Pummi-kampanja yleisillä kulkuvälineillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jortsu
Tämä loistava vertaus voitaisiin soveltaa vaikka niin että minun pitäisi maksaa työmatkastani bussilippu vaikka menen pyörällä.

No jos et tv:tä katso, niin kuka on käskenyt maksaa lupamaksun?

Originally posted by Small&Weak
Mutta yhtälailla väärin artisteja kohtaan kuin pummilla matkustaminen yleisissä kulkuneuvoissa ko. yhtiöitä kohtaan.

Varmasti on. Silti minun moraalini kyllä venyy ihan hyvin kaikkiin pikkurikkeisiin joilla saan säästettyä rahaa. Kyse ei ole siitä etteikö olisi varaa, vaan siitä että ahneuttani/pihiyttäni haluan käyttää varani johonkin muuhun.

Tarkoitus ei siis ole asialla mitenkään ylpeillä, mutta ei se minua mitenkään hävetäkään - kaikkihan tässä tehdään joka päivä välillisesti eri tasoisia paskoja temppuja kanssaihmisille, siinä potissa ei enää TV-luvat, bussiliput tai muut paljoa paina.

Sinänsä "mitä jos kaikki tekis noin niin koko palvelu lopetettaisiin"-hyökkäys on näissä moraaliasioissa aina melko hataralla pohjalla, koska kaikki ihmiset nimenomaan eivät koskaan käyttäydy samalla tavalla. Ja vaikka käyttäytyisivätkin niin bussilinjojen karsinta tai YLEn konkurssi eivät minun maailmaani vielä heilauta.

Sinänsä aiempi puheenvuoro suuremmista tarkastusmaksuista pitää kyllä varmasti paikkansa. Mainitut asiat kun ovat ainakin minulle palveluita joita käytän jos ilmaiseksi saan, jos kustannusta tulee niin sitten lakkaan käyttämästä.

Originally posted by Hippa
Pitäisi tarkastusmaksuja nostaa oikeen urakalla, esim. kolmannella kiinnijäämiskerralla maksu on 1000 euroa...

Jossain Lontoossahan se tarkastusmaksu on ihan hirvittävä summa, mutta eipä siellä ole liputta matkustaviakaan.

Tubessa kärähtäminen keventää kukkaroa £10 (n. 14 e) ja bussissa kärähtäminen puolestaan £5 (n. 7 e). Jos voivat todistaa, että joku tyyppi on systemaattisesti matkustanut pummilla (esim. kamerat joka aamu samalla asemalla), niin sitten voidaan asettaa syytteeseen.

Itse olen viimeisen vuoden ajan matkustanut pummilla siten, että ostan Travelcardin vain 1.zonelle, vaikka asun nelosella (meillä ei ole kotiasemalla portteja). Syy: hinta on niin järkyttävä joka tapauksessa (£65 muistaakseni 1.zonen kk-kortti, neloselle olisi vielä puolet enemmän), etten todellakaan suostu maksamaan noita hintoja siitä ilosta, että myöhästyn toista monta kertaa viikossa London Undergroundin ryssimisen takia. Koko tubesysteemi on täällä ihan perseestä.

Tubekuskien alkupalkka on muuten täällä ilman minkäänlaista koulutusta £32,000 vuodessa + luontaisedut päälle. Opettajat ja sairaanhoitajat saa puolet vähemmän. Siitä vaan punnan kurssia tarkistelemaan, niin saatte jonkinlaisen käsityksen asioidentilasta.

Originally posted by Jortsu
TV-lupamaksu menee YLElle, en katso YLEn tarjontaa.

Se on muuten TV:n KÄYTTÖmaksu. Katsoo siitä toosasta YLEä tai mitä tahansa muuta... vrt. edesmennyt radiolupamaksu -systeemi. Myönnän...:blow:

Ei vika ole pummilla matkustajissa vaan tarkastusmaksuissa ja vähäisessä valvonnassa. Jos matkustaisin pummilla, olisin aivan varmasti voiton puolella.

Tarkastusmaksuja pitäisi muutta siten, että ne kasvaisivat kumulatiivisesti (50->100->150...). Tämä sen takia, että joskus sattuu unohduksia ja lippu jää leimaamatta. Kerran tulin junalla ja unohdin leimata. kolmen asemavälin jälkeen tajusin kömmähdyksen ja kävin leimaamassa, ja seuraavalta asemalta astelee tarkastaja sisään.

Jos perustelee tv-maksujen maksamatta jättämistä sitä että tv:stä tulee paskaa ohjelmaa, voi aivan hyvin käydä tv-liikkeessä, pyytää siellä poistamaan tv:n sisältä kanavanvalitsimen, jolloin tv:ssä näkyy vain videokanava. Sitten voi maksaa videovuokraamolle leffoista.

Originally posted by Zaphod
Se on muuten TV:n KÄYTTÖmaksu. Katsoo siitä toosasta YLEä tai mitä tahansa muuta... vrt. edesmennyt radiolupamaksu -systeemi.
Vaikka tämä nyt on off topic jauhantaa niin siitä huolimatta, muut kanavat eivät kostu mitään tuosta käyttömaksusta, sillä rahoitetaan YLE:n ohjelmatarjontaa.

jees jees...

Laittasivat lippujen hinnat puoleen ja tarkastusmaksut 5 kertaisiksi niin alkaisi varmaan tulemaan sitä rahaa.

Itse en ole muutamaan kuukauteen maksanut matkoistani, 70€/kk on aivan liikaa!

Sama juttu mm. VR:n muissakin hinnoissa.

Nyt kun opiskelijaksi pääsee niin sitten maksan oikein mielellään.

Jossain täällä tiedon valtateillä oli jossain keskustelussa todettu, että joku on vaan keksinyt hyvän rahantekovehkeen.

Nimittäin se osoite, mihin noi sakkolaput lähetetään, on joku paikka, jota ei ole kirjattu kelleen.

Joku vetää vaan rahat itelleen ja pummit saa nuolla näppejään, elleivät ole niin noloja, että menevät poliisille valittamaan.

Kovasti kritiikkiä on tullut pummien toiminnasta, joka on kuitenkin hyvin pienen piirin puuhastelua. Miksi kukaan ei lähettele HKL:lle ja YTV:lle kriittistä postia pullataikinan lailla paisuneista hinnoista?
Aktiivisuus tällä rintamalla voisi poikia huomattavasti suurempia alennuksia kuin pienelle pummiryhmälle kitiseminen (ei, en ole jäsen).

Lippujen hinnat ovat nousseet 10-20 prosenttia kahdessa vuodessa - samalla, kun säästöjä on tehty linjoja kilpailuttamalla ja lakkauttamalla. Ratikkalinja ollaan lopettamassa ja metrollakaan ei tarvitse liikennöidä yhtä paljon Kampin työmaan takia. Hintapaineita tulee taas ensi vuonna lisää kaupungin maksuosuuden vähentyessä. Jos vaikka puolet pummilla matkustavasta kahdesta prosentista alkaisi ostaa lippuja, oman lippuni hinta laskisi prosentin. Puhutaan siis ihan eri kertaluokasta kuin nyt tehdyt megakorotukset.

Todellinen syy on ahdinkoon on uskomattoman kallis investointi matkakorttijärjestelmään. Pelkkien korttien myynnillä kerättiin 2.5 miljoonaa euroa. Tämän investoinnin maksavat matkustajat ja tuskin investointi maksaa koskaan itseään takaisin.

Noi matkakortit oli kyllä turhuuksien turhuus. Ihan hauskaahan se varmasti jostakin päättäjästä on ollut kun on tälläistä "hienoa teknologiaa". prkl, olisivat edes jalostaneet loppuun mokoman aparaatin. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom