Pysäytys/pito liikkeissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toolate
  • Aloitettu Aloitettu

toolate

Mikäs on foorumin asiantuntijoiden mielipide pysäyttelystä/pidoista liikkeissä? Pidolla tarkoitan esim. soudussa painon hetkellisestä pysäyttämistä positiivisen vaiheen lopuksi (n. 1-2 s). Selän kohdalla tästä mainittiinkin jo toisessa threadissä, ettei kannata. Mites muissa lihasryhmissä. Muutenkin treenaan rauhallisesti ja pysäytän painot aina negatiivisenki vaiheen lopussa.
Onko tässä tavassa nyt jotain haittapuolia tai erityistä hyötyä?

Pysäytys on hieman harhaanjohtava termi sillä todellisuudessa kyseessä tulisi olla huippusupistuksen ylläpito eikä niinkään staattinen liikkeen pysäyttäminen. Mielestäni hyvin käyttökelpoinen suoritustapa liikkeissä, joissa suurin rasitus treenattavaan lihakseen kohdistuu positiivisen vaiheen lopussa. Pitentämällä huippusupistusta lisätään liikkeen tehoa sekä lisäämällä jännitystä kohdelihaksessa (liikkeen mekaniikka), että jännityksen kestoa.

Itse pyrin pitämään huippusupistusta hetken ajan taljaliikkeissa sekä kulmasoudussa.

Pito esim. käsipainoilla sivulle kerran kuussa tuntuu antavan hyvän pyräyksen voimiin! IMO. Mutta tuota et varmaan hakenut ja vastaus kysymykseen löytynee yläpuolelta.
Itse pidän ehdottoman hyvänä lisäyksenä tuota loppu "rutistusta".

Itse en juurikaan suosi varsinaista supistuksenpitoa, vaan mielummin sellainen nopeampi, mutta kunnollinen supistus liikkeissä. Punnerruksia rinnalle en lähtis tekemään jatkuvati pysäytyksellä, sillä tavalla saa olkapäät helposti huonoon kuntoon. Ja ylhäällä pitäminen nyt ei muutenkaan tunnu kovin fiksulta ylitaitettujen kyynärpäiden kanssa, vaikka siinä rintaa saakin hyvin supistettua. Toisinaan tehtynä nämä toki tuo vaihtelua ja sehän on hyvästä.

Juu kyllä pito on poikaa niis liikeissä, missä suurin rasitus lihakseen on positiivisen vaiheen lopussa. Selkäliikkeet taljassa hyvä esimerkki. Tavallinen hauiskääntö tangolla/käsipainoilla nyt on jo vähän niin ja näin. Eihän siinä nyt enään kohdistu suurta rasitusta itse hauikselle yläasennossa. Samoin penkkipunnerrus, siinähän suurin rasitus rintaan on positiivisen liikkeen alussa.

Kyllä mä tietyissä liikkeissä pyrin viimeisillä toistoilla pitämään supistusta hitusen kauemin ja suorittamaan negatiivisen vaiheen normaalia hitaammin. Sillä saa hyvin "kruunattua" sarjan.

Varsinaista pysäytystä tai pitoa nyt en kylläkään.

toolate sanoi:
Mikäs on foorumin asiantuntijoiden mielipide pysäyttelystä/pidoista liikkeissä? Pidolla tarkoitan esim. soudussa painon hetkellisestä pysäyttämistä positiivisen vaiheen lopuksi (n. 1-2 s).
Kyselin samansuuntaisia asioita joskus kauan sitten. Tosin en pitäisi 1-2 sekuntia vielä merkityksellisenä aikana staattisen harjoittelun tapauksessa. Lähinnä hyödyllinen rajoittamaan harjoittelun tempoa ja antamaan aikaa keskittymiseen. Tällaisina niitä suurin osa tuntuukin pitävän eivätkä itseasiassa käytäkään isometrisia harjoitteita, joissa pitäisi käyttää huomattavasti pidempiä aikoja supistukseen.
Isometrinen lihasharjoittelu
Threadista ei kovin paljon tietoa herunut, mutta ihan alussa on linkki bodybuilding-sivustolle.
toolate sanoi:
Selän kohdalla tästä mainittiinkin jo toisessa threadissä, ettei kannata. Mites muissa lihasryhmissä. Muutenkin treenaan rauhallisesti ja pysäytän painot aina negatiivisenki vaiheen lopussa.
Mikä viestiketju? Miksi ei 'selän' tapauksessa kannattaisi?

Minulle tuli mieleen että ehkä joidenkin selkäliikkeiden tapauksessa ei kannata pitää todella pitkiä aikoja, mutta toisaalta luulisin selän staattisten pysäytysten toimivan samalla tavalla kuin muillakin lihaksilla - kun valitaan selälle sopivat liikkeet. Mikä sitten on ajankäytön osalta tehokasta voimien tai lihasten kasvattamiseen on hankalampi kysymys. Joidenkin mielestä pitkät staattiset harjoitteet ovat erittäin hyödyllisiä ja niitä puoltaa liikkeiden turvallisuus. Nivelet, lihakset ja muut kehonosat eivät rasitu yhtä riskialttiisti kuin toiminnan äärirajoilla tehtävissä liikkeissä. Aika harva niitä kuitenkaan käyttää kehonrakennuksessa.

Selän luulisin olevan sellainen lihasryhmä että juuri siinä staattinen voima olisi hyödyllisimmillään ja maksimivoimalla vain marginaalinen merkitys. Itse en kyllä käytä punttisalilla pysäytyksiä järjestelmällisesti joten vaikea sanoa niiden merkityksestä selkätreenille. Voimistelun ja kamppailulajien, kuten painin, aktiiviset harrastajat sen sijaan osaisivat varmaan vastata tähän paremmin.
toolate sanoi:
Onko tässä tavassa nyt jotain haittapuolia tai erityistä hyötyä?
Haittapuolena kaiketi ajan hukkaaminen, mikäli staattiset pidot eivät vaikutakaan merkityksellisesti kehitykseen. Staattiset harjoitukset taitavat olla niitä turvallisimpia harjoituksia, joita käytetään esimerkiksi lihasten kuntouttamiseen. Väärin tehtynä tuskin saa aikaan ongelmia, ellei yritä ihan liian suurilla painoilla, jolloin staattinen pito muuttuukin hallitsemattomaksi negatiiviseksi toistoksi.

Hyötynä veikkaisin funktionaalisen voiman kasvamisen. Arkipäivässä ja monissa urheilulajeissa veikkaisin juuri staattisen ja kestovoiman olevan merkittävää. Korin olutta nostaa aika helposti, mutta sen kantaminen ja tasapainottelu sylissä vaatiikin jo kestovoimaa. Tältä kannalta juuri selänkin harjoittaminen staattisin pidoin voisi olla järkevääkin, sillä tavaroita kantaessa usein väsyvät selkä, kädet ja hartiat.

jpm sanoi:
Itse en juurikaan suosi varsinaista supistuksenpitoa, vaan mielummin sellainen nopeampi, mutta kunnollinen supistus liikkeissä. Punnerruksia rinnalle en lähtis tekemään jatkuvati pysäytyksellä, sillä tavalla saa olkapäät helposti huonoon kuntoon. Ja ylhäällä pitäminen nyt ei muutenkaan tunnu kovin fiksulta ylitaitettujen kyynärpäiden kanssa, vaikka siinä rintaa saakin hyvin supistettua. Toisinaan tehtynä nämä toki tuo vaihtelua ja sehän on hyvästä.

Samaa mieltä kaikin osin. Tosin selkäliikkeissä joskus mukava pitää tota rutistusta vähän pidempäänkin.

Z4M1,

Ei tässä nyt mistään staattisista harjotteista ollutkaan kyse vaan kunnollisesta loppurutistuksesta. Liikkeen pysäyttäminen ei ole tahallista vaan johtuu liikkeen mekaniikasta.

En ole mikään asiantuntija, mutta kuitenkin. Olen tässä raivokkaasti kuntouttanut jalkaani, ja siinä sivussa kokeillut myös "pysäyttämistä" reidenojennuksessa. Ja kyllä, hyötyä siitä on ollut tässä vaiheessa (ainakin se tuntuu paljon mukavammalta,kun saa etureitensä edes vähän hapoille). Aikaa siihen kaikkeen vain tuhlaantuu niin perhanasti - mutta mihin tässä kiire muka on?

Z4M1 sanoi:
Mikä viestiketju? Miksi ei 'selän' tapauksessa kannattaisi?

Tämän viestiketjun mukaan selälle ei kannata pitoa tehdä, koska pito menee silloin käsille.

Tuon reidenojennuksen kanssa olen vähän eri mieltä, minulle tulee paljon kovempi pumppi kun väännän tosissani, ilman mitään pitoja. Ainankin minun mielestäni liikkeet on lihakselle paljon uuvuttavampia kun liike pysyy koko ajan tasaisena, ilman minkäänlaisia pitoja.

minulle tulee paljon kovempi pumppi kun väännän tosissani, ilman mitään pitoja.

No tottahelkkarissa... mutta minkäs teet, kun ei saa painoja (paljonkaan) käyttää. Edes parisataa toistoa tunnu juuri muualla kuin korvien välissä! :hyper:

Elelen kuitenkin siinä toivossa, että edes loppuojennusvoima lisääntyisi.

Akikonomu sanoi:
En ole mikään asiantuntija, mutta kuitenkin. Olen tässä raivokkaasti kuntouttanut jalkaani, ja siinä sivussa kokeillut myös "pysäyttämistä" reidenojennuksessa. Ja kyllä, hyötyä siitä on ollut tässä vaiheessa (ainakin se tuntuu paljon mukavammalta,kun saa etureitensä edes vähän hapoille). Aikaa siihen kaikkeen vain tuhlaantuu niin perhanasti - mutta mihin tässä kiire muka on?
Näin tuo reidenojennus pitäisi kai tehdäkin. Itse teen reidenojennuksen todella huolella pysäyttäen jalat suorana vaiheessa sekunniksi, ja sitten laskuvaiheessa en päästä painopakkaa alas saakka vaan pidän jännityksen yllä silloinkin. Tuntuu ihan erilailla reidessä kuin joku pikaheilutus. :whip:

Esquire sanoi:
Näin tuo reidenojennus pitäisi kai tehdäkin. Itse teen reidenojennuksen todella huolella pysäyttäen jalat suorana vaiheessa sekunniksi, ja sitten laskuvaiheessa en päästä painopakkaa alas saakka vaan pidän jännityksen yllä silloinkin. Tuntuu ihan erilailla reidessä kuin joku pikaheilutus. :whip:

Mä teen joka toinen kerta suurinpiirtein näin. Ja joka toinen kerta taas sitten pysäytys alhaalla viimeisissä toistoissa. Pystyy tekemään kovemmilla painoilla ja reidet tykkää.

Back
Ylös Bottom