Punkit eli puutiaiset, saatanan ötökät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IVa
  • Aloitettu Aloitettu
Saa nähdä paljon omaan koiraan niitä iskeytyy, toivottavasti punkkiaine jotain ainaki auttaa. Ajattelin itellekki semmosen vihreen punkkipannan hankkia, sen verran niitä on saatu irrotella :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äsken irrottelin koirista viimeiset punkit. Aika vähän on ollut tänä kesänä, oisinko irrottanut yhteensä ehkä reilu 30 punkkia kolmesta koirasta. Ja siihen punkin talvehtimiseen. Se talvehtii maan rajassa heinän alla. Tämmöset hyvät paksulumiset ja kylmät talvet ovat sille äärimmäisen otollisia talvehtimisen kannalta, kun hangen alla on lämmintä ja kuivaa.

^ Mistäköhän olen saanut päähäni, että se muistaakseni oranssipyllyinen koirapunkkilajike asustaisi nimenomaan sisätiloissa talvisin.

No mut mites noi saivartajat, jotka roiskii munansa päin naamaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hirvennen%C3%A4saivartajaSiinä vasta ällötykset, vaikkakin on melko harvinaista joutua ton munasateen uhriksi. Itse asiassa, mua puistattaa ja vituttaa kaikki pieneliöt, mitkä imee verta, pistää, pörisee, levittää paskatauteja, tarraa lujaa pienillä raajoillaan tai näyttää muuten vaan oksettavalta. No okei, kukkakärpäset on ihan söpöjä. Mut ne ei olekaan mtn em. asioista.

Mä en ole puristamalla itse saanut punkin persepalleroa poksahtamaan, mutta kerran ihmettelin miten koiran suusta valuu verta. Tajusin että se oli itse nyppässyt itseltään suureksi kasvaneen punkin ja pureskellut sitä suussaan kunnes meni rikki. Eivät ole mitään heppoista tekoa, ihmeen paksu kuori siinä on (jäin toljottamaan).
Aiemmalta koiralta poistelin koko aika punkkeja. Nyt on lyhytkarvainen koira johon ei vaan tartu. Vanhempien pitkäkarvainen setteri ja dobermannini juoksevat usein samoja mantuja pitkin, mutta pitkäkarvaisella on punkkeja hemmetisti ja dobermannilla pyöreät 0.

Se, että punkki vetäisi persepallonsa täyteen verta ja irrottautuisi itse kuljeskelemaan seiniä pitkin kuulostaa kyllä oudolta. Käsittääkseni punkit eivät esimerkiksi tartu eläimestä ihmiseen. Se että punkki olisi taapertanut suuren perseensä kanssa kodin sisälle seinälle kiipeilemään olisi aikamoinen uroteko! En tosin tiedä punkeista kamalasti. Oliko punkin puhkaistussa pallossa ihan selkeää verta? Punaista litkua kuuluu tulla :-D

Meilläpä kerran koki punkinperkele raa'an lopun. Asuttiin Teksasissa, muutettiin Suomeen takaisin talviaikaan. Koira oli saanut Teksasista punkin, mutta kun päästiin kotiin Suomen päässä, tipahti jäätynyt punkki järkyttyneenä yhtäkkisestä kylmyydestä eteisen lattialle kuolleena. :)

Saa nähdä paljon omaan koiraan niitä iskeytyy, toivottavasti punkkiaine jotain ainaki auttaa. Ajattelin itellekki semmosen vihreen punkkipannan hankkia, sen verran niitä on saatu irrotella :D
Omalla koiralla ainakin viime vuonna tuollainen punkkitökötti piti hyvin huolta että punkit eivät kiusanneet koiraa. Oiskohan yksi vai kaksi punkkia tarttenut repiä koko kesänä koirasta.
Tänä kesänä voi ollakkin hankalampi etsiä noita punkkeja, kun on tuo koiran karva huomattavasti paksumpaa ja tuuheampaa kuin vuosi sitten. Toivotaan että tökötti toimii tälläkin kertaa...

Ixodus_ricinus_5x.jpg

:urjo:

^ Mistäköhän olen saanut päähäni, että se muistaakseni oranssipyllyinen koirapunkkilajike asustaisi nimenomaan sisätiloissa talvisin.
Joo, olit oikeassa sen koirapunkin suhteen. Sisätiloissahan tuo asustaa. Toki että en ole koko elukasta aikaisemmin kuullutkaan.

Jokin korento. Ei ole mikään punkin tapainenkaan, tuollahan on vain kuusi jalkaa.

Tanhukärpänen tahi jokin muu petokärpänen?

THIH-HIH! Mä en ole nähnyt edes hyttystä vielä, mutta ampiaiset, hyi saatana! Kimalaisen tai mehiläisen mä pystyn otteen tuohon kämmenelle mutta ampiaisia pelkään, ilkeitä paskiaisia.

Aika yliampuvaa on ollut viime vuosina lietsottu hysteria, jos tätä on uskominen:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/97505-punkki-puraisi-toimi-nain

"- Borrelioosin tunnistaa siitä, että punkin irrottamisen jälkeinen punoitus ja paukama eivät vaalene muutamassa päivässä vaan pikemminkin ne päinvastoin laajenevat ja leviävät. Tällöin on haettava lääkäriltä antibiootit, kertoo Terveystalo Jyväskylässä vastaanottoa pitävä ihotautilääkäri Maria Huttunen.

Alkuvaiheessa hoidettu borrelioositartunta paranee sataprosenttisen varmasti antibiooteilla."

Punkithan levittävät borrelioosin eli Lymen taudin lisäksi myös puutiaisaivokuumetta (=TBE, ent. Kumlingen tauti), joka aika inhottava sairaus myös. Sen aiheuttaa virus, joten sitä ei voi antibiooteilla hoitaa pois. Suomessa siihen ei juurikaan kuole ihmisiä, ja täällä se leviääkin aika rajatulla alueella, mutta kuitenkin:

http://www.punkki.net/artikkelit/kumlinge.html

[quote="Punkki.net]TBE on ns. postinfektiöösiä enkefaliittityyppiä. Varsinainen aivokuumevaihe voi seurata 3-21 vrk kestävän oireettoman tai epämääräisen pahanolon jakson jälkeen. Hallitsevina oireina on korkea kuume, päänsärky ja niskajäykkyys. Lisäksi voi olla valonarkuutta, pahoinvointia, tajunnanhäiriöitä, kouristuksia ja halvauksia. Toinen vaihe kestää yleensä 2-3 viikkoa. Oireiston vakavuus vaihtelee suuresti. Osalla potilaista on pelkästään kuumeilua ja päänsärkyä, osalla meningiitti eli aivokalvontulehdus (yleisin tautimuoto; noin 50%:lla), osalla meningiitin lisäksi enkefaliitti (aivokudoksen tulehdus; noin 40%:lla) tai myeliitti (selkäytimen tulehdus; noin 10%:lla). TBE:n sairastaneista potilaista kolmanneksella on myöhäisoireina lihasheikkoutta, muistihäiriöitä ja tasapaino- häiriöitä. Pysyvä halvaus kehittyy 2-10%:lle potilaista, itäisessä tautimuodossa jopa 30%:lle.[/quote]

Jaahas. Eilen oli sitten kesän ensimmäinen punkki porautunut tiukasti käteen kiinni. Äsken poistin taas kolme iholta mönkimästä. Juhannusyönä törmäsin valokuvausreissulla varsinaiseen punkki-infernoon. Kotia palattua niitä mönki ihan joka paikassa, iholta otin niitä pois toista kymmentä. Luojan kiitos, että ei yksikään ennättänyt vielä sillon tarttua kiinni. Koirissa on menossa semmonen suvantovaihe, että viimeisen viikon sisään en ole ottanut niitä pois, kuin semmosen +20 per/kuono, toisin kuin esim. edellisillä viikoilla, kun niitä sai napsia irti ihan yhtenään. On se visto eläjä perkele, sano!

Kovin hanakasti nuo näyttääpi sisälle kulkeutuvan, kaverin koirat käyneet vähän takapihalla pyörimässä leikatussa nurmikossa ja juoksemassa parin harvan pensaan ympäri, ni heti toivat sisälle punkkeja. Kannattaa siis tsekata koirat vaikkei missään heinikoissa ole pyörinytkään. Sitte viimeistään bongaa ku o pallukkamoodissa, ei uskoisi että niin pieni ötökkä voi turvota niin isoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom