Pyramiidia viikkoperiaattella.
Pexi80 sanoi:
Mulla ois pari kysymystä pyramiditreenistä. Eli: Onko treeni parempi lihasmassan kasvun vaiko maksimivoiman harjoitteluun? Ja voisko joku laittaa esimerkin kyseisestä treenimuodosta (millä toistomäärällä aloitetaan ja montako välivaihetta aloitussarjan ja ykkösen välillä)? Olen ajatellut käyttää pyramidia lähinnä penkissä. Kiitos etukäteen
Tämä soveltuu hyvin aloittelijalle:
Olen siis täysin noviisi ketään neuvomaan, mutta tämän systeemin sain kokeneemmilta ( vahva ( +1000 yht.tulos.), iso ( +140kg ), ja kokenut ( 18v. treeniä ) ).
Aloita pitkillä sarjoilla, kevyellä painolla. ( 50% )
Lisää painoa joka viikko.
Lyhennä sarjaa joka viikko.
Tee vain 2 sarjaa samalla painolla per viikko.
ÄLÄ siis tee pyramiidia saman treenin aikana !
Jos joku sarja/paino yhdistelmä ei mene läpi, otat
uudestaan EDELLISEN sarjan. Jos ei mene läpi, lepäät viikon.
Tämä homma kasvattaa kaikkia "ominaisuuksiasi" 2-3 kk aikavälillä.
Ainakin toimii minun kohdalla, kun ei ole mihinkään kiire. Ja kun
syöt ja lepäät, lihakset kasvaa, myös voima pyramiidin lopussa parin kuukauden päästä.
Aloitin nyt toisen samanlaisen pyramidin, ja asetettu tavoite on tietty vähän korkeammalla kuin alussa. Homma toimii koska palautumiselle ja syömiselle annetaan riittävästi aikaa, eikä siis vedetä joka harjoituksessa kaikkia "ominaisuuksia" läpi.
Sain tällä systeemillä vajaassa 3kk takaisin voimat jotka aiemmin vaati vuoden treenin ! Tietty aloittelijalla kehitys on suhteessa nopeampaa, mutta jatkan edelleen "tällä tiellä".