Raaka kananmuna

Huomasin tuossa juuri, että raaka kananmunahan se vasta nopea välipala on. Tähän mennessä aina keittänyt tai paistanut.

Mutta luin täältä että raakana kananmuna laskisi biotiini-tasoja tms. Ei vaan siinä ketjussa sanottu, että mitä käytännön vaikutusta tällä on.

Eli onko ok syödä esim. 3-6 raakaa kananmunaa per päivä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo kyllä mtn tietoa onko haittaa mutta itse jos kotona joskus syön kananmunia niin syön/juon aina raakana.
En nopeuden vaa sen takia että maistuu pahalle vaikka paistaisi tai keittäisikin niin sama se on raakana ottaa.:D

Oon ottanut selvää, että raaka kananmuna tai raaka banaani ei imeydy niin hyvin, kuin kypsänä otettu. Eli keitetty kananmuna parempi, kypsynyt banaani parempi. Näin tietoiskuna vain.

Kananmunatiedotus
http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/0/B781803B03C20A00C225712B0038FB15?opendocument&lng=Suomi&sh=Kaikille&cat1=Tietoa%20kananmunasta&cat2=Kananmunan%20laatuketju&cat3=Turvallisuus

Tuon mukaan suomalaisia kananmunia voi syödä huoletta raakanakin. Ja ulkomaisia muniahan ei kaupoissa myydäkään.

Itsellä menee keskimäärin paketillinen raakoja kananmunia päivässä (vain valkuaisia). On kyllä nopein ja yksi halvimpia proteiinin lähteitä. Lisäksi sekaan on helppo lisätä rypsiöljyä, maun kärsimättä. Imeytymisestä en tiedä.

Tuolla lisää aiheesta
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39170&highlight=biotiini

Biotiinista
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39170&page=2&highlight=biotiini

Eli jos biotiinin puutos huolettaa (ja haluat jatkaa raakojen munien syöntiä), niin sitten apteekista joku vahva B-vitamiinivalmiste käyttöön. Näin ainakin itse aion tehdä.

Näyttää aikuisilla biotiinin vähimmäistarve olevan 30-100 mikrogrammaa / vrk. Esim. Multi B Strongissa on 150 mikrogrammaa / tabletti. Eiköhän tuohon muutamat munat väliin mahdu :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
itsellä menee keskimäärin paketillinen raakoja kananmunia päivässä (vain valkuaisia).

Miksi hyljit keltuaista? Kananmunan paras osahan se on. A-, D- ja K-vitamiineja, sekä enemmänhän siinä on proteiinia kuin valkuaisessa!

Miksi hyljit keltuaista? Kananmunan paras osahan se on. A-, D- ja K-vitamiineja, sekä enemmänhän siinä on proteiinia kuin valkuaisessa!

Joo, voisihan sitä keltuaisiakin opetella jonkun verran syömään. Saahan niistä vitamiineja, proteiinia ja tarvitseehan elimistö tyydyttyneitäkin rasvoja jonkin verran. Ja tuleehan se tuolla tavalla halvemmaksikin.

On vain aikoinaan mennyt nuo kolesterolipelottelut perille :D Ja suvun geeneissä on taipumusta korkeaan kolesteroliin.

On vain aikoinaan mennyt nuo kolesterolipelottelut perille Ja suvun geeneissä on taipumusta korkeaan kolesteroliin.

Missään ei ole todistettu että kananmunan kolestroli nostaa veren kolestroolipitoisuutta. Taitaa olla hiukan vanha myytti ja :anssi: . Eikun vaan keltuaista poskeen ;)

Oon ottanut selvää, että raaka kananmuna tai raaka banaani ei imeydy niin hyvin, kuin kypsänä otettu. Eli keitetty kananmuna parempi, kypsynyt banaani parempi. Näin tietoiskuna vain.

Ei välttämättä imeydy, mutta kypsyttäessä valkuaisen proteiinit konjugoituu ja todella hyvälaatuinen aminohappoprofiili ei enää kypsytyksen jälkeen ole sitä.

Keltuaiset puolestaan ei ole hyviä syödä raakana, ainakaan koiran (tämän minä olen ottanut selvää, kun keltuaiset koiralleni syötän). Veikkaan, että tuo parempi imeytyminen kypsytettynä koskeekin juuri keltuaista. :)

itsellä jos syö paljon raakakananmunia niin vatsassa alkaa vain kiertään jossain vaiheessa, ei kai siinä muuta ole. Jos kolesteroolikaan ei ole ongelmana.

Itsellänikin lähinnä vatsassa kiertää raaka kananmuna(nvalkuainen). Mutta suklaavaahtona raakoja kaniksen valkuaisia menee useampikin kepoisesti.

Ja tuosta kananmunien kolesterolia nostavasta vaikutuksesta: eikö se ollut tutkittu juttu, että ruokavalio kokonaisuudessaan vaikuttaa kolesterolitasoihin, ei pelkät kananmunat keltuaisineen.

Täydellisen väärin.

Kun valkuaista kuumennetaan tapahtuu koaguloituminen -kovettuminen- joka tarkoittaa sitä, että solujen on vaikeampi pilkkoa ainetta.

Raakana naamariin kananmunat!

Täydellisen väärin.

Kun valkuaista kuumennetaan tapahtuu koaguloituminen -kovettuminen- joka tarkoittaa sitä, että solujen on vaikeampi pilkkoa ainetta.

Joo. Koaguloituminen, ei mikään konjukoituminen. :nolo:
Noin mäkin sen ajattelin ja paremmin valkuaisen kuvittelisin veessä imeytyvän kuin kypsytettynä kiinteänä.
Keltuainen ei tosiaan imeydy raakana koirille, ihmisestä en tiedä, mutta uskoisin, että sama juttu.. Aivan sama, mää en syö niitä.

Kokeile vaikkapa funlightia tai mehukeittoa.. Noita kun täällä tuntuu monet suosittelevan joka vaivaan ja varsinkin jos ei saa kurkusta alas :D

Täydellisen väärin.

:anssi:

Tuore valkuainen sisältää aktiivisia proteaasi-inhibiittoreita, jotka haittaavat ruuansulatusentsyymien toimintaa. Riittävä lämmitys denaturoi nämä inhibiittorit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom