Rahat ei riitä

modified sanoi:
Eikö leffavuokraamoissa tienaa jotain 5e/h?

Joo, jossain makuunissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta ei opiskelijan rahat kyllä riitä kunnon ruokaan ei sitten millään. Vaikka miten puristaisi kuluista. Kun ostaa salikortin niin siinähän sitä jo menee pätäkkää. Itellä on ainakin vaikeata saada rahat riittämään edes ruokaan kuukaudessa.

Jauhelihaa 1 pkt päivässä? sanotaa että jauheliha maksaisi sen 1,5€ paketti. Kuukaudessa menisi siis 30*1,5€ pelkkään jauhelihaan. Eli 45€. Siihen sitten maito päälle, itse joudun juomaan vähälaktoosista, eli 1,2€/ päivä. Kun juon litran päivässä. Se tekee sitten 36€/kk. Eli nyt on jo kasassa 81€. Kauppaan pitää päästä ja voi olla että joutuu julkisella liikennevälineellä matkustaa :( eli siihenkin menee n. 10€ kuussa. munia 2 kpl päivä tekee 60kpl/kk, eli siitä tulee n.6 euroa. Eli käteen jäävästä opintotuesta jää enään pyöreet 100€ käteen. Siitä sitten kun ostaa maitorahkat, raejuustot, leivät, puurot, leivänpäällyset ja muut juomat/juomatiivisteet. Niin eipä paljoa jää elämiseen. Sukkiakin kun kuluu kävellessä, kengät eivät kestä ja voi voi....
Ja sitten jos syö kerran päivässä koululla, maksaa sekin n. 2€/laaki eli yhteensä n.40€ kk.

Eli vaiketa on kyllä, mutta pärjää, jos pitää vaatimustasonsa alempana. :) Itse alkaa just vasta oppimaan tähän tilanteeseen ettei ole rahaa syödä Mäkissä tahi pizzeriassa edes kertaa kuussa. :)

;) ja ryyppyrahat pitää sitten onkia jostain muualta ;)

Mitähän se muille kuuluu, mitä jotkut tienaa? Onko mitään ärsyttävämpää, kuin ihmiset, jotka muna pystyssä kehuu palkkaansa ja vähättelee muiden duuneja. Olkoon se palkka, vaikka 5e, kunhan on miestä tehdä vaikka sitten sitä paskaahommaa oman elämänsä tason nostamiseen. Kaikilla ei edes ole mahdollisuuttaa tehdä töitä vaikka haluaisikin...
Vituttaa tuommonen ininä, itse olen nyt perhekodilla töissä ja teen samalla vitusti kouluhommia+yritän pitää ihmissuhteet kasassa.On muuten aika rankaa puuhaa(työ varsinkin). Mutta, iso asia on se, ettei minun tarvitse nyt laskea joka senttiä kaupassa...joten tajuan hyvin mitä alkuperäisen viestin lähettäjä ajoi takaa. Olipahan vaan viimeset kolme vuotta semmosta kituuttamista, ettei paremmasta väliä.Sitten joku isin ja äidin rahoissa kylpevä talipää tulee salilla vittuilemaan, että "kyllähän sinäkin kehittyisit, jos sulla ois ruokavalio kunnossa".Millä rahalla se olisi kunnossa?Tunaa kun syö joka päivä, niin saattaa alkaa tökkimään+se ainainen stressi siitä rahattomuudesta(ei voi mennä baariin, ei voi sitä+tätä), siis jos haluaa panostaa treeniin...koska joka ikinen sentti menee salimaksuihin/protskuihin/ruokaan/joskus pakollisiin hierontoihin.

Eli:olipa kerrankin aiheellinen/hyvä threadi, voikun oisin lukenu tän kolme vuotta sitten:(
vaikkei se mua enää juuri kosketakkaan, niin luinpahan läpi...sorry, mutta oli pakko avautua.

Off-topicia, itse laskeskelin että paljonko eläminen maksaisi kun kohta on kotoa pois muuttaminen ajankohtaista, ja tulin siihen tulokseen että en kyllä tajua miten voisi sillä 409 eurolla (opintotuki + asumistuki) mitenkään järjissään säilyen elää. Pakko kait ottaa opintolainaa :(

Itsellä menee noin 400-450e kuukaudessa bulkkailuun (3000-4000kcal). Enkä osta juuri noita perusjuttuja kummempia ruokia. Opiskeluaikoina tämä ei olisi ollut omalla kohdalla mitenkään mahdollista.

Pitänee vähentää rahkan ja raejuuston syöntiä ja juoda tilalle halpisproteiineja.

vmv sanoi:
Itsellä menee noin 400-450e kuukaudessa bulkkailuun (3000-4000kcal). Enkä osta juuri noita perusjuttuja kummempia ruokia. Opiskeluaikoina tämä ei olisi ollut omalla kohdalla mitenkään mahdollista.

Pitänee vähentää rahkan ja raejuuston syöntiä ja juoda tilalle halpisproteiineja.

Niin no, se huono puoli noissa protu drinkeissä on, että ei niistä nälkä lähde. Vatsa kurnii vartin päästä taas. Eli joudut siihen päälle vetäsee sit kuiteski rahkaa tjsp.

ihan ylihyviä vinkkejä täällä kyllä :)

Huomioksi vaan, että sillon kun itse olin kassa-neitinä, nii me merkattiin aletuotteet heti aamulla (eli sen päivän tuotteisiin -50%) ja ne meni aika hyvin kaupaks kaikill eläkeläisille jo siinä aamupäivän mittaan...et aina ei kannata odottaa siihen iltaan...

Lauantaina muuttas tääki tyttö omaan kämpään!!! :hyper:
onneks oon töissä ja palkkaki on melko huipussaan siihen nähden et ammattia ei oo... mut niihä se on isoissa yhtiöissä aina :)
En tiiä miten selviän sitten kun lähden opiskelemaan, ku nyt jo tuntuu ettei toi 1200 riitä millää xD
Ehkä tytön ois aika opetella elämään...totuttanu ittensä liian hyvälle :whip:

Tämä triidi on kyllä kaiken hyvän alku!

Hyvä nyt lukea ja opiskella kun parin vuoden päästä on muutto ajankohtainen. :)

Sian talouskyljykset ei paljoa maksa, vähän monipuolisempaa ruokavaliota kun hakee niin kyljykset on tärkeitä. Nopeita vielä tehdä ja ainoana mausteena toimii suola.

Ei tuo pelkkä opintotuki kyllä riitä elämiseen jos aikoo syödä muutakin kuin makaroonia. Itsellä menee vuokraan 300€ ja ruokaan 200€ kuussa rahaa eli jo tuossa kohtaa mennään pari kymppiä tukien yli. Töitä on tehtävä tai lainaa otettava jos ei porukat sitten sponsoroi.

Jos tahtoo bodysafkaa halvalla kannattaa tiputtaa talvella kaikki 5€/kg tomaatit ja paprikat pois ja suunnata katse kohti alle euron kilo maksavia juureksia ja kaaleja yms. kohti. Lihaa ei kannata myöskään ottaa pää proteiinin lähteeksi vaan maitorahkaa ja kananmunia reilusti. Halvimpia lihatuotteita taitavat olla rasvaiset jauhelihat ja porsaan ulkofile mikä on aika vähä rasvaista ja hinta pyörii siinä vähän päälle 5€/kg kun ostaa kokonaisia fileitä.

Suurin säästö tulee silti siinä että jättää kaikki valmis einekset ja ravintola mätöt pois. Itse kun tekee halvoista raaka-aineista ruokansa niin aterialle jää alle 2€ hintaa. Silti lohduton tosiasia on että 3 lämmintä ateriaa päivässä = 30*3*2€= 180€ tuohon sitten vielä aamu- ilta- ja välipalat niin väkisin menee yli 200€ jos tuollaista 4000kcal ja 200g proteiiniä ruokavaliota vetelee. Halvemmaksi tulisi olla suosiolla sellainen 60kg ruipelo joka ei liikuntaa harrasta jolloin riittäisi se 2000kcal GDA:n mukainen ruokavalio :D

Moi

Itse kaipaisin vinkkejä. Tilillä 60€ rahaa, jolla pitäisi elää vielä kaksi viikkoa. Mitä sitä oikein kannattaa kaupasta ostaa? Massakausi päällä. Kaloreita pystyn pitämään onneksi vähän yllä jauheilla...

60 euroa 2 viikkoa kohden tekee noin 4.3 euroa per päivä. Tuolla rahalla ei kieltämättä paljoa juhlita, mutta ostokset järkevästi valitsemalla saa tuollakin rahalla apetta pöytään.

Hiilihydraateista esim. makaronit/spagetti ovat halvimpien joukossa. Myös "perus"riisiä saa suhtkoht halvalla.
Proteiinilähteistä ykkösvalinta on varmaankin tässä tapauksessa jauheliha. Muutamalla eurolla pitäisi irrota 400g paketti nykyisin.

Nuista jää vielä vähän päälle euro sukanvarteen, jonka voisi sijoittaa vaikkapa kananmuniin.

Jauheliha, punainen maito, makarooni, kananmunat

Omassa s-marketissa maksaa rainbown isot kananmunat 2.39€ 15kpl. Eli saahan tolla kuudellakybällä 25laatikkoa munia. 4 munaa = ~29g protskua ja 335kcal. Oliiviöljyllä sitte lisää kaloreita.

LIDListä saa puoli kiloa rahkaa eurolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom