riippuu paljon seinän kaltevuudesta, kuinka rankkaa se on. hörst ite suosittelee 45-50 astetta kaltevuudeksi. jos sä kiipeet 8a:ta(?), helppoahan se on
. jos ne pinchit on liika kallellaan, se helpottaa. niiden pitäs olla lähes pystysuorassa. anyway, se seinän kaltevuus vaikuttaa eniten.
mun mielestä lisäpainoilla voi hankkia lisää voimaa sormiin erilaisen ärsykkeen kautta. hörstin systeemissä vaan on mun mielestä hieman vajavaisuuksia:
- joka sarja hamaan loppuun asti, eli tasanne ja ylikunto saattaa vaania.
- liikkuminen "nopeeta" redpoint-kiipeilyä, mikä toteutuu aika harvoin käytännössä. mä teen ite omalla seinällä myös sarjoja, joissa stoppaan jokaselle otteelle 3-10".
- liikkuminen tapahtuu pelkästään face front -tyylillä, eli ei palvele kiipeilytekniikkaa. tää ei aina kyl ole tarpeellistakaan, kun voimaa hankitaan.
mun mielestä ois hyvä yhdistää systeemi- ja HIT-treenit, että sais niistä kummastakin parhaat hyödyt. suurin osa treenistä tietenkin erilaista kiipeilyä mahdollisimman paljon, että saa kasvatettua sitä muuviarsenaalia ja tekniikkaa.
probleemien kiipeily lisäpainoilla saattaa huonontaa tekniikkaa, jos painopiste heittelee. pitäs ainakin olla joku tiukka painoliivi. mieluummin pienentää/huonontaa otteita ja pidentää niiden välejä. lukitukset on kans hyödyllisiä.