pystypunnerrus seisten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozma1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa tuota pystypunnerrusta seisten ja mielestäni oli aika hyvä liike mutta lähes aina kun työnsin painot ylös niin yläselässä tuntui liikkeen suoritus.Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?mistä johtuu?onko liike suoritettu väärin tai jotain?

Ozma1 sanoi:
Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa tuota pystypunnerrusta seisten ja mielestäni oli aika hyvä liike mutta lähes aina kun työnsin painot ylös niin yläselässä tuntui liikkeen suoritus.Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?mistä johtuu?onko liike suoritettu väärin tai jotain?

Itse suoritan pystypunnerrukset AINA penkissä istuen. Näin saan sopivan tuen selälle, eikä tarvi kiiinnittää ryhdin pitämiseen huomiota niin paljoa liikkeen aikana. Lisäksi seisten tehdessä voi huomaamattaan helposti työntää koko vartalolla painot liikkeelle, joka vie suoritusta pois olkapäiltä. Elikkäs suosittelen vaan kiltisti tekemään punnerrukset istuen.

kyllä se yläselkään ottaa toi liike varsinkin jos loppussa työnnät kädet mahdollisimman suoriksi ja siten että tanko on pään takana selkä puolella.

jos mä työnnän pelkät kädet ylös niin sekin tuntuu yläselässä.

mä oon sitä mieltä että välissä kannattaa ottaa pystystäkin ettei pelkästään istuen.

tunnen pari tapausta joissa yläselkä on vaurioitunut ja pahasti. eli istumaan ja mieluiten smithtissä vielä. tai jos haluaa vapailla paukuttaa niin käsipainot käyttöön.

Niin juuri. Käsiä ei ole pakko aivan suoraksi työntää. Ainakin itse oon huomannut että selkään tulee just sillon jännitystä kun käsille tekee sen viimesimmän oikasun. Jos et millään ihan älyttömän isoilla romuilla tee liikettä niin kyllä ihan hyvin voit tehdä sen seisten. Pidät vaan selän suorassa niin homma toimii. Istuessa kun tekee niin ainakin itsellä se rasittaa olkapäitä jotenkin kun ei saa joustoa yhtään polvista. Eli jos ei mene selkä paskaks niin ainakin olkapäät. Niskan takaa punnerrettuna on helpompi pitää seistessä selkä suorana kun tästä etukautta pystyyn punnerrettuna.

toolate sanoi:
Itse suoritan pystypunnerrukset AINA penkissä istuen. Näin saan sopivan tuen selälle, eikä tarvi kiiinnittää ryhdin pitämiseen huomiota niin paljoa liikkeen aikana. Lisäksi seisten tehdessä voi huomaamattaan helposti työntää koko vartalolla painot liikkeelle, joka vie suoritusta pois olkapäiltä. Elikkäs suosittelen vaan kiltisti tekemään punnerrukset istuen.

Juuri näin! Itsekin on tullut tota seisten tehtävää kokeiltua, ja vähänkin kovemmilla painoilla/sarjoilla ei tunnu selässä yhtään hyvältä.

Eli istumaan vaan ja mielellään vielä käsipainot käyttöön. :)

Tosta aivan suoraksi työntämisestä en tiiä, mutta itte oon sen huomannu, että silmätason alle ei mun olkapäät kestä laskemista, tai paikat ruskaa.

pystypunnerrus on mun mielestä hyvä liike kumminkin päin istuen tai seisten. Kannattaa tehä kummatkin esim: istuen joka toinen viikko ja seisten joka toinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lavat ovat jumissa. Keppijumppaa, niin kuukauden päästä voit työntää ne sinne ylös asti ilman kipuja.

gnut sanoi:
Lavat ovat jumissa. Keppijumppaa, niin kuukauden päästä voit työntää ne sinne ylös asti ilman kipuja.
Itse sanoisin, että tällöin ne ovat liian heikot. Keppijumppaa, keskiepäkkäiden (mid traps), kiertäjäkalvosimien (external rotators) ja rhomboidus-lihasten vahvistamista lyhemmillä ja pidemmilläkin sarjoilla (salilla peruspumppia ja keppijumpan ohessa sellasta kevyttä 15-30 toistoa). Kattokaa liikkeitä exrx:stä. Niin ja "internal rotatorien" eli rintalihasten ja leveiden selkälihasten, serratus anteriorin ja yläepäkkäiden venyttelyä.

Mä tein sen yleensä seisten, koska se vaatii samalla tasapainoa, vahvistaa samalla keskivartaloa ja siinä pystyy kusettamaan, jos haluaa parit pakkotoistot. Ihan kuningasliike, paitsi olkapäävammaisille....

Huippu liike olille tuo seisten tehty punnerrus jos on muut paikat kunnossa, varmasti tekisin jos en olis tällanen puoli invaliidi.

Tää liike rokkaa!

Unohtakaa välillä ne tuntuman haut, ottakaa tanko olkapäiden varaan ja alatte punnertamaan rautaa! Ei haittaa jos vaikka antaa hieman potkua jaloilla. Pääasia, että rauta liikkuu, tuntumaa voi hakea eristävillä liikkeillä kovien punnerrusten jälkeen.

Tää on niitä peruslikkeitä jotka kuuluu jokaisen ohjelmistoon (jotka liikettä vain kärsivät tehdä).

Ja kuten Wintikka totesi, liike vahvistaa mukavasti myös keskivartaloa....

itse vaihtelen aika useasti tota pystypunnerrusta istualteen että seisaalteen, ku alko tökkimään toi istualteen punnertaminen nii seisaalteen toi vähän potkua reeniin

Miksi muutes smith-punnerrusta pidetään niin ylivertaisena verrattuna tangolla tehtävään punnerruksen? Hyvin usein näkee isojen kavereiden tekevän punnerrusta smithissä mut ei tangolla.

hafanafa sanoi:
Miksi muutes smith-punnerrusta pidetään niin ylivertaisena verrattuna tangolla tehtävään punnerruksen? Hyvin usein näkee isojen kavereiden tekevän punnerrusta smithissä mut ei tangolla.

Turvallisuus syista monet haluu teha sen smithissa, erityisesti ne pitkaan treenanneet isot kaverit jotka kayttaa sita rautaa siina niin paljon etta loukkaantumisriski kasvaa. Ja osalla niista saatta olla loukkaantuminen taustalla..

Vapaillapainoillahan se ottaakin paremmin kuin smithissa, joten ei se smithi ylivertanen oo muussa kun turvallisuudessa.

hafanafa sanoi:
smithiä käytetään usein just sen takia että voi lyödä enemmän lätkää päihin ja työnnetään enemmän eteen kuin ylös :down: . jos haluaa hyvän massaliikeen niin yhden käden kp seisten ja ilman vauhtia. vauhdin kera on hyvää reeniä jos hakee enkkaa vauhtipunnerrukseen. ja vauhdillahan me ei käytetä alle 50kg dumbellsseja :D

Back
Ylös Bottom