Jasoni,
Mitä olen muiden puntilla kävijöiden kanssa jutellut, niin lähes jokainen valittaa jonkinlaisia vatsavaivoja protskujen käytön yhteydessä. Omalta kohdaltani voin kertoa pienen tarinan. Olen käynyt puntilla nyt noin vuodesta 92/93, sitä luokkaa. Aika pian harrastuksen aloittamisen jälkeen aloitin malton käytön, sitten mukaan tuli kreatiini ja erilaiset protskut. Vuoden 96 aikana minulta katosi laktoosin sietokyky ja jouduin siirtymään hyla-tuotteisiin. Pian jouduin lopettamaan myös hyla-tuotteiden käytön kun maha oli aina sekaisin. Jonkin aikaa tilanne oli ihan hyvä, mutta sitten alkoi käydä niin, että pakki tyhjeni täysin joka kerta pian kreatiinin oton jälkeen. Joten lopetin kreatiinin käytön. Nyt ollaan menossa jossain vuoden 97/98 paikkeilla. Jossain vaiheessa alkoi olla maha koko ajan sekaisin, eikä näin ollen mitenkään mukava olla. Varsinkin kun olin juuri aloittanut seurustelemaan neidin kanssa joka on nykyään vaimoni. Ok, eli jotain piti tehdä. Eli en käyttänyt protskuja silloin kun oli treffit tms. Jossain vaiheessa tilanne alkoi kuitenkin olemaan sellainen, että vähänkin kovempi ruoka (porkkana, paprika yms.) ei oikein meinannut sulaa ja aiheutti tietysti vatsavaivoja. Tämä siis vaikken olisi juuri sinä päivänä protskua edes ottanut. Sinnittelin aikani, mutta kun opiskelut loppui ja tuli muutto toiselle paikkakunnalle, jäi puntilla käynti noin kuukaudeksi. Samalla loppui protskun juontikin. Jatkoin salilla käyntiä, mutta käytin treenin jälkeen enää pelkkiä hiilarijuomia. Olo alkoi olla parempi, joten päättelin, että josko ois syy huonoon oloon ollu protskuissa. Nyt ollaan menossa vuoden 2001 kevätpuolella. Näin monta vuotta siis kesti ennen kuin pystyin miettimään omilla aivoillani sen sijaan että uskoin sitkeästi lisäravinnefirmojen propagandaan siitä, ettei voi kehittyä jos ei syö lisäravinteita. Nykyään tilanne on se, etten käytä edes hiilareita, vaan pelkkää tavallista ruokaa (ei tarvi mitään palautusjuomia yms., enkä syö mitenkään valtavia määriä kun en pidä siitä että on koko ajan ähky olo) ja olen vähentänyt puntilla käynnin määrää kun ei aika perheeltä ja muilta harrastuksilta anna myöten. Mutta tulokset on paremmat kun koskaan, painoa yhtä paljon kun parhaillaan (suunnilleen sama rasvaprosentti) ja mikä parasta ei ole pakki sekaisin. Tämä aiheuttaa sitten myös sen että sitä on paljon paremmalla tuulellakin kun ei mahassa möyri. Eikä mee niin paljon rahaa (tavallinen ruoka on jonkin verran halvempaa). Meni siis pari-kolme vuotta siihen että vatsa on palautunut, ei entiselleen, mutta ainakin sellaiseen tilaan että ruoka sulaa eikä ole jatkuvia vatsavaivoja. Laktoosin sietokykykin on palautunut sen verran, että pystyn jo taas käyttämään hyla-tuotteita.
Eli mitä itse olen tästä oppinut on se, että olen ilmeisesti sen verran "herkkä" että mulle ei sovi tommoset valmiiksi pureskellut mössöt, vaan vatsa kaipaa kunnollista "kovaa" ruokaa ja se tuntuu riittävän. Oikeastaan opin vahingossa senkin, että mun ei tartte käydä salilla neljää tai useampaa kertaa viikossa, vaan kaks kertaa tuntuu riittävän kun tekee asiat oikein (nykyinen systeemi tuntuu olevan minulle oikea) ja kehitystä tulee koko ajan. Ei tuu myöskään kyllästymistä kun käy harvemmin. Olen ilmeisesti ollut vuosikaudet aivan jumissa niin lihasten kun muunkin kropan suhteen. Huomautettakoon nyt että en treenaa kehonrakennusmielessä, vaan haen salilta ainoastaan voimaa.
Uskoisin, että kaltaisiani, joille protskut yms. mömmöt ei sovi, on muitakin. Sitä en lähde kommentoimaan kuulutko sinä tähän ryhmään. Mutta jos yleinen hyvän olon tunne on sinulle tärkeä, kehoittaisin kokeilemaan ilman lisäravinteita olemista. Ainahan sitä voi taas aloittaa uudestaan jos tuntuu että ruipahtaa aivan täysin. Toisaalta voi olla että pärjäät hyvin ilmankin plus ettei ole vatsavaivoja. Itselläni suurin ongelma taisi olla se ettei uskaltanut kokeilla mitään muutoksia kun pelkäsi että lihakset häviää. Sama oli ton treenaamistyylin muutoksen suhteen. Mutta molemmissa tapauksissa muutos oli vaan parempaan suuntaan sitten kun sen lopulta uskalsi tehdä.