Päivittäiset kalorit 1200-1400 kcal.
Kalorimäärä on alhaisuudessaan dieetin aloituskaloreiksi jopa vaarallinen; alle ns. koomakulutuksen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Päivittäiset kalorit 1200-1400 kcal.
Kyykyt, penkit, alataljat ei riitä?
Mitä jos sanoisin sulle, että aloittelijalla jää niitten "isojen" liikkeitten jälkeen energiaa vielä tehdä, koska irtiottokyky ei ole suuremmin vielä kehittynyt? On siis oikein hyvä harjoitella monipuolisemmin ja alusta lähtien treenat niitä sivuolkapäitä, hauiksia ja pohkeita, jos sitä kuitenkin tulee tulevaisuudessa tekemään.
Ihme voimanostohypeä...
Tehkää sitä mistä tykkäätte, ei se tekeminen hukkaan mene.
Kaikki lähtee ruokavaliosta. Keskinkertaisellakin treenillä saa tuloksia, jos ruokavalio on kunnossa, mutta huono ruokavalio vie tehot parhaastakin treenistä. Eli asiat tässä järjestyksessä kuntoon:
1. Ruokavalio
2. Treeni ja lepo
3. Lisäravinteet
Alla muutamia Utti Hietalan kirjoittamia juttuja, joista irtoaa hyvät peruseväät treenaamiseen:
Miten tehdä ruokavalio massan kasvatukseen? (Samat eväät toimii rasvanpolttoon lähinnä hiilareita säätämällä)
Massan kasvatuksen salaisuudet
Lihaskasvun mekanismit -artikkelisarja
Muuta hyvää tietoa:
Hulkin palkkaripohdiskelut osa 1
Hulkin palkkaripohdiskelut osa 2
Hulkin palkkaripohdiskelut osa 3
Hulkin palkkaripohdiskelut osa 4
Hulkin hiilariopas
Treeniohjelmasta sen verran, että itse en lähtisi naiselle suosittelemaan edellisten vastaajien yksijakoisia ohjelmia. Starting strengthia lukuunottamatta ne ovat ylävartalopainotteisia oikeastaan kenelle tahansa. Suosittelisin itse 2-jakoista ohjelmaa ihan sen vuoksi, että kroppaa treenattaisiin tasapuolisesti. Jaon voi tehdä joko ylä- ja alakroppaan tai työntäviin ja vetäviin liikkeisiin, esimerkiksi:
Esimerkki yläkroppa/alakroppa -jaosta:
Yläkroppa
- Ylätalja 3x
- Penkkipunnerrus 4x
- Kulmasoutu 3x
- pystypunnerrus 3x
- Vipunostot sivulle käsipainoilla 3x
- Ojentajapunnerrus taljassa 2x
- Hauiskääntö 2x
Alakroppa
- Kyykky 3x
- Suorinjaloin maastaveto 3x
- Jalkaprässi, kapea jalka-asento 3x
- Jalkaprässi, leveä jalka-asento 2x
- Reiden ojennus 2x
- Reiden koukistus 2x
- Pohjenousu seisten 4x
Ison osan liikkeistä voi tehdä joko käsipainoilla tai levytangolla ja taljaliikkeitä voi tehdä erilaisilla kahvoilla. Kannattaa vaihdella ja vähän kierrättää niitä treenistä toiseen. Vatsalle en tuohon määritellyt erikseen liikkeitä. Monet raskaista perusliikkeistä kuormittaa keksivartaloa ja voit ottaa kerran tai kaksi viikkoon jonkin treenin yhteyteen 5-6 sarjan setin parilla vatsalihasliikkeellä (esim. jalannostot+lankku, voimapyörä+lankku, jalannostot+russian twist jne jne). Ohjelman sarjamäärät eivät ole mitenkään kiveen hakattuja ja nuo ovat nimenomaan työsarjoja. Lämmittelysarjoja tai ns. sisäänajosarjoja olisi hyvä tehdä alkuun. Sarjapituuksista saat lisätietoa lukemalla laittamani linkit ;)
Pitäs vähän miettiä millainen asiakassuhdekin on kyseessä. Jos ostetaan/saadaan yksi tunnin tapaaminen pt:n kanssa, ei siinä voi ihmeitä odottaa. Mäkin olen tuollaisen kerran salimaksun kylkiäisenä saanut. Kerroin pt:lle, että on ollut vähän taukoa salihommista, niin pt anto mulle suoraan golden six:in ja käytiin liikkeet nopsaan läpi. Ei tuossa paljoa enempää voinut odottaakaan.
Tässä päästäänkin siihen että tehdäänkö tätä hommaa ammatikseen vai ei. Itse teen noin 700 ohjausta vuodessa ja kaava on aina sama, ensimmäinen kerta on kartoitusta, liikkuvuus, elintavat, minkälaiseen harjoitteluun on valmiudet. Seuraava kerta on ohjelman tekoa, nyt vähän jo tuntee asiakasta niin tietää mihin hän pystyy. Yleensä siellä on paljon helppoja liikkeitä esim. Prässiä, polven koukistusta, ylätaljaa ja yleensä yksi haastavampi esim. Penkki kp. Siitä sitten pikkuhiljaa mennään hommassa vaikeimpiin juttuihin.Ite olen ainakin raskaiden perusliikkeiden perusteet opettanut tunnissa aika monelle. Ei se vielä kovin kaunista ole, mutta mitä sitä voi odottaakaan jos ekaa kertaa kyykkää. Ei pitäisi olla pt:lle mikään ongelma. Aina on myös se vaihtoehto, että käydään ne läpi ja jos ei kulje niin voi sanoa että tarvitsee lisäharjoitusta ja kannattaa harkita toista pt-tuntia tms.
Ite olen ainakin raskaiden perusliikkeiden perusteet opettanut tunnissa aika monelle. Ei se vielä kovin kaunista ole, mutta mitä sitä voi odottaakaan jos ekaa kertaa kyykkää. Ei pitäisi olla pt:lle mikään ongelma. Aina on myös se vaihtoehto, että käydään ne läpi ja jos ei kulje niin voi sanoa että tarvitsee lisäharjoitusta ja kannattaa harkita toista pt-tuntia tms.
Kyllä minä ainakin haluaisin olla muutaman seuraavankin kerran vahtimassa, että homma ei unohdu aivan täysin. Noissa täytyy kiinnittää sen verran moneen asiaan huomiota, että varmasti on helppo unohtaa ainakin joku yksityiskohta seuraavaan treeniin mennessä, vielä kun on opeteltu kaikki liikkeet kerralla putkeen. Tolla "ei se vielä kovin kaunista ole" -meiningillä sä jätät sen asiakkaan kyykkäämään sillä samalla tekniikalla siihen asti, kun seuraavan kerran näette. Hyvällä tuurilla tekniikka jopa paranee, mutta todennäköisempää on, että huonot liikeradat vahvistuvat.
Kaikki suoritustekniikoiden ongelmat pitäisi lisäksi pystyä kartoittamaan joko koordinaatioon tai liikkuvuuteen (tai molempiin) ja sen mukaan osata teettää asiakkaalla sellaisia liikkeitä, joihin on edellytykset.
Monta kertaa on tehnyt mieli mennä väliin, kun olen nähnyt joko PT:n tai muun opastajan teettävän jotain mielestäni väärin, mutta jos ei kysytä, niin en mielelläni ala neuvomaan.
Ei ne ole mun asiakkaita. En ole PT. Jännä, että nyt kritisoidaan sitä että opetellaan ekalla salikerralla raskaat moninivelliikkeet, mutta kuitenkin pakkiksella yleinen mentaliteetti on sanoa aloittelijoille "SS ja kato youtubesta miten liikkeet tehdään". Voin sanoa, että ne tekniiikat jotka "ei vielä kovin kaunista ole" on kuitenkin täysin turvallisia eikä aiheuta mitään loukkaantumisia. Se nyt vaan on fakta, että jos ekan kerran tekee kyykkyä niin yleensä vähän tärinää on ja kroppa ei ole tottunut vielä liikkeeseen. Kuitenkin sitä lähtökohtasesti tehdään tangolla tai pikkukiekoilla joten ei siinä mitään suurta loukkaantumisvaaraa ole. Onhan moni meistäkin opetellut kyykyn ihan itse ja ei ole mitään loukkaantumisia tullut.