Kuinkahan monta kertaa olen taittanut peistä tästä asiasta :wanha: . Oletteko oikeasti ottaneet aikaa omista suorituksistanne ja tuoneet esim. 6 toiston maksimaalisessa kyykkysarjassa hötkyilemättömässä pystysuorassa asennossa toistot sekunnissa ylös
? Se on sähäkkää touhua
!
Tärkeää lihaksen kasvattamisessa on lihakseen luotu jännitys. Mitä nopeammin nostetaan, sitä alhaisempi on jännitys. Toisaalta jännitys syntyy kuormastakin. 2-4 -tahdin on havaittu olevan hyvä kompromissi, jossa normaalilahjainen ihminen pystyy hallitsemaan motoriikkansa, lihas ennättää jännittymään ja kuormastakaan ei vielä tarvitse juurikaan tinkiä. Optimaalisen sarjakeston on monissa tutkimuksissa (mm. Verkhoshansky) havaittu olevan 40-90 sekuntia, joten jos tuolla teidän 1 sekunnin nosto, 2 sekunnin lasku tyylillä tekee, toistoja pitäisi tehdä vähintään 14
!
Eivätkä ne yksittäisten toistojen sekunnit sinänsä ole tärkeitä, vaan suoritustyyli. Mutta jos tekee oikealla suoritustyylillä, suunnilleen 4 sekuntia menee useimmissa liikkeissä laskuun ja ilman hidasteluakin 2 sekuntia nostoon.
Ja tämä 4 sekunnin lasku, 2 sekunnin nostohan ei todellakaan ole minun keksintöni. Sitä suosittelevat lihasmassan hankintaan mm. monet voimaharjoittelun suurimmiksi asiantuntijoiksi väitetyt venäläisvalmentajat, joista joidenkin mielestä 3-5 sekunnin laskut ja 3-5 sekunnin nostotkin ovat ok. Minulla on NFL-joukkueiden harjoittelumanuaaleja joissa 130-170 kiloisten linjamiesjärkäleiden kasvattamiseen strength & conditioning coachit suosittelevat 2-4 tahtia. Mestareiden valmentaja Charles Poliquin tunnetussa GVT-ohjelmassaan suosittelee 2-4 tahtia, kuten monissa muissakin ohjelmissaan. Olen Venicen Gold'silla nähnyt monia ammattilaisbodareita työssään ja suoritustempot olivat verrattain rauhallisia, suunnilleen 2-4 tahtia. Ja ehkä raskauttavinta, 2-4 tahtia suosittelee myös American College of Sports Medicine, jonka kai voisi todeta olevan painoharjoittelun oikeiden käytäntöjen virallisin ja ylin tuomioistuin.