Räjähtävän voiman kehittäminen

Kai nyt kuitenkin ymmärrät että jos treenaat kyykyssä nopeutta niin se johtaa isompiin rautoihin mikä taas johtaa isompiin peruvoimatasoihin?

Toisaalta mun mielestä tossa sun lainauksessa ei ole sanottu mitään että kyseiset harjoitteet olisivat nimenomaan saliliikkeitä, varsinkin tuo maininta kehonpainoa hyödyntäen. Nämä tälläiset harjoitteet itse ainakin tulkitsisin tarkoittavan lajinomaisia harjotteita eikä samoja liikkeitä mitä käytetään esimerkiksi juuri tuon maksimivoiman saavuttamiseen.

Joku kutsukaan paikalle jto.

Voisitko lukea nuo lainaukset uudestaan? Jos tuolla ihan selvästi puhutaan sekä nopeusvoiman kehittämisestä (ei perusvoiman) että optimikuormitusalueella (30-60% 1RM) harjoittelusta, niin aika vaikea mun on tulkita tätä muuten kuin että myös kuntosalilla kannattaa harjoitella noilla vastuksilla nopeusvoiman kehittämiseksi. Tämä EI poista sitä, että räjähtävää ja varsinkin pikavoimaa kannattaa ja pitääkin harjoitella lajinomaisesti. Koska sulla ilmeisesti on parempaa tietoa, niin kerro toki, kuinka harjoittelet esim. jefulle lajinomaisesti noilla mainituilla 30-60% 1RM kuormilla pelkästään lajinomaisesti?

Sitä odotellessa, että saan vastauksen em. kysymykseen JA lähteen (eli niitä Nikulankin peräämiä faktoja) sille ettei salilla kannata tehdä räjähtävää voimaa, vielä yksi lainaus toisesta lähteestä: "Nopeusvoimaharjoittelua toteutetaan kuntosaliolosuhteissa voimalaitteilla tai levytankoharjoitteilla, joissa pyritään maksimoimaan suorituksen liikenopeus. Harjoitettavuuden kehittyessä urheilijan uran tai harjoituskauden aikana, kyetään siirtymään räjähtävistä konsentrista voimantuottoa kuormittavista suorituksista, kohti erityisesti eksentristä lihastyötä ja iskunsietoa kehittäviä harjoitteita." (Kappaleen "Nopeusvoimaharjoittelussa käytettävät harjoitteet ja menetelmä" ensimmäiset virkkeet artikkelissa Isolehto, J.: Nopeusvoimaharjoittelu, s. 266; teoksessa A. Mero ym. (2016) Huippu-urheiluvalmennus). Kursivointi oma.

Enempää en jaksa nyt vääntää rautalankaa, ennen kuin vastapuoli tarjoaa keskusteluun jotain muuta kuin mutua ja tahallaan väärin luettuja kommentteja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä mä sit vaan puhun läpiä päähäni, en mä edes enää tässä vaiheessa muista mistä kaikkialta mä näitä oon lukenu. On siitä kuitenkin aikaa pari hassua vuotta. En mä jaksa rupee väittelemään yksityiskohdista kun mun kommentit ja selitykset on ollu aika yleisluontoisia.

edit. sen verran voin sanoa että jos puhutaan tietyllä prosentilla maksimista niin se tarkoittaa sitä että nopeusominaisuuksiakaan ei harjoitella niin kovaa että perse repee. lajiharjoituksissa.

Edelleenkään se räjähtävää voimaa tukeva lihasharjoittelu ei ole sen kummempaa kuin oikealla tavalla tehty lihasharjoittelu, mikä myös aktivoi niitä kaikkia lihassoluja. Ei sinne tarvitse pistää erikseen mitään räjähtäviä liikkeitä että saadaan tuo aktivointi aikaiseksi.

Kai nyt kuitenkin ymmärrät että jos treenaat kyykyssä nopeutta niin se johtaa isompiin rautoihin mikä taas johtaa isompiin peruvoimatasoihin?

Ollaankohan nyt samalla aaltopituudella sen suhteen mitä nopeusvoimaharjoittelulla tarkoitetaan?

Ja mä edelleen ainoastaan kyseenalaistan sen väitteen että nopeusvoimaharjoittelu "yleisillä harjoituksilla" olisi jotenkin turhaa. Tämän käsityksen sain selkeästi ketjun alkupuolen viesteistä. Ja todellakin jos näin on niin opin mielelläni lisää, olisi vain hyvä saada jotain konkreettista asian tiimoilta jotta tätä voisi jotenkin perustella eteenpäin.

Viimeksi muokattu:
Ollaankohan nyt samalla aaltopituudella sen suhteen mitä nopeusvoimaharjoittelulla tarkoitetaan?
Tossa nyt on kaksi eri asiaa. Ekassa lainauksessa oli jotain höpinää solutason aktivoinnista ( Kun tämän viestin kirjotin niin oletin että väitettiin että niitä lihaksia tarvitsee valmistella solutasolla salilla siihen varsinaiseen lajiharjoitteluun). Ja toisessa lainauksessa puhuttiin jo siitä liikespesifistä nopeusvoimaharjoittelusta. Eli kun voimannostaja tekee nopeusvoimaharjoittelua niin se loogisesti tekee sitä lajiharjoituksilla (kyykky,penkki,maastaveto) koska niihin se sitä nopeutta tarvitsee.
Ja mä edelleen ainoastaan kyseenalaistan sen väitteen että nopeusvoimaharjoittelu "yleisillä harjoituksilla" olisi jotenkin turhaa. Tämän käsityksen sain selkeästi ketjun alkupuolen viesteistä. Ja todellakin jos näin on niin opin mielelläni lisää, olisi vain hyvä saada jotain konkreettista asian tiimoilta jotta tätä voisi jotenkin perustella eteenpäin.
En mä edelleenkään rupea väittelemään mikä on turhaa ja mikä ei. Kyse oli nyt optimaalisesta ajankäytöstä. Oletan että jos joku harjoittelee urheilulajia varten niin tämä olisi ihan haluttava tavoite.

Mä en ihan oikeesti edes tiedä millasia vastauksia tähän porukka haluaa. Koko ajan oon kirjotellu tähän yleisluontoisesti näitä juttuja ja sitten aletaan vaatimaan faktoja ja lähteitä jollekkin äärimmäisen spesifille asialle kuten tähän aloituspostin kirjoittajalle. Eihän nyt kukaan tollasta hatusta vedä. Ja en varsinkaan minä kun en ole mikään valmentaja. Jos olisin niin en tänne kirjottaisi.

Komppaat orankia vaikka et tajunnut mitä se sano? ihan jees.

Ohhoh, tuli juostessa vastattua vähän kömpelösti. Luin myös Orangin vastauksen vähän nopeasti - jos kelpaa tekosyyksi

Kompassin Orankia nimom. hermostollisuudessa. Eli juurikin nopeuden parantamiseen jossain tietyssä toiminnassa. Eli nopeuspenkki auttaa juuri penkissä tms... Käytännössä mitä Orankikin kirjoitti lajikohtaisesta nopeustreenistä ja siitä kuinka voima sen sijaan heijastuu myös nopeuteen edustaen näin paljon yleisempää ominaisuutta. Voima on voimaa, kuten sanotaan.

Nopeuden ja nopeusvoiman siirtovaikutuksista voidaan tietysti halkoa hiuksia, mutta pääsääntöinen olen ymmärtänyt asian olevan näin.

Tuo jokaisen liikkeen tekeminen räjähtävästi/mahdollisimman nopsaan oli nyt peruskauraa, vaikka olisikin ihan normaalista voimatreenistä kyse. Tätä ainakin painotetaan niissä ohjelmissa mitä itse olen tehnyt. Liikelistaus nyt oli vähän OT. Hyvä lähtökohta jollekin, joka ei varsinaisesti tarvitse nopeutta tai nopeusvoimaa johonkin tiettyyn lajiin, mutta haluaa tällä nopeammaksi/paremmaksi liikkujaksi.

Viimeksi muokattu:
Nopeuden ja nopeusvoiman siirtovaikutuksista voidaan tietysti halkoa hiuksia, mutta pääsääntöinen olen ymmärtänyt asian olevan näin.
On tässä ainakin sitten kolme ihmistä jotka on jollain tavalla samalla aaltopituudella tämän asian kanssa.

PS. Joitain erojahan eri coucheilla tuntuu olevan ko. asian tiimoilta. Itse en ole asiantuntija, toistelen vain lukemiani vastauksia. Yleinen kanta tuntuu olevan se, että luonnollisesti nopeutta kehitetään siinä liikkeessä/toiminnassa missä sitä halutaan parantaa. Ei-spesifillä nopeustreenillä on kuitenkin arvonsa, en ole täysin varma miten se on tieteen/teorian tasolla selitettävissä.

Esim. Westsiden kasvatti Wendler ei käytä/suosittele enää nopeustreeniksi nopeuspenaa, nopeusvetoja tms. Vaan käyttää lähes pelkästään hyppyjä, heittoja ja sprinttejä nopeustreeninä. Toisaalta, eipä hän enää treenaa/coachaa voimanoston parissa.

No senpä takia en suosittelisikaan tekemään ihan mitä tahansa nopeustreeniä kun en itsekkään ymmärrä mikä siinä on tavoitteena.

Jto taitaa olla täällä ainoa asiantuntija mutta tämä aihe taitaa mennä vähän liian paljon sinne valmennuksen puolelle ettei haluta sanoa mitään.

Aiheesta oli juuri Barbell Shrugged sarjassa puhetta, haastattelussa Minnesotan yliopiston "jumppamaikka" Cal Dietz jolta on hiljattain tullu kirja, jossa selostaa triphasic-metodiaan.

http://daily.barbellshrugged.com/episode217/

Tosi mielenkiintoinen haastattelu. Ja eiköhän tuosta selvinnyt sekin että nopeusvoimaa VOI kehittää voimailun perusliikkeillä. Aika paljon puhuu siitä että oikeat paikat pitää saada aktivoitumaan oikeassa järjestyksessä ja liikkeitä mahdollisesti vähän modata lajityypillisempää suuntaan.
Noi isometric jutut oli kyllä tosi mielenkiintoisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom