Pystysoudun suoritustekniikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on mielestänne pystysoudun oikea suoritustekniikka?

Itse aikoinaan saliharrastusta aloitellessa luin, että pystysoudussa pitää keskittyä nostamaan olkapäillä eikä epäkkäillä. Olen aina yrittänyt pitää epäkkäät täysin erossa liikkeestä. Nyt olen kuitenkin pakkotoistolta lueskellut, että monet tekevät pystysoutuja myös epäkkäiden voimin.

Onko vanha tapani ollut väärin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
mä pyrin kyllä tekemään ihan olkapäille, epäkkäät sitten erikseen. alussa liike meni usein epäkkäillekkin mutta vaihto V kahvaan auttoi, ranteetkin tykkää.

Sellainen huomio, että pääsääntöisesti toi liike menee leveällä otteella olkapäille, ja kapealla epäkkäille.

Edit: Ei tosta voi sanoa kumpi on oikein ja kumpi väärin. Riippuu ihan tasan siitä mitä siltä liikkeeltä haet ja minkä treenin yhteydessä sen teet.

Zone-sarja -42%
Powerhousu sanoi:
Ei tosta voi sanoa kumpi on oikein ja kumpi väärin. Riippuu ihan tasan siitä mitä siltä liikkeeltä haet ja minkä treenin yhteydessä sen teet.

Hmm, aivan totta. Aikasemmin nelijakoisella räpiköidessä olen tehnyt olkapäät ja epäkkäät samassa treenissä. Yritin aina kohdistaa kaiken rasituksen pystysoudussa olkapäille, epäkkäille otin sitten kohautuksia.

Eli jos olkapäitä haluaa treenata pystysoudulla niin silloin ei saa nostaa epäkkäillä. Vai voisiko molempia treenata samalla kertaa? Pitää kokeilla seuraavalla kerralla.

Kuinka leveellä otteella te teette pystysoutua tangolla?
Mulla ainakin ranteet muljahtelee jos kovin kapeella teen.

Kun peilistä kattoo mun suoritusta niin näyttää että toinen olkapää on jotenkin lukossa ja se nousee korkeammalle kuin toinen. Voiko tästä olla olkapäille jotain haittaa?

J.Gers sanoi:
Kuinka leveellä otteella te teette pystysoutua tangolla?
Mulla ainakin ranteet muljahtelee jos kovin kapeella teen.

Minä teen mutkatangolla kapealla otteella. Suora tanko pistää ranteet paukkumaan. Kapeasta otteesta huolimatta olen saanut noston keskittymään pelkästään olkapäille.

Kokeile neutraalia otetta toisin päin, eli sillä V-kahvalla alataljassa/ristitaljassa siten, että se levenee sinusta pois päin ja rystyset tulevat vastakkain. JohnnyB joskus kauan sitten lanseerasi palstalla ko tavan tehdä pystysoutua ja on mun kokeilujen perusteella erinomainen tyyli. Myös käsipainoilla saa ranteet normaaliin asentoon, että ei väänny ikävästi.

Ihmetyttää, miksi väki sitkeästi pystysoutaa suoralla tangolla, vaikka kuinka ranteita vääntäisi. Saman reenivaikutuksen olkapäille ja epäkkäille kun saisi ilman turhia vääntöjä.

Powerhousu sanoi:
Sellainen huomio, että pääsääntöisesti toi liike menee leveällä otteella olkapäille, ja kapealla epäkkäille.

Edit: Ei tosta voi sanoa kumpi on oikein ja kumpi väärin. Riippuu ihan tasan siitä mitä siltä liikkeeltä haet ja minkä treenin yhteydessä sen teet.

Just näin. Leveällä otteella olkapäille.

iivili sanoi:
Myös käsipainoilla saa ranteet normaaliin asentoon, että ei väänny ikävästi.

Itse teen käsipainoilla pystysoutua ja siinä tulee juuri luonnollinen liikerata ja asento ranteille, sekä saan jotenkin paremmin keskityttyä myöskin olkapäihin käsipainoilla tehdessä..

Mikäköhän tässä liikkeessä tarkoittaa leveää otetta? Yleensä oon ite tehny pystysoutua kapealla otteella niin että kädet ovat melkein yhdessä, mutta kuinka leveä sen leveän otteen pitäisi sitten olla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä tein tänään taas pitkästä aikaa sivu viparien tilalta tota pystysoutua. Tein leveällä kokeilumielessä ja tosi hyvältä tuntui. Tomimies mä tein hartian levyisellä ja se tuntu ihan ok leveydeltä.

Mitä teen väärin, kun olkapäissä vihloo ja tuntuu kipua liikkeen aikana? Käytän mutkatankoa noin olkapään levyisellä otteella. Muita olkapäävaivoja ei ole ollut, penat, dipit, viparit, pystärit ja muut menevät ongelmitta.

Mitä teen väärin, kun olkapäissä vihloo ja tuntuu kipua liikkeen aikana? Käytän mutkatankoa noin olkapään levyisellä otteella. Muita olkapäävaivoja ei ole ollut, penat, dipit, viparit, pystärit ja muut menevät ongelmitta.
Sama homma itsellä. Testaa käsipainoilla tai sitten jätät tekemättä kokonaan.

Mihin asti vedät tangon?
Periaatteessa riittää, kun tuohon tissien korkeudelle nostat.

Aluksi nostelin reilusti leukaan asti mutta nyt tänään vedin vain rinnalle asti.

Ajattelin että pystysoudulla saisi vähän kohdennettua olkapäätreeniä sivuille ja taakse. Aiemmin tein tosiaan pystäreitä ja vipareita ko. tarkoitukseen mutta kokeilin tätä liikettä laajemman variaation saamiseksi.

Täytyy yrittää vielä vähän tunnustella erilaisia tekniikoita ja lämmitellä enemmän, jos olkapäiden vihoittelu vähän laantuisi. Ei varmaan kuitenkaan ole järkevää hakata päätä seinään jos kipuilu jatkuu vaan siirtyä takaisin paremmin siedettyihin liikkeisiin?

View: https://www.youtube.com/watch?v=3Ko__fBNQEs

Tuli testattua tuota Utin tapaa tehdä pystysoutua käsipainolla, enkä usko enää ikinä kokeilevani taljaa tai tankoa. Aivan ylivertainen tekniikka, ei satu minnekään ja menee juurikin sivu- ja takaolkapäille kuormittamatta etuolkapäätä käytännössä yhtään. Todella hyvä liike, jonka tulen jatkossa pitämään olkapäiden pääliikkeenä vetävässä treenissä.

Aluksi nostelin reilusti leukaan asti mutta nyt tänään vedin vain rinnalle asti.

Ajattelin että pystysoudulla saisi vähän kohdennettua olkapäätreeniä sivuille ja taakse. Aiemmin tein tosiaan pystäreitä ja vipareita ko. tarkoitukseen mutta kokeilin tätä liikettä laajemman variaation saamiseksi.

Täytyy yrittää vielä vähän tunnustella erilaisia tekniikoita ja lämmitellä enemmän, jos olkapäiden vihoittelu vähän laantuisi. Ei varmaan kuitenkaan ole järkevää hakata päätä seinään jos kipuilu jatkuu vaan siirtyä takaisin paremmin siedettyihin liikkeisiin?

Väkisin ei missään nimessä kannata eikä pidä tehdä, jos sattuu. On niitä muitakin hyviä olkapääliikkeitä, että kehitys ei tule tuon pois jättämisellä kyllä tyssäämään :)
Oletko kokeillut eri oteleveyksiä?
Oletko kokeillut tuota wlogissakin nähtyä variaatiota ko. liikkeestä jossa kämmenselät ovat toisiaan vasten ja rusettikahvalla vedellään?

Käsipainomaisen efektin saa myös ottamalla 2kpl yhden käden taljakahvaa. Vähän sama kuin tekisi rusettikahvalla, mutta vapaampi ranteiden liike.
Toisaalta myös liian lähellä kroppaa nostaminen on monelle ahtaalle/jäykälle olkapäälle liikaa. Kokeile mieluummin tuoda vähän reilummin eteen(muutama sentti rinnasta). Tämä siis varsinkin jos tangolla teet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom