"Puolieron" tasoittaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BayMare
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on jostain syystä kropan oikealla puolella (sekä käsi että jalka) vähemmän voimaa kuin vasemmalla puolella. Hauiskäännöt menevät helpommin oikealla heijaamiseksi ja varsinkin askelkyykyssä (smithissä) tuntuu selvästi, että oikea on vasenta jäljessä, samoilla painoilla samojen toistomäärien tekeminen on lopuksi oikealla tuskaa ja vääntöä kun vasemmalla menisi helposti lisää. Treenitavoite on pitää keski-ikäinen täti vahvana, lihaksikkaana ja kunnossa. Miten tuota oikeaa puolta pitäisi kehittää suhteessa vasempaan, pitääkö vaan puskea enemmän toistoja / ottaa lisää painoja kuin vasemmalle vai mikä olisi tapa saada kropan molemmat puolet yhtä vahvoiksi?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Teetkö minkälaista työtä? Eli käytännössä siis meneekö niin että olet oikeakätinen ja vasen käsi tai ylipäätään vasen puoli tekee duunissa enempi fyysisen puolen ja oikea tarkkuutta vaativan. Tämä on hyvin yleistä esim. varastossa, raksalla jne jne jne perus fyysisessä työssä jossa on nostamista ja kantamista. Esim. vaikka laatikon nosto hyllyyn, vasen käsi nostaa ja oikea ohjaa paikoilleen.

Tätä kun on jatkunut pidempään niin vasen puoli on vahvempi. Tähän auttaa se että tietoisesti tekee toisinpäin.

Mutta salilla en alkaisi sitä heikompaa puolta treenaamaan enempi, vaan treenit menee heikomman puolen mukaan. Hauiskäännössä esim. jos tekee käsi kerrallaan niin heikompi käsi tekee ensin ja vahvemmalla sitten samanverran jne.

Siitä ne hiljalleen tasottuvat kun kiinnittää huomiota siihen mitä muussa elämässä tapahtuu kuin salilla.

Itse tämän aikanaan kokenut ja havainnut ihan omakohtaisesti.

Zone-sarja -42%
Mä oon ainakin itse huomannut, että hermotus on oikealla paljon huonompi kun vasemmalla. Esim. rintalihasten jännitys ei onnistu oikealla puolella lähellekään niin hyvin kun vasemmalla. Itse teen toimistohommia, mutta pitääkin kiinnittää huomioo tuohon Timban pointtiin kaikessa muussa touhussa. Oikea kätinen siis itse olen.

Mulla on sillain hassusti että vasen käsi on selkeästi vahvempi kuin oikea (olen siis kuitenkin oikea kätinen). Vastaavasti oikea jalka on vahvempi kuin vasen. Kävin viime talvena InBody-mittauksessa ja siinäkin kävi ilmi että lihasta on hiukan enemmän vasemmassa kädessä kuin oikeassa ja myös oikeassa jalassa kuin vasemmassa :D Osaako kukaan sanoa mistä tämä voisi johtua? Joku joskus sanoi että voi johtua siitäkin että kun olen oikeakätinen niin vasen käsi lepää enemmän ja siten jaksaa paremmin salilla. Sinänsä ihan loogista kyllä :)

Mulla on sillain hassusti että vasen käsi on selkeästi vahvempi kuin oikea (olen siis kuitenkin oikea kätinen). Vastaavasti oikea jalka on vahvempi kuin vasen. Kävin viime talvena InBody-mittauksessa ja siinäkin kävi ilmi että lihasta on hiukan enemmän vasemmassa kädessä kuin oikeassa ja myös oikeassa jalassa kuin vasemmassa :D Osaako kukaan sanoa mistä tämä voisi johtua? Joku joskus sanoi että voi johtua siitäkin että kun olen oikeakätinen niin vasen käsi lepää enemmän ja siten jaksaa paremmin salilla. Sinänsä ihan loogista kyllä :)

Lue nyt tuo mun viesti tuosta ylempää.

Teen toimistotyötä, enkä käytä siis vasenta kättä enempää kuin oikeaa.. luin kyllä viestisi mutta mielestäni se ei vastannut minun kysymykseeni. :)

Mites muuten elämässä. Kauppakassien kantamisesta polttopuiden pinoamiseen jne.

EDIT: Voimaerot kehon puolien välillä on muutenkin yleisiä sellaisella joka ei ole treenannut. Treenatessa ne väkisin tasoittuvat.

Voimaerot kehon puolien välillä on muutenkin yleisiä sellaisella joka ei ole treenannut. Treenatessa ne väkisin tasoittuvat.

Suunnilleen vuoden olen treenannut salilla, muuta liikuntaa olen harrastanut pienen ikäni. Nyt vasta keväällä kun aloitin askelkyykyt, huomasin oikein vakavasti tuon puolieron. Ja ihan sen takia kysyin, kun halusin tietää, voiko sitä puolieron tasoittumista jollain treenaustavalla nopeuttaa painottamalla heikompaa puolta eri tavalla. Toimistotyötä teen, vapaa-aikana aika paljon kaikkea hyötyliikuntaa sisältävää. Hevosen selkään olen kiivennyt jo yli 30 vuotta useamman kerran viikossa aina vasemmalta, kun se on ko. alalla vallitseva käytäntö (ja epäilen, että se saattaa vaikuttaa tähän puolieroasiaan). Talvella lunta lapioidessa muuten huomaa, että lapiointi sujuu paljon nopeammin oikealta vasemmalle, vasemmalta oikealle on ihme räpeltämistä eikä sitä tule harrastettua jos pitää saada lumityöt nopeasti tehtyä. Nyt kun ei ole lunta niin voisin salilla aloittaa sen puolieron tasoittelun, sen lisäksi että yritän tehdä näitä muita juttuja myös oikealla eli heikommalla puolella.

Itellä on loukkaantumisen jälkeen vasen käsi paljon oikeaa heikompi, jos saan kässäreillä vaikka hammerkääntöjä 10 toistoa vasurilla, menee oikealla ainakin 15, ehkä 17-18. Aivan kamalaa paskaa reenaaminen näin pitkän tauon jälkeen, varsinkin kun tuo erokin on noin huomattava. Vasuri on vaan niin järkyttävän heikko.

Suunnilleen vuoden olen treenannut salilla, muuta liikuntaa olen harrastanut pienen ikäni. Nyt vasta keväällä kun aloitin askelkyykyt, huomasin oikein vakavasti tuon puolieron. Ja ihan sen takia kysyin, kun halusin tietää, voiko sitä puolieron tasoittumista jollain treenaustavalla nopeuttaa painottamalla heikompaa puolta eri tavalla. Toimistotyötä teen, vapaa-aikana aika paljon kaikkea hyötyliikuntaa sisältävää. Hevosen selkään olen kiivennyt jo yli 30 vuotta useamman kerran viikossa aina vasemmalta, kun se on ko. alalla vallitseva käytäntö (ja epäilen, että se saattaa vaikuttaa tähän puolieroasiaan). Talvella lunta lapioidessa muuten huomaa, että lapiointi sujuu paljon nopeammin oikealta vasemmalle, vasemmalta oikealle on ihme räpeltämistä eikä sitä tule harrastettua jos pitää saada lumityöt nopeasti tehtyä. Nyt kun ei ole lunta niin voisin salilla aloittaa sen puolieron tasoittelun, sen lisäksi että yritän tehdä näitä muita juttuja myös oikealla eli heikommalla puolella.

Tätä kun miettii jokainen, niin yleensä tekee hyvinkin paljon sitä fyysisempää osuutta vasemmalla puolella jos oikeakätinen ja päinvastoin. Eli ihan järkevääkin opetella tekemään vaikka tuota lumenlapiointia molemminpuolisesti, vaikka se vaikeaa alussa onkin.

Tuo auttaa jaksamaankin pidempään ja aivan varmasti vähempi tulee selkä kipeäksi jne.

Ja näitä erilaisia toimintoja on miljoona, nyt taas pari esimerkkiä vaikka koulurepun kantaminen (moni kantaa yhdellä olalla) ja kauppakassin kantaminen, yleensä vasen kantaa ja oikea aukoo ovia jne jne jne.

Sitä sitten kun toistaa huomaamatta päivästä ja vuodesta toiseen niin ei ole ihme että on vähän eroja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Etköhän sä BayMare vastannut tuossa omaan kysymykseesi ihan itse.

Aloitin muuten viime talvena itse lumen lapioinnin "väärältä" puolelta, ihan vaan tämä lihasepätasapaino mielessä. Mites treenatessa tuo tasapainon kompensointi, kannattaako siirtää liikkeitä tangosta käsipainoilla tehtäväksi vai mitä?

Puolieroa löytyy täältäkin enemmän kuin laki sallii lievän CP-vamman takia. Oikea puoli mekäläisestä on kauttaaltaan vasenta heikompi ja se turhauttaa lievästi sanottuna. Sen tiedän, että tätä hommaa en koskaan tule täysin pois saamaan, vaikka kuinka treenaisin. Hiljalleen alkavat oikean puolen lihakset saamaan hommasta paremmin kiinni, kun muistaa vaan säännöllisen treenin ja sen, etten ihan överiksi treenatessa vedä vaan menen voimieni mukaan. :)

Täältä kans nykyään, pari viikkoa sitten kaikki toimi hyvin, mutta menin pitämään lepoviikon ja nyt vasemmassa ja oikeassa kädessä n. 10kgn voimaero, huomasin kun lähdin salille tekemään käsiä ja kappas toinen puoli ei jaksa vääntää. Asiaa koitin ratkaista hierojalla käymisellä, mutta eilen sitten selkätreeni meni ihan vituiksi, leukoja yritin tehdä niin kroppa vain lähti kiertämään kun oikea käsi jaksoi vetää mutta vasen ei tehnyt mitään. Sama ongelma ylätaljassa ja t-soudossa. Vasemmasta puolesta kadonnut yhtäkkiä kaikki voima.

Back
Ylös Bottom