protskut ja huono olo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasoni
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
55
Olisi mielenkiintoista tietää onko muilla ongelmia proteiinidrinkkien kanssa tai oikeammin ongelmia niiden juonnin jälkeen? Tässä vuosien saatossa on tullut kurkusta alas kulautettua jos jonkinlaisia sementtisekoituskia ja siihen nähden nämä nykypäivän proteiinijauheet on laatu kamaa. Kuitenkin huomaan, että näiden drinkkien juominen säännöllisesti on minulle erittäin vaikeaa, sillä jos drinkkien puoliäitelä maku ei ala tökkia muutamassa viikossa, niin sitten maha näkryää jotenkin.
Viimeiset ½-vuotta olen juonut yleisprotskuna Bull's poweria (suklaa) ja vaikka maku onkin kohtuu hyvä, niin en ole koskaan siitä hirveästi tykännyt, koska drinkki jää jotenkin rakeiseksi ja jonkinlainen pistävyys tunkee taustalta. Nyttemmin olen myös huomannut, että myös tämän drinkin jälkeen olo on ½-1 h jälkeenpäin jokseenkin kuvottava; heikottaa ja oksettaa. Tämä sinäänsä ei ole outo kokemus muillakaan pulvereilla. Yleensä otan drinkin ruuan päälle ja rauhassa juoden.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja vastaavasti ehdotuksia hyväksi lisäproteiiniksi? Kuitenkin sellaista kamaa, joka on oikeasti hyvän tai neutraalin makuista ja ei ole mikään laktoosipommi. Ion92 menee ongelmitta, mutta hintakin on vähintään kohtuullinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jasoni sanoi:
Olisi mielenkiintoista tietää onko muilla ongelmia proteiinidrinkkien kanssa tai oikeammin ongelmia niiden juonnin jälkeen? Tässä vuosien saatossa on tullut kurkusta alas kulautettua jos jonkinlaisia sementtisekoituskia ja siihen nähden nämä nykypäivän proteiinijauheet on laatu kamaa. Kuitenkin huomaan, että näiden drinkkien juominen säännöllisesti on minulle erittäin vaikeaa, sillä jos drinkkien puoliäitelä maku ei ala tökkia muutamassa viikossa, niin sitten maha näkryää jotenkin.
Viimeiset ½-vuotta olen juonut yleisprotskuna Bull's poweria (suklaa) ja vaikka maku onkin kohtuu hyvä, niin en ole koskaan siitä hirveästi tykännyt, koska drinkki jää jotenkin rakeiseksi ja jonkinlainen pistävyys tunkee taustalta. Nyttemmin olen myös huomannut, että myös tämän drinkin jälkeen olo on ½-1 h jälkeenpäin jokseenkin kuvottava; heikottaa ja oksettaa. Tämä sinäänsä ei ole outo kokemus muillakaan pulvereilla. Yleensä otan drinkin ruuan päälle ja rauhassa juoden.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja vastaavasti ehdotuksia hyväksi lisäproteiiniksi? Kuitenkin sellaista kamaa, joka on oikeasti hyvän tai neutraalin makuista ja ei ole mikään laktoosipommi. Ion92 menee ongelmitta, mutta hintakin on vähintään kohtuullinen.

Onko sulla siinä juomassa mukana jotain hiilareita? nopeat hiilarit kun ainakin itsellä joskus laittavat olon vähintäänkin heikoksi, kun alkaa insuliinitaso heittelemään...

Palkkarin jälkeen tulee usein huono olo.
Luulen että johtuu siitä kun edellisestä syömingistä pidempi aika
ja sitten malto+proteeini combo heilauttaa sokeritasapainoa.
Tunti pitää odotella ainakin ennen kuin pystyy syömään.

training_day sanoi:
Onko sulla siinä juomassa mukana jotain hiilareita? nopeat hiilarit kun ainakin itsellä joskus laittavat olon vähintäänkin heikoksi, kun alkaa insuliinitaso heittelemään...

Ei ole. Bull's pelkkään veteen sekoitettuna. Tulee oikeastaa inhon väristyksiä kun nyt ajattelen sen drinkin juomista vaikka ilmeisen laatukamaa onkin. Olo on tosiaan vähän samanlainen kuin panimosokeri+kreatiini sekoituksen jälkeen, mutta tässä kombossa tietääkin heikotuksen syyn.

Jasoni,

Mitä olen muiden puntilla kävijöiden kanssa jutellut, niin lähes jokainen valittaa jonkinlaisia vatsavaivoja protskujen käytön yhteydessä. Omalta kohdaltani voin kertoa pienen tarinan. Olen käynyt puntilla nyt noin vuodesta 92/93, sitä luokkaa. Aika pian harrastuksen aloittamisen jälkeen aloitin malton käytön, sitten mukaan tuli kreatiini ja erilaiset protskut. Vuoden 96 aikana minulta katosi laktoosin sietokyky ja jouduin siirtymään hyla-tuotteisiin. Pian jouduin lopettamaan myös hyla-tuotteiden käytön kun maha oli aina sekaisin. Jonkin aikaa tilanne oli ihan hyvä, mutta sitten alkoi käydä niin, että pakki tyhjeni täysin joka kerta pian kreatiinin oton jälkeen. Joten lopetin kreatiinin käytön. Nyt ollaan menossa jossain vuoden 97/98 paikkeilla. Jossain vaiheessa alkoi olla maha koko ajan sekaisin, eikä näin ollen mitenkään mukava olla. Varsinkin kun olin juuri aloittanut seurustelemaan neidin kanssa joka on nykyään vaimoni. Ok, eli jotain piti tehdä. Eli en käyttänyt protskuja silloin kun oli treffit tms. Jossain vaiheessa tilanne alkoi kuitenkin olemaan sellainen, että vähänkin kovempi ruoka (porkkana, paprika yms.) ei oikein meinannut sulaa ja aiheutti tietysti vatsavaivoja. Tämä siis vaikken olisi juuri sinä päivänä protskua edes ottanut. Sinnittelin aikani, mutta kun opiskelut loppui ja tuli muutto toiselle paikkakunnalle, jäi puntilla käynti noin kuukaudeksi. Samalla loppui protskun juontikin. Jatkoin salilla käyntiä, mutta käytin treenin jälkeen enää pelkkiä hiilarijuomia. Olo alkoi olla parempi, joten päättelin, että josko ois syy huonoon oloon ollu protskuissa. Nyt ollaan menossa vuoden 2001 kevätpuolella. Näin monta vuotta siis kesti ennen kuin pystyin miettimään omilla aivoillani sen sijaan että uskoin sitkeästi lisäravinnefirmojen propagandaan siitä, ettei voi kehittyä jos ei syö lisäravinteita. Nykyään tilanne on se, etten käytä edes hiilareita, vaan pelkkää tavallista ruokaa (ei tarvi mitään palautusjuomia yms., enkä syö mitenkään valtavia määriä kun en pidä siitä että on koko ajan ähky olo) ja olen vähentänyt puntilla käynnin määrää kun ei aika perheeltä ja muilta harrastuksilta anna myöten. Mutta tulokset on paremmat kun koskaan, painoa yhtä paljon kun parhaillaan (suunnilleen sama rasvaprosentti) ja mikä parasta ei ole pakki sekaisin. Tämä aiheuttaa sitten myös sen että sitä on paljon paremmalla tuulellakin kun ei mahassa möyri. Eikä mee niin paljon rahaa (tavallinen ruoka on jonkin verran halvempaa). Meni siis pari-kolme vuotta siihen että vatsa on palautunut, ei entiselleen, mutta ainakin sellaiseen tilaan että ruoka sulaa eikä ole jatkuvia vatsavaivoja. Laktoosin sietokykykin on palautunut sen verran, että pystyn jo taas käyttämään hyla-tuotteita.

Eli mitä itse olen tästä oppinut on se, että olen ilmeisesti sen verran "herkkä" että mulle ei sovi tommoset valmiiksi pureskellut mössöt, vaan vatsa kaipaa kunnollista "kovaa" ruokaa ja se tuntuu riittävän. Oikeastaan opin vahingossa senkin, että mun ei tartte käydä salilla neljää tai useampaa kertaa viikossa, vaan kaks kertaa tuntuu riittävän kun tekee asiat oikein (nykyinen systeemi tuntuu olevan minulle oikea) ja kehitystä tulee koko ajan. Ei tuu myöskään kyllästymistä kun käy harvemmin. Olen ilmeisesti ollut vuosikaudet aivan jumissa niin lihasten kun muunkin kropan suhteen. Huomautettakoon nyt että en treenaa kehonrakennusmielessä, vaan haen salilta ainoastaan voimaa.

Uskoisin, että kaltaisiani, joille protskut yms. mömmöt ei sovi, on muitakin. Sitä en lähde kommentoimaan kuulutko sinä tähän ryhmään. Mutta jos yleinen hyvän olon tunne on sinulle tärkeä, kehoittaisin kokeilemaan ilman lisäravinteita olemista. Ainahan sitä voi taas aloittaa uudestaan jos tuntuu että ruipahtaa aivan täysin. Toisaalta voi olla että pärjäät hyvin ilmankin plus ettei ole vatsavaivoja. Itselläni suurin ongelma taisi olla se ettei uskaltanut kokeilla mitään muutoksia kun pelkäsi että lihakset häviää. Sama oli ton treenaamistyylin muutoksen suhteen. Mutta molemmissa tapauksissa muutos oli vaan parempaan suuntaan sitten kun sen lopulta uskalsi tehdä.

Mulla tulee myös protskudrinkin jälkeen usein heikottava ja ällöttävä olo. Selvästi useimmiten silloin kun sekoitan protskut mehun kanssa. Kaakaojauheen kanssa ongelma on selkeästi harvinaisempi.

Oma lisäprotskujen käyttö on hyvin epäsäännöllistä tai siis käytään jatkuvasti, mutta tarpeen mukaan. Koska treeni on lähinnä ylläpitävää 1-2 krt/viikko + 2 krt/viikko lätkää, niin yritän saada sen pari 1½-2 grammaa protskua per painokilo ja jos se onnistuu ilman lisäravinteita, niin ok. Jos ei niin sitten jauhetta sekaan. Palautusjuomaa olen juonut useamman vuoden ja sen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Mulla on kans laktoosi-intoleranssi, mutta vaiva ilmeni jo kauan ennen tätä harrastusta ja toisaalta senkin oireet tunnista hyvin eli nykyinen paha olo Bull'sin jälkeen ei ole sellaista.

Soijaisolaattia aikanaan yritin syödä konstilla jos toisella, mutta perse alkoi paukkua vähintään tunnin jälkeen ja mahakin tahtoi kipeytyä. Myös muita mörköjä on kokeiltu sekalaisella onnistumisprosentilla. Nyttemmin tökkii tämä Bull's power, tosin oireena vaan yleinen kuvotus.
Ion92 tuntuu siltä, ettei tunnu miltään, joten sitä voi hyvillä mielin käyttää silloin kun tarvii, tosin tuntuu turhan laatukamalta lisäprotskuksi. Voisi tässä kokeilla seuraavaksi vaikka tuota kaseinaatti-heraisolaatti comboa 50:50, mausteeksi sitten vaikka sitä raaka-kaakaota. Merkillepantavaa on myös se, että mikään valmisdrinkki (gainnomax, yms) ei ole koskaan tökkinyt.

ite vedän ihan heraa ja maitoprotskuu malton kans ja ikin ei oo mitää huonoo oloo tullu , paitsi mitä nyt välil menny sekotukset vituilleen ja joutunu klönttejä nielee ni vähä tökkiny :)

En oo käyttäny kun vasta pari kuukautta palautusjuomaa, mutta olo on oikeastaan parempi litkun jälkeen kuin ilman sitä. :hyper:

Palautusjuoman sekoitan 30-40g evolution ultra wheytä (nykyisin kaiketi whey1), 30-40g maltoa ja noin 5g kreatiinia (ja vieläpä wrangen ns. ripulikreatiinia) puoleen litraan vettä. Mitään ongelmia ei ole. Tosin käyttöaika on ollut varsin lyhyt niin ehkä myöhemmin voi jotain ilmetä.

Ainoastaan, jos vedän välipalaprotskun (noin 20-25g ultra wheytä) pelkkään veteen sekoitettuna niin tulee vähän oksettava olo. Pitäs sekin varmaan jonkun muun kanssa vetää eikä pelkästään.

Jasoni (ja muut vatsaongelmaiset), vetäsetkö protujuoman ykösellä kitusiin, nopeasti? Jos kyllä, niin oletko ajatellut, että se on ateria, siinä missä ns. kovakin ruoka? Se tarkoittaa sitä, että se pitäisi rauhassa siemailla, käyttää aikaa ainakin 15min sen protujuoman nauttimiseen. Lisäksi voisi olla hyvä käyttää protujuomaa palanpainikkeena, mutustella siinä samalla esim. banaani, omena tai ruisleipää päällysteineen. Mitä olen lukenut, niin pureskelu on ruoansulatuksen alku ja hotkiminen pahasta. ;)

Myöskin voisi olla hyvä idea sotkea jotain laktoositonta (eli herakonsentraatti ei käy) herkkujauhoa vaikkapa maustamattomaan kaseiiniin (jotta makeus vähenisi). Prolabin Pure Whey on niimmaan pirkuleen hyvää, parasta mitä olen maistanut (ja sekoittuvuus erinomainen), mutta melko makeaa ja hintaan nähden siinä on paljonlaisesti hiilaria. Muita vaihtoehtoja voisivat olla Nutrisportin 90+ (65% heraisolaattia, 33% kaseiinia, saa halvimmillaan 17€/kg, Googleta loput) tai Protein XL, molemmat hyvänmakuisia, laktoosia tod. vähän, sekoittuvuus ja ravintoarvot kohdillaan. Ioninkin makua on moni kehunut (itellä ei siitä kokemusta), joten sekin sopinee tuohon blandikseen.

Suosittelen myös maitohappobakteerien säännöllistä käyttämistä. Joko juo Asidofilus tai Gefilus piimää tms. tuotetta tai ostaa kapseleina apteekista. Ovat reseptivapaata tavaraa, halvin on vissiin Idoform merkkinen Bifidus kapseli, noin 20€/100kpl.

Toisaalta, jos mikään ei auta, niin toimii niin kuin mazzah eli jättää jauhot kokonaan pois.

Iivili puhuu asiaa!

Minulla on rautamasu, joka kestää melkein mitä vain alkaen toissa viikkoisesta lihapadasta aina hikisukilta haisevaan juustoon - paitsi nopeasti nautitun palautusjuoman. Ai että sitä vatsan vääntelyä!

Vatsakipu tulee aina nopeasti nautitun juoman jälkeen riippumatta siitä sisälsikö se pelkkää protskua, protskua ja hiilaria tahi lisänä olevaa kreatiinia.

Probleema ratkaistu. Olottajaisen aiheuttaja ei ollut Bull's Basic vaan kahvi! Olen lopettanut tuon Bull'sin juomisen aamuisin kokonaan ja silti sama paha olo hiipi vaan toisinaan aamupalan jälkeen. Nyt olen huomannut liian kahvin saavan sen huonon olon aikaan, yllätys, yllätys :rolleyes: Tosin se Bull's koursuaminen röyhtäillessä ylös siinä pahassa olossa teki olotilasta vielä kuvottavamman ja aloin inhoamaan koko tuotetta.

Nyttemmin olen siemaillut Bull'sia maitoon sekoitettuna - veden sijasta - ja se on jopa makunautinto!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom