Pullamasun epätoivoinen räpellys kohti voimakisoja 2021

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Siihen en ota kantaa, että miten ja missä vaiheessa peruspunttaajan kannattaisi ottaa vahvinmieslajit mukaan treeniohjelmaan. Sen voin kokemuksesta kertoa, että erittäin hapottavaa tuo touhu voi tosiaankin olla :unsure: Mutta on se joka tapauksessa palkitsevaa ja kokeilemisen arvoista :)
Peruspunttauksella ei ole periaatteessa mitään tekemistä vahvinlajien kanssa. Aivan eri harrastukset. Ei lajeille voi hakea pohjaa millään muulla kuin alottamalla lajit. Puntit sivuseikka, ne voi jättää kakkos lajiksi. Niin monesti olen itsekin sen testannut että heti kun ottaa kovan puntti kuurin, lajit lähtee laskuun. Ei pidä paikkaansa että lajeja ei voi aloittaa jos on huonossa puntti kunnossa. Voi aloittaa vaikka ei ole koskaan koskenutkaan puntteihin. Moni olettaa että vahvinlaji välineet painaa niin paljon ettei voi aloittaa ilman kovaa puntti taustaa. Meidän salilla ainakin välineet niin kevyitä, että perus 55kg kuntoilija naiset ovat käyneet treenaamassa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Peruspunttauksella ei ole periaatteessa mitään tekemistä vahvinlajien kanssa. Aivan eri harrastukset. Ei lajeille voi hakea pohjaa millään muulla kuin alottamalla lajit. Puntit sivuseikka, ne voi jättää kakkos lajiksi. Niin monesti olen itsekin sen testannut että heti kun ottaa kovan puntti kuurin, lajit lähtee laskuun.
Tietysti lajitreeni on aina se tärkein, laji kuin laji. Monessa urheilulajissa hyvin suunniteltu punttitreeni kuitenkin tukee kehittymistä päälajissa. Eikä tarvitse edes olla kyse voimailulajista. Ja toisaalta oikein kova punttikuuri väärässä vaiheessa toteutettuna haittaa kaikkea tekemistä, jopa sitä puntin nostoa.

Teetkö sinä jotain sellaista punttitreeniä, joka olisi suunniteltu vahvinlajeja ajatellen lajinomaiseksi ja päälajiasi tukevaksi? Vai onko se sinulle toisarvoista puuhastelua lajitreeniin verrattuna? Itse ainakin voisin kuvitella, että esim. maastaveto, rinnalleveto ja vauhtipunnerrus voisivat olla vahvinlajeihin ihan hyviä apuja.

En usko tuohon logiikkaan missään lajissa, vaikka onkin JTO sen laatinut. Hiihto paranee hiihtämällä. Paini painimalla. Kuulantyöntö työntämällä kuulaa. Vahvinlajit tekemällä lajeja. Iso osa lajeista on sellaisia ettet kehity yhtään puntti treenillä. Voit nostella vaikka vuoden puntteja, ei näy rekanvedossa ja lastauksessa mitenkään. Mutta vedäpä rekkaa ja lastaa säkkejä kuukausi, niin kehityt samantien. Ne vahvinlajit ovat kovaa hommaa, kannattaa edes testata kiinnostaako niitä treenata. Moni puntti jannu on lopettanut yhden kerran jälkeen ne. Kuulema liian hapokasta hommaa.
Eiköhän jto kuitenkin tiedä.
Miten edes treenata vahvamieslajeja jos ei tyhjä tukki nouse maasta, tai tarpeeksi pientä atlaskiveä ei ole, tai muutakaan.
Taitaa ne lajin huiputkin ainakin vetää ja kyykätä ihan normaalisti

JTO on vastuussa treenien suunnittelusta, uskon vahvasti että hän tietää milloin on aika aloittaa voimamiesharjoittelu.
Voimatasot on oikeasti niin surkeat tällä hetkellä ettei siitä olisi mitään käytännön hyötyä.

Jooei kannata ainakaan Predatoria kuunnella ja lähtee hosumaan. Meinasinkin tossa pari päivää sit sanoa, että eikös näissä perus punttitouhuissa (kyykky, mave jne.) oo melkosen hyvä siirtovaikutus voimamieslajeihin(kin).

Kertokaas joku mulle varteenotettava voimamies, joka ei tee peruskaudella kyykkyä ja vetoa tai jotain penkkivariaatiotakin?

Muutaman vuoden nyt ite ollu jto:n valmennuksessa, eikä oo kyl tarvinu kertaakaan vielä kyseenalaistaa :D Nyt alkaa vasta tajuta treenaamisesta ja ymmärtää omaa kroppaakin. Juha tietää ekat vuodet takuuvarmasti jopa paremmin kuin sä itse. Sen ku ois tajunnu itsekin joskus pikakurssimaisesti, mutta täytynee jokaisen käydä läpi omaa tahtiaan (joka riippuu otsaluun paksuudesta).

Peruspunttauksella ei ole periaatteessa mitään tekemistä vahvinlajien kanssa. Aivan eri harrastukset. Ei lajeille voi hakea pohjaa millään muulla kuin alottamalla lajit. Puntit sivuseikka, ne voi jättää kakkos lajiksi. Niin monesti olen itsekin sen testannut että heti kun ottaa kovan puntti kuurin, lajit lähtee laskuun. Ei pidä paikkaansa että lajeja ei voi aloittaa jos on huonossa puntti kunnossa. Voi aloittaa vaikka ei ole koskaan koskenutkaan puntteihin. Moni olettaa että vahvinlaji välineet painaa niin paljon ettei voi aloittaa ilman kovaa puntti taustaa. Meidän salilla ainakin välineet niin kevyitä, että perus 55kg kuntoilija naiset ovat käyneet treenaamassa.

Osa vahvinmieslajeista ovat suoraan punttiliikkeitä joten kyllä siellä salillakin täytyy käydä esim. maastaveto, axle punnerrus, viikinkipunnerrus, jalkakyykky

Jooei kannata ainakaan Predatoria kuunnella ja lähtee hosumaan. Meinasinkin tossa pari päivää sit sanoa, että eikös näissä perus punttitouhuissa (kyykky, mave jne.) oo melkosen hyvä siirtovaikutus voimamieslajeihin(kin).

Kertokaas joku mulle varteenotettava voimamies, joka ei tee peruskaudella kyykkyä ja vetoa tai jotain penkkivariaatiotakin?

Muutaman vuoden nyt ite ollu jto:n valmennuksessa, eikä oo kyl tarvinu kertaakaan vielä kyseenalaistaa :D Nyt alkaa vasta tajuta treenaamisesta ja ymmärtää omaa kroppaakin. Juha tietää ekat vuodet takuuvarmasti jopa paremmin kuin sä itse. Sen ku ois tajunnu itsekin joskus pikakurssimaisesti, mutta täytynee jokaisen käydä läpi omaa tahtiaan (joka riippuu otsaluun paksuudesta).
Kerro sinä mulle voimamies joka ei tee lajeja ollenkaan? Siitähän tässä kysymys kun ketjun laatija ei ole edes kokeillut lajeja.

Eiköhän jto kuitenkin tiedä.
Miten edes treenata vahvamieslajeja jos ei tyhjä tukki nouse maasta, tai tarpeeksi pientä atlaskiveä ei ole, tai muutakaan.
Taitaa ne lajin huiputkin ainakin vetää ja kyykätä ihan normaalisti
Sehän riippuu tukin ja kivien painosta. Jos salin pienin kivi on tyyliin 120kg ja tyhjä tukki 90kg, kannattaa vaihtaa salia tai hankkia kevyemmät välineet. Atlaskiviä et voi treenata millään muulla kuin atlaskivillä. Niin tekninen laji. Meidän treeni mestassa pienin kivi 40kg ja tyhjä tukki 19kg. Juuri sen takia että kuka vain voi aloittaa lajit ilman puntti taustaa. Tottakai joka urheilija kyykkää ja vetää pää lajinsa tueksi. Mutta kukaan ei jätä päälajia tekemättä.

Osa vahvinmieslajeista ovat suoraan punttiliikkeitä joten kyllä siellä salillakin täytyy käydä esim. maastaveto, axle punnerrus, viikinkipunnerrus, jalkakyykky
Sinultakin unohtui koko jutun pointti. Tottakai salilla käydään, mutta jos treeni on pelkkää punttia, et tule koskaan voimamieheksi. Sama kuin juoksija yrittää tulla juoksijaksi kyykkäämällä.

Tietysti lajitreeni on aina se tärkein, laji kuin laji. Monessa urheilulajissa hyvin suunniteltu punttitreeni kuitenkin tukee kehittymistä päälajissa. Eikä tarvitse edes olla kyse voimailulajista. Ja toisaalta oikein kova punttikuuri väärässä vaiheessa toteutettuna haittaa kaikkea tekemistä, jopa sitä puntin nostoa.

Teetkö sinä jotain sellaista punttitreeniä, joka olisi suunniteltu vahvinlajeja ajatellen lajinomaiseksi ja päälajiasi tukevaksi? Vai onko se sinulle toisarvoista puuhastelua lajitreeniin verrattuna? Itse ainakin voisin kuvitella, että esim. maastaveto, rinnalleveto ja vauhtipunnerrus voisivat olla vahvinlajeihin ihan hyviä apuja.
Vahvin lajit ovat päälajini. Muutamat kisat käyty. Lajitreeniä on 2-3x vko ja puntteja 2-3x vko. Aerobista johonkin väliin. Lajeilla tehdään aina tulevien kisojen lajeja ja puntilla niitä tukevia liikkeitä. Yleensä etukyykky, mave, vauhtipunnerrus, painonnosto liikkeet, jyrkkä vinopenkki jne... Mitä lähempänä kisat ovat, sitä kevyemmin puntit. Liian kova puntti treeni väärään aikaan verottaa lajivoimia. Jalat tukossa kyykyistä näkyy heti kantolajeissa. Hauis treenin kanssa oltava tarkka. Moni laji käy hauiksiin, niitä ei kannata tukottaa puntilla. Vammautumis riski kasvaa.

Sinultakin unohtui koko jutun pointti. Tottakai salilla käydään, mutta jos treeni on pelkkää punttia, et tule koskaan voimamieheksi. Sama kuin juoksija yrittää tulla juoksijaksi kyykkäämällä.

olipa surkea vertaus kun kyykkäys ei liity suoraan juoksijan lajisuoritukseen mitenkään, kun taas vahvinmieslajeissa on myös suoraan punttiliikkeitä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mulla on suht pitkä ja kova track record vahvamiesten valmennuksessa, joten kohtuullinen pohja siihen on. mä en lajeja dissaa lainkaan ja pääasiassa ja mahdollisuuksien mukaan niitä treenataan ympäri vuoden ainakin jollain tasolla varsinkin spesiaalimmissa liikkeissä. kimitzkan lajitreeenimahdollisuudet ja yleisvoimataso on kuitenkin sillä tolalla, että punttisalilla tehty perusvoimaharjoittelu on tässä vaiheessa varsin perusteltua. suoria siirtovaikutuksia ei tuolloin yleisominaisuuksia treenaillessa kannata miettiä. lajitaitavuus on iso asia, mutta kuten täälläkin on tuotu ilmi, ei kukaan urheilija pelkästään sitä omaa lajiaan harjoittele. yleisvoimatason nostaminen vaikuttaa kuitenkin hyvin moniin vahvamieslajeihin suht suoraankin, joten ei se tee kyllä yhtään pahaa nostaa se kyykky 100 kilosta 200 kiloon jne. loistavaahan se on, jos löytyy helposti saavutettava vahvamiessali, missä on mahdollisuus treenailla monenpainosilla lajivariaatioilla, mutta aika monille niin ei ole.

Vahvin lajit ovat päälajini. Muutamat kisat käyty. Lajitreeniä on 2-3x vko ja puntteja 2-3x vko. Aerobista johonkin väliin. Lajeilla tehdään aina tulevien kisojen lajeja ja puntilla niitä tukevia liikkeitä. Yleensä etukyykky, mave, vauhtipunnerrus, painonnosto liikkeet, jyrkkä vinopenkki jne... Mitä lähempänä kisat ovat, sitä kevyemmin puntit. Liian kova puntti treeni väärään aikaan verottaa lajivoimia. Jalat tukossa kyykyistä näkyy heti kantolajeissa. Hauis treenin kanssa oltava tarkka. Moni laji käy hauiksiin, niitä ei kannata tukottaa puntilla. Vammautumis riski kasvaa.
Kiitos vastauksesta, mukava tietää mikä on sinun tapasi treenata vahvinlajeja varten. Oma tapani on vielä vähän hakusessa ja otan kaikki vinkit huomioon. Kyykkäsin aiemmin kolmesti viikossa, nyt vahvinlajien tultua kuvioon kokeilen kyykätä kahdesti ja ihan äärirajoille asti en kyykkysarjoja ole ennenkään vetänyt. Hauiksille en viime aikoina kovin paljoa ole tehnyt eristäviä liikkeitä, eniten ne ovat saaneet hittiä ylä- ja alataljassa ja kulmasoudussa. Tämän pidän ehkä ennallaan, riippuen vähän lajitreenien kulloisestakin sisällöstä.

Varsinainen lajitreeni meneekin minulla sitten ohjatusti, ei tarvitse itse miettiä juuri muuta kuin että minkälaisilla kuormilla arvelee jaksavansa tehdä. Porukassamme on myös kisoissa kävijöitä ja tulevien kisojen lajit korostuvat sen myötä meilläkin treeneissä.

Mitäs harjoitteita nyt alkuun teet salilla @Kimitzka ?
Kimitzkan tekemisistä salilla kuulisin minäkin mielelläni jotain (y)

ollaan aloitettu hänen kanssaan vasta just ja menossa yleisvoimajakso, jolloin tehdään monipuolisesti ihan isoja perusliikkeitä. tätä jatketaan koko syksy melkein sellasenaan ja tuodaan mukaan vahvamieslajeja, kun niiden tekemiseen tulee mahdollisuuksia. kuten sanoin, yleisvoimapuolella on aika paljon tekemistä. ei tässä mikään hätä ole.

Kiitos jto kun vaivauduit kommentoimaan sekä yleisesti että myös Kimitzkan treenien osalta. Lähinnä olin ajatellut, että hän itse ketjun aloittajana oletettavasti haluaisi pitää meitä muita palstalaisia ajan tasalla tekemisistään. Olet varmaankin hänen kanssaan sopinut, että sinä voit osaltasi jakaa täällä tilannetietoa.

En usko tuohon logiikkaan missään lajissa, vaikka onkin JTO sen laatinut. Hiihto paranee hiihtämällä. Paini painimalla. Kuulantyöntö työntämällä kuulaa. Vahvinlajit tekemällä lajeja. Iso osa lajeista on sellaisia ettet kehity yhtään puntti treenillä. Voit nostella vaikka vuoden puntteja, ei näy rekanvedossa ja lastauksessa mitenkään. Mutta vedäpä rekkaa ja lastaa säkkejä kuukausi, niin kehityt samantien. Ne vahvinlajit ovat kovaa hommaa, kannattaa edes testata kiinnostaako niitä treenata. Moni puntti jannu on lopettanut yhden kerran jälkeen ne. Kuulema liian hapokasta hommaa.

Kai se nyt saatana voimaharjottelu näkyy vaikka sen tangoilla tekeeki.. Ja kyllä, oon kyllä nähny voimamiehiä reenailemassa.. PUNTEILLA!

View: https://youtu.be/Bs8_hO34GE4

Mun melestä on jokatapauksessa plussaa että tekee ja vielä sekin että sellaisen ohjauksessa joka asioista ymmärtää.
Itse olin alkuun skeptinen ja hieman jopa vinoilin että noinkohan into kestää kauaa mutta hyvä että olin väärässä.

en avaa hänen treenejään tässä sen kummemmin. kunhan hieman valotin asiaa, ettei niin mustavalkoisesti ajateltaisi. oma asiansa periaatteessa, mutta onhan noi mun treenit myös copyright- kamaa.

Zone-sarja -42%
en avaa hänen treenejään tässä sen kummemmin. kunhan hieman valotin asiaa, ettei niin mustavalkoisesti ajateltaisi. oma asiansa periaatteessa, mutta onhan noi mun treenit myös copyright- kamaa.
Juuri näin. Kukaan ei varmasti toivokaan, että valmennettavasi täällä jakaisi sinun tekemääsi valmista treeniohjelmaa kaikelle kansalle. Ja toisaalta, niin kuin sinä olet täällä jaksanut toistella: harjoittelun ohjelmointihan on pitkälti yksilöstä ja hänen tilanteestaan kiinni. Eli ei se ammattilaisen räätälöimä ohjelma sellaisenaan edes palvelisi ketä tahansa ohjelman kopioijaa parhaalla mahdollisella tavalla.

niinpä niin. yksilöllisyydestä oon aikalailla täällä jaksanu paasata. muutamia vuosia sitten SM-kisojen finaalissa oli 7/ 10 mun tallista voittaja mukaanlukien. kaikki silti treenas erilailla ja yksilöllisesti. niin se vaan menee, oli sitten huippu tai ei. ja varsinkin niin, ettei se perustallaaja lähde liikaa tuijottelemaan huippujen tekemisiä. ne on huippuja juuri sen takia, että ne sietää ihan jotakin muuta ja monesti eivät itekään tajua, minkä takia ne menestyy ja kehittyy. se on sitten valmentajan lahjakkuusaluetta myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom