Punnerruspenkkin rakentaminen :o

Originally posted by Andree
Joku kyseli niitä penkin piirrustuksia...Mä lupaan laittaa ne tällä viikolla jossain välissä tänne, ne on tehty autocadilla, eli ovat tarkat...Siitäpähän jokainen sit muokkaa niitä oman tarpeen mukaan...Pitää samalla kattoo jos löytyy muita punttivehkeiden kuvia...

Loistavaa!! Pistä kaikki vaan mitä löytyy!! Kiitoksia jo etukäteen:kippis1:

Ainakin meijän "pikku salille" yks kaveri on tehny ite painoja. En kyl tiiä missä päin se työskentelee, mutta eiköhän noi metalliamikset saa sulle ne painot tehtyy.:thumbs:

Originally posted by PattiPete
HEI!! Jos osut Lappeenrannan lähistöllä niin tule ostamaan (=hakemaan pois) meikäläiseltä erittäin jykevä, tukeva ja hyvä penkkipunnerruspenkin runko. Kaverit amiksen metallipuolelta tekivät täydellisen kopion salilla olevasta penkistä ja opettaja kuulemma vielä tarkisti kaikki hitsaukset :). Penkki jäi kuitenkin itselläni turhan pantiksi, kun en saanut mistään ostettua käytettynä tankoa ja painoja. Selkänojaakaan en ole siihen jaksanut väsätä. Hinta on vaikkapa 5€. Itse maksoin 200mk.

Hei!
Mista?

Andree sanoi:
Joku kyseli niitä penkin piirrustuksia...Mä lupaan laittaa ne tällä viikolla jossain välissä tänne, ne on tehty autocadilla, eli ovat tarkat...Siitäpähän jokainen sit muokkaa niitä oman tarpeen mukaan...Pitää samalla kattoo jos löytyy muita punttivehkeiden kuvia...

Osu toi viestis silmään ja voi olla et ootkin jo laittanu noi piirrustukset nettiin mut en nyt ainakaan nopeesti huomannu. Jos sulla piirrustukset on tohon penkkiin ja tietysti noi muutkin kiinnostaa niin oisin erittäin kiitollinen jos laittaisit mulle vaikka maililla tuomas_halonen@hotmail.com.

Kiitoksia jo etukäteen!

Tuomas

Ite tilasin 99€maksavan painonnostopenkin tässä kesällä ihan hyvä ja tukeva, tähän asti ei ole mitään vikaa paitsi:
-penkin säätörauta (josta säädetään tekeekö vino-vai norm.penkkiä vähän vääntynyt.

Ei ole wrangelta, mutta tuon tyylinen. Eihän sitä kapeaa penkkiä tarvi siinä tehä kun ottaa sieltä tangon tukirautojen ulkopuolelta kiinni.

Minä olen rakentanut punnerruspenkin seuraavilla itse laatimillani piirustuksilla:
Piirustukset piirtelin autocadilla. Huomatkaa että piirustukset muuttuvat radikaalisti jos profiiliputki ei ole juuri samaa 60x60mm putkea. Pieni ero on penkin kiinnityksessä runkoon, sekä kannatinrautojen mitat ovat piirustuksissa lähinnä suuntaa-antavia.
http://www.edu.stadia.fi/~0403446/punnerruspenkki.dwg

Mittoja otin googlettamalla virallisen punnerruspenkit mitat. Tein penkin 3,5mm paksusta 60x60mm teräsputkesta, koska sitä oli parhaiten saatavilla. Tuli melko järeä =)
Kuva penkistä ja taustalla on myös itse rakentamani talja. Hintaa teräsputkelle tuli hieman alle 150euroa sekä alumiiniselle "turkkilevylle" 6mm paksuna romuttamolta haettuna 40euroa.

--> http://www.edu.stadia.fi/~0403446/penkki&talja.JPG

Heheh, kiitti =)
Tekijä on pelkkää luuta ja nahkaa. Ostin vähän ylimääräistä rautaa parempia päiviä varten. Ladoin kaikki limput tankoon vain tuota kuvaa varten :)

Pehmusteen ostin etolasta ja maksoin muistaakseni hieman alle 15 euroa. Se on sellaista kovaa superlooni-tyyppistä noin 3-4cm paksua matskua. Ei upota todellakaan paljon. Päällystenahka otettiin vanhasta sohvasta.

Ei oo autocadii voitko ihan vaan sanoo miten pitkä ja korkea penkkiosa on?
Telineiden leveyden joudun jättämään alle 90cm, koska on lyhyt tanko. Huomenna aloitan rakennuksen eli ois kiire.

Mallinsin tuon rakenteen 3D:llä ja tein siihen yksinkertaistetun FEM-analyysin. Olettaen että hitsaussaumat ovat yhtä puuta ja eivät heikennä rakennetta ohjelma antoi varmuuskertoimeksi rakenteelle 300 kg:n (100 kg äijä ja 200 kg käsillä) kuormalla 3,2. Tuo luku voisi olla suurempikin. Pitäisi kuitenkin kestää, mutta itse laittaisin pystypalkin penkin alle myös pääpuolelle. Ihan turvallisuussyistä. Silloin rasitus ei tule suoraan tuon poikkipalkin hitsisaumoille.

Juu, saumat on hitsattu migihitsillä ja ovat hyvin hitsattu. Nuo piirustukset on mallinnettu eräästä noin 800euroa maksavasta penkistä. Ja sanoin epähuomiossa rautaputken paksuuden olevan 3,5mm, oikea mitta on 4,5mm.

Tässä vielä noista mitoista. Autocad-piirustus ei aivan 100% täytä noita kisamittoja telineiden leveyden ollessa muistaakseni 109 tuon minimin 110 sijasta :P Jouduin tinkimään lyhyen tangon takia jos tuolla nyt on kenellekkään yhtään mitään merkitystä.

Lainattua tekstiä eräältä sivulta:

"9.1 Penkki

9.1.1 penkin on oltava vahvaa tekoa ja täytettävä seuraavat mitat:

9.1.2 Pituus vähintään 122 cm.

9.1.3 Leveys 29- 32 cm.

9.1.4 Korkeus 42-45 cm mitattuna lattialta penkin pehmustettuun yläpintaan painamatta tai puristamatta pehmustetta.

9.1.5 Pystyrautojen eli koukkujen korkeus säädettävissä penkeissä on oltava 82- 100 cm mitattuna lattialta koukun sisäpuolen pohjaan, koukkujen sisäreunojen väli on vähintään 110 cm.

9.1.6 Penkin pääpuolen on ulotuttava 22 cm penkin pystyrautojen keskikohdan ohi, toleranssi molempiin suuntiin on 5 cm.

9.1.7 Penkki on lukittava tai kiinnitettävä alustaan siten ettei se pääse liikkumaan sen suhteen."

Esk0 sanoi:
Juu, saumat on hitsattu migihitsillä ja ovat hyvin hitsattu. Nuo piirustukset on mallinnettu eräästä noin 800euroa maksavasta penkistä. Ja sanoin epähuomiossa rautaputken paksuuden olevan 3,5mm, oikea mitta on 4,5mm.

Tuolla ainevahvuudella FEM antoi varmuuskertoimeksi 4 300 kg:n kuormalla. Ihan hyvä luku jo. Vertailun vuoksi sen pienen pystypalkin lisäys nostaisi varmuuskertoimen luvuksi 22. Penkki on joka tapauksessa todella tyylikkään näköinen ja sisältää hienoja piirteitä; karhennettu astinlauta estää penkkiä kaatumasta taaksepäin ja varmistusraudat on integroitu rakenteeseen. Työn jälki näyttää myös todella hyvältä :thumbs:

Back
Ylös Bottom