Puuro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu
Pisti tuossa ruokailugallupissa silmään, että lähes kaikki syövät reilusti kaurahiutaleita päivän mittaan rahkassa, mehukeitossa, puurona jne.

Miksi näin? Mkä niistä tekee niin erinomaisen?

Pitänee alkaa itsekkin imuroida rahkan seassa naamariin jos hyviä perustelua ilmaantuu.

Mitä lajia hiutaleita kannattaa pistellä?

Searchilla ei asiaan vastausta ainakaan helposti löydy :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
puurosta

Kun puuroa on pienestä pitäen oppinut/joutunut syömään niin meneehän sitä joka aamu ja joskus päivälläkin. En niinkään pidä noista kaurahiutaleista, mutta NALLEN ruishitaleet ja neljäviljaa on ihan jees. Tulee hyvin kuitua, hyviä hiilareita, maha täytyy ja ne on aikas halpoja (opiskelija)!

hola,

eikös nuo kaurahiutaleet sisällä hyviä hiilareita, rasvoja etc..? Ainakin itellä toimii ennen treeniä "loaderina". Käytän mitä tahansa hiutaleita (kaura, ruis, 4-viljaa..) elikkäs mikä pussukka nyt kaupasta käteen tarttuu..

Yksi vihje:
Jos/kun pidätte "mässypäivää" esim. lauantaina, niin yksi mainio ja terveellinen ruoka on pizza(!). Siis kunhan taikinan väsää kunnon jauhoista ja niidenkin sekaan änkee ruishiutaleita, leseitä etc..
Pohjasta tulee näin rapea, mutta (suht) terveellinen.
Sit päälle tomaattikastiketta, kevytjuustoo, vihanneksia ja joku protskulähde (jl, kana, tuna..).

Itelläni menee viikossa n. paketillinen hiutaleita + ehkä puoli pakettia leseitä. Ainakin masu toimii :cool:

Kaura on hidasta hiilaria, sisältää mukavasti kuituja sekä plussana myös betaglukaania joka alentaa kolesterolia. Voi kai siitä maustakin joku tykätä.

Kaurapuuro on niin hyvää ja lempeää vatsalle, varsinkin nyt kun mulla todettiin mahahaava...saa nähdä miten tulee vaikuttamaan treeniin, kun pitää karsia ruokavaliota aika ronskilla kädellä...

jätkänvelli

parempaa kuin puuro. eli eloveenaa kulhoon ja maitoa perään, syödään kylmänä. Lisäksi hiutaleet ei kerkeä turpoamaan joten pystyy syömään huomattavasti enemmän vs. keitettäessä puuroksi. laitan myös sokeria pikkusen mukaan, jottaa saa satsin alas

Joka aamu menee kaurapuuro. Oon huomannu, jos on mahdollista syö vielä jonkin verran kaurapuuroa ennen treeniä ja "pääruoka" joskus treenin jälkeen tämä toimii hyvin. Virtaa riittää ja olo ei ole liian täys. Näin teen lähinnä viikonloppuisin.
Pitsat oon jättänyt kokonaan pois, menee liian "täyteen".

Eloveena, parasta lisäravinnetta mitä on.

Yleensäkin epäilen ovatko "massakaudet" yleensäkään sopivia tavalliselle treenaajalle. Rsvaprosentin laskeminen tuppaa olemaan niin hiasta hommaa. Pyrin olemaan kokoajan suht. koht. tiukassa kunnossa. Ei ainkaan meikällä taho toimia se, että sitten joskus keväällä alan pudottaa rasvaprosenttia..

Kyllä vaan, elovenaa menee joka päivä, eilen esim 5 dl. Pitää nälän tosi hyvin poissa, ja jaksaa äheltää :p

btw, ootteko huomanneet miten esim jonkun riisiaterian jälkeen varsin äkkiä tulee uudestaan nälkä? Sama hiilarimäärä kaurasta niin tuntuu täydemmältä pidempään. Vaikka riisin kanssa söisi lihaakin.

juu, bulkkaaminen ei välttämättä kaikille ole se fiksuin vaihtoehto. Ihan tavoitteiden mukaanhan sitä pitää pelata. Mutta jos haluaa massaa niin ei ole mitään järkeä pitää itteensä liian ripatussa kunnossa ympäri vuoden.

Tuosta puurosta, pitää loistavasti nälän poissa esim. mysliä pidempään. Aamupäivä on koulussakin se pahin, kun en viitsi kantaa omia rahkapurkkeja kouluun mukaan.

Originally posted by Jortsu
Kaura on hidasta hiilaria, sisältää mukavasti kuituja sekä plussana myös betaglukaania joka alentaa kolesterolia. Voi kai siitä maustakin joku tykätä.

Näin! Siinä se tuli, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Ostan merkkiä "halpa", eli nykyään Valintatalon Rainbowta tai Halpa-Hallin Myllyn Parasta. Eloveenassa on brändilisää hinnassa, siksi en sitä osta. Mitään eroa en ole eri merkkisillä hiutaleilla ikinä havainnut, hyvää stuffia kaikki :)

Originally posted by mho
btw, ootteko huomanneet miten esim jonkun riisiaterian jälkeen varsin äkkiä tulee uudestaan nälkä? Sama hiilarimäärä kaurasta niin tuntuu täydemmältä pidempään. Vaikka riisin kanssa söisi lihaakin.

Toi on kyllä aivan totta.. eilen just viimeks ihmettelin että "justhan mä soin", kun olin pari tuntia aikasemmin syönyt reilun annoksen riisiä ja isohkon naudan sisäfilepihvin :kippis1:

Kauran sisältämä ravintokuitu on pääasiassa geeliytyvää kuitua (=veteen liukenevaa) josta johtuu sen parempi kylläisyyttä aiheuttava tunne. Kauran etuna esim vehnään on siis sen hidas imeytyminen eli tasaisempi vaikutus verensokeriin. Paljon kauraa syövillä pitäisi olla samasta syystä myös parempi insuliiniherkkyys joka nyt on melkoisen positiivinen juttu tälläisessä lajissa.

Vehnä taas sisältää (muistaakseni suurimmaksi osaksi) liukenematonta kuitua joka vaikutta edullisesti suoliston toimintaan. Vehnäkin on ihan jees, kunhan käyttää kokojyvätuotteita. Ruista napaan myös, monipuolinen ruokavalio kunniaan!

Originally posted by Iivili
Eloveenassa on brändilisää hinnassa, siksi en sitä osta. Mitään eroa en ole eri merkkisillä hiutaleilla ikinä havainnut, hyvää stuffia kaikki :)
Brändilisää on joo, mutta ElovenaPlus (kaurahiutaleita + leseitä) on niiiin :hmmm: että muita kaurahiutaleita en enää ostakaan. Tietty noi leseet vois varmaan itsekin sotkea johonkin halpishiutaleisiin mutta laiska kun olen niin on jäänyt koittamatta.

Itse en kaurapuuroa syö, mutta KAURALESEET kuuluu jokapäiväiseen ruokavalioon. Sydänystävän leseet on aivan loistava tuote ravinto-arvojensa suhteen: esim. 2dl (100g) sisältää 320 kcal, hiilareita 46 g, proteiinia 17 g, rasvaa 7,5 g + kuituja, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, tiamiinia yms. Hinta ei ole paha ja esim. mustikkakeittoon sekoitettuna saa oikein namin annoksen.

Itselläni yksi tärkein syy syödä puuroa aamuisin on sen valmistusnopeus. Illalla otat lautasen, ladot aineet siihen ja heität mikroon ja ajastat sen = 1 min... aamulla heräät ja puuro on valmiina mikrossa. Jos sen joutuu aamulla keittämään, niin sitten siihen meneekin jo 1 + 2 min 40 sek :D Siinä tulee aamun hiilihydraatit ja proteiinit otan yleensä jauhoista ja/tai maidosta.

Originally posted by Shamrock
Itse en kaurapuuroa syö, mutta KAURALESEET kuuluu jokapäiväiseen ruokavalioon. Sydänystävän leseet on aivan loistava tuote ravinto-arvojensa suhteen: esim. 2dl (100g) sisältää 320 kcal, hiilareita 46 g, proteiinia 17 g, rasvaa 7,5 g + kuituja, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, tiamiinia yms. Hinta ei ole paha ja esim. mustikkakeittoon sekoitettuna saa oikein namin annoksen.
Nuo Sydänystävän leseet (kaura, ruis, vehnä) on mullakin päivittäisessä käytössä, hyviä kuitu- ja hiilarilähteitä ja muutkin ravintoarvot on kohillaan.

Mä olen korvannut mun salaattilounaani (n. 4 euroa) puurolla ja hedelmällä (yht. ~50snt). Puuroa otan 50-60g (kuivana), lisäksi jonkun hedelmän ja tietty protskujuoma ja jotain rasvaa (yleensä lesitiiniä).

Mutta onko se ihan fiksua, että päivän yleisin ruoka ja suurin hiilari- ja kaloriosuus tulee puurosta?

Syön puuroa aamulla 70g, lounaalla 50-60g ja päivälliseksi 50g....

Tämä lähes ainoastaan taloudellisista syistä. Puuro on halpaa ja hyvää ja on suht hyvät ravintosuhteet.

Mutmut.. Mitä mieltä te ootte?

Lisättäköön vielä, että en syö pelkkää puuroa, vaan ateriassa on lisäksi aina proteiinia ja rasvaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom