Pukilta vedon vaikutus maveen

Miten pukilta veto vaikuttaa maastavedon tulokseen? Olen n. 3-4kk sitten nostanut normi mavesta 175kg ja alotin uudestaan vetämään 3vk sitten. Eilen otin pukilta vetoa 185kg ykkösen ja edellisellä selkä päivällä mavesta helpon ykkösen 150kg
Eli pitäisikö seuraavalla selkäpaivällä mennä tuo vanha tulos vai miten :D? Ja olen siis uusi täällä ja ajattelin vain kysästä viisaimmilta :)!

Taitaa olla aika yksilöllistä ja riippua muun muassa omista vahvuusalueista. Mulla oli tuossa kausi kun tein pelkkää pukkivetoa pari kuukautta ja normi mave otti takkiin todella rankasti.

pukit on paras apuliike maastavedolle. oikein tehtynä. jos normiveto heikkenee pukkitreenien ansiosta, niitä on käytetty väärin.

ensin kannattaa selvittää missä se oman vedon heikoin kohta on. omissa urheilijoissa on tullut vastaan tyyppejä, ketkä saa 10cm polven alta vähemmän kuin maasta. jos se heikko kohta on lähtö ei pukit tietenkään silloin auta.

kannattaa käyttää useita eri pukkikorkeuksia. tangon lähtö 0, 5, 10 ja 15cm polvilumpion alareunasta on jo hyvä kattaus. eniten teetän 5 ja 10cm pukkitreenejä ja riippuen tyypistä hieman, puolet vedoista tehdään pukeilta. suoritus lähes suorin jaloin simuloiden normivetoa.

jos pahempia heikkouksia ei ole, suhteet menee sun tasolla suurin piirtein näin: maasta 175, 10cm polven alta 185, 5cm polven alta 195.

Viimeksi muokattu:
pukit on paras apuliike maastavedolle. oikein tehtynä. jos normiveto heikkenee pukkitreenien ansiosta, niitä on käytetty väärin.

ensin kannattaa selvittää missä se oman vedon heikoin kohta on. omissa urheilijoissa on tullut vastaan tyyppejä, ketkä saa 10cm polven alta vähemmän kuin maasta. jos se heikko kohta on lähtö ei pukit tietenkään silloin auta.

Mulla on juuri noin että vedän maasta enemmän kuin pukeilta. Polven alta veto tuntuu paljon raskaammalta kun ei voi auttaa jaloilla. Pakaroiden/keskivartalon heikkoutta?

takareidet myös. panosta niihin heikkoihin kohtiin ja ilman reisikannatuksia tietenkin teet. hyvin selkee apu noista on. oon teettäny aikalailla koko koutsiurani ajan noita hyvällä menestyksellä.

En ole ikinä tehnyt pukki- tai räkkivetoja, niin saatan olla ihan ulapalla, mutta kenellä se lähtö EI olisi vedon heikoin kohta? Tietty jos on vahvat etureidet suhteessa takaosastoon, niin on ihan ymmärrettävää. Mutta onhan se lähtö jo alaselän ja keskivartalonkin kannalta vedon raskain osuus, ainakin jos meinaa saada tangon polvien yläpuolelle suht suoralla selällä.

Näin käy kun lähtö ei ole heikoin kohta. Jos takareisistä ja pakaroista loppuu voima niin ei siinä auta vaikka se tanko olis tossa polven yläpuolella tuloillaan.

"Pukki/räkki" vedolla koitan itse hermottaa paikkoja kovempia rautoja ajatellen normi mavessa, jotta lihakset/nivelet saa ns "shokkia" tulevaa kovempaa rautaa varten raw vetoon.

Yleensä toistot on max: 2-3:sia. Joskus olen ottanut pidemmänkin sarjan.

Millä toistomäärillä muut vetää?

sivariking: suurimmalla osalla heikoin kohta on hieman polven alapuolella. aika moni saa kuitenki maasta sen ekan 10cm suht isollakin romulla.

pukkivetoja voi tehdä yhtä pitkillä sarjoilla ku normivetojakin. pääasiassa peruskaudella siellä 4-6 alueella. bodareille käy pidemmätkin sarjat.

sivariking: suurimmalla osalla heikoin kohta on hieman polven alapuolella. aika moni saa kuitenki maasta sen ekan 10cm suht isollakin romulla.
Hieman aiheeseen liittyen; osaako jto tai muut neuvoa tilanteessa, missä nimenomaan noi ihan ekat sentit on vaikeita? Jos nousee ekat sentit kerran, nousee ehkä useempikin toisto. Mutta pikkuisen kun laittaa lisää painoa, niin ei meinaa painot liikkua senttiäkään. Maksimit mulla on kyllä yleisestikin kai verrattain huonoja vs. pidempiin sarjoihin.
Pitäisikö tehdä vetoja korokkeilta?

Hieman aiheeseen liittyen; osaako jto tai muut neuvoa tilanteessa, missä nimenomaan noi ihan ekat sentit on vaikeita? Jos nousee ekat sentit kerran, nousee ehkä useempikin toisto. Mutta pikkuisen kun laittaa lisää painoa, niin ei meinaa painot liikkua senttiäkään. Maksimit mulla on kyllä yleisestikin kai verrattain huonoja vs. pidempiin sarjoihin.
Pitäisikö tehdä vetoja korokkeilta?
Löytyykö heikkoja lihasryhmiä vai onko kaikki suht balanssissa?

Löytyykö heikkoja lihasryhmiä vai onko kaikki suht balanssissa?
Hyvä kysymys, mihin en kyllä oikein osaa vastata. Oon tehny pääasiassa perusliikkeitä; mavea, kulmasoutua, kyykkyjä, penkkiä, pystäriä, leukoja.
Painot on kyllä aika pieniä kaikissa liikkeissä. Nyt oon tehny lyhyempiä sarjoja, joissa painot suurin piirtein:
Mave 5x5x120 (sitten taas esim. 140 ei nouse senttiäkään)
Takakyykky(pohjasta) 5x5x85, etukyykyssä samoilla sarjoilla menis pohjasta varmaan 60 kilolla
Penkki 5x5x70, ehkä vois mennä 75 kilolla
Pystäri tangolla 5x5x40
Selkäliikkeet tuntuu sujuvan aika hyvin, leukoja saa vedettyä myötä -ja vastaotteella omalla painolla (95) helposti yli kymmenen hyvällä tekniikalla. +30 kilolla on menny ykkönen
Kulmasoudussa 5x5x80

Arigo; itselläni auttoi kaksi yksinkertaista neuvoa: Ennenkuin alat vetää, tai siinä alussa, liike lähtee jaloista kiristämällä tai tavallaan työntämällä jalat läpi lattiasta. Itse olen aiemmin sen alkuvedon vetänyt käsillä ja selällä. Ja toinen, tästä pään asennosta on varmaan monta mielipidettä. Itse katselin aiemmin katonrajaan, kun kuvittelin että veto lähtee paremmin ylös sillä tavalla. Sain neuvon pitää pää sellaisessa asennossa, kuin olisi golfpallo leuan ja rinnan välissä. Sitten alku jalkoja kiristämällä ja vetosuunta tavallaan taaksepäin. Nämä on auttanut mulla tuon irrotukseen parantamiseen, samoin pukilta vetoa olen tehnyt. Mutta minä taidan painia kääpiösarjassa Arigoon verrattuna, joten en tiedä onko näistä iloa. Mutta maastaveto kyllä on vahvin lajini joten ehkä jotain menee oikein kuitenkin, ja noiden neuvojen jälkeen irrotus parani merkittävästi.

m.gracilis:
Kaikki neuvot otetaan vastaan! Mä en todellakaan ole mitenkään erityisen kokenut treenaaja, vaikkakin olen jo jonkin aikaa treenaamista opetellut. Varmasti etenkin tuohon vedon alkuun pitäisi kiinnittää huomiota, nyt kun asiasta mainitsit, niin varmaankin oon tavallaan liikkeen aluksi mielessäni ennemminkin työntänyt yläselkää taaksepäin, kuin jalkoja lattiaan. Alkuasento tuntuu itseasiassa usein jotenkin luonnottomalta. Mä olen aika pitkä, reilu 190 cm, että en sitten tiedä, voisko sitä käyttää tekosyynä? Eipä kai.

arigolla on heikot etureidet kyykyn perusteella. se lähtö on usein sieltä kiinni riippuen toki tekniikastakin. pituutta et voi pitää tekosyynä, sori. maailman kovimmat maastavetäjät ei oo mitään marjanpoimijoita. eli panostusta siihen reisitouhuun. korokkeelta ei kannata vetää samantien. anna etureisille hetki aikaa tulla mukaan. jos kuitenki korokkeelta vetelet, 2-5cm riittää ja polvet enempi yli tangosta ku normivedossa. tee kaikki iisimmätkin sarjat aina huolella ja oikeella tekniikalla, niin siirtyy sinne kovempiin romuihin myös.

Selkeä homma. Olisko tarpeen tehdä esim. reiden ojennuksia, vai keskittyä vaan noihin isompiin liikkeisiin, kyykyihin ja vetoihin?

normi-, etu- ja puolikyykkyä kehiin. stopeilla ja ilman. ei reidenojennuksilla tee voimailussa oikein mitään. korkeintaan medialiksen kuntoutushommissa liikkeen yläosan osatoistoina.

sivariking: suurimmalla osalla heikoin kohta on hieman polven alapuolella. aika moni saa kuitenki maasta sen ekan 10cm suht isollakin romulla

Niin, okei. Kelasin ton silleen, että jos se rauta irtoaa maasta ( ekat 10cm esim. ), tarpeeksi kovalla nopeudella ja räjähtävyydellä, niin se momentti kantaa yli siitä "heikosta" kohdasta. Toi on oma kokemus. Tietty voi olla, että treenaamalla tällä tavalla, ja ottamalla psyykkausta koviin sarjoihin, olen vain onnistunut "väistelemään" sitä heikkoa kohtaa. Tuntuu vaan, että veto on psykologiasta enemmän kiinni kuin muut liikkeet, ja siksi sitä aggrea pitää hakea ennen raskaita sarjoja.

Esim. kyykyssäkin on kuitenkin negatiivinen vaihe jeesaamassa konsentrista nosto-osuutta, vedosta toi nega puuttuu, niin jostain se nostoon vaadittava energia pitää saada. Itsellä on tapana hyppiä paikoillaan muutama kerta ennen nostoja ( kyllä, näyttää hassulta ), jotenkin se luo uskoa siihen, että jaloista löytyy vaadittavaa irtiottoa.

Back
Ylös Bottom