Puhtaus, tuntuma ja kilomäärät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J2M
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

J2M

Tämä kysymys kyllä kuulostaa omaankin korvaan hölmöltä mutta kysympä kuitenkin .. eli voiko liikkeitä tehdä liian puhtaasti?! Itse vedän nykyään liikkeet sillä periaatteella että kokoajan keksitytään lihakseen joka on treenauksen kohteena .. myös negatiivisessa vaiheessa ja todellakin KOKO AJAN. Ongelmaksi muodostuu että suorituksista tulee melko hitaita ja itsellä jo kahdeksan toiston tekeminen vie kaiken mehun lihaksista vaikka treenipainoja onkin pudotettu oikein isolla kädellä .. toisaalta tuntuma on aivan eri luokkaa kun isoimmilla painoilla keskittyessä vain itse liikerataan. Olisiko edessä vielä uusi kilojen karsiminen? Kaiken tämän takana kai vain piilee kysymys siitä että onko nimenomaan lihaskasvun kannalta se tuntuman saaminen niin tärkeää että kilojen määrän voi jättää ihan omaan arvoonsa??

J2M sanoi:
Tämä kysymys kyllä kuulostaa omaankin korvaan hölmöltä mutta kysympä kuitenkin .. eli voiko liikkeitä tehdä liian puhtaasti?! Itse vedän nykyään liikkeet sillä periaatteella että kokoajan keksitytään lihakseen joka on treenauksen kohteena .. myös negatiivisessa vaiheessa ja todellakin KOKO AJAN. Ongelmaksi muodostuu että suorituksista tulee melko hitaita ja itsellä jo kahdeksan toiston tekeminen vie kaiken mehun lihaksista vaikka treenipainoja onkin pudotettu oikein isolla kädellä .. toisaalta tuntuma on aivan eri luokkaa kun isoimmilla painoilla keskittyessä vain itse liikerataan. Olisiko edessä vielä uusi kilojen karsiminen? Kaiken tämän takana kai vain piilee kysymys siitä että onko nimenomaan lihaskasvun kannalta se tuntuman saaminen niin tärkeää että kilojen määrän voi jättää ihan omaan arvoonsa??

Pidät vaan puhtaasta tekniikasta kiinni ja alat hiljalleen kasvattaan sarjapainoja. Eli otat tähtäimeksi, että miltei joka kerta saat enemmän toistoja tai sitten saat lisättyä painoja.

Välillä toki voi ottaa vähän isommat raudat kehiin ja vähän revitelläkin. Tällainen vaihtelu on hyväksi ihan kehityksen kannalta ja mukavaa vaihtelua.

Mä oon ottanu linjaksi sen että se tekniikka pysyy "riittävän puhtaana"

Esimerkiksi penassa perse pysyy penkissä kiiinni ja tanko vain hipaisee rintakehää, ja kroppa ei venkoile vaan pystyy pitämään asennon tukevana. Taljoissa myös sen verta tekniikka kuntoon että pysyy koko ajan tuntuman pakkaan eikä pakka revi miestä yläasennosta putoamaan lähtiessään. Eli liike ei muutu "nykiväksi".

niin paljon rautaa kun näillä ehdoilla pystyy laittamaan !

Eli kunhan rasitus pysyy tarkoitetuilla lihaksilla niin hyvä hyvä, sitten kun alkaa työ siirtyä jonnekin ihan muualle (esim hauiksilta alaselälle) niin tekniikka kuntoo.

Ei siinä ole IMO mitään ongelmaa jos kahdeksan toiston sarjan jälkeen lihas on aivan finaalissa, siihenhän treeneissä pyritään. Pidä puhtaat toistot ja keskity sarjapainojen nousujohteisuuteen.

coke- sanoi:
Ei siinä ole IMO mitään ongelmaa jos kahdeksan toiston sarjan jälkeen lihas on aivan finaalissa, siihenhän treeneissä pyritään. Pidä puhtaat toistot ja keskity sarjapainojen nousujohteisuuteen.

Jep. Toisaalta jos lihas on finaalissa maitohapon määrän takia niin ei siinäkään mun mielestä enää mieltä ole. Eikä varmasti saavuteta haluttuja tuloksia lihaksen kasvatuksen suhteen koska loppupeleleissä annettu rasitus ei ole paras mahdollinen.

Tarkoitus lienee kuitenkin kasvattaa isot lihakset eikä hyvää moolimääräistä happokestävyyttä.

Mä oon treenannu nytten kanssa samalla tavalla ja kyllä sen ainakin lihaksista huomaa, että se on tehonnut. Treenipainot tippu sellanen 30 kiloa ja keskitän koko ajan sen liikkeen siihen lihakseen mihin sen pitää käydä. Oon välillä kokeillu ihan, että onko voima hävinny kun treenaa niin pienillä painoilla, mut ei se voima ole mihkään hävinnyt. Mä oon sitä mieltä, että noin kehität ite sitä lihasta paremmin kuin repimällä isoilla painoilla. Mä teen penkin silleen, että lasken hitaasti, pidän pitkän aikaa rinnalla ja siitä ylös. Taljoissa venytän kummassakin päässä oikein kunnolla. On mulla myös maastavetoa, mutta siinä en mitenkään keskitä sitä painoa. Teen nyt kympin sarjoja ja joka sarja silleen, että pidän sitä aina vähän aikaa maassa ja lähen niinkun ykkösen vetää uudestaan. Jatka vaan samaan malliin, jos haluat, että lihaksessakin näkyy jotain...äläkä revi isoilla painoilla. Kyllähän tossakin painot nousee ja ne on joskus sulla isoja. Aina kun oot saanu ihan puhtaasti vaikka kympin niin lisää seuraavaks kerraks painoja.

Tuhansia ihmisiä olen kuntosaleilla nähnyt, mutta en vielä koskaan sellaista, joka treenaisi liian puhtaasti. Kaiken maailman puoliprässääjiä, pakanriuhtojia ja pomppupenkkaajia kyllä riittää.

Lihakset jännitykseen, rauhallinen lasku täydellä liikeradalla (esim. 4 sekuntia) ja tasapainoinen nosto (esim. 2 s). Nostovaihe voi olla räjähtävyyteenkin pyrkivä, mutta jos lihakset oikealla tavalla jännitettyinä pitää, niin kyllä siinä 2 s tuppaa usein menemään. Ja painoa lisää tankoon heti kun pystyy.

penkki tuppaa tulee hirveen hitaaksi kun olen tehnyt "lihakseen keskittyvää liikettä" ja kyllä ne muutkin liikkeet alkaa mennä kovin hitaiksi ja nopeus kärsii...
... vai luulenko vain???

MKM sanoi:
Lihakset jännitykseen, rauhallinen lasku täydellä liikeradalla (esim. 4 sekuntia) ja tasapainoinen nosto (esim. 2 s). .

puolet noista ajoista pois niin on hyvä, siisti kontrolloitu lasku ja nätti nosto ilman hosumista. jos on oikein viimeisen päälle podari niin korkeintaan pieni hipaisu rinnalla tai niin ettei osu lainkaan.

noilla sun ajoilla kympin sarjaan menee yli minuutti, :jahas: .

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mattila sanoi:
puolet noista ajoista pois niin on hyvä, siisti kontrolloitu lasku ja nätti nosto ilman hosumista. jos on oikein viimeisen päälle podari niin korkeintaan pieni hipaisu rinnalla tai niin ettei osu lainkaan.

noilla sun ajoilla kympin sarjaan menee yli minuutti, :jahas: .

Samaa mieltä. Eipä kyllä kovin usein saa neljää sekunttia negatiivisessa vaiheessa kulutettua. Ja mun mielestä aika turhaa alkaa nostovaiheessa jarruttelemaan. Ripeä mutta hosumaton nosto ja kontrollissa alas, siihen mitään järjettömiä sekunttimääriä tarvita.

EDIT: Vaihteluna toki tulee tehtyä noita todella hitaitakin negatiivisia, mutta en minä sitäkään ihan koko aikaa tekisi. Vaihtelu se toimii siinäkin asiassa.

Kuinkahan monta kertaa olen taittanut peistä tästä asiasta :wanha: . Oletteko oikeasti ottaneet aikaa omista suorituksistanne ja tuoneet esim. 6 toiston maksimaalisessa kyykkysarjassa hötkyilemättömässä pystysuorassa asennossa toistot sekunnissa ylös :eek: ? Se on sähäkkää touhua :hyper: !

Tärkeää lihaksen kasvattamisessa on lihakseen luotu jännitys. Mitä nopeammin nostetaan, sitä alhaisempi on jännitys. Toisaalta jännitys syntyy kuormastakin. 2-4 -tahdin on havaittu olevan hyvä kompromissi, jossa normaalilahjainen ihminen pystyy hallitsemaan motoriikkansa, lihas ennättää jännittymään ja kuormastakaan ei vielä tarvitse juurikaan tinkiä. Optimaalisen sarjakeston on monissa tutkimuksissa (mm. Verkhoshansky) havaittu olevan 40-90 sekuntia, joten jos tuolla teidän 1 sekunnin nosto, 2 sekunnin lasku tyylillä tekee, toistoja pitäisi tehdä vähintään 14 :hyper: !

Eivätkä ne yksittäisten toistojen sekunnit sinänsä ole tärkeitä, vaan suoritustyyli. Mutta jos tekee oikealla suoritustyylillä, suunnilleen 4 sekuntia menee useimmissa liikkeissä laskuun ja ilman hidasteluakin 2 sekuntia nostoon.

Ja tämä 4 sekunnin lasku, 2 sekunnin nostohan ei todellakaan ole minun keksintöni. Sitä suosittelevat lihasmassan hankintaan mm. monet voimaharjoittelun suurimmiksi asiantuntijoiksi väitetyt venäläisvalmentajat, joista joidenkin mielestä 3-5 sekunnin laskut ja 3-5 sekunnin nostotkin ovat ok. Minulla on NFL-joukkueiden harjoittelumanuaaleja joissa 130-170 kiloisten linjamiesjärkäleiden kasvattamiseen strength & conditioning coachit suosittelevat 2-4 tahtia. Mestareiden valmentaja Charles Poliquin tunnetussa GVT-ohjelmassaan suosittelee 2-4 tahtia, kuten monissa muissakin ohjelmissaan. Olen Venicen Gold'silla nähnyt monia ammattilaisbodareita työssään ja suoritustempot olivat verrattain rauhallisia, suunnilleen 2-4 tahtia. Ja ehkä raskauttavinta, 2-4 tahtia suosittelee myös American College of Sports Medicine, jonka kai voisi todeta olevan painoharjoittelun oikeiden käytäntöjen virallisin ja ylin tuomioistuin.

Samaa mieltä, jos jarruttelen esimerkiksi jalkakyykyn negatiivisessa vaiheessa 4 sekuntia, niin voi olla, että sarjan kesto jää melkoisen lyhyeksi. Hallitusti alas ja täysillä ylös, näin minä teen ja painot pystytään pitämään maksimaalisen suurina. Harjoituspainojen kasvattaminen lienee kuitenkin se avainasia keskivertonaturaaliharjoittelijan harjoittelussa.

Milläs se paino muuten tulee ylös, jos lihakset eivät ennätä jännittymään?

4sekunnin negatiiviset on asiaa, mutta kuka sillain jaksaa reenata on eri juttu, en minä ainakaan.

Trendikkäässä Doggcrapp -ohjelmassa muuten suositellaan laskuvaiheen pituudeksi muistaakseni peräti 6-8 sekuntia. Sellaista pelleilyä en jaksa minäkään :D .

Doggcrapp ohjelmassa dante tahtoi että ihmiset todellakin pitäisivät sen 3sec negatiivisen laskun koska ei kukaan laske oikeita sekuntteja.

Kyllähän tuo negatiivisen vaiheen pituus on ihan riippuvainen suoritettavasta liikkeestä, niin myös DC:n treenissä (nyt oppineena). Itsellä negatiiviset vaiheet osuvat tällä hetkellä n. 2-6 sekunnin väliin.

Paljolti on tosiaan kiinni liikeradastakin: syväkyykyssä matkaa tehdään paljon pidemmälti kuin kohautuksessa. Toistan n:ännen kerran, että tuo 4-2 on karkea yleissuositus. Itsekin äsken salilla havainnoin, että omatkin kontrolloidut ja huolelliset laskuni kestivät monesti ehkä 3 sekuntia. Ei siellä salilla tarvitse metronomin tai sekuntikellon kanssa hifistellä, mutta tosiasia on, että keskimääräinen kuntosaliharjoittelija tekee erityisesti laskuvaiheet liian nopeasti. Ja keskivertokuntosaliharjoittelija ainakin minun salillani näyttää siltä kuin ei olisi salilla käynytkään. Laskuvaihe kasvattaa lihaksia enemmän kuin nostovaihe.

Kahdessa sekunnissa pudottaudutaan pommikyykkyyn tai rysäytetään romut rinnalle ja ylös sieltä ei kerkeä nostamaan sekunnissa kuin pompulla, laskuvaiheesta syntyneellä refleksillä ja liike-energialla, ei niinkään lihasvoimalla. Sitten on monesti kaupan päälle selät, polvet ja hartiat tohjona. Ja sitten saunassa small talkin synnyttämiseksi aletaan ihmettelemään mistähän sekin ja sekin kipu johtuu.

Back
Ylös Bottom