Punnerruspenkkin rakentaminen :o

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Täähän oli hauskaa luettavaa (puiset penkit yms.), ja viisainta on mun mielestä unohtaa noi autotallipenkit ja ostaa salikortti.

hei rakentaja rane

osta kaupasta tuo härveli. tulee varmaan halvemmaksikin. itse tehdyssä on vaarana että se menee läjään, 200 kiloo tippuu hampaiden väiin ja tullee jokeri hymy loppuelämäksi:hmmm:

HEI!! Jos osut Lappeenrannan lähistöllä niin tule ostamaan (=hakemaan pois) meikäläiseltä erittäin jykevä, tukeva ja hyvä penkkipunnerruspenkin runko. Kaverit amiksen metallipuolelta tekivät täydellisen kopion salilla olevasta penkistä ja opettaja kuulemma vielä tarkisti kaikki hitsaukset :). Penkki jäi kuitenkin itselläni turhan pantiksi, kun en saanut mistään ostettua käytettynä tankoa ja painoja. Selkänojaakaan en ole siihen jaksanut väsätä. Hinta on vaikkapa 5€. Itse maksoin 200mk.

Originally posted by Kimi
unohtaa noi autotallipenkit ja ostaa salikortti.

Kyllä itse tekemällä saa kyllä yhtä hyvän tai paremman kuin myynnissä olevat laitteet, pääasia että materiaali, rakenne ja tekijän taidot on kohdallaan. =) Itsekin ajattelin jos tekisi kyykkytelineen,hankkisi vain tarpeen jämäkkää materiaalia ettei kumartele useampikaan satanen päällänsä, ja kunnon koneen jolla hitsaussaumat vetää, eikä mikään jokamiehen autotallihitsi.

Ja kyllä, itsekin kuulun nimenomaan "autotallipenkkaajiin", tosin vähän panostanut, autotalli muunnettu treenitilaksi ja sisältää kaiken tarvittavan treenin kannalta sekä mukavuuksia. :) Rahaa menee mutta on se vaan paljon kätevämpää.

Itsekkin ajattelin että jos vääntäis jonkunnäkösen penkin, mutta siihen pitäis sit ostaa vielä tanko ja painot, eli niille tulis hintaa päälle 300e. :( Ja mitä helvettiä mä sillä penkillä tekisinkään kun salillekkin pääsee. ;)

Originally posted by turre101
Kyllä itse tekemällä saa kyllä yhtä hyvän tai paremman kuin myynnissä olevat laitteet... ...Rahaa menee mutta on se vaan paljon kätevämpää.

Kyllä salikortin hankkiminen on monipuolisuuden kannalta parempi vaihtoehto, kuin rakentaa kaikki vehkeet itse. Ja niiden itserakennettujen laitteiden kanssa menee kyllä monella sormi suuhun...

Täällä yks jätkä teki yläasteella päättötyönä penan. En mä kyllä mitään mittoja tai muutakaan osaa sanoo, mutta hyvän ja tukevan tuntunen oli!

Kyllähän sen penkin vielä tekee, mutta entä ylätalja, alatalja, prässi, hack, reisien koukistus- ja ojennuskone, kuntopyörä, jne. Eli urakka on jokseenkin kova...

Originally posted by JohnnyB
Kyllä salikortin hankkiminen on monipuolisuuden kannalta parempi vaihtoehto, kuin rakentaa kaikki vehkeet itse. Ja niiden itserakennettujen laitteiden kanssa menee kyllä monella sormi suuhun...

Tottakai, mutta on mahdollista, että joku ei pysty salikorttia muutamasta syystä hommaamaan (ts. on kätevämpi rakennella omat kamppeet kuin ravata kaupallisella salilla):
1) asuu niin pienellä paikkakunnalla, ettei siellä yksinkertaisesti OLE kaupallista salia (eikä edes kunnallista)
2) asuu niin kaukana minkään pitäjän keskustasta maaseudulla, että olisi pöljää ja kallista reissata esim. joku 30-50km (tai Lapissa 100-200km) lähimmän pitäjän keskustaan eli "kylille" reeniä varten useempikin kerta viikossa
3) on helpompi rakentaa omat kamppeet kuin ostaa salikortti -> voi olla maalla asuva ihminen, jolla on hitsivehkeet, puuntyöstökamppeet, taitoa ja materiaalit kasassa helpommin kuin rahat salikorttiin (kts. myös 1) ja 2)). Jotkut osaavat oikeasti metallitöitä ja puutöitä sen verran (minä en) vielä nykyäänkin.

Jos esim. rakentaisi perussetin kyykkyhäkki leuanvetotangolla (ja ehkä dippitelineellä) ja pena, niin ei siihen kummoista taitoa ja välineitä edes tarvitsisi ja noilla saisi jo hyvin reenattua. Ja jos vähän viitsii suunnitella ja olla huolellinen, niin saa varmasti tarpeeksi kestävän ja tukevankin rakennettua. Tanko olisi ehkä ainoa kampe, mikä olisi hyvä tilata valmiina, jopa painolevyjä pystynee itse tekemään, jos osaa ja on materiaalit sekä välineet saatavana.

Kaikki eivät asu isossa kaupungissa, vieläkään ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by JohnnyB

En tietenkään tarkottanu että kaikki vehkeet tekis itse, ihan penkistä nyt puhe. :lol2:

Penkistä

Ostin oman itsetehdyn penkkini joskus vuonna miekka ja kivi. On niin tukeva, että kestää ydinsodankin. Sen oli tehnyt joku amiksen opettaja Karhun voimanosto penkin mitoilla. Ellet pysty mittailemaan salilla penkkiä ja ottamaan kuvaa, niin neuvoisin katselemaan netistä jonkun maahantuojan tai valmistajan sivuilta kuvia ja suhteuttamaan mitat tangon mittojen mukaan.

On tullu tässä vuosien varrella jokunen penkki rakennettua, itsekin olen metallipuolella...
Tässäpä suurinpiirtein teko-ohjeita:
Normi penkki on leveydeltään 1200mm(ulkomitta), penkkiosa tulee olla n.400mm korkeudella, penkkiosan pituus n.1400mm, ja pystypalikoitten(eli ne mistä säädetään nostokorkeutta n900mm)
Rautojen paksuuksissa ei kannata juuri säästellä.Jos haluat todella tukevan penkin käytä pystypalikoihin rst-putkea, jonka mitat on n.80*80*3(materiaalin paksuus.)Väliputki pystypuiden väliin esim. rst-putki 80*120*3,penkkiosan ja siihen päähän tuleva pätkä(joka on siis siellä jalkopäässä oleva putki, jonka toinen pää tulee lattiaan) kannattaa tehdä esim. rst-putkesta jonka mitat on n.50*50*3, ja penkin leveys on n.280mm
Jalkopäässä oleva putki, sekä pystypalikoiden väliin ALAPUOLELLA tuleva putki kannattaa yhdistää keskenään, ja nämä kyseiset putket kannattaa tehdä myös tuosta 50*50*3mm putkesta...
Penkkiosa kannattaa tehdä liitettäväksi "nosto-osaan" tukevaksi ruuviliitoksilla, eli ei kannata hitsata kiinni, helpottaa paljon esim.kuljettamista paikasta a, paikkaan b.
Mitat eivät todellakaan ole millillee oikein, mutta siitäpähän joku pähkäilee...
Ei todellakaan ole vaikea ja pitkä prosessi, jos osaa yhtään käyttää sahaa, rälläkkää, poraa ja hitsikonetta...
Tuli varmasti TODELLA helpot ja ymmärrettävät ohjeet...
Yksinkertaisesti tuo edellä oleva: Älä missään nimessä tee penkkiä liian ohuesta tavarasta-> heiluu muuten ihan vitusti!!!

Nii-in itse hommasin salikortin, enkä edes miettinyt alkaa itse tekemään vehkeitä. Jos se salilla käynti ei sovi tai on muuten pakko saaha omat laitteet, niin voihan ne tehdäkkin tai teettää.

Itse hitsailisin penkin parissa kolmessa tunnissa ja laakeritangon sorvaus on tunnin homma. Rauta maksaa tehtaalla noin 0.70 euroa/kilo, konepajassa ehkä 1.50 euroa. Romukauppiaalta saa levyä, josta voi polttoleikata sopivia painokiekkoja ja kilohinta on muutama kymmenen senttiä. Ylätaljankin voi integroida penkin yhteyteen. Ja joka sanoo ettei laitteista saa siistejä, ei todennäköisesti tiedä asiasta mitään.

Originally posted by Andree
On tullu tässä vuosien varrella jokunen penkki rakennettua, itsekin olen metallipuolella...
Tässäpä suurinpiirtein teko-ohjeita:
Normi penkki on leveydeltään 1200mm(ulkomitta), penkkiosa tulee olla n.400mm korkeudella, penkkiosan pituus n.1400mm, ja pystypalikoitten(eli ne mistä säädetään nostokorkeutta n900mm)
Rautojen paksuuksissa ei kannata juuri säästellä.Jos haluat todella tukevan penkin käytä pystypalikoihin rst-putkea, jonka mitat on n.80*80*3(materiaalin paksuus.)Väliputki pystypuiden väliin esim. rst-putki 80*120*3,penkkiosan ja siihen päähän tuleva pätkä(joka on siis siellä jalkopäässä oleva putki, jonka toinen pää tulee lattiaan) kannattaa tehdä esim. rst-putkesta jonka mitat on n.50*50*3, ja penkin leveys on n.280mm
Jalkopäässä oleva putki, sekä pystypalikoiden väliin ALAPUOLELLA tuleva putki kannattaa yhdistää keskenään, ja nämä kyseiset putket kannattaa tehdä myös tuosta 50*50*3mm putkesta...
Penkkiosa kannattaa tehdä liitettäväksi "nosto-osaan" tukevaksi ruuviliitoksilla, eli ei kannata hitsata kiinni, helpottaa paljon esim.kuljettamista paikasta a, paikkaan b.
Mitat eivät todellakaan ole millillee oikein, mutta siitäpähän joku pähkäilee...
Ei todellakaan ole vaikea ja pitkä prosessi, jos osaa yhtään käyttää sahaa, rälläkkää, poraa ja hitsikonetta...
Tuli varmasti TODELLA helpot ja ymmärrettävät ohjeet...
Yksinkertaisesti tuo edellä oleva: Älä missään nimessä tee penkkiä liian ohuesta tavarasta-> heiluu muuten ihan vitusti!!!

Ei sulla sattuis oleen piirustuksia tosta?

Apropoo, mistä johtuu että näissä punnerruspenkeissä on aika harvoin "varmistustangot" (siis kepit, jotka kulkevat pehmuste/selkänoja-osan suuntaisesti, suojaten punnertajaa mahdollisesti putoavalta tangolta)? Piileekö niissä jokin ongelma jota en ole huomannut?

Originally posted by ola
Apropoo, mistä johtuu että näissä punnerruspenkeissä on aika harvoin "varmistustangot" (siis kepit, jotka kulkevat pehmuste/selkänoja-osan suuntaisesti, suojaten punnertajaa mahdollisesti putoavalta tangolta)? Piileekö niissä jokin ongelma jota en ole huomannut?

Monet tyypit ottaa ko. raudat pois, mutta itse pidän ne kyllä aina paikoillaan, sen verta alhaalla kuitenkin että tangon voi laskea reilusti rintaan kiinni. Ei sitä koskaan tiedä milloin sattuu jotain ja tanko tulee kiihtyvyydellä G kohti rintalastaa.

Originally posted by gmarx
Monet tyypit ottaa ko. raudat pois, mutta itse pidän ne kyllä aina paikoillaan, sen verta alhaalla kuitenkin että tangon voi laskea reilusti rintaan kiinni.

Mjoo, nyt päivällä ajatus kulkee hieman paremmin.. tietystihän ne tuet saattavat ottaa tankoon vastaan jossain tilanteessa.. :rolleyes:

Joku kyseli niitä penkin piirrustuksia...Mä lupaan laittaa ne tällä viikolla jossain välissä tänne, ne on tehty autocadilla, eli ovat tarkat...Siitäpähän jokainen sit muokkaa niitä oman tarpeen mukaan...Pitää samalla kattoo jos löytyy muita punttivehkeiden kuvia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom