Punaisen lihan haitalliset terveysvaikutukset ja tiede

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu

setae

VIP
Ikä
45
Kaupunki
Singapore
Pahoittelut jos aihe on jo linkkeineen kovin käsitelty, en onnistunut linkkiä tapatalkilla löytämään tässä mehevän pihvin ja parin punaviinilasillisen jälkeisessä tilassa, mutta tällainen linkki tuli vastaan:
Steak is bad for the Heart and now We Know why | Loony Labs

Oma ymmärämykseni tutkimustasolla jää onnettoman vajaaksi asian suhteen ja olen siis itse pihvien, lihapatojen, jauhelihojen ja muiden punalihaherkkujen suuri ystävä. Tässä iän karttuessa kun alkaa vaan huomaamaan että kroppa ottaa osumaa helpommin ja palautuu paljon kehnommin sitä on alkanut miettiä näitä valintojaan vähän enemmän, ehkä jopa turhaksikin murehtien.

Osaisiko asiaa tuntevansa sanoa kommenttia tutkimuksesta ja tuloksista? Onko punaisen lihan välttelyyn kohtuukäyttöä kovemmin syytä, ja onko jotain muita ruokia jotka artikkelissa mainittuja seurauksia pehmentäisivät tai parantaisivat lihan kanssa nautittuna?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mun oma mielipide on että mieluummin syö lihoista kalaa tai kanaa, mutta asioita mihin kannattaa kiinnittää huomiota jos punaista lihaa meinaa syödä:
- Laatua, eli mieluummin sitä prosessoimatonta lihaa.
- Ei kannata syödä liikaa vaan monipuolisesti. Vaikuttaa myös painonnousuun, varsinkin jos syö paljon..
- A-vitamiinin ja hemiraudan liikasaanti (riippuen punaisen lihan tyypistä, erityisesti sisäelimet)
- Raskasmetallien saanti.
- Punaisen lihan väsyttävä vaikutus kehossa ja vaikutus mielialaan.
- Punainen liha ja vääränlainen bakteerikanta voi aiheuttaa sydänongelmia.
- Mahdollinen syöpä- ja diabetesriski.
- Kannattaa ainakin pistää kasviksia lihan viereen lautaselle, muutakin kuin perunaa.
- Eläinten lääkitys (antibiootit) ja ravinto.
- Ei kannata käristää tai grillata, varsinkaan ihan mustaksi. Paistaminen mieluummin öljyssä kuin rasvassa.
- Ympäristövaikutukset

Yllä tuli aikamoinen lista, lisäisin siihen vielä kotimaisuuden, tai ainakin pohjoismaalaisuuden, koska A) todistettavasti vähempi mömmöjä, B) koska olen pitkätukka.

Sitten tukimuksista lyhyesti. Vaikka vaatisikin pitkän, suosittelen henkilökohtaisesti lukemista aiheen tiimoilta jotta voi tehdä päätöksiä asiasta.

- EPICN tutkimus vuodelta 13 kertoo vain prosessoidun lihan linkittyvän sydän- ja verisuonitauteihin http://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Prospective_Investigation_into_Cancer_and_Nutrition.

-Syöpäjärjestöt kuten WCRF liittää useamman syövän riskitekijöihin punaisen lihan. Tutkimuksissa ei kuitenkaan tehdä eroa posessoidun, prosessoimattoman, rasvaa tai ylimääräisiä aineita sisältävän lihan välillä (yllä mainitut rmetallit, antib., teollisuuden lisäämät setit). Joten hieman puutteellista korrelaatiota monasti.

Itse en siis huolehdi turhia kun joskus pumppaan pari pihviä yli suositellun rajan viikossa. Joku toinen voisi huolestuakin. Todella moni tutkimus tosiaan kertoo muuta, mutta olen hieman skeptinen mm. yllä mainitsemistani syistä.

Täysin mutu pohjalta tulee tämä, mutta ikä ei tule yksin ja veikkaan että olosi tuskin paranee jos alkaa syömään vain mitä joku tutkimus sanoo eikä sitä mitä itse haluais. Olis se vaan todella synkkä elämä ellei sais latoa lehmää lautaselle. Esim itse laihtunut 15kg kesästä ja olen elämäni kunnossa (myös mittausten perusteella) ja syön punaista lihaa päivittäin.

Mikään ei saa oloa yhtä ravituksi kuin punainen liha. Veisaan 5 kaikista pelotteluista.

Mulla on veriryhmä O, jolle kuulemma sopii liha parhaiten ravinnoksi :D

- EPICN tutkimus vuodelta 13 kertoo vain prosessoidun lihan linkittyvän sydän- ja verisuonitauteihin http://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Prospective_Investigation_into_Cancer_and_Nutrition.

Tuo "prosessoitu liha" on vähän saman lajin aivopieru kuin "tavallinen kotiruoka". Mitä se nyt sitten tarkoittaa, millä tavoin prosessoitu liha on huonoa ja miksi?
- Nitriitit ei kaiketi ole hyväksi, mutta eipä kukaan mainosta nitriitittömiä leikkeleitä samalla tavoin kuin natriumglutamiini-, gmo-vapaata tai rypsipossusta veistettyä tai muuta new age scheissea
- jos prosessoidulla tarkoitetaan kypsennettyä, niin eipä se kotona paistettu tuore liha ole sitten enää sen kummempaa

Onko prosessoidut kasvikset yhtä huonoja kuin prosessoitu liha? Esim purkkihernekeitto?

Mutta siis, itse en isommin lihaa kokkaile, ehkä kerran viikkoon. Loppuaika sitten lähinnä kanaa ja saman kerta viikkoon kalaa. Tietysti olisi oikein mainostaa vetävänsä sen kerran viikkoon laadukasta sisäfilettä, mutta oikeasti sekin on kyllä tarjousjauhelihaa.

- Punaisen lihan väsyttävä vaikutus kehossa ja vaikutus mielialaan.

- Mahdollinen syöpä- ja diabetesriski.

Mikä väsyttävä vaikutus ja mikä diabetesriski? :confused:

Mikä on sitten turvallinen määrä punaista lihaa päivässä.? Mulla ei uppoa kana ei sitten millään.Samoin seiti on karmeaa paskaa,samoin tonnikala.

Lohi on hyvää,mutta pikkasen kallista,ja ohan siinä rasvaakin aika paljon.Vaikka tosin hyvää rasvaa onkin.

Mistä sitte ottaa ne protskut jos ei lihasta?Jauhoja ja kananmunia menee nyt jo ihan riittävästi ja maitotuotteitta vältän koska maha ei niistä tykkää.

Toivoin aavistuksen L-karnitiini& metabolia painotteisempaa keskustelua, luulisin. Syytän punaviiniä.

Kotimaista punaista lihaa aika harvakseen pääsee syömään jollei joku laita porosalamia tai -käristystä postissa :) irkku-herefordia yleensä tulee nautapuolelta ostettua, 5% jauhelihaa lähinnä tai sisä/ulkofilettä jos pihviksi vetää. En minä nyt punaista lihaa järjettömiä määriä kisko, sitä vaan kun on jo obsoliitti ikänsä puolesta ja suku Savosta sydänsairauksineen kotoisin niin parempi vähän miettiä miten tulevaisuuttaan maalailisi.

Tuohon L-karnitiinin metabolisoitumiseen liittyen; Syö harvoin hiilihydraatteja (peruna, pasta, riisi, leipä) suuremman (>80g) punalihamäärän kera mutta olisiko jotain muuta erityisen huomioitavaa (ei heti maalaisjärjellä pääteltävää) lisuketta joka esim. Pihvin yhteydessä parantaisi tai pahentaisi näitä suolistovaikutuksia?

jos prosessoidulla tarkoitetaan kypsennettyä, niin eipä se kotona paistettu tuore liha ole sitten enää sen kummempaa

Eiköhän näissä hutkimuksissa viitata termillä yleensä lihaan joka; sisältää ruhon kaikki sellaiset osat jotka tupataan syöttää koirille ja linnuille (talia), säilöntä- ,väri-, ja tekstuurin parannusaineita, sekä alipalkattujen ihmisten sormia.

Tutkimuksissahan ei yleeensä huomioida, että ne henkilöt jotka syövät runsaasti punaista ja prosessoitua lihaa, myös useammin tupakoivat, käyttävät enemmän alkoholia, syövät vähemmän vihanneksia ja hedelmiä, ovat useammin lihavia ja harrastavat vähemmän liikuntaa. Sitä koitin ennen kaikkea sanoa.

Vältän niin makkaroita, leikkeleitä sekä marinoituja broitsun ja muita lihoja. Siinä marinadissakin on lisä- ja muita turhia aineita. Toki, jos jossain on niitä eurolla, niin ostan. Mutta siis oloni on kohentunut mainitulla välttelyllä. Siis peruslihaa (yleensä possua), kalaa ja lintua. Äsken tuli vedettyä kaksi Lidlin valmiiksi maustettua possunlihapihviä, jotka siis eivät ole marinoituja, vaan maustettuja. Joka toinen kerta paistan tota rasvatonta (maustamatonta useimmiten) possunlihaa voinokareen kanssa.

Just oli toissa viikolla tai vähän aiemmin telkussa se yks brittiäijä, joka otti selvää punaisen lihan vaarallisuudesta. Tiedemiehet ovat erimielisiä aiheesta. Johtopäätös oli, että aitoa lihaa voi vetää pari kertaa viikossa, mutta prosessoiduissa on riskinsä. Itse tiedän saaneeni liikaa natriumnitriittiä (E250) elämäni aikana. Ei hyvä. Kai mä nyt säilyn sit paremmin.

Pakkiksella oli jopa ketju siitä, johtuu siitä että lihan sulatus kropassa vie aika paljon energia kun se on aika raskasta ruokaa.
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/102504-lihan-vaesyttaevae-vaikutus/
Ei voi oikein ottaa todesta ketjua joka alkaa näin: "perusteli sitä sillä että kun ihmisen ruuansulatus ei oo koskaan oppinu varsinaisest sulattaa Lihaa joten se ns. mätänee vatsassa. Oon lukenu samaa kirjoista."

Eiköhän kaikki ruoka väsytä mitä vedetään toista tuhatta kaloria samalla istumalla.

Näissäkin syytetään "prosessoitua lihaa", eli ilmeisesti ruokavaliota joka koostuu esim hampurilaisaterioista joka sisältää enimmäkseen hiilaripaskaa.

Yksi usein huonoksi mainittu prosessoitu lihatuote on pekoni. En oikein hiffaa mikä siinä on niin pahasta?

Useemman kerran päivään tulee paukutettua alas kookosöljyssä paistettua luomu paistijauhelihaa. Ainakaan toistaiseksi ei ole kolmatta nänniä kasvanut ja se riittää mulle :)

Mitä näitä erilaisia lehdissä julkaistuja ravintojuttuja on tullut luettua, niin taitaa se nykyään olla vain niin, että aivan sama mitä syöt, niin joku helvetin tauti tai muu negatiivinen asia siitä koituu.
Jos ihan oikeasti alkaisi noudattaan sellaisia elintapoja, joihin nuo kaikenmaailman tutkimukset kannustavat, niin ei varmaan tarvitsisi kertaakaan enää elämässään tavalliseen päivittäisruokakauppaan eksyä...

Ja tarkoitus ei ollut tässä kumota noita tutkimuslöydöksiä sun muita havaintoja. Jotenkin vaan mennyt "maku" koko tuohon ruokafriikkailuun, kun jatkuvasti saa lukea "älä syö sitä", "älä syö tätä", "syö tätä ja elät näin monta vuotta pitempään", älä missään nimessä syö tätä tai kuolet ennenaikaisesti" :D

Mitä näitä erilaisia lehdissä julkaistuja ravintojuttuja on tullut luettua, niin taitaa se nykyään olla vain niin, että aivan sama mitä syöt, niin joku helvetin tauti tai muu negatiivinen asia siitä koituu.
Jos ihan oikeasti alkaisi noudattaan sellaisia elintapoja, joihin nuo kaikenmaailman tutkimukset kannustavat, niin ei varmaan tarvitsisi kertaakaan enää elämässään tavalliseen päivittäisruokakauppaan eksyä...

Ja tarkoitus ei ollut tässä kumota noita tutkimuslöydöksiä sun muita havaintoja. Jotenkin vaan mennyt "maku" koko tuohon ruokafriikkailuun, kun jatkuvasti saa lukea "älä syö sitä", "älä syö tätä", "syö tätä ja elät näin monta vuotta pitempään", älä missään nimessä syö tätä tai kuolet ennenaikaisesti" :D

Tämä on täyttä asiaa. Nykyään on muodikasta kaikenmaailman ruokavaliot; joillekkin se on paleo, toiselle karppaus ja kolmannelle raakaruoka. Näillekkin ruokavaliolle on varmasti tukevia tutkimuksia, mutta olen kohtuu varma, että suurempaa osaa näissä näyttelee jotkut poppamiehet, jotka ylistää ko ruokavaliota ja vastaavasti tuomitsee muut.

En tiedä, olenko aivan yksin mielipiteeni kanssa, mutta nykyään ruoka on lähes uskonnollinen asia. Oma ruokavalio on niin helvetin pyhä asia, että sitä on markkinoitava ainoana oikeana.

Mä oon skeptinen näistä tutkimuksista ja oikeastaan mulle ei ole niin hirveästi väliä, sillä punainenliha nyt sattuu olemaan mun mielestä parasta lihaa. En tykkää kananlihasta ollenkaan paitsi nahkasta. Mä en rupea itteäni kiusaamaan asialla, että saattaisin elää vähän pitempään jos eläisin terveellisesti. Isän puolella ei ole kukaan yltänyt 70 ikä vuoteen ja kyl mua vituttais jos nyt vaan pupeltaisin rehuja, kananlihaa ja kalaa ni sit kummiskin delaan 69 vuotiaana :)

Näillekkin ruokavaliolle on varmasti tukevia tutkimuksia

Kutsutaanhan niitä kaiken maailman antievoluutiopapereitakin tutkimuksiksi. Kaiken maailman paleot on hyvä esimerkki tästä.

Mielestäni on kutenkin pikkuinen ero siinä, mutuileeko joku esi-isien ruokatavoillla, vai todistaako laboratorio- ja eläinkokein jonkun tietyn aineen haitalliseksi ihmisille. Ensimmäisenä mainitsemassani tutkimuksessa tehtiin juuri niin, eli todettiin epäorgaanisen materian ja elintapojen olevan ongelma, ei lihan. Toista tutkimusta kritisoin koska siinä pantiin uskomuksenomaisesti punainen liha ja kaikki muu samaan nippuun, kuten hipit tuppaa tekemään.

Keskustelun ongelma on pääasiassa siis uskomuksien ja tieteen vahva yhteistarjonta, josta joutuu seulomaan sitä tutkittua faktaa oikein teesihdillä. Mikä usein tuntuu johtavan lopulta hälläväliä-asenteen kehittämiseen asiaa kohtaan.

Syön punaista lihaa keskimäärin 3kg viikossa, lightweight baby. Ja syy on pelkästään se, koska kanasta en juuri tykkää joten parhaaksi pääproteiinilähteeksi jää punainen liha. Ja kun se on prosessoimatonta niin ongelmaa ei ole. Varmaan parsakaalistakin jonkun mukaan saa jonkun taudin.

Mä tahdon nyt ihan kovaa faktaa, mustaa valkoisella biokemiallisine mekanismeineen, että liha jotenkin "sulaa huonosti" tms. Koska empiirinen todistusaineisto tukee täysin päinvastaista - kuinka moni on joskus paskonut kokonaisia lihanpaloja ulos? Entä kasviksia? Niinpä... Jopa vauva, jonka ruoansulatus on kehittymätön aikuseen verrattuna, sulattaa lihan siinä vaiheessa kun kaikki kasviperäinen tulee vielä ulos sellaisena, kuin se on nieltykin - ihminen aloittaa elämänsä lihaanina. Kaiken järjen mukaan ihmisen entsyymit pilkkovat helposti eläinperäisen ravinnon siinä missä selluloosaan purevia entsyymeitä ihmisellä ei taida edes olla. En ymmärrä, miten tällä logiikalla kasvikset olisivat mitenkään "kevyitä" ruoansalulatukselle - mitä se keveys nyt sitten edes tarkoittaa. Jos keveys on sitä, että sitä ei saada prosessoitua eikä siitä saada siis mitään irtikään jatkokäsittelyyn, niin sitten se on kevyttä joo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom