Mulla alkaa vanha puhelin (Sony Xperia Z1 compact) olemaan tiensä päässä, ja uuden luurin hankinta olisi edessä. En ole merkkiuskollinen; olen omistanut kolme älypuhelinta ja kaikki ovat eri valmistajilta. Yksi yhteinen piirre on: ne ovat kaikki IP-luokiteltuja eli pidän tärkeänä, että puhelin kestää vähintäänkin kosteutta. Olen esim. ottanut tavaksi pestä nykyisen luurini vesihanan alla aina, kun ruutu muuttuu tahmaiseksi, ja pidän vedenkestävyyttä varsin kätevänä ominaisuutena. Toki myös ja ennen kaikkea muista syistä, mutta kuitenkin.
Luurille asetettavia tärkeitä vaatimuksia (näistä ei ole paljoa varaa joustaa):
- pitää kestää vähintään jonkin verran kosteutta
- muistia pitää olla vapaana vähintään 10 gigaa (nykyisessä on 16 gigaa, josta vapaana reilut 11, mikä ei ole yhtään liikaa)
- Ei saa olla nuhapumppu, eli käytön pitää olla joutuisaa ainakin peruskäytössä, vaikka en hankikaan puhelinta pelikoneeksi
- hinnaltaan sellainen keskihintainen
- muistikorttipaikka
Vähemmän tärkeitä ominaisuuksia (näistä on helpompi tinkiä):
- android
- saatavilla Suomesta
- kompakti koko (sellainen perinteinen iPhone -koko, eli onkohan tuo noin 4,5" näyttö)
- ei kamalasti bloatwarea (tai jos on, niin kuitenkin käyttäjälle vapaata tilaa pitäisi olla riittävästi)
- hyvä akun kesto
- kohtuullisen hyvä kamera
Ei olellista merkitystä:
- puhelimen natiivi työpöytäsovellus / launcher, koska luultavasti korvaan sen toisella launcherilla joka tapauksessa
- valmistaja tai merkki
No, tässä oli nyt ensimmäisenä mieleen tulevia. Onko mitään vihjeitä tai ajatuksia?