Pumppi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kovasti tälläkin palstalla ollaan pumpin perään ja tunnutaan sitä treeneissä tavoiteltavan. Itsekin vuosikaudet haikailin treenin yhteydessä hyvää pumppia lihaksiin. Mutta miten on, onko ko ilmiöstä mitään hyötyä lihaksen kasvun kannalta?

Itse olen viime aikoina tullut siihen tulokseen, että pumppi (tai oikeastaan sen kasvattava vaikutus) on vain yksi lukuisista sali- myyteistä, jotka eivät millään tahdo kuolla pois. Kyseessähän on vain veren pakkautuminen lihakseen. Lihas kasvaa saadessaan ärsykkeen, johon sen pitää sopeutua, enkä usko pumpilla olevan tämän kanssa mitään tekemistä. Nykyään en myöskään juurikaan välitä tulevatko lihakset kipeiksi seuraavina päivinä vai ei. Ainoa oleellinen hyvän treenin merkki on mielestäni se, jaksanko seuraavissa treeneissä tehdä enemmän toistoja tai liikutella isompia rautoja. Ohjeeni onkin, että älkää haikailko sen pumpin perään vaan keskittykää treenin progressiivisuuteen!!

Mitä olette mieltä, olenko mielestänne aivan hakoteillä, eli onko kunnon pumppi kuitenkin kaiken a ja o?

En pelkästään omalla pähkäilyllä ole tähän päätynyt vaan vaikutteita olen saanut mm. bodybuilding.com foorumista sekä hardgainer.com saitin artikkeleista.

Free weight

Kun treenaan body-tyylisesti, eli toistoja yleensä se 8-12, niin saan varmasti joka treenissä pumpin treenattavaan lihakseen.
Pumppi ei ainakaan mulla ole se varsinainen tavoite, vaan mieluumminkin "tuntuma".. Hyvä tuntuma johtaa usein hyvään pumppiin..

Ihan itseisarvona yksinään pumppi ei takaa lihaskasvua, mutta sillä on hyödyllisiä vaikutuksia ja ennen kaikkea raskaalla pumpin tuovalla kehonrakennusharjoittelulla (suht.lyhyet palautukset) on maitohapon tuotannon kautta kasvuhormonin eritystä aiheuttava vaikutus. Lisäksi pumppi ainakin teoriassa tehostaa lihassolujen hetkellistä laajenemisefektiä ja sitä kautta niiden venymistä ==> näiden solujen laajentuminen=lihaskasvun syvin fysiologinen olemus.

Kuten sanottu: pelkkä pumppi ei takaa lihaskasvua, senhän saa pohkeisiinkin aikaan vaikka kävelemällä reippaasti, mutta pumpin tuottava muilta osin kasvun edellytykset sisältävä painoharjoittelu on lihaskasvun varmin tie. Jälleen korostettakoon, että tämä pätee lähinnä lihaskasvun - ei voiman - maksimointiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom