Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kuukautiskiertojen häiriintyminen kehonrakennuksen tai rankan urheilun myötä kuinka yleistä?

Treenasin aika tiiviisti kesän, 5-6 päivänä viikossa, 2-3 salia. 3-4 aerobista. Talviaikana treeni noin 4krt/vk. Kuukautiset jäivät pois, eikä puolessa vuodessa ole tulleet takaisin. Testejä on käyty läpi mutta ei näy ongelmaa. Laihduin kesällä ja muutama kilo tullut syksyn myötä takas, alipainoinen en ole, 169/64. Mitäköhän voisin tehdä?

Jos jollain muulla kokemusta niin olisi kiva kuulla miten sait kiertosi takaisin ja kuinka kauan siinä kesti.

Ravitsemus vaikuttaa oman kokemukseni pohjalta aika lailla, varsinkin rasvansaanti, kuinka se puoli on hanskassa?

Onko kuukautiskiertojen häiriintyminen kehonrakennuksen tai rankan urheilun myötä kuinka yleistä?

Treenasin aika tiiviisti kesän, 5-6 päivänä viikossa, 2-3 salia. 3-4 aerobista. Talviaikana treeni noin 4krt/vk. Kuukautiset jäivät pois, eikä puolessa vuodessa ole tulleet takaisin. Testejä on käyty läpi mutta ei näy ongelmaa. Laihduin kesällä ja muutama kilo tullut syksyn myötä takas, alipainoinen en ole, 169/64. Mitäköhän voisin tehdä?

Jos jollain muulla kokemusta niin olisi kiva kuulla miten sait kiertosi takaisin ja kuinka kauan siinä kesti.

Yksi mikä voi aiheuttaa kuukautisten poisjäännin on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, jolloin munasoluja kyllä valmistuu, mutta ne ei siirry munajohtimiin. Tähän tehoaa ihan normaalit e-pilleritkin, mutta jos ei ehkäisyä halua, niin keltarauhashormonihoito on kai se tavallinen hoito. Kuukautisvuoto on syytä saada kuitenkin takaisin jollain konstilla, koska pitkäaikainen (1 vuosi ja siitä yli) vuodottomuus voi vaurioittaa kohtua niin, että myöhemmin lapsen saanti voi vaikeutua. Tämä "sairaus" on yleinen lähinnä ilmeisesti ylipainoisilla tai esim. diapeetikoilla, joten sun ei ihan heti kannata varmaan huolestua.

Keltarauhashormoneja söin kuurin ekan kolmen kuukauden jälkeen. Ei auttanut. Kesällä saattoi rasvansaanti olla heikompaa mutta aloin kiinnittää samoihin aikoihin siihenkin huomiota, siinä määrin että nyt on tullut sitten 4 kg painoa takaisin.

En tiedä kuinka yleistä, mutta mulla ainakin käy niin aika helposti. Eli jää pois jo kuukaudessa jos on miinuskaloreilla, teen 4krt/vko punttia ja kehonrasvat suht kohta alhaalla. Ja on ollu pois melkein vuodenkin putkeen. Itse en osaa siitä hirveesti huolestua kun on aina palautunut kun paino nousee riittävästi, mutta tuollainen hormoonitasojen muuttuminen aiheuttaa kyllä fyysisiä ja psyykkisiäkin oireita, esim. kylmä hiki yöllä, vaikea nukhataa ja nukkua yms. ja sitten taas kun kierto palaa takas on ihan masentunut ja itkuherkkä. Ainakin tietää että ne oireet johtuu yksinomaan (?) siitä ja tuntee oman kehon reaktiot ja merkit, mihin ollaan menossa. Kai huolestuisin itse siinä vaiheessa jos todella tietäisin painon ja kehon rasva% nousseen "normaalilukemiin" ja syöväni yli kulutuksen puoli vuotta eikä tulis kierto normaaliks.

Mulla menkat on olleet poissa jo yli puoli vuotta, syynä lienee keväinen pillereiden lopetus. Pitäisi mennä lekurille pikkuhiljaa... Kerran jo kävinkin, silloin ultrattiin ja määrättiin estrogeenikuuri, mutta koska se ei ole auttanut, olisi kai syytä tehdä jotain.

Yksi mikä voi aiheuttaa kuukautisten poisjäännin on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, jolloin munasoluja kyllä valmistuu, mutta ne ei siirry munajohtimiin.
Mulla on tämä, vaikka en ole ylipainoinen. Sen verran korjaisin, että ei munasoluja ymmärtääkseni edes kypsy, koska yksikään niistä pienistä rakkuloista ei kasva tarpeeksi isoksi. Jos kuukautiset ovat aiemmin tulleet suht normaalisti ilman e-pillereitä, en lähtisi PCO:ta (polycystic ovarian) epäilemään. Minulla esimerkiksi ei ole koskaan ollut normaaleja kuukautisia ilman pillereitä, vaikka rakkulaisuus todettiinkin vasta tänä vuonna, kun vaihdoin pillerit kuparikierukkaan. Kuukautiset tulivat tosiaankin kerran, pari vuodessa ennen kuin aloitin pillerit, ja sama tahti tuntuu jatkuvan nyt. Keltarauhashormoniakaan ei viitsisi koko aikaa popsia, ja olenkin miettinyt, että vaihtaisin hormonikierukkaan, niin vuoto ei olisi välttämätön.

PCO-tyyppiset munasarjat on arviolta 15 % suomalaisista naisista, mutta suurelle osalle siitä ei koidu mitään ongelmia. Muun muassa vuotohäiriöt, karvaisuus, akne ja ylipaino ovat tyypillisiä PCOS:n (polycystic ovarian syndrome) oireita. Googlella löytyy lisätietoa.

Mulla pillereiden tauon jälkeen menkat oli parisen kuukautta hukassa. Aloitin kuitenkin uudestaan pillereiden syömisen ja lku on ollut hankalaa. Onko kenelläkään kokemusta, että pillerit aiheuttaisivat huonoa/heikkoa oloa? Tarkoitan oksettavaa oloa, huimausta, päänsärkyä, etovaa tuntemusta?

HeatN, mulla oli pillereiden aloituksen yhteydessä just tuollaisia oireita kun kuvailit, eli outoja päänsärkyjä, oksettavaa oloa ja huimausta. Oireet kuitenkin lieveni ja häipyi jonkun ajan kuluttua - mutta kyllä siinä varmaan puoli vuotta meni. Olen nyt neljä vuotta syönyt Merciloneja.

Minulla myös kuukautiset jääneet taas pois, viimeksi oli heinäkuussa.

Ennenkin on näin käynyt, tosin silloin laihdutin aika pienellä ravinnolla. Nytkin olen usein miinuskaloreilla mutta en todellakaan sillätavalla että sen takia kuukautiseni pitäisi jäädä pois. Olen siis myös ymmällä. Treenaus on kyllä lisääntynyt rankasti, saattaa vaikuttaa?

Päätin mennä lääkäriin jos ei kuukauden sisällä ala. Kannattaako?

Löysin tämän haulla, ja ajattelin jatkaa tähän. Mulla on aina olleet ihan kellontarkat menkat, mutta nyt dieettikokeilujen seurauksena näin ei enää olekaan.

Mulla on kuitenkin fläsää vielä ihan riittävästi, mietin onko tämä normaalia. Pois ei oo vielä jääneet kokonaan, mutta ovat jatkuvasti n. viikon myöhässä. En kuitenkaan ole mitään ihmeellistä tehnyt, bulkkasin syksyllä 6 kg ja niitä yritän nyt sulatella pois.

Eli missä tilanteissa ja millä rasvaprosenteilla noita ongelmia on muille mimmeille tullut? Onko ollut väliä minkälaista dieettiä noudattaa?

Mulla ollu kaikilla kolmella kisadieetillä sillein, että menkat saatto TULLA PUTKEEN kolme viikkoa ja sitten pari viikkoa taukoa ja taas 3vk vuotoja. Lekuri ei osannu sillon sanoa juuta eikä jaata ja oli jopa vähän huvittunut asiasta :jahas: hemoglobiini rytis tietty sinne satasen pintaan. Ei se tuota osannu mitenkään selvittää, mutta aika huolella oli vissiin kroppa sekasin varsinki viime syssynä. Nyt normi massaläskikunnossa tulevat säännöllisesti (korkeintaan 4pv heitto) vaikka reenaan omasta mielestä tosi kovaa ja paljon. Kroppa voi hyvin ja hormoonit toimii kunhan myös syö hyvin sen rääkin lisäksi. Jos painoaan pudottaa niin ei passaa liian nopeasti sitä tehdä!

Löysin tämän haulla, ja ajattelin jatkaa tähän. Mulla on aina olleet ihan kellontarkat menkat, mutta nyt dieettikokeilujen seurauksena näin ei enää olekaan.

Mulla on kuitenkin fläsää vielä ihan riittävästi, mietin onko tämä normaalia. Pois ei oo vielä jääneet kokonaan, mutta ovat jatkuvasti n. viikon myöhässä. En kuitenkaan ole mitään ihmeellistä tehnyt, bulkkasin syksyllä 6 kg ja niitä yritän nyt sulatella pois.

...

Mä olen puolestani laihtunut tässä reilussa vuodessa kohta 30kg ja kuten voi arvata niin systeemitkin vähän heitti häränpyllyä :D Menkat alko tulla melkolailla fiilispohjalta ja näin 8 vuotta pillereinä syöneenä se alko vähän *ituttaan. Mulla autto pillerimerkin vaihto korkeampihormoniseen, tosin se voi sitten tuoda mukaan myös verenpaineen kohoamisen ja muuta pientä kivaa.

mulla lähti kaks vuotta sitten kesällä menkat pois :D sillon en ollut mitenkään alipainoinen edes, treenasin vaan niin usein ~172/60 oli mitat silloin. nyt 172/55 eikä menkkoja näy tai kuulu. Estrogeenitaso on tosin nollan että saattaa johtua siitäkin. Kerran saatiin menkat tulemaan kun söin keltarauhashormoni kuurin, mutta enpä minä toista kertaa halua semmosta syödä... eihän mun edes ole ikävä noita päiviä

saarnaa:

mulla lähti kaks vuotta sitten kesällä menkat pois :D sillon en ollut mitenkään alipainoinen edes, treenasin vaan niin usein ~172/60 oli mitat silloin. nyt 172/55 eikä menkkoja näy tai kuulu. Estrogeenitaso on tosin nollan että saattaa johtua siitäkin. Kerran saatiin menkat tulemaan kun söin keltarauhashormoni kuurin, mutta enpä minä toista kertaa halua semmosta syödä... eihän mun edes ole ikävä noita päiviä

Pienenä varoittavana sanana: vilkaseppa aloittamani juttu estrogeenitasoista... ei mullakaan oo menkkoja sinällään ikävä, mutta ne on kuitenkin TÄRKEET naiselle ja ennenkaikkea omalle terveydelle! estrogeenin puute aiheuttaa osteoporoosia ja vuodottomuus voi altistaa esim. syövälle. ja painosihan on aikalailla matala... BMI jää aika alas... sorry, saarnausta

Kerron kuin ketjualoittajalle kävi. Muutaman kuukauden lääkärissä ja veriarvomittauksissa juoksun päätteeksi todettiin että estrogeenitasot oli alarajoilla. Siitä sitten femoston-hormonikorvaushoitoon (keltahormonit ei yksin toiminu) ja kuukautiset alkoivat aika pian sen jälkeen. Vaihdevuodet yllätti toisella kymmenyksellä. :)

Ihmeelliseltä tuo tosin tuntui (että laihdutus ja liikunta moisen aiheutti) sillä olin koko ajan ollut jopa normaalipainossa, neljä kiloa oli alimmillaankin alipainon rajaan, mutta rasvaprosenttihan se on mikä määrää ja niin yksilöllistähän nuo kuitenkin ovat ettei taulukoiden tuijottaminen tuo aina totuutta. Olen nainen ja tarvitsen ihka oikeasti pyllyyn rasvaa. Perhana, pakko se oli sitten hyväksyä.

Olisihan oma hormonitoimintani syömistottumusten normalisoiduttua palautunut takaisin ennen pitkää mutta lääkäri totesi tilanteen olevan huono varsinkin luustolle, minkä takia hormonikuuriin päädyttiin, osteoporoorin uhka kun kasvaa. Siitä ei voi liikaa saarnata. Hampaani huononivat tuon periodin aikana, johtuikohan osaltaan siitä?

Älkää hyvät ihmiset uhratko terveyttänne ulkomuodolle!

Ihmeelliseltä tuo tosin tuntui (että laihdutus ja liikunta moisen aiheutti) sillä olin koko ajan ollut jopa normaalipainossa, neljä kiloa oli alimmillaankin alipainon rajaan, mutta rasvaprosenttihan se on mikä määrää ja niin yksilöllistähän nuo kuitenkin ovat ettei taulukoiden tuijottaminen tuo aina totuutta. Olen nainen ja tarvitsen ihka oikeasti pyllyyn rasvaa. Perhana, pakko se oli sitten hyväksyä.

hormonikuuriin päädyttiin, osteoporoorin uhka kun kasvaa. Siitä ei voi liikaa saarnata. Hampaani huononivat tuon periodin aikana, johtuikohan osaltaan siitä?

Älkää hyvät ihmiset uhratko terveyttänne ulkomuodolle!

samaa voin sanoa, elkää hyvät naiset leikkikö terveydellänne! :curs: mulla on todettu selvä osteoporoosi, joka johtuu estrogeenin puutteesta.:( lienee hypotalamustason häiriö, johon ei syytä tiedetä. pillereitä söin 8 vuotta, joten ei voi tietää milloin oma hormonitoiminta häiriintyi ratkaisevasti. pillereiden lopettamisen jälkeen menin normaaleja kaavoja selvittelyjä eteenpäin, kun menkkoja ei ruvennut kuulumaan, nyt tilanteessa jossa syön femoston hormonikorvauslääkettä ja kalkki+D:tä ja syksyllä aloitetaan lapsettomuushoidot....

mulla ei onneks ilmeisesti voi ainakaan pelkästään urheilua syyttää, tullu mikä tullu... paino normaali, samoin rasva% ollu aina noin 23-28 riippuen mittaustavastakin.

mites Loun, onko sulla ollu puhetta lasten saamisesta? itselläni tämäkin isona asiana mielessä ja toki osteoporoosi aiheuttanut paljon mielipahaa.... sitä nyt sit paikkaillaan koko loppu ikä... no, onneks saa hyvällä omallatunnolla syödä PALJON jäätelöä....:hyper:

Miten pian vuodon pois jäämisen jälkeen noita hormonikuureja yleensä annetaan?
Omalla kohdalla menkat tuli säännöllisesti useamman vuoden sen jälkeen, kun joskus teininä alkoivat, mutta parina viime vuotena on ollut häikkää... Viime vuonna oli 6kk kateissa, jonka jälkeen alko itsestään. Puolessa välissä tota taukoo puhuin lääkärin kanssa, joka ei noteerannut asiaa oikeestaan mitenkään. Loppuvuodesta jouduin silti vähentämään treenejä aikalailla, olisikohan tolla jotain tekemistä kierron normalisoitumisen kanssa... Niin ja nyt siis taas olen päässyt treenaamaan ilman sairasteluja, mutta pariin kuukauteen ei ole kuulunut. Toi nyt ei ole vielä pitkä aika, mutta jos käy kuten viime vuonna, niin oliskohan syytä lähtee tutkituttamaan mistä johtuu...

Oikeen mukavaahan tämä on, kun ei ole vuotoja, mutta tervettä se nyt ei ole.

Kerron kuin ketjualoittajalle kävi. Muutaman kuukauden lääkärissä ja veriarvomittauksissa juoksun päätteeksi todettiin että estrogeenitasot oli alarajoilla. Siitä sitten femoston-hormonikorvaushoitoon (keltahormonit ei yksin toiminu) ja kuukautiset alkoivat aika pian sen jälkeen. Vaihdevuodet yllätti toisella kymmenyksellä. :)

Mulle kävi tämä sama homma. En ollut lähelläkään normaalipainon alarajaa (ja siis siellä normaalipainon puolella olin eikä alla...) kun kuukautiset katos. Rasvaprosenttikaan ei mikään mahdottoman matala ollut, mutta lääkärit epäili, että painon ja etenkin rasvaprosentin LASKU sekä aktiivinen urheilu olis tämän aiheuttanut, olinhan siinä lähiaikoina aika reilusti pudotellut painoa ja käynyt puntilla. Kuulemma joidenkin naisten kroppa vaan kestää esim. kovaa treeniä huonommin, ja selvästi kuulun näihin naisiin. Estrogeenivaje oli kyseessä ja mullakaan menkkoja ei saatu keltarauhashormonilla alkamaan.

Tilanne alkaa palautua vasta nyt, about kolmen vuoden jälkeen, eli ei tosiaan ole välttämättä kyseessä mikään helposti hoidettava ja äkkiä ohimenevä juttu. Meidän huusholliin on lasta toivottu aika pitkään, mutta tämän takia se ei onnistu. Eli suosittelen ottamaan nämä asiat vakavasti...

Mulla tuli menkat ennen 1-2 kertaa vuodessa ja ne alkoi vasta kun olin 16. Raskaaksi kuitenkin onnistuin tulemaan ja imetyksen lopettamisen jälkeen on tullut jo 3 menkat viidessä kuukaudessa eli normaalimpaan päin. Olen lievästi ylipainoinen BMI:n mukaan ja aina olen ollut vähintääkin normaalipainon ylärajoilla, joten alipainosta ei kohdallani ole kyse. Urheilu eri muodoissaan on kyllä aina kuulunut elämääni. Vain kerran olen aikuisena painanut 63 pienen dietin seurauksena...

Imo: Raskaus vaikuttaa tasapainottavasti näihin naisten hormoneihin elimistössä.

Suositut

Back
Ylös Bottom