pumppi vai raskaammat painot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pipana
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen siirtymässä n. puolen vuoden treenailun jälkeen nelijakoiseen ohjelmaan, tarkoituksena treenailla vähän kovemmin ja kenties saada vähän lihaa luiden ympärille.
Ohjelmajaoksi ajattelin seuraavaa:

rinta,hauis
reidet, pohkeet
olkapäät,ojentajat
selkä

Itse asiassa ajattelin ensin laittaa selän reisipäivän paikalle, mutta jostain threadista luin, että olisi parempi näin päin. Jos joku osaa perustella vielä miksi, niin olen tyytyväinen!

Asiaan. Olen treenaillut niin, että haen liikkeissä kunnon tuntuman k.o lihakseen. Nyt on alkanut mietityttään kuinka paljon sitä tuntumaa ja pumppia kannattaa hakea vai kannattaako lisätä painoja ikäänkuin tuntuman "kustannuksella"? Huomaan, että joskus toistoja menee vaikka kuinka monta, lihakset on pumpissa mutta jos lisään painoja tuntuma katoaa kun toistoja ei tulekaan niin paljon. Jostain luin, että pumppi ei kasvata lihasta, onko näin?

Erityisesti mietin tätä kun aloitin Hyvää huomenta-liikkeen ja SJMV:n. SJMV:ssä saan tuntuman takareisiin, mutta Hyvää huomenta-liikkeessä en (osasyynä varmasti myös vielä ei-niin-kohdallaan oleva tekniikkakin).

Tietysti tuntuma täytyy jollakin tasollaa kai olla, jotta liike kohdistuu oikeaan paikkaan, mutta missähän on raja? Pyrinkö pumppiin vai painojen lisäämiseen? Jotenkin pumpin jälkeen tuntuu "tehokkaammalta", mutta onko se sitä loppujen lopuksi, siis lihaskasvun kannalta?

Toivottavasti joku ymmärsi tästä sepustuksesta mitä tarkoitan ja viitsii auttaa epätietoista!

Molempi parempi mun mielestä. Eli välillä teet pumppia hakien ja välillä rautaa reilummin. Sieltä sitten löytyy pikkuhiljaa se omalle kropalle sopiva tapa treenata. Ei nuo toisiaan pois sulje millään tavalla.

Lihakset kyllä tarvitsevat tarpeeksi suuren rasituksen kasvaakseen, eli pumppi itsessään ei ole kasvutekijä. Jos jätät sarjat niin kesken, kuin sanoit, ei ärsykettä varmaankaan ole tarpeeksi. Tee niin, että treenin alkupuoli isoilla painoilla pumpista ja tuntumasta välittämättä, ja sitten treenin loppuun liike tai pari ja muutama sarja pumppia hakien.

Powerhousu sanoi:
pumppi itsessään ei ole kasvutekijä.

Niin, tähän halusinkin kommenttia, kun näin olen muista threadeistä lukenut. Eli pelkkä tuntuma ja pumppi ei siis lihasta kasvata, mutta kuitenkin sitäkin ilmeisesti tarvitaan? Vai toimiiko myös niin päin, että ilman kunnon tuntumaa mutta painoja lisäillen lihas kasvaa?

Sori, tiedän että näistä on monen monituista keskustelua ollutkin jo, mutta haluaisin kuitenkin selventää asian itselleni rautalangasta.....

Powerhousu sanoi:
Tee niin, että treenin alkupuoli isoilla painoilla pumpista ja tuntumasta välittämättä, ja sitten treenin loppuun liike tai pari ja muutama sarja pumppia hakien.

Tämä kuulostaakin hyvältä vinkiltä, ei muuta kuin kokeilemaan.

Powerhousu sanoi:
Lihakset kyllä tarvitsevat tarpeeksi suuren rasituksen kasvaakseen, eli pumppi itsessään ei ole kasvutekijä. Jos jätät sarjat niin kesken, kuin sanoit, ei ärsykettä varmaankaan ole tarpeeksi. Tee niin, että treenin alkupuoli isoilla painoilla pumpista ja tuntumasta välittämättä, ja sitten treenin loppuun liike tai pari ja muutama sarja pumppia hakien.
tällaista minäkin suosittelen sillä erolla, että jokaiseen liikkeeseen viimeiseksi se ns pumppi sarja eli jos teet 3sarjaa per liike niin viimeinen sarja pumppia hakien(tai ei sen välttämättä tarvi olla sen viimeisen mutta jonkun kuitenkin nuista sarjoista) tai jos 2sarjaa niin toinen niistä pumppia hakien ja tämä joka liikkeessä. pumpin hakeminen ei välttämättä meinaa sitten mitään +20 toiston sarjaa vaan pumpin saa kyllä tosi hyvin esim 10-12toiston sarjallakin kun sen tekee super rauhallisesti eli negatiiviset vaiheet hitaasti.

pipana sanoi:
Vai toimiiko myös niin päin, että ilman kunnon tuntumaa mutta painoja lisäillen lihas kasvaa?
Noin päin se just paremmin toimii. Pelkästään pumppailemalla mennään kyllä perse edellä puuhun. Lihakset tarvitsevat aina vaan isomman ärsykkeen kasvaakseen, ja pelkästään pumppailemalla on paha nostaa painomäärää.

Sori, tiedän että näistä on monen monituista keskustelua ollutkin jo, mutta haluaisin kuitenkin selventää asian itselleni rautalangasta.....
Ei se treenaaminen ole niin vaikeeta kun mitä monet siitä tekee. Sen kun meet salille ja väännät rautaa, niin hyvä tulee, kunhan vaan on sopiva ohjelma. Kaikki hifistelyt on melko turhaa.

Kysyn tässä samalla hieman asiaa sivuten, että ku itse olen viimeaikoina tehnyt sarjat niin että toistot pysyvät siinä 7-9 tuntumassa. Aloitan niin raskaalla painolla että menee suunnilleen 7 ja sitten jos puhti loppuu vaikka toisella toistolla niin tiputan hieman painoa pois niin että menee taas tollanen 7-9 (yleensä painoa pois otettaessa sarjapituus 8-9). Onkohan tämä toimiva menetelmä? Ja sitten kun on ollut paljon puhetta siitä miten lihas tottuu jos sitä treenataan aina samalla painolla ja sen vuoksi pitäisi painoa vaihdella vaikka kuukausittain niin onko tämä painojen syklittäminen tarpeellista jos tekee yhtä liikettä vaikka 3-4 sarjaa aloittaen raskaalla ja sitten kun ei enää mene niin tiputtaa painoa sen verran että menee taas vaikka 8 mutta ettei kuitankaan menisi mitään 20sarjaa. Siis tarkoitan että tekisi tuon vaihtelun samalla tuossa treenissä. Kun puhetta on ollut että pitäisi välistä vetää vaikka jotain 15 pitkiä sarjojakin mutta jos ensin tekee raskaalla ja sitten tiputtaa painoja sen verran että menee taas esim. 8 (ja siis että painoa olisi tiputuksen jälkeen sen verran millä olisi vääntänyt vaikka sen 15 jos olisi aloittanut treenin sillä painolla mutta kun on ensin vääntänyt raskaalla painolla niin meneekin enää se 8) niin korvaako tämä sen syklityksen?

Ei tätä varmaan vaikeammin olisi voinut sanoa mutta jospa joku ymmärtäisi. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom