Itse olen osa-aika eläkkeellä. Olen harkinnut puhelinmyyntiä mediapexille, mutta mietin vaan sitä, että jos vaikka tienaisin 1000e/kk niin mitä mä siitä loppujen lopuksi hyödyn? Ajatellaanpa niin, että saan kelalta 500e/kk ja asumistuen päälle joka on n. 300e. Tietysti ilmoitan kelalle että alan työhön ja luultavasti tukea ei makseta siltä ajalta silloin, ehkä asumistukea mutta vähemmän kuin ennen.
Laskeskelin että jos vaihdan tästä tuesta nyt puhelinmyyjäksi niin rahallinen hyöty on n. muutama satanen riippuen miten asumistuen kanssa käy.
Minkä takia tekisin monta tuntia ks. työtä noin pienen hyödyn eteen? Tuskin edes heti tienaisin noinkaan paljoa. Jos tienaisin aluksi vaikkapa 300e/kk niin hyöty entisiin tuloihini olisi tällöin lähes sama mitä 1000e/ kk tienesteillä. Sen takia sama, koska kela ei tällöin vähennä tukea täysin pois koska tienaan vain sen 300e/kk. Loppujen lopuksi mun pitäisi tienata siis helvetisti, jotain 2000e/kk että hyötyisin kunnolla työelämään siirtymisestä.
Ja kun näin ajattelee niin ihan sama tilanne olisi jos alkaisin vartijaksi, siivoojaksi tms. koska eiväthän hekään tienaa kun sen 1200e/kk jos nyt vaikka vartijaksi menee johonkin ostosmarkettiin... sama juttu jos trukkia ajamaan jne.
Ihan eri tilanne olisi jos saisin työttömyyskorvausta. Se on pienempi kuin eläkkeeni. Eläke ei edes putoa täysin jos tuloni eivät ole järin suuret puhelinmyynnistä esim. joku 200-300e. Jos kehittyisin alalla ja osaisin hommani, niin ero kelan tukeen kasvaisi ja voisin tienata jopa 2000e/kk. Silloin erotus entiseen tulooni olisi jo yli tonnin luokkaa ja sen huomaisi jo.
Jotenkin vain tuntuu siltä, että kaikki työ minkä mahdollisesti voisin saada, olisi joku mistä ei järin suurta palkkaa tule ja heti perään ajatus, että saan lähes saman maleksimalla kotona
Kaikki työ mitä tekisin, niin siitä kela tietysti alentaa. Toisaalta suuriin tuloihinhan tuossa mediapexilläkin tulisi pyrkiä, jostain pitäisi kai aloittaa.
Mitä mieltä?