Punkit eli puutiaiset, saatanan ötökät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IVa
  • Aloitettu Aloitettu

IVa

Kaupunki
Oulu
Pakko avautua näistä saatanan lutikoista eli punkeista. Tähän asti on Oulun korkeudella saanut viime kesinä kiroilla lähinnä pohjoiseen päin levinneiden hirvikärpäsesiintymien takia, mutta nekin on riesana vain metsässä. Tänään iltapäivällä sitten pönötti punkki olohuoneen seinällä. Olin käynyt pari tuntia aikaisemmin takapihalla ja ilmeisesti samalla oven avauksella oli ötökkä tullut sisälle.

Melko vastenmielistä. Otus oli siinä määrin takapuolestaan pullukka, melkein sentin halkaisijalta ja vaalean ruskehtavan värinen, että oli selvästi ollut ruokailemassa äskettäin. Puremajälkeä ei meidän perheestä ole löytynyt joten se oli ruokaillut ilmeisesti jossain muualla. Tähän asti olen pitänyt hirvikärpäsiä rasittavimpina elukoina mutta tämä perhana vei nyt kyllä voiton.

Tästä lähtien tehdään meidän lapsille punkkitarkastukset joka ilta, suosittelen muillekin, punkki ei näköjään ole enää pelkkä ahvenanmaan kansalliseläin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervetuloa onneen ja autuuteen. Nimimerkillä "Irroitinkuusipunkkiaitsestäniviimekesänä"

Seinällä pullukaksi itsensä syönyt punkki? Oletko varma että oli punkki eikä joku koppakuoriainen?

Noi punkit on ihan saatanan saatanasta.:urjo: Joka vuosi päätän, että otan rokotteen, mutta taas huomasin, etten ole ottanut. Noita on täällä eteläkarjalassa tietyillä alueilla ihan helvetisti. Vaikkei menisi edes metsään tai heinikkoon, niin satavarmasti löytää tuollaisen itsestään, kun on tietyillä alueilla liikkunut. En tiedä onko kertaakaan punkki imenyt miusta verta, mutta joka kesä monta kertaa löydän sellaisen mönkimästä jostain.

Raiski sanoi:
Seinällä pullukaksi itsensä syönyt punkki? Oletko varma että oli punkki eikä joku koppakuoriainen?

Joo ei ollu koppakuoriainen. Tuli selattua netin kuvat ja ei sen tunnistamisesta voinut erehtyä. Ja se purskahti puhki kun otin kiinni ja vähän puristin. Koppakuoriaiset on hieman vankempaa tekoa.

Aika jännä että seinällä nakotti. Itse en punkeista niin enää hätkähdä, kun olen koirista poistanut niitä niin paljon. Onhan ne ällöjä, mutta omalla tavallaan ihan liikuttavan rumia. Vaikkakin vituttaa että tauteja levittävät.

Oman kokemukseni mukaan punkit eivät kyllä ihan helposti räjähdä rikki. Ehkä se oli joku sekasikiö rääpälepunkki.

Punkit on kyllä vastenmielisimpiä ötököitä mitä on. Ne ovat inhottavan näköisiä ja levittävät tauteja.

:urjo:
after-feeding_ixodes-ricinus.jpg

Oman kokemukseni mukaan punkit eivät kyllä ihan helposti räjähdä rikki. Ehkä se oli joku sekasikiö rääpälepunkki.

Joo aika sitkeää tekoa ovat, ku niitä on joutunu muutaman kerran nyppimään elukoista irti. Tosin en oo tollasia pulleita palluroita ikänä nähnyt, noi vois vähän possahdellakkin.

Muistakaa sitten pestä kädet punkkeihin koskemisen jälkeen. Kierto ja nosto, ei saa puristaa, ettei taudit mene puremakohtaan ja ei saa vain repiä irti ettei pää jää sisään. Ja desinfiointi perään. Lis. Eikä samasta syystä saa tukehduttaa rasvalla, koska oksentaa pöpöt muuten sisään.

Se oli justiinsa niinkuin tuossa kuvassa ja puhkesi kun paperin mutkassa hieman puristin, sitten oli vielä kyllä karkuun menossa ennenkuin listin lopullisesti. Onneksi nuo ei taida ihan nopeimpia olla jaloistaan. Ei kai ne normaalisti yhtä sitkeitä ole kuin hirvikärpäset, joita joutuu kynsien väliin nitistämään että saa hengiltä?

Hyi jessus, mua kuvottaa punkit aivan älyttömästi. Hirvikärpästen kanssa sitä lajia, joiden sukupuuton soisin tapahtuvan. Mä en tiedä kuinka paljon niitä on täällä e-p:n alueella, itsessä ei ole ollut koskaan, mutta hirvittää jo ajatuskin koiran ensimmäisestä punkista. Pitää ostaa frontlinea ensitilassa.

Punkit ja hirvikärpäset :curs: Ainoita olentoja koko maailmassa joille mä toivon mahdollisimman tuskaista ja surullista sukupuuttoa.

^ No pöh, etkä toivo tuskaista kuolemaa.

Elollisia otuksia, joilla on omat tehtävänsä ja oletettavasti paikkansa systeemissä. Toki ihmisten mukanaan kuljettamat lajit (kuten koirapunkki uskoakseni elää talvet sisätiloissa?) saisivat hävitä näiltä hoodeilta. Ja saattaapi tuo olla, että muutenkin ihmisten toimilla on ollut vaikutusta muidenkin punkkien leviämiseen. Eli ei syytetä punkkiparkoja, niidenkin on vain elettävä omaa elämäänsä. :D

En ole oikein ottanut "tosissaan" noita punkkeja, vaikka hämähäkkieläimiä ja muita nilviäisiä vihaankin sydämmeni kyllyydestä. Tullut touhuttua pitkin pusikoita ja mettiä vaikka kuinka paljon, eikä koskaan ole ollut yhtään punkkia, joten en ole kauhean isona riskinä noita pitänyt.

No, tossa naapuristossa asuu vanhempi herra, joka opettelee tällä hetkellä käppäilemään ja hölkkäämään, hän toipuu borrelioosin aiheuttamista neurologisista oireista, jotka vei kai tasapainoaistin ja jotain muutakin pahempaa kai oli aiheuttanut. Hän oli käsittääkseni jossain Keski-Euroopassa saanut punkista borrelioositartunnan ja tartuna todettiin vasta sitten kun meni jalat alta.

(Wikistä: "Tauti voi olla aluksi oireeton, mutta toisinaan esiintyy kuumetta ja päänsärkyä. Kuukausia myöhemmin voi kehittyä muita oireita, joista tavallisimpia ovat neurologiset taudinkuvat kuten kasvohalvaus, aivokalvon-, hermojuuri- tai vastaava aivotulehdus. Myös paikkaa vaihtelevat nivel- ja lihaskivut ovat tyypillisiä taudin leviämisvaiheelle. Lisäksi kroonistunut borrelioosi voi aiheuttaa nivel-, sydän- ja silmätulehduksia sekä pitkäaikaisia surkastuttavia ihotulehduksia.")

^Tuohan se on mitä itsekin eniten punkeissa pelkään koirien puolesta. Mutta en silti lähtisi kiduttamaan borrelioosipunkkiakaan.

Aika yliampuvaa on ollut viime vuosina lietsottu hysteria, jos tätä on uskominen:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/97505-punkki-puraisi-toimi-nain

"- Borrelioosin tunnistaa siitä, että punkin irrottamisen jälkeinen punoitus ja paukama eivät vaalene muutamassa päivässä vaan pikemminkin ne päinvastoin laajenevat ja leviävät. Tällöin on haettava lääkäriltä antibiootit, kertoo Terveystalo Jyväskylässä vastaanottoa pitävä ihotautilääkäri Maria Huttunen.

Alkuvaiheessa hoidettu borrelioositartunta paranee sataprosenttisen varmasti antibiooteilla."

Elollisia otuksia, joilla on omat tehtävänsä ja oletettavasti paikkansa systeemissä. Toki ihmisten mukanaan kuljettamat lajit (kuten koirapunkki uskoakseni elää talvet sisätiloissa?) saisivat hävitä näiltä hoodeilta. Ja saattaapi tuo olla, että muutenkin ihmisten toimilla on ollut vaikutusta muidenkin punkkien leviämiseen. Eli ei syytetä punkkiparkoja, niidenkin on vain elettävä omaa elämäänsä. :D

Mä soisin kyllä sen sukupuuton punkeille ja hirvikärpäsille silläkin uhalla että ekosysteemi vaarantuu. Mun on nyt ihan pakko mennä kampaamaan koira ja tarkistamaan sen iho. Voi olla että pyörryn jos sieltä löytyy jotain. :D

Koirassa oli viime kesänä about kymmenen punkkia, mutta ihmisessä en ole koskaan punkkia nähnyt. Ei mitään mukavia otuksia kuitenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom