Pyöräily

Työmatkapyöräilijänä (4km suunta) pitää sanoa että talvipyöräily on syvältä ahterista. Kunnon pakkasilla keuhkot huutaa hoosiannaa ja joka mäki tuntuu vähintään kolilta, pyörä hyytyy, alkumatkasta kaikki paikat on niin maan jäässä ja loppumatkasta hikoilet. Aamuvuoroon mennessä ei oo koskaan kerenny aurat ajaa, eli jos on satanu lunta yöllä niin onnee vaan. Kyllä se vaan on ihan muuta toista heti kun pakkasmittari menee plussan puolelle ja tiet alkaa sulaa.
Ja joskus jalkapäivän jälkeen tekis töihin pyöräillessä mieli vaan antaa periks ja istuu penkkaan itkemään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viime aikoina on tullut pyöräiltyä työmatkoja normaalia enemmän, 7 kilsaa suuntaansa. Pahinta on liukkaus, eilenkin oli pyöräteillä välillä sellainen jää/lumi/loska/vesi-cocktail että morjens. Pakkasella pärjää kyllä kun vaan toppaa itsensä Michelin-mieheksi, tosin pyörän polkimet tuntuu kovilla pakkasilla suurin piirtein paikalleen hitsatuilta. Hyvällä kelillä voi (kotimatkalla) ottaa vähän intervalleja tms., niin ei paljoa muuta aerobista tarvitse. Jalkapäivän jälkeen harvemmin :) Onneksi asuu tasaisessa kaupungissa, ylämäet saattaisi syödä intoa. Kesällähän pyöräily on melkein mukavaa!
 
Jos talvipyöräily tuntuu hankalalta vaihtelevien kelien takia kannattaa satsata kunnon renkaisiin. Jos vaan fillariin mahtuu vähän isompi rengas kannattaa ainakin eteen laittaa vähän leveämpi kumi niin suunta vakaus paranee sohjossa yms. pehmeässä reilusti. Useat halvat nastarenkaat ovat myös niin järjettömän raskaita etteivät rullaa yhtään sen paremmin kuin vähän leveämpi ja laadukkaampi kumi.

Itsellä on ollut jotain nokian nastarenkaita ja kokemusta on useista ns. halvemmista "työmatka nastarenkaista" mutta viime talveksi ostin schwalbe ice spiker pro nastarenkaat 2,35'' levyisinä ja nuo ovat kyllä ihan yli vertaiset. Rullaavat yhtä hyvin kuin kapeammat nastarenkaat joissa on puolet vähemmän nastoja mutta toimivat taas pöperössä yhtä hyvin kuin parhaat nappularenkaat. Hintaa on tosin varsinkin suomalaisissa kaupoissa viissin luokkaa 80€/rengas...

Täytyykin tästä lähteä vähän rullailemaan metsään kun pakkanen jäädyttää sohjoiset polut aivan umpijäähän, alkaa olemaan aika nopea keli verrattuna kesäiseen kivikko/juurakko jumppailuun :D
 
Jäätyneitä polkuja on kyllä ollut kiva suhailla ice spikereilla. tosin nyt paikkapaikoin on pöllynnyt lunta päälle. Uutta pyörääkin pitäisi tulla ensviikolla, trekin superfly 29" carbonia, xx sarjan osaa ja kuituputkea.
 
Joo on ollut kyllä mahtavat polut nyt viimepäivinä. Ite ostin tarjouksesta Pelkät Ice Spikerit, oli jtn 30€kpl, kun ei kehannu iha niin paljon panostaa. Kovilla urilla ei varmaan Pro versioon isompaa eroa ole, mutta pehmeemmällä varmaankin kantaisi noi leveemmät paremmin.
 
Tekeekö tämmösellä mitään?
http://www.ebay.co.uk/itm/2013-Viki...s_GL&vti=Frame+Size 56+cm&hash=item2ec64a622f

Ajelua tulee ehkä kesäsin kerran viikkoon. Matkat 20-50km. Aiemmin oon painellu ylipienellä jousitetulla maasto-trekillä ja ois kiva että pääsis hieman lujempaa. Kuitenkaan kun ei viitsis laittaa pyörään kiinni kun -500e.. Ja tuolla ei ihan käytettyä cyclocrossiakaan tunnu saavan.
 
Joo on ollut kyllä mahtavat polut nyt viimepäivinä. Ite ostin tarjouksesta Pelkät Ice Spikerit, oli jtn 30€kpl, kun ei kehannu iha niin paljon panostaa. Kovilla urilla ei varmaan Pro versioon isompaa eroa ole, mutta pehmeemmällä varmaankin kantaisi noi leveemmät paremmin.

On niissä muutakin eroa kuin tuo vaihtoehtoinen koko. Pro:ssa on enempi nastoja, ne on kevyemmät ja rullaa paremmin, nastat on teräväkärkisiä (perus ice spikerissa tylppiä) ja tiivistyy helpommin litkuilla, koska ovat tubeless ready. Mulla on nuo ISP:t vain 2,1" leveinä, koska työmatkajäykkiksen takahaarukassa ei leveämpi mahdu pyörimään, mutta oon ollut niihin kyllä tosi tyytyväinen. Lumella tietty paskat, mutta jäällä hyvät. Lumelle sitten taas joku mahdollisimman leveä ja pitävä nappulakumi. Ei tosin kannata käyttää niitä kovin pehmeäseoksisia syksyn mutakelien kumeja, koska muuttuvat pakkasella saippuaksi. ISP:n kumiseos on kyllä hyvä talveen.
 
Tietääkö kukaan/ onko kokemusta miten hyvin Endomondo-appin kalorikulutus arvio pitää paikkansa? Kävin tuossa äsken heittämässä 10.82km pituisen lenkin 90% moottorikelkka-reittejä pitkin ajaen maasturilla, ja aikaa kului 45min, eli keskinopeus 14.5km/h luokkaa. Lajina laitoin maastopyöräily, jolloin appi sanoisi kulutuksen olevan 310kcal, kokoa ajajalla 173cm/56kg. Kyllähän tuo lumessa ajaminen raskaampaa on kuin kesäisillä poluilla tavallaan, mutta että noin pienellä keskinopeudella noin iso kulutus 45min aikana, niin voiko pitää paikkansa? Moottorikelkka-urat on kyllä aika myökkyisiä jne, mutta silti?
 
Kyllähän tuo kulutus voi paikkansa pitää, mutta ilman sykemittaria endomondo ei oikeen tiedä miten raskasta meno on ollut vaan se arvioi sen nopeus/matka/elopaino. Oon vähän joskus vertaillut endomondon ja sykemittarin tietoja ja kyllä ne ihan suuntaa antavina menee.
 
Kyllähän tuo kulutus voi paikkansa pitää, mutta ilman sykemittaria endomondo ei oikeen tiedä miten raskasta meno on ollut vaan se arvioi sen nopeus/matka/elopaino. Oon vähän joskus vertaillut endomondon ja sykemittarin tietoja ja kyllä ne ihan suuntaa antavina menee.

Juuh. Kyllä ainakin hiki tuli, tekninen aluspaita pysyi kohtuu kuivana, mutta sitä seuraava college-pusero oli sitten hiestä märkä, että kaippa sitä voi tuohon lukemaan sitten luottaa. Lenkit olen vetänyt oikeastaan aina melkein niin kovaa kuin vain kykenen.
 
Entinen ongelma ku on korjattu niin tuli uus. Anteeksi taas typerä kysymys.

Eli kun oli tuo lumimyräkkä tiistaina täällä Seinäjoella, menin pyörällä treeneihin. Huomasin että treeneistä tultua kotiin ja seuraavan kerran torstaina pyörää käyttäessä pääsee mopomainen ääni, ilmeisesti takarenkaiden alueelta sillä kun takajarrun laittaa päällä, ääni hälvenee/hiljenee kokonaan jos tarpeeksi jarruttaa. Olen kuitenkin tarpeeksi tyhmä etten tajua miksi ääni lähtee ja miten sen korjaa. Muutenkin sosiaalisesti olen heikko ihminen, joten tulee lähes jarrupohjassa poljettua vaivalloisesti aina kun ihmisiä on lähettyvillä - typerän näköistä ja vaikeaa. Mutta ääni on suhteellisen kova ja silloin on henkisesti vielä vaikeampaa liikkua kun katseet kääntyvät kohti jatkuvasti. Sattuisiko joku tietämään missä vika?
 
Eilen tuli vihdoin mun tammikuun alussa tilaama läskipyörä. Eipä siitä kauheasti enää tälle talvelle ole iloa, mutta onpahan valmiina ensi talvea varten. Ehkä sillä tulee kesälläkin hieman spedeiltyä vaikka enimmäkseen kesällä ajelenkin ihan tavallisella maasturilla.

Tänään ajelin työmatkaa tuolla ja vaikka ei mikään optimi enää näille keleille ole, niin olipahan ihan hauska vehje. Viikonloppuna käyn vähän kokeilemassa polkuja tuolla vaikka nekin on jo siinä kunnossa, että pystyy cyclocrossarilla ajamaan. Pääsiäisenä pääsee ekaa ja vikaa kertaa tänä talvena kokeilemaan vähän enempi kun pääsen ajelemaan Savoon järven jäälle ja kelkkauria pitkin.

fatty.jpg
 
Alkanut tekemään mieli jäykkäperäistä kevyttä maastopyörää. Aattelin hankkia kevyen rungon ja täysjoustosta pultata alkuun osat kiinni runkoon ja sitten ajan kanssa palikka kerrallaan kevennellä lisää. Mutta mitä pitää ottaa huomioon että osat käy runkoon paikalleen. Satulatolpan ja etuhaarukan emäputken halkaisija mutta onko muuta ? Käykö vaihtajat ja jarrut yms paikalleen kaikkiin runkoihin vai onko kaikissa omia mittoja.
 
Joo-o, se o vissii tämä kevätaurinko ku alkaa luottokorttikin kaivata kesälaitumille. Parit pikkupalikat pitänyt jo vinguttaa, tulevaa ajokautta silmälläpitäen :D
 
Alkanut tekemään mieli jäykkäperäistä kevyttä maastopyörää. Aattelin hankkia kevyen rungon ja täysjoustosta pultata alkuun osat kiinni runkoon ja sitten ajan kanssa palikka kerrallaan kevennellä lisää. Mutta mitä pitää ottaa huomioon että osat käy runkoon paikalleen. Satulatolpan ja etuhaarukan emäputken halkaisija mutta onko muuta ? Käykö vaihtajat ja jarrut yms paikalleen kaikkiin runkoihin vai onko kaikissa omia mittoja.

Noiden sun mainitsemien lisäksi tulee ainakin mieleen:

Etuvaihtaja (yläpuolinen vai alapuolinen clamppi, clampin halkaisija vai suorakiinnitysvaihtaja)
Keskiö (mikä tällä hetkellä, muhvin leveys, kierteet vai press fit)
Takapyörä (suurin osa jäykkiksistä taitaa olla 135 mm perinteisellä, osa voi olla 142x12 mm)

Jarrujen suhteen ei varmaankaan tule ongelmia. Osassa rungoista on toki nykyään takajarrulle suora postmount-kiinnitys, mutta jarrun sovittamisesta selvinnee adapterin poistolla tai vaihdolla levyn koosta riippuen.

Siinä muutama juttu mitkä äkkiseltään saattaa olla eri standardia nykyisen vehkeen kanssa.
 
^ kiitti tiedoista. Oon yrittänyt löytää googelista jotain sivua mihin olis listattu "kaikkien" osien speksit jotta pääsis helposti vertaileen mitkä käy yhteen nyky kokoonpanon kanssa muttei tunnu tuollaista sivua olevan. Kovin on hankalaa.

Täpäri on Trek joten pitääköhän alkaa etsimään trekin jäykkäperäistä runkoa, ja voiko siinäkään tapauksessa luottaa että osat sopii keskenään. Huoh.
 
^ kiitti tiedoista. Oon yrittänyt löytää googelista jotain sivua mihin olis listattu "kaikkien" osien speksit jotta pääsis helposti vertaileen mitkä käy yhteen nyky kokoonpanon kanssa muttei tunnu tuollaista sivua olevan. Kovin on hankalaa.

Täpäri on Trek joten pitääköhän alkaa etsimään trekin jäykkäperäistä runkoa, ja voiko siinäkään tapauksessa luottaa että osat sopii keskenään. Huoh.

Mikä Trek ja mikä vuosimalli? Mulla on duunin puolesta pääsy Trekin Technical information -osioon. Varmaan löytyy netistä muutenkin, mutta tolla tavalla ainakin helposti. Jos 26-tuumaisille kiekoille sopivaa jäykkisrunkoa etsit, niin Trekillä on tarjontaa aika hintsusti. Taitaa olla Elite 9.9 carbon ainoa jota saa runkosettinä.
 
Mikä Trek ja mikä vuosimalli? Mulla on duunin puolesta pääsy Trekin Technical information -osioon. Varmaan löytyy netistä muutenkin, mutta tolla tavalla ainakin helposti. Jos 26-tuumaisille kiekoille sopivaa jäykkisrunkoa etsit, niin Trekillä on tarjontaa aika hintsusti. Taitaa olla Elite 9.9 carbon ainoa jota saa runkosettinä.

No nyt on yksi runko kiikarissa ja ilmeisesti pitäisi aika pitkälle osat käydä paikalleen :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom