Pystysoutu ja ranteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M0bster
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Joo eli mulla olis tämmönen kysymys: Tuleeko kellään muilla kipeeksi ranteet pystysoudussa. En oo tehny sitä ku pari viikkoa ja sitä ennen oon tangolla harjotellu sopivia oteleveyksiä ja semmosia mut jotenki heti ku pistää vähänki painoa päihin (15-20kg) nii siinä ylösvetovaiheessa ranteet menee semmoseen lukkoasentoon ja se tuntuu ehkäpä vähän kivuliaaltakin. Eli onko muilla samoja ongelmia TAI jotain neuvoja miten ne ranteet ei ihan noin rasittus. Voihan tietty olla, että pystysoutu ei sovi mun ranteille tai mun käsille nimittäin kaikki ei aina sovi kaikkien fysiikalle. Joten oon ajatellu et vois siinä tapaukses jättää sen sitte treeniliikkeistä pois. Muuten mikä ois hyvä liike sitte sen tilalle?? Eipäs mulla sitten muuta.......

Mulla oli sama ongelma mut mulla meni olkapää siinä niin lopetin sen liikkeen ja korvasin sen pystypunnerruksella eteen(seisten) suosittelisin kokeilla kapeampaa otetta tai vaihat liikettä kuten minä, mut sinä sen päätät.:D

Originally posted by M0bster
Joo eli mulla olis tämmönen kysymys: Tuleeko kellään muilla kipeeksi ranteet pystysoudussa. En oo tehny sitä ku pari viikkoa ja sitä ennen oon tangolla harjotellu sopivia oteleveyksiä ja semmosia mut jotenki heti ku pistää vähänki painoa päihin (15-20kg) nii siinä ylösvetovaiheessa ranteet menee semmoseen lukkoasentoon ja se tuntuu ehkäpä vähän kivuliaaltakin. Eli onko muilla samoja ongelmia TAI jotain neuvoja miten ne ranteet ei ihan noin rasittus. Voihan tietty olla, että pystysoutu ei sovi mun ranteille tai mun käsille nimittäin kaikki ei aina sovi kaikkien fysiikalle. Joten oon ajatellu et vois siinä tapaukses jättää sen sitte treeniliikkeistä pois. Muuten mikä ois hyvä liike sitte sen tilalle?? Eipäs mulla sitten muuta.......

Mulla oli sama ongelma, ranteet tulivat niin kipeäksi ettei sarjaa pystynyt jatkaa muutaman toiston jälkeen. Kokeile kapeampaa otetta, se ainakin toimi mulla. Eli jätät noin 10cm:n raon käsien väliin. Ja tekniikka tietysti huolellisesti, muuten hajoaa paikat helposti.

H.

Mun ranteille ei kans pystysoutu sovi, mutta laiskana en oo ettiny asiaan ratkasua, jättäny vaan tekemättä...

Vaihtakaa se tangolla tehty liike käsipainoilla tehtyyn, jos ranteet tulee kipeäksi. Käsipainoilla tulee se oma luonnollisempi liikerata.

Itse en tee liikettä, koska olen kuullut että olkapäät saattavat mennä plus että ranteisiin on sattunut sillon joskus kun sitä olen kokeillut.
Tais olla raven kun ehdotti käsipainoja, mikä tuntuuu hyvältä vaihtoehdolta. Toinen vaihtoehto mitä itse olen nähnyt joidenkin käyttävän on liikkeen tekeminen taljassa (siis ristikkäistaljan alahommassa tai jossain vastaavassa), semmosella kapealla häkkyrällä, mitä useat käyttävät alataljasoudussa. Käsi ote ois sillon niin että rystyset on vastakkain niiden "otetankojen" välissä. Näin suoritettu liike ei ainakaan minua ota ranteisiin.
Tulipas jälleen kerran sekava postaus, mutta jos joku ei ymmärtänyt niin voin kokeilla selittää paree.

Pystysoutua taljassa tehdessä on se alataljassa yleisesti käytettävä "tanko" kyllä kaikkein paras, ainakin minulla. Onko sillä tangolla muuten mitään virallista nimeä?

Käsipainoilla tehtynä toi pystypunnerrus on huomattavasti ranneystävällisempi, mielestäni.

Mutta kyle, kietaiseppa rannesiteet ranteisin, niin helpottaa..

Voisihan sitä lisäksi kokeilla z-tangolla... voisi sitten sulkea senkin vaihtoehdon pois, mikäli ei toimi edelleenkään.

Hiliviuskas: Tiesitkös, että maastavedossa menee usein selkä. Kyykyssä selkä tai polvet ja penkkipunnerruksessa olkapäät... no pain, no gain. Riskejä pitää ottaa, kohtuullisissa rajoissa. En ole ennen kuullut, että pystysoutu olisi kovinkaan vaarallista, mutta eihän se tietenkään siitä vaaratonta tee. Aina kun painot kasvavat, nousevat myös riskit.

Originally posted by LSA_Vinnie
En ole ennen kuullut, että pystysoutu olisi kovinkaan vaarallista, mutta eihän se tietenkään siitä vaaratonta tee. Aina kun painot kasvavat, nousevat myös riskit.
Kiertäjäkalvosimet siinä saattaa olla vaarassa. Mutta kun kun tekee liikkeen huolella eikä ala riehumaan egopainojen kanssa niin ei pitäis tulla ongelmia. Ite teen mutkatangolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt muistui mieleen, että teinhän mä sitä joskus alataljassa jotenkin niillä naruilla. Ei tuntunu ihan niin pahalta, mutta tarkkaa otetta/otekulmaa en kuolemaksenikaan muista. Kai se muotoutuu tuntuman mukaan, jos kokeilee...

Mulla oli sama ongelma, eli ranteet kipeyty pystysoudussa, kunnes vaihdoin suorasta tangosta z-tankoon. Liikerata tuntui heti alusta asti luonnolliselta z-tangolla. Z-tankoa käytettäessä pitää ainakin minun kuitenkin käyttää lastaukseen vain pieniä kiekkoja, muuten ottaa kyynärpäät kiinni levyihin.

Yksi ratkaisu olisi sellainen että otat käyttöösi vetoremmit. Kapea ote tangosta, remmit LÖYSÄSTI tangon ympärille eli tanko lepää käytännössä sormien varassa mutta remmit kuitenkin pitävät sen käsissä. Katse viistoon ylös ja hallittua soutua.. ei tarvi paljoa painoja käyttää kun jo tuntuu.

Ranteita säästävä tapa tehdä pystysoutua on ottaa alataljan kapea vetorauta. Sitten ote vetoraudasta siten, että peukut osoittaa mahaa kohti ja pikkurillit pois päin itsestä eli kämmenselät osoittavat toisiinsa. Sitten eikun vetoja ylöspäin niin kuin pystysoudussa.

Eihän nuot ranteet siinä kovin luonnollisessa asennossa ole, jos pitää normaalin tukevan otteen. Homma kuitenkin helpottui, kun aloin pitää tangosta kiinni siten, että tanko ainoastaan riippuu sormien varassa. Siis peukalo ja pari sormea riittää ainakin noilla mun painomäärillä.

LSA_VINNIE: Tiesin, mutta olen kuullut, että tämä kuulemma rasittaisi suht runsaasti olkapäitä (en tiedä kuinka paljon verrattuna moniin muihin liikkeisiin ja niiden rasittamiin paikkoihin).

JhonnyB: Tota yritin luullakseni selittää tossa aikaisemmin.

Back
Ylös Bottom