2g,
ja sita etta mika on juuri oma tarve on vaikea tarkasti sanoa, jolloin otetaan siita valista jolloin ei voi menna kovin pahasti pieleen :) yliannostusta kuitenkin pyritaan aina valttamaan ettei aiheuteta elimistolle ylimaaraista rasitusta jne...
elikkas nama on vaan suuntaa antavia lukuja kaikki.

:offtopic: taitaa olla nyt vahan tama artikkeli mutta...
joskus luin myos mielenkiintoisen artikkelin jostain lehdesta etta pohjoismaissa (etenkin suomessa) kaytetaan ihan huimia maaria maitotuotteita verrattuna muihin maailman maihin, siina oli ihan hyvaa spekulointia siita etta voisikohan olla jotain tekemista sen kanssa etta suomessa on jatkuvasti valtava maidon ylituotanto, joten onhan sita sitten pakko myyda ja kayttaakin...
siina oli myos hyvia esimerkkeja tuotteista joihin missaan muissa maissa ei kayteta maitopohjaisia raaka-aineita mutta suomessa kaytetaan maitoa, maitoproteiinia ja vaikka mita maidon osasia.
sitten aloin itsekin kaupassa ihan mielenkiinnosta katsella vahan tarkemmin niita tuotteiden raaka-aine selostuksia ja kylla tosiaan melkeen kaikkeen oli ympatty maitoa jossain muodossa.
ja kuulema juuri missaan muualla maailmassa ei ole myoskaan niin paljoa laktosi-intoleranssia potevia ihmisia kun suomessa ja ylipaataan siella pohjoismaissa.
samaan teemaan liittyvasti luin myos artikkeleja esim siita miten monissa itamaissa maitoa ei varsinaisesti pideta "aikuisten ravintona",
ja kun asiaa tarkemmin miettii niin onhan se ihan totta etta ei mikaan muu elain sita luonnostaan kaytakaan ravinnokseen aikuisialla kuin ihminen, eli tavallaanhan se on tarkoitettu "pentujen ruokintaan" :lol2:
sorry :offtopic: mutta tulipa nyt vaan mieleen... ;)

ja kuulema juuri missaan muualla maailmassa ei ole myoskaan niin paljoa laktosi-intoleranssia potevia ihmisia kun suomessa ja ylipaataan siella pohjoismaissa.

Olet kuullut tai ymmärtänyt aivan väärin. Suurin osa maapallon aikuisikäisestä väestöstä ei siedä maitoa laisinkaan. Sen sijaan mm.pohjois-eurooppalaisessa geeniperimässä esiintyvän, maailmanlaajuisesti melko harvinaisen mutaation johdosta täkäläinen elimistö pystyy käsittelemään maidon laktoosin myös aikuisiällä.

samaan teemaan liittyvasti luin myos artikkeleja esim siita miten monissa itamaissa maitoa ei varsinaisesti pideta "aikuisten ravintona",
ja kun asiaa tarkemmin miettii niin onhan se ihan totta etta ei mikaan muu elain sita luonnostaan kaytakaan ravinnokseen aikuisialla kuin ihminen, eli tavallaanhan se on tarkoitettu "pentujen ruokintaan" :lol2:
sorry :offtopic: mutta tulipa nyt vaan mieleen... ;)

Totta, mutta katso ylempi vastaukseni ja mietipä hieman mainitsemiesi argumenttien syitä ja seurauksia :)

ja viela kerran :offtopic:
ainakin monilla maitotuotteita runsaasti kayttavalla on samoja terveysongelmia keskenaan ja itse olen myos huomannut etta elimistoni toimii huomattavasti paremmin kun ruokavalioon ei kuulu paljoa maitotuotteita.
maito ei ole mitenkaan korvaamaton ravintoaine (helppo ja hyvan makuinenhan se on), sen voin sanoa ihan henk.koht. kokemuksesta.
mutta jokainen syokoon mita parhaakseen katsoo ja tehkoon omat johtopaatoksensa mita asiasta ajattelee... :)

ei kai tuosta nyt mitään haittaa pitäisi olla, riippuu kyllä tapauksesta toisille voi tulla oireita (useimmiten laksatiivisia). Tosin riippuu kyllä omasta painostakin.

Mulle sitte joskus joku väitti, että runsas kalsiumin saanti tukkii jotenkin hiustupet, josta sitten saa kaljuuntuminen vauhtia. Mä siihen sitte loppuviimeks että vitut ja ajoin loputkin hiukset pois.

Suositut

Back
Ylös Bottom