Rahka vs. herajauhe

Ei ole tullut aiemmin laskettua hintoja. Huomasin, että tilaamalla halpaa heraa saisi proteiinin jopa hieman halvemmalla kuin rahkalla. (Oletin, että se on "semmoista erikoista ihmevalmistetta" ja siis kalliimpaa. Pöljä minä.) Maku on ehkä vähän huonompi, mutta toisaalta ei ole säilytysongelmia.

Onko rahkalla herajauheeseen nähden jotain etua, jota en osaa ajatella? Tarkoitus olisi saada proteiinia enemmän, ja ainakin normaalin ruuan säätelyllä se on vaikeanpuoleista, kun ei yksinään elä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole tullut aiemmin laskettua hintoja. Huomasin, että tilaamalla halpaa heraa saisi proteiinin jopa hieman halvemmalla kuin rahkalla. (Oletin, että se on "semmoista erikoista ihmevalmistetta" ja siis kalliimpaa. Pöljä minä.) Maku on ehkä vähän huonompi, mutta toisaalta ei ole säilytysongelmia.

Onko rahkalla herajauheeseen nähden jotain etua, jota en osaa ajatella? Tarkoitus olisi saada proteiinia enemmän, ja ainakin normaalin ruuan säätelyllä se on vaikeanpuoleista, kun ei yksinään elä.

Monet kai syö rahkaa välipalana kun se täyttää paremmin ja vie näläntunteen. Muuten olen ymmärtänyt että heraisolaattijauheet ovat nimenomaan tehty nopeasti imeytyviksi ja nopeavaikutteisiksi, ja näin ollen toimii hyvin palautusjuomana. Toki löytyy ns "yöproteiineja" jotka ovat pitkävaikutteisia antaen pidempikestoisen vasteen. Jotkut proteiinivalmisteet ovat sekoitus eri raaka-aineista (esim hera, muna, soija) jolla myös saadaan aikaan tasainen vaste.

En tiedä mihin kohtaan tuota asteikkoa (jota kai voisi verrata GI -indeksiin) rahka sijoittuu. Eristettyyn heraan varrattuna se taitaa olla hitaampi. Eri proteiinilähteiden aminohappokoostumus eroaa hieman, joten olen ymmärtänyt että kannattaa syödä vaihtelevasti. Toki eläinmaailman proteiinien koostumus vastaa paremmin ihmisen tarpeita kuin kasvimaailman, vaikka useimpia aminohappoja keho syntetisoikin.

Maustamatonta heraproteiinia saa varsin edullisesti.

Olen muuten itsekin miettinyt samaa, että miten suuri merkitys proteiininlähteillä on käytännössä. Moni perehtymätön, mm äitini, epäilee jauheproteiinin tarpeellisuutta ja ehottaa kunnon ruuan syöntiä. Kysyin haluaisikö äiti tarjota puolenkilon pihviateriaa pukuhuoneessa heti joka treenin jälkeen? Äippä kehotti jatkamaan palautusjuomien käyttöä :D

Rahkassahan on maitoproteiinia, eli 80/20% kaseiini/hera. Sen takia imeytyy hitaammin kuin herajauhe. Eipä tuolla nyt ihmeemmin luulisi olevan vaikutusta.

No ite pitäisin etuna juurikin sitä, että saa syödä kiinteää ruokaa eikä tarvii juoda vielä vähän lisää jotain. Vettä kun jo yksistään menee se useampi litra päivässä niin kyllä kaikki palkkarit yms. siihen päälle alkaa jo tökkii. Vielä jos rahkat korvais ni eihän tässä ehtis muuta ku juoda ja juosta kusella.

No ite pitäisin etuna juurikin sitä, että saa syödä kiinteää ruokaa eikä tarvii juoda vielä vähän lisää jotain. Vettä kun jo yksistään menee se useampi litra päivässä niin kyllä kaikki palkkarit yms. siihen päälle alkaa jo tökkii. Vielä jos rahkat korvais ni eihän tässä ehtis muuta ku juoda ja juosta kusella.

Mitä hittoa? Eikös se päivän vesimäärä olisi sama (jos pakko on juoda tietty määrä), jos vähentää heradrinkin sisältämän veden muusta tarvittavasta määrästä?

Ite digailen herasta mm. sen takia että maistuu hyvältä ja helppo kuljettaa mukana. Rahkaa pitää aina roudailla kaupasta eikä se nyt maistu kovin hyvältä ilman marjoja,sokeria ja sensellaista. Dietillä rahka kyllä on ykkösevästä.

Mitä hittoa? Eikös se päivän vesimäärä olisi sama (jos pakko on juoda tietty määrä), jos vähentää heradrinkin sisältämän veden muusta tarvittavasta määrästä?

Sitä heraa on paha sekottaa Jack3diin, BCAA:han eikä oikeen viitti juoda heraa aerobista treenatessakaan. Myöskin lääkkeet pakottaa juomaan tasasesti pitkin päivää niin se treenin jälkeinen palkkari ei silloin oikein ole vähennyskelpoinen.

Kiitokset vastauksista. Päättelen, että voin ongelmitta käyttää sekaisin rahkaa ja heraa sen mukaan miten aikaa on; varmaan päivällä heraa ja illalla rahkaa, aamulla sitten kiireen mukaan. Imeytymisnopeudella ei liene kovin suurta merkitystä ainakaan jos joka tapauksessa syö hyvin illalla.

Rahka toki lienee vatsalle hyväksi, hapanmaitotuote kun on. Raportoin, jos muutos näkyy masun toiminnassa; epäilen että ei ainakaan minulla, kun pötsini ei tunnu olevan heikoin lenkki.

Kiitokset vastauksista. Päättelen, että voin ongelmitta käyttää sekaisin rahkaa ja heraa sen mukaan miten aikaa on; varmaan päivällä heraa ja illalla rahkaa, aamulla sitten kiireen mukaan. Imeytymisnopeudella ei liene kovin suurta merkitystä ainakaan jos joka tapauksessa syö hyvin illalla.

Rahka toki lienee vatsalle hyväksi, hapanmaitotuote kun on. Raportoin, jos muutos näkyy masun toiminnassa; epäilen että ei ainakaan minulla, kun pötsini ei tunnu olevan heikoin lenkki.

Meikäläisellä rahka tyhjään mahaan aiheuttaa välittömän ripulin.

Meikäläisellä rahka tyhjään mahaan aiheuttaa välittömän ripulin.
Ite oon huomannu kanssa et jos ottaa rahkapirtelön ja kahvin aamulla, niin on vatsa pirun löysällä, mutta jos vetää pirtelön ilman kahvia nii ei oo ongelmaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom